Φιλικές προς το περιβάλλον μεταφορές

Του
Άντρου Γ. Καραγιάννη*

 

Η Νορβηγία είναι η µεγαλύτερη χώρα στην Ευρώπη στην παραγωγή πετρελαίου και φυσικού αερίου. Αν και η Νορβηγία δεν είναι µέλος της Ε.Ε., θα µπορούσε να αποτελέσει παράδειγµα προς µίµηση στον τοµέα της προώθησης της υδροηλεκτρικής ενέργειας. Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα έχουν ξεπεράσει σε πωλήσεις τα υβριδικά και τα παραδοσιακά αυτοκίνητα, αφού γύρω στο 50% των νορβηγικών ιδιωτικών οχηµάτων είναι πλέον ηλεκτροκίνητα.

Η Νορβηγία έχει θέσει ως βασικό στόχο την παραγωγή µηδενικών ρύπων µέχρι το 2025, την ίδια στιγµή που η Ε.Ε. στοχεύει στην κλιµατική ουδετερότητα µέχρι το 2050. Για να µπορέσει όµως η κυβέρνηση της µικρής σκανδιναβικής χώρας των 5 εκατοµµυρίων κατοίκων περίπου να πετύχει αυτόν το στόχο, προσφέρει κίνητρα στους πολίτες.

Οι Νορβηγοί ιδιοκτήτες ηλεκτροκίνητων οχηµάτων απαλλάσσονται από τον Φόρο Προστιθέµενης Αξίας και τους φόρους διοξειδίου του άνθρακα και οξειδίου του αζώτου που επιβάλλονται σε κατόχους οχηµάτων που χρησιµοποιούν φυσικό αέριο και πετρέλαιο. Επιπρόσθετα, µπορούν να περνούν τα διόδια χωρίς πρόσθετη επιβάρυνση, να χρησιµοποιούν τις ειδικές λωρίδες λεωφορείων για αποφυγή της πυκνής κυκλοφοριακής κίνησης, αλλά και να µεταφέρουν δωρεάν τα οχήµατά τους µε νορβηγικά πλοία.

Σύµφωνα µε στοιχεία της εφηµερίδας «Οικονοµική Καθηµερινή», το νορβηγικό κοινοβούλιο αποφάσισε πρόσφατα τη θέσπιση κανονισµού για κυκλοφορία µόνο καινούργιων ηλεκτρικών οχηµάτων µέχρι το 2025. Αυτή η απόφαση βρίσκει σύµφωνη τη συντριπτική πλειοψηφία των Νορβηγών, οι οποίοι εµπιστεύονται τις περιβαλλοντικές προτάσεις της κυβέρνησης.

Σε µια άλλη χώρα τώρα, τη µεγαλύτερη οικονοµική δύναµη της Ε.Ε., τη Γερµανία, σχεδιάζονται εδώ και κάποια χρόνια τρένα µε κυψέλες υδρογόνου. Η Γερµανία έχει θέσει ως στόχο τη σταδιακή αντικατάσταση όλων των πετρελαιοκίνητων τρένων της γερµανικής εταιρείας σιδηροδρόµων Deutsche Bahn µέχρι το 2024. Τα 1.300 περίπου ολοκαίνουργια τρένα υδρογόνου θα κοστίσουν γύρω στα 5 – 10 εκατοµµύρια ευρώ το ένα.

Εµπνευστής αυτής της πρωτοποριακής ιδέας είναι γαλλική εταιρεία, η οποία σχεδίασε τα γρήγορα τρένα TGV στη Γαλλία. Η κίνησή τους θα επιταχύνεται εξ ολοκλήρου µε υδρογόνο, µπαταρία ή ηλεκτρικό ρεύµα που θα διοχετεύεται από υπερυψωµένα καλώδια και θα αναπτύσσουν ταχύτητα µέχρι 160 χιλιόµετρα ανά ώρα καλύπτοντας µια απόσταση µέχρι 600 χλµ. χωρίς ανεφοδιασµό.

Η νέα επαναστατική τεχνολογία στις δηµόσιες µεταφορές µπορεί να είναι ακριβή, αλλά η συνεχής µόλυνση του περιβάλλοντος µάς επιβάλλει να εφαρµόσουµε πιο φιλικές και αθόρυβες λύσεις που θα προστατεύουν τους κατοίκους από την ηχορύπανση.

Ενδεικτική είναι επίσης η χρήση καυσίµων τελευταίας τεχνολογίας στα καινούργια τρένα, τα οποία είναι εφοδιασµένα µε κυψέλες οι οποίες παράγουν ηλεκτρισµό σε συνδυασµό υδρογόνου και οξυγόνου, αφήνοντας ως υποπροϊόντα στο περιβάλλον µόνο ατµό και νερό. Τα νέα µέσα µαζικής µεταφοράς εκπέµπουν µε αυτόν τον τρόπο χαµηλούς ή µηδενικούς ρύπους, δεν µολύνουν το περιβάλλον και µπορούν να χαρακτηριστούν ως τα ανερχόµενα πράσινα µεταφορικά µέσα.

Όπως στη Νορβηγία έτσι και στη Γερµανία, οι πολίτες έχουν αγκαλιάσει αυτή την πρωτοβουλία των κεντρικών κυβερνήσεων, έχοντας ψηλά στη συνείδησή τους τον περιορισµό της κλιµατικής αλλαγής. Τόσο τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα όσο και τα υδροκίνητα τρένα θα φέρουν ριζικές αλλαγές στον τοµέα των σύγχρονων µεταφορών.

Ευελπιστούµε ότι στο άµεσο µέλλον θα ευαισθητοποιηθούν κι άλλες χώρες, ιδιαίτερα οι πιο ρυπογόνες και θα παραδειγµατιστούν από τα πιο πάνω παραδείγµατα. Η προστασία του περιβάλλοντος µάς αφορά όλους και θα πρέπει να συνειδητοποιήσουµε ότι αν δεν λάβουµε άµεσα µέτρα για προστασία του πλανήτη, οι ασθένειες και οι πανδηµίες θα αυξάνονται συνεχώς και οι άνθρωποι θα ταλαιπωρούνται µε αναπνευστικά και άλλα σοβαρά προβλήµατα υγείας.

* ∆ήµαρχος ∆ερύνειας

Eιδήσεις από την Κύπρο και τον κόσμο, όλη η επικαιρότητα στο dialogos.com.cy.
Ακολουθήστε μας και στο Google News.