Γέφυρες ειρήνης και μέσω της εκπαίδευσης

Δύσκολο το εγχείρημα, όχι αδύνατον όμως, αν υπάρχει βούληση

Της Νίκης Κουλέρμου

Δύσκολο μοιάζει το εγχείρημα να δημιουργηθεί κουλτούρα λύσης και συμφιλίωσης μέσα από το εκπαιδευτικό σύστημα, παρ’ όλο που κατά καιρούς ακούστηκαν από τους δύο ηγέτες μεγάλες κουβέντες προς την κατεύθυνση να ξεπεραστούν τα λάθη του παρελθόντος. Για παράδειγμα μετά τη θεατρική παράσταση του «Πληγώθηκα στα ελληνικά, πικράθηκα στα τούρκικα» που παρακολούθησαν από κοινού στη Λεμεσό οι δύο ηγέτες, ο Πρόεδρος Αναστασιάδης είχε δηλώσει ότι θα έδινε οδηγίες για να παρακολουθήσουν την παράσταση και τα σχολεία.

Τελευταία ο Υπουργός Παιδείας, κ. Καδής, δήλωσε πως η Παιδεία μπορεί να βοηθήσει στην επανένωση της Κύπρου, μίλησε για μοίρασμα των εμπειριών μας με τους «Τούρκους συναδέλφους», αναφέρθηκε σε συνεργασία των ελληνοκυπριακών και τουρκοκυπριακών εκπαιδευτικών οργανώσεων, ακόμη και για κοινές συνάξεις Ελληνοκύπριων και Τουρκοκύπριων μαθητών στις οποίες θα διδάσκονται οι μαθητές την κοινή πολιτιστική παράδοση, τα κοινά έθιμα και πολλά άλλα.

Επίσης ο Τ/κ ηγέτης, κ. Ακιντζί, διατύπωσε τη θέση (23/10/2015) ότι μπορεί να συσταθεί μια επιτροπή για την εκπαίδευση στο πλαίσιο των συνομιλιών για το Κυπριακό. Είπε ότι γίνονται προσπάθειες προς αυτή την κατεύθυνση, αλλά ακόμη δεν έχει συσταθεί η επιτροπή. Ισχυρίστηκε ακόμα ότι το εκπαιδευτικό σύστημα στη «νότια Κύπρο» δεν είναι «ειρηνικό», ενώ και στα κατεχόμενα έχει ελλείψεις.

Ενας πολιτισμός ειρήνης θα πρέπει να οικοδομηθεί, ούτως ώστε να υπάρχει μέλλον στην Κύπρο, ανέφερε χαρακτηριστικά.

Επιτροπή για την εκπαίδευση ή τρίγλωσσο δημόσιο σχολείο

Από τα πιο πάνω μπορεί κανείς να συμπεράνει ότι υπάρχει η πολιτική βούληση για να προχωρήσει η προσπάθεια της επαναπροσέγγισης και μέσα από το εκπαιδευτικό σύστημα.
Στο πλαίσιο των συζητήσεων της αποστολής στις Βρυξέλλες που διοργάνωσε στις 20-22 Οκτωβρίου το ΑΚΕΛ και μιλώντας για τα Μέτρα Οικοδόμησης Εμπιστοσύνης είχαν ακουστεί ενδιαφέρουσες απόψεις-ιδέες-προτάσεις τόσο από τον Τ. Χατζηγεωργίου όσο και από τον κ. Ταλάτ για δημιουργία τρίγλωσσου δημοσίου σχολείου ή και πανεπιστημίου στα οποία να φοιτούν εθελοντικά Ε/κ και Τ/κ. Ο κ. Ταλάτ εισηγήθηκε αυτό το πανεπιστήμιο να γίνει στη Νεκρή Ζώνη ή με ισάριθμα τμήματα και σχολές και στις δύο κοινότητες.

Το εγχείρημα μοιάζει αρκετά δύσκολο, έχοντας κατά νουν τον εθνικισμό και το σοβινισμό που βυσσοδομεί εκατέρωθεν. Δύσκολο να αγγίξει, πόσω μάλλον να συζητήσει η πολιτεία και οι δύο κοινότητες μεταξύ τους τα ζητήματα εκπαίδευσης. Οχι αδύνατον, όμως.

