Ο Υπουργός Οικονομικών Χάρης Γεωργιάδης επιμένει ότι η συμβολή του κράτους «πρέπει να περιοριστεί στον μέγιστο δυνατόν βαθμό»

Συνέντευξη στους
Κωνσταντίνο Ζαχαρίου και Δημήτρη Στρατή

 

xaris georgiadis

Στροφή κάνει ο Υπουργός Οικονομικών, Χάρης Γεωργιάδης, σε σχέση με τη δημιουργία φορέα για τα μη εξυπηρετούμενα δάνεια, δηλώνοντας ότι εξετάζεται το ενδεχόμενο χρηματοδότησής του από το κράτος. Σπεύδει όμως και πάλι να τονίσει ότι η συμβολή του κράτους «πρέπει να περιοριστεί στον μέγιστο δυνατόν βαθμό», ενώ δηλώνει ότι είναι «πρόωρο» να γίνει αναφορά στο ποσό που θα συνεισφέρει το κράτος. Ο Χ. Γεωργιάδης δεν αναφέρει ούτε χρονοδιάγραμμα ούτε πόσα θα βάλει το κράτος.

Στη συνέντευξή του στη «Χ» ο κ. Γεωργιάδης απορρίπτει το ενδεχόμενο εξαίρεσης της CYTA από τις ιδιωτικοποιήσεις, όπως ζητούν οι εργαζόμενοι. Επίσης, επιχειρεί να διασκεδάσει τις αντιδράσεις των κομμάτων, λέγοντας ότι ο τελικός λόγος ανήκει στη Βουλή.

Από το μνημόνιο έχουν περισσέψει περίπου 2,2 δισ. ευρώ. Η κυβέρνηση προτίθεται να διαπραγματευτεί με την Τρόικα για αξιοποίηση αυτού του ποσού για τη δημιουργία φορέα διαχείρισης των ΜΕΔ;

xaris georgiadis

Η άντληση χρημάτων από την Τρόικα προϋποθέτει την εκπλήρωση από μέρους μας μίας σειράς προαπαιτούμενων. Συνεπώς η άντληση επιπλέον χρημάτων προϋποθέτει ότι θα υλοποιήσουμε το μνημόνιο ή/και κάποια επιπρόσθετα μέτρα.

Πέραν όμως από το διαδικαστικό σκέλος, να τονίσω ότι τα χρήματα από την Τρόικα είναι δανεικά. Είναι μεν με χαμηλό επιτόκιο και μακροχρόνια διάρκεια, αλλά δεν παύει να είναι δανεικά. Τα οποία θα πρέπει να αποπληρώσει ο φορολογούμενος. Η επιφύλαξή μου είναι να μη φορτωθεί ξανά ο φορολογούμενος εξ ολοκλήρου το βάρος για τη χρηματοδότηση ενός τέτοιου φορέα.

Εξετάζουμε όλα τα ενδεχόμενα για τη δημιουργία φορέα, περιλαμβανομένης και της χρηματοδότησης.

Μέχρι πολύ πρόσφατα η επιλογή ήταν εντελώς θεωρητική. Για να λειτουργήσει ένας τέτοιος φορέας πρέπει να υπάρχει πλαίσιο αφερεγγυότητας και εκποιήσεων, αλλά και νομοθεσία η οποία να ρυθμίζει την πώληση δανείων, αφού και ο ίδιος ο φορέας θα αγοράζει δάνεια. Τώρα υπάρχει το πλαίσιο και συνεπώς τώρα είναι η ώρα να εξετάσουμε ξανά αυτή την επιλογή, η οποία έχει τα πλεονεκτήματά της και θα μπορούσε να αποτελέσει την τελευταία προσθήκη στην εργαλειοθήκη για τη διαχείριση του προβλήματος.

Αντικρίζουμε θετικά την προοπτική για τη δημιουργία φορέα, αλλά υπάρχει ο περιοριστικός παράγοντας της χρηματοδότησης.

Τι ακριβώς εξετάζετε; Τη δημιουργία φορέα με συμμετοχή του κράτους και άλλων, π.χ. των τραπεζών;

Εχουμε ζητήσει από εξειδικευμένους συμβούλους να εξετάσουν όλα τα ενδεχόμενα, αλλά με βασικό περιοριστικό παράγοντα τη χρηματοδότηση με δημόσιο χρήμα, η οποία πρέπει να περιοριστεί στον μέγιστο δυνατόν βαθμό.

Μέχρι τι ποσό μπορεί να διαθέσει το κράτος για τη δημιουργία φορέα;

Είναι πρόωρο να αναφερθούμε σε ποσά. Η επιδίωξή μας είναι να περιορίσουμε το βάρος για τον φορολογούμενο, ο οποίος μέχρι σήμερα έχει στηρίξει δυο χρηματοπιστωτικά ιδρύματα.

