ΓΔ του Υπ. Παιδείας: «Η Υπουργική Σύνοδος της UNECE στην Κύπρο το επιστέγασμα της μέχρι τώρα προσπάθειας»

Η 9η Υπουργική Σύνοδος για το Περιβάλλον στην Ευρώπη, της Οικονομικής Επιτροπής των Ηνωμένων Εθνών για την Ευρώπη (UNECE), που φιλοξενείται στην Κύπρο από τις 5 ως τις 7 Οκτωβρίου, είναι αναμφίβολα το επιστέγασμα της μέχρι τώρα προσπάθειάς μας σε ό,τι αφορά θέματα αειφορίας στην εκπαίδευση, αλλά δεν είναι το τέλος, υποστήριξε στο ΚΥΠΕ ο ΓΔ του Υπουργείου Παιδείας Νεόφυτος Παπαδόπουλος.

«Θα έλεγα χαρακτηριστικά ότι αποτελεί την αρχή, την αφετηρία μιας νέας διαδρομής προς νέες κορυφές», ανέφερε ο κ. Παπαδόπουλος για την Σύνοδο που «αποτελεί το μεγαλύτερο γεγονός που φιλοξένησε ποτέ η Κύπρος, με ιδιαίτερους και πολλαπλούς συμβολισμούς για το νησί μας».

Στη Σύνοδο θα εκπροσωπηθούν 56 χώρες, θα παρευρεθούν 71 Υπουργοί/Υφυπουργοί, θα συμμετάσχουν 980 άτομα και θα εκπροσωπηθούν 60 Οργανώσεις Νεολαίας. Θα διεξαχθούν τέσσερις συναντήσεις Υψηλού Επιπέδου και περισσότερες από 150 διμερείς/τριμερείς συναντήσεις. Θα υπογραφούν επίσης δύο διακηρύξεις, μία για την αειφόρο ανάπτυξη και μια για το περιβάλλον.


Ο κ. Παπαδόπουλος σημείωσε ότι η Κύπρος ευελπιστεί να καταστεί η Σύνοδος αυτή και τα συμπεράσματά της μια δεξαμενή ανατροφοδότησης για τη συνέχεια και να κεφαλαιοποιηθούν τα αποτελέσματα ώστε να υπάρχει συνεχής εξέλιξη.

«Πέραν από τους συμβολισμούς για την επιλογή της Κύπρου, είναι σημαντικό να λεχθεί ότι αναγνωρίστηκαν οι πρωτοβουλίες που αναλαμβάνει και αναπτύσσει η χώρα μας και οι καλές της πρακτικές για την αειφορία στην εκπαίδευση», ανέφερε ο κ. Παπαδόπουλος.

Μίλησε για την ενεργή συμμετοχή της Κύπρου σε όλα αυτά τα δρώμενα και για την καθιέρωση και εδραίωση της χώρας μας ως μιας χώρας που είναι πρωτοπόρος στην προσέγγιση της εκπαίδευσης για την αειφόρο ανάπτυξη.


«Αυτό είναι παραδεκτό και είμαστε γνωστοί σε διεθνές επίπεδο σε αυτή τη θεματολογία», ανέφερε.

Ο κ. Παπαδόπουλος σημείωσε επίσης ως ιδιαίτερα σημαντικό το γεγονός ότι αυτού του είδους οι διοργανώσεις συνήθως δεν περιλαμβάνουν την εκπαίδευση και τώρα την περιλαμβάνουν εξαιτίας της Κύπρου.

«Δεν θα μπορούσε πλέον να μην περιλαμβάνεται η εκπαίδευση για το περιβάλλον εξαιτίας των δράσεων που έχουν αναπτυχθεί. Και αυτό από μόνο του είναι επιτυχία», ανέφερε.


