Φόβοι για αγορές πανικού και στα πρατήρια καυσίμων στη Βρετανία

Η βρετανική Κυβέρνηση κάλεσε τη νύχτα της Πέμπτης τους πολίτες να μην πανικοβληθούν από το κλείσιμο δεκάδων πρατηρίων καυσίμων ανά τη χώρα, κάτι που έγινε ως αποτέλεσμα της σημαντικής έλλειψης οδηγών βυτιοφόρων, φορτηγών και άλλων οχημάτων βαρέως φορτίου.

Πρώτη η εταιρεία BP, ο βρετανικός κολοσσός στον τομέα της ενέργειας, ανακοίνωσε ότι υποχρεώνεται να περιορίσει τις παραδόσεις τόσο της αμόλυβδης βενζίνης όσο και ντίζελ σε δεκάδες από τα 1.200 πρατήριά της.

Ο λόγος είναι πως η εταιρεία διανομής του πετρελαίου της BP, η Hoyer, δεν μπορεί να βρει οδηγούς για τις παραδόσεις.

Αργότερα ανακοινώθηκε ότι με ελλείψεις καυσίμων είναι και ορισμένα πρατήρια της Tesco και της Esso.

Σύμφωνα με το ITV, η επικεφαλής του τομέα λιανικής της BP Χάνα Χόφερ προειδοποίησε την Κυβέρνηση σε συνάντηση την περασμένη εβδομάδα ότι η κατάσταση είναι «κακή, πολύ κακή». Φέρεται να είχε πει πως τα πρατήρια της εταιρείας έχουν τα 2/3 του αποθέματος καυσίμων που απαιτείται για να λειτουργούν ομαλά.

Εν μέσω φόβων ότι οι οδηγοί θα σπεύσουν πανικόβλητοι στα πρατήρια για να γεμίσουν δοχεία με βενζίνη, κάτι που θα επιδείνωνε το πρόβλημα, εκπρόσωπος της Ντάουνινγκ Στριτ τόνισε: «Δεν υπάρχει έλλειψη καυσίμων στο Ηνωμένο Βασίλειο και ο κόσμος θα πρέπει να συνεχίσει να αγοράζει καύσιμα όπως συνήθως».

Ο οργανισμός Logistics UK που εκπροσωπεί τους οδηγούς βαρέων οχημάτων, χαρακτήρισε την έλλειψη οδηγών ως «ένα πολύ σοβαρό θέμα» που απαιτεί επείγουσα δράση από την Κυβέρνηση και τη βιομηχανία. Σημείωσε όμως ότι δεν υπάρχει λόγος πανικού και ότι η χώρα θα συνεχίσει να εξυπηρετείται όπως έγινε και εν μέσω πανδημίας και Brexit.

Ο Υπουργός Μεταφορών Γκραντ Σαπς δήλωσε ότι θα κινήσει «γη και ουρανό» για να λύσει το πρόβλημα, αφήνοντας για πρώτη φορά ανοιχτό το ενδεχόμενο να υιοθετηθεί έκτακτη βίζα εργασίας για οδηγούς από το εξωτερικό, ένα πάγιο αίτημα των επιχειρήσεων που αποδίδουν σημαντικό ποσοστό του προβλήματος στο Brexit.

Σύμφωνα δε με τους Times, η Κυβέρνηση έχει συζητήσει την πιθανότητα να τεθούν σε ετοιμότητα στρατιώτες για να οδηγήσουν βυτιοφόρα για τη μεταφορά καυσίμων. Πρόκειται για την Επιχείρηση Escalin που επρόκειτο να ενεργοποιηθεί σε περίπτωση ενός Brexit χωρίς συμφωνία με την ΕΕ. Σύμφωνα πάντως με κυβερνητικές πηγές, το σχέδιο θα εφαρμοστεί μόνο αν η κατάσταση επιδεινωθεί δραματικά.

Οι ελλείψεις καυσίμων στα πρατήρια έρχεται να προστεθεί στην κρίση που αντιμετωπίζουν οι εταιρείες ενέργειας λόγω του αυξημένου κόστους φυσικού αερίου, με τουλάχιστον επτά μικρότερες εταιρείες παροχής ενέργειας στη Βρετανία να έχουν κλείσει αυτόν το μήνα.

Το κόστος του αερίου οδήγησε και στην έλλειψη βιομηχανικά παραγόμενου διοξειδίου του άνθρακα που χρησιμοποιείται στην επεξεργασία και συσκευασία τροφίμων, με αποτέλεσμα προειδοποιήσεις για ελλείψεις σε τρόφιμα ενόψει Χριστουγέννων.

Ήδη, ωστόσο, οι τουλάχιστον 90.000 κενές θέσεις οδηγών φορτηγών έχουν προκαλέσει ελλείψεις στα ράφια λόγω καθυστερημένων ή ακυρωθέντων παραδόσεων, κάτι που με τη σειρά του συμβάλλει σε αυξήσεις τιμών, που σύμφωνα με τον επικεφαλής της Tesco θα μπορούσαν να φτάσουν στο 5% για κάποια τρόφιμα.

Ο καταναλωτής στη Βρετανία πλήττεται επίσης από την αύξηση του κόστους των λογαριασμών ενέργειας, ενώ πολλές φτωχότερες οικογένειες που λαμβάνουν το ενιαίο κρατικό επίδομα Universal Credit θα χάσουν από τον ερχόμενο μήνα το έκτακτο βοήθημα των 20 λιρών την εβδομάδα που δόθηκε λόγω πανδημίας.

Η δε Τράπεζα της Αγγλίας πρόβλεψε ότι ο πληθωρισμός θα κορυφωθεί σε πάνω από 4% κατά το τελευταίο τρίμηνο του έτους.

Πολλές εφημερίδες κάνουν λόγο για έναν πιθανό νέο «χειμώνα δυσαρέσκειας», σαν εκείνον που έζησε η Βρετανία το 1978-79, με μαζικές απεργίες που οδήγησαν σε ελλείψεις προϊόντων και εν τέλει στην πτώση της κυβέρνησης Κάλαχαν.

Στο κλίμα δυσαρέσκειας οι σχολιαστές προσθέτουν και την αύξηση του 1,25% που αποφάσισε η βρετανική Κυβέρνηση στις εισφορές Εθνικής Ασφάλισης από τον προσεχή Απρίλιο.

Google News icon Aκολουθήστε μας στο Google News

Οι τελευταίες ειδήσεις από την Κύπρο και τον κόσμο και όλη η επικαιρότητα στο dialogos.com.cy