Στη Βουλή φαίνεται να διαμορφώνεται πλειοψηφία εναντίον των ιδιωτικοποιήσεων. Επίσης οι συνδικαλιστικές οργανώσεις ζητούν τα τερματιστεί η διαδικασία. Παρά ταύτα η κυβέρνηση επιμένει. Πώς σκοπεύετε να προχωρήσετε;

Προσβλέπω στο διάλογο, ο οποίος θα αναπτυχθεί στα πλαίσια της κοινοβουλευτικής διαδικασίας, όπου θα έχουμε την ευκαιρία να εξηγήσουμε ξανά τις επιλογές που υπάρχουν και τις προτάσεις τις οποίες προωθούμε. Σε κάθε περίπτωση τον τελικό λόγο έχει η Βουλή. Καμιά διαδικασία αποκρατικοποίησης και κυρίως αυτή που σχετίζεται με τη CYTA δεν είναι ακόμη ενώπιον της Βουλής. Αυτό θα συμβεί το ενωρίτερο προς τα τέλη του 2016 και σε εκείνη την περίπτωση ο τελικός λόγος ανήκει στη Βουλή και αυτό είναι απόλυτα σεβαστό.

Προηγουμένως μιλήσατε για τον φορολογούμενο. Πώς θα τον ωφελήσει όταν
θα πωληθεί ένας κερδοφόρος οργανισμός και θα κληθεί να πληρώσει και από πάνω το κόστος όσων θα μεταφερθούν στο Δημόσιο, τα συνταξιοδοτικά κ.τ.λ.;

xaris georgiadis

Πρώτα απ’ όλα δεν μιλάμε για γενικευμένη πολιτική. Είναι μία συγκεκριμένη και στοχευμένη πολιτική, η οποία αφορά τη CYTA και την παραχώρηση (όχι πώληση) των εμπορικών δραστηριοτήτων των λιμανιών. Δεν συμφωνώ ούτε με τη δογματική άρνηση ούτε με τη γενικευμένη και δογματική ιδιωτικοποίηση.

Επιλέξαμε την παραχώρηση της λειτουργίας των λιμανιών σε ιδιώτη, επειδή θεωρούμε ότι αυτό θα φέρει επενδύσεις και θα αυξήσει την αποδοτικότητα των λιμανιών, προς όφελος της οικονομίας. Υπάρχει το πετυχημένο παράδειγμα του λιμανιού του Πειραιά.

Με τον ίδιο τρόπο θεωρούμε ότι η έλευση ενός στρατηγικού συνεργάτη – επενδυτή στη CYTA θα φέρει τεχνογνωσία, αποτελεσματική διοίκηση, απαλλαγή από τις παρεμβάσεις των κομμάτων, που όπως είδαμε ζημίωσαν αυτό το μεγάλο Οργανισμό, αναβαθμίζοντας ουσιαστικά το ρόλο και την αξία του.

Οσον αφορά τους εργαζομένους έχουμε ετοιμάσει πρόταση που διασφαλίζει με τρόπο απόλυτο το καθεστώς εργοδότησής τους στη νέα εταιρεία, χωρίς καμιά μεταβολή και χωρίς κανένα βάρος είτε για τους ιδίους είτε για τον φορολογούμενο.

Με τις αποσπάσεις εργαζομένων στο Δημόσιο δεν θα επιβαρυνθεί ο φορολογούμενος;

Η απόσπαση εργαζομένων από ένα κρατικό οργανισμό σε άλλο ή στο δημόσιο είναι δημοσιονομικά ουδέτερη. Αν για παράδειγμα γίνει μια απόσπαση από τον ΚΟΤ στο Υπουργείο Τουρισμού, υπάρχει πρόσθετο κόστος; Δεν είναι και οι δύο στη μεγάλη δεξαμενή του δημοσίου τομέα;

Από άποψη αποδοτικότητας, το ορθολογιστικό είναι οι προσλήψεις να σχετίζονται, πρώτον με τις ανάγκες της κάθε υπηρεσίας και δεύτερον με τις δεξιότητες του εργαζομένου.

xaris georgiadis

Είναι ανεύθυνο να υπάρχει πλεόνασμα προσωπικού σε ένα τμήμα ή ένα Οργανισμό, αλλά να μην μπορεί να μεταφερθούν εργαζόμενοι σε άλλο τμήμα ή Οργανισμό που έχει ανάγκες και η μόνη οδός να είναι να κάνεις προσλήψεις χωρίς να μπορείς να απολύσεις.

Δεν επιθυμούμε ασφαλώς να απολύσουμε κανένα. Αλλά πριν προσλάβουμε επιπρόσθετους δημοσίους υπαλλήλους, θεωρούμε πως είναι πιο ορθολογικό να εξαντλήσουμε τα περιθώρια κάλυψης των αναγκών με εσωτερικές μετακινήσεις και αποσπάσεις. Συνεπώς, το νομοσχέδιο για την κινητικότητα συνάδει με το στόχο της συγκράτησης του μισθολογίου. Θα μας επιτρέψει να καλύπτουμε ανάγκες πρώτα με την κινητικότητα.