Ένας από τους πυλώνες που θα συζητηθούν στην Σύνοδο είναι και η προώθηση της Εκπαίδευσης για αειφόρο ανάπτυξη, ως ισχυρός καταλύτης για τη μετάβαση σε πιο ανθεκτικά συστήματα και την υλοποίηση όλων των στόχων της Βιώσιμης Ανάπτυξης γι’ αυτό και είναι καθοριστικός ο ρόλος του Υπουργείου σε αυτή την σύναξη και σημαντική η παρουσία της νεολαίας με λόγο και ρόλο.

Σημείωσε ότι η Προεδρία της UNECE θα αξιοποιήσει τα δρώμενα και τα αποτελέσματα αυτής της Συνόδου για να περάσει νέες προσεγγίσεις και μηνύματα στο χώρο της Οικονομικής Επιτροπής των Ηνωμένων Εθνών για την Ευρώπη.

«Δίνεται έτσι μια πρόσθετη αξία στο ρόλο μας που αναγνωρίζεται ώστε να αποτελέσουμε τον συνδετικό κρίκο στην περιοχή των χωρών της UNECE, στην περιοχή της Μεσογείου και της Μέσης Ανατολής. Και υπάρχει και η ανατροφοδότηση, γιατί από τη στιγμή που είσαι ο πρεσβευτής συγκεκριμένων πρακτικών, αποκτάς αυτή την ευθύνη να διατηρηθείς σε ψηλό επίπεδο και παράλληλα είναι ένα εξαιρετικό κίνητρο για συνέχεια και συνέπεια», ανέφερε στο ΚΥΠΕ ο ΓΔ του Υπουργείου.


Ο κ. Παπαδόπουλος είπε ότι ως Κύπρος θα επιχειρήσουμε να σπρώξουμε δραστηριότητες και θεματικές προσεγγίσεις που έχουν καθιερωθεί ως καλές πρακτικές, πολλές από τις οποίες είναι δικές μας.

«Η δραστηριότητά μας και η προσέγγισή μας στο θέμα οδήγησε στην εισαγωγή της αειφορίας στην εκπαίδευση και προσδοκούμε ότι θα συνεχίσει να είναι εκεί με τον ίδιο τρόπο. Και επειδή ακριβώς μπήκε και υπάρχει μια περίοδος πέντε ετών έως την επόμενη Σύνοδο, έχουμε ένα περιθώριο να κεφαλαιοποιήσουμε τα κέρδη και να κάνουμε εκκίνηση για εδραίωση της Κύπρου» , πρόσθεσε.

Αναφέρθηκε στην προσέγγιση του Υπουργείου για την πράσινη μετάβαση και τον ψηφιακό γραμματισμό μέσα από σύγχρονες μεθόδους και πρακτικές που συνδυάζονται με την αειφορία στην εκπαίδευση.


Ο κ. Παπαδόπουλος ανέφερε περαιτέρω πως το πρόγραμμα «Δημιουργώ για τους στόχους της αειφόρου ανάπτυξης 2030» αξιοποιεί τον άξονα εκπαιδευτικής πολιτικής ‘αειφορία και πράσινη μετάβαση’ και ενσωματώνει όλα τα στοιχεία σύγχρονης παιδαγωγικής, αφού συνδυάζει εναλλακτικές μαθησιακές διαδικασίες και διαθεματική εργασία.

Σύμφωνα με τον κ. Παπαδόπουλο η φύση της εργασίας προκαλεί τους μαθητές να εμβαθύνουν και να αναζητήσουν συνδέσεις και συνέργειες μεταξύ των στόχων της αειφόρου ανάπτυξης και λειτουργεί καταλυτικά στην ενεργή συμμετοχή του μαθητή στη διαδικασία της μάθησης.

«Παράλληλα ενθαρρύνει την ομαδική εργασία, απελευθερώνει τη δημιουργική έκφραση και προάγει τον πληροφορικό και τεχνολογικό γραμματισμό» είπε ο κ. Παπαδόπουλος.