Εκ περιτροπής εκπροσώπηση Ε/κ και Τ/κ εκπαιδευτικών στην ευρωπαϊκή ομοσπονδία

Αυτό προκύπτει από τη συνομιλία που είχαμε στις Βρυξέλλες με τον γγ της συνδικαλιστικής οργάνωσης των Τ/κ εκπαιδευτικών ΚΤΟΕΟΣ, κ. Βεντάτ Τεκ. Από τον κ. Τεκ ζητήσαμε την άποψή του ως προς τη δυνατότητα που έχουν Ε/κ και Τ/κ εκπαιδευτικοί να βρουν γλώσσα συνεννόησης…

Ιδού η απάντηση και η συνέχεια της συνομιλίας μας:

«Η οργάνωσή μας ήταν ένας από τους πρωταγωνιστές της μεγάλης προσπάθειας το 2003 που εκδηλωνόταν με μεγάλες μαζικές εκδηλώσεις πίεσης και που οδήγησε στο άνοιγμα των οδοφραγμάτων. Δημιουργήθηκαν μεγαλύτερες δυνατότητες για επικοινωνία μεταξύ των δύο κοινοτήτων, αλλά δυστυχώς με το όχι της ε/κ κοινότητας το 2004 δημιουργήθηκε κάποια απογοήτευση ανάμεσα στους Τ/κ. Σήμερα εμείς προσπαθούμε να θεραπεύσουμε αυτές τις πληγές και να ξεπεράσουμε τις απογοητεύσεις. Είναι σημαντικό να είμαστε μαζί, Ε/κ και Τ/κ και κυρίως τα οργανωμένα σύνολα, σε μια κοινή προσπάθεια να συμβάλουμε στη λύση του Κυπριακού.

Μπροστά μας έχουμε δυο-τρεις μήνες που είναι σημαντική περίοδος για το Κυπριακό -από τη δεκαετία του ’60 έχουμε συνομιλίες για το Κυπριακό- ώστε να συμβάλουμε για να ξεπεραστούν οι δυσκολίες».

Εχετε επαφές τέτοιες με ε/κ οργανώσεις που σας κάνουν να πιστεύετε ότι μπορεί να επιτύχετε αυτό το στόχο;

«Συναντιόμαστε κάθε μήνα με τις οργανώσεις των εκπαιδευτικών, αλλά αν ζητάτε από μένα να κάνω μια διαπίστωση, δυστυχώς είμαι υποχρεωμένος να πω ότι παρατηρούμε το φαινόμενο οι αντίστοιχες οργανώσεις της ε/κ κοινότητας όταν έρχονται στις συναντήσεις μας ως να έχουν ανάγκη να πάρουν γραμμή από το Υπουργείο Εξωτερικών. Αυτό δείχνει πόσο δύσκολα μπορούμε να προχωρήσουμε σε θέματα, κοινωνικά και πολιτικά».

Σε ποια ζητήματα βρίσκετε δυσκολίες όταν συζητάτε;

«Βρίσκουμε μεγάλες δυσκολίες κυρίως με την ΟΕΛΜΕΚ. Επί τρεις μήνες το καλοκαίρι συζητούσαμε αν στην κοινή προσπάθεια θα συμμετέχει ισότιμα και η συντεχνία των καθηγητών του Πανεπιστημίου Ανατολικής Μεσογείου.

Μετά από πολλές προσπάθειες καταφέραμε όμως για παράδειγμα, με άλλες πέντε συντεχνίες, ε/κ και τ/κ, με εξαίρεση την ΟΕΛΜΕΚ, να γιορτάσουμε στις 5 Οκτωβρίου τη διεθνή μέρα εκπαιδευτικών.

Ακόμα ένα παράδειγμα είναι η Ομοσπονδία Ευρωπαϊκών Συντεχνιών όπου εκπροσωπείτο η Κύπρος από τον γγ της ΚΤΟΕΟΣ, Σενέρ Ελτσίλ. Μετά από πολλές προσπάθειες έγινε δεκτή η εκ περιτροπής εκπροσώπηση της Κύπρου στην Ομοσπονδία. Το συμφωνήσαμε φέτος τον Γενάρη και τον Μάρτη Ε/κ συνάδελφός μας από την ΟΛΤΕΚ μάς εκπροσώπησε (ε/κ και τ/κ συντεχνίες εκπαιδευτικών) στην Οργάνωση».

Αυτό είναι καλό σημάδι για τη μελλοντική συνεννόηση των εκπαιδευτικών οργανώσεων;

«Εξι συντεχνίες υποστήριξαν την εκ περιτροπής εκπροσώπηση της χώρας μας στην Ομοσπονδία. Τώρα η ΟΕΛΜΕΚ δεν θέλει τη συντεχνία των πανεπιστημιακών (DAU-SEN) να συμμετέχει στον κοινό διάλογο. Πρόκειται για μεγάλη αντίθεση».

 

Eιδήσεις από την Κύπρο και τον κόσμο, όλη η επικαιρότητα στο dialogos.com.cy.
Ακολουθήστε μας και στο Google News.