Για τους καταναλωτές; Στην περίπτωση του ΟΤΕ στην Ελλάδα οι τιμές έχουν αυξηθεί.

Οι τιμές καθορίζονται πρώτον από τον ανταγωνισμό και δεύτερο από την αποτελεσματική λειτουργία του Οργανισμού. Θεωρούμε ότι θα ενισχυθεί τόσο ο ανταγωνισμός όσο και η αποτελεσματικότητα. Με αυτό τον τρόπο θα έχουμε και μείωση των τιμών.

Οι εργαζόμενοι στη CYTA ζητούν ο Οργανισμός να έχει την ίδια μεταχείριση με
την ΑΗΚ.

Τα δεδομένα θα πρέπει να ιδωθούν με διαφορετικό φακό. Η CYTA δραστηριοποιείται στον ανοικτό και εξόχως ανταγωνιστικό τομέα των τηλεπικοινωνιών. Ο ανταγωνισμός στον τομέα προέρχεται όχι μόνο από άλλους πάροχους στο εσωτερικό αλλά και από την τεχνολογική πρόοδο, η οποία δεν έχει σύνορα. Αντίθετα, η ΑΗΚ λειτουργεί ακόμη ως ένα ντε φάκτο μονοπώλιο. Συνεπώς δεν μπορεί να γίνει παραλληλισμός μεταξύ των δυο. Η συνταγή που εξετάζεται για την ΑΗΚ δεν μπορεί να μεταφερθεί στη CYTA.

Για την ΑΗΚ ο διαχωρισμός ενδέχεται να οδηγήσει σε ιδιωτικοποίηση κάποιων τμημάτων ή υπηρεσιών;

Οχι. Γι’ αυτό και έχει αφαιρεθεί ο Οργανισμός από τον κατάλογο των υπό αποκρατικοποίηση Οργανισμών. Αλλωστε, το ζήτημα του διαχωρισμού βρίσκεται σε ένα εντελώς προκαταρκτικό στάδιο. Δεν έχουν ληφθεί οριστικές αποφάσεις. Σ’ αυτό το στάδιο θα ληφθεί μια γενική κατεύθυνση.


Τεράστιες προοπτικές για την οικονομία με τη λύση του Κυπριακού

Τι αφορά η μελέτη του ΔΝΤ για τη λύση του Κυπριακού;

xaris georgiadis

Πρώτα να υπογραμμίσω τις τεράστιες προοπτικές που θα ανοίξουν για την οικονομία της χώρας μας από μια πιθανή επίλυση του Κυπριακού και από τη συνεπακόλουθη επανένωση της χώρας και της οικονομίας. Επίσης, να υπογραμμίσω τις τεράστιες προοπτικές που θα προκύψουν από το άνοιγμα των οικονομικών σχέσεων μεταξύ Κύπρου – Τουρκίας.

Διαβλέπω μια θετικότατη προοπτική, η οποία όμως για να διασφαλιστεί και να επιβεβαιωθεί πρέπει να τηρηθούν κάποιες βασικές προϋποθέσεις σε σχέση με τη δομή και τις ρυθμίσεις που θα συμφωνηθούν. Για να γίνει αυτό εφικτό πρέπει να υπάρχουν αξιόπιστες ρυθμίσεις σε σχέση με τη διαχείριση των δημοσίων οικονομικών, τόσο σε επίπεδο πολιτειών όσο σε επίπεδο ομοσπονδιακής αρχής. Επίσης, πρέπει να υπάρχει αξιόπιστο εποπτικό πλαίσιο για τον τραπεζικό τομέα.

Συνεπώς, πρέπει να γίνει αξιόπιστη καταγραφή των δεδομένων, όχι μόνο της κυπριακής οικονομίας αλλά και των βασικών πυλώνων της οικονομίας της επανενωμένης Κύπρου.
Σε σχέση με το ρόλο του ΔΝΤ, είναι καθαρά και μόνο συμβουλευτικός. Σχετίζεται κατά κύριο λόγο με την καταγραφή των δεδομένων για τα δημόσια οικονομικά και τον τραπεζικό τομέα, όχι μόνο στην Κυπριακή Δημοκρατία αλλά και στην κατεχόμενη περιοχή. Με τον τρόπο αυτό θα μπορέσουμε να προσδιορίσουμε εκείνες τις ρυθμίσεις, οι οποίες απαιτούνται στο πλαίσιο της λύσης, ώστε να περιοριστούν οι κίνδυνοι αλλά και να μεγιστοποιηθούν τα οφέλη.

Μας έχεις Like στο Facebook ;