Αξιόλογη είναι και κορύφωση της όλης εργασίας που έγινε με εικαστική επικοινωνία μηνυμάτων και προβληματισμών, αναδεικνύοντας, όπως εξήγησε ο κ. Παπαδόπουλος, ευαισθησίες ενεργούς πολιτότητας και προσωπικής και κοινωνικής ευθύνης.

Στη Σύνοδο θα παρουσιαστούν 28 σύντομες ταινίες κινουμένων σχεδίων που δημιουργήθηκαν από μαθητές δημοτικών και γυμνασίων και έχουν αναγνωριστεί ως παράδειγμα καλής πρακτικής διεθνώς.

«Θα ταξιδέψουν σε όλη την Ευρώπη ως αποτύπωμα της κριτικής σκέψης των παιδιών των σχολείων της Κύπρου και ζωντανή απόδειξη ποιότητας, δυνατοτήτων και προοπτικής της εκπαίδευσης στη χώρα μας», ανέφερε ο κ. Παπαδόπουλος.


Ο ΓΔ του Υπουργείου Παιδείας εστίασε στο ότι μέσω αυτής της διαδικασίας δεν αξιοποιείται μόνο ένα μέσο αλλά πολλά, αναδεικνύονται πολλά χαρακτηριστικά και δεξιότητες που οι μαθητές πρέπει να αποκτήσουν μέσα από βιωματική προσέγγιση στην εκπαίδευση.

«Είχαμε 110 ομάδες μαθητών από 90 σχολεία μέσω του σχεδίου δράσης που εκφράζει τις ευαισθησίες ή τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του σχολείου. Εάν δηλαδή υπάρχει περιβαλλοντική ευαισθησία των σχολείων ή αν θέλουν να την μεταφέρουν με πιο έντονο τρόπο, συμμετέχουν σε αυτά τα προγράμματα», εξήγησε.

Τα παιδιά αυτά για τρία χρόνια ήταν εξαιρετικά ενεργά στην όλη διαδικασία και η παρουσίαση των ταινιών είναι η μεγαλύτερη τους επιβράβευση.


«Υπάρχει αυτή η αλληλοεπίδραση και η αλληλοεπιμόρφωση μαθητών και εκπαιδευτικών μέσα από αυτή τη διαδικασία που δεν είναι εύκολα στοιχεία για να τα περάσεις και αυτές οι δυνατότητες αναδεικνύονται», σημείωσε ο κ. Παπαδόπουλος.

Ανέφερε ότι στις διάφορες θεματικές στη Σύνοδο για την αειφορία στην εκπαίδευση η Κύπρος θα προβάλει και αυτά τα στοιχεία στο πλαίσιο της ολιστικής προσέγγισης.

Σημαντικό το γεγονός ότι σε μια από τις πολλές συζητήσεις θα λάβουν μέρος μαθητές και εκπαιδευτικοί και θα μιλήσουν για το πως θέλουν και οραματίζονται οι ίδιοι την εκπαίδευση, πως βλέπουν τους εαυτούς τους μέσα από την όλη διαδικασία.


«Η εκπαίδευση μέσα από τα χρόνια διαφοροποιείται και φέρνουμε τους μαθητές σε επαφή με διαφορετικούς τρόπους έκφρασης ή δραστηριοτήτων που οδηγούν στη διαμόρφωση μιας τάσης υπέρ της αειφορίας ή συμβολής τους σε αυτή», σημείωσε.

Εξίσου σημαντικό είναι το γεγονός ότι ο ΓΔ του Υπουργείου Παιδείας θα παρευρεθεί, σε ακριβώς ένα μήνα, στην COP27 στο Σιάρμ Ελ Σέϊχ της Αιγύπτου όπου θα μιλήσει και θα παρουσιάσει το report της Κύπρου για την κλιματική αλλαγή στην εκπαίδευση.

Ακολουθήστε το dialogos.com.cy, στο Google News

Οι τελευταίες ειδήσεις από την Κύπρο και τον κόσμο και όλη η επικαιρότητα στο dialogos.com.cy.