Γεν. Εισαγγελέας: Παρεμβάσεις πολιτικών για να διακοπούν ποινικές διώξεις

«Πολλές ήσαν οι προσπάθειες παρέμβασης από πολιτικά και άλλα πρόσωπα, ώστε να μη γίνουν ή να διακοπούν ποινικές διώξεις με το επιχείρημα ότι θα βλάψουν το τραπεζικό σύστημα»!

Συνέντευξη στον Νεόφυτο Νεοφύτου

Στο δεύτερο μέρος της συνέντευξης του στη «Χαραυγή», ο Γενικός Εισαγγελέας μιλά για τη σύγκρουσή του με το Ανώτατο Δικαστήριο, για το θέμα που έχει προκύψει και πώς μπορεί να επιλυθεί, για την υπέρβαση ή όχι των εξουσιών του Γενικού Ελεγκτή και για τις υποθέσεις του χρηματοπιστωτικού σκανδάλου. Πολλές ήσαν οι προσπάθειες παρέμβασης από πολιτικά και άλλα πρόσωπα, ανέφερε ο κ. Κληρίδης, ώστε να μη γίνουν ή να διακοπούν ποινικές διώξεις σ’ αυτόν τον τομέα, με το επιχείρημα ότι θα βλάψουν το τραπεζικό σύστημα, την εμπιστοσύνη προς τις Τράπεζες και τις προσπάθειες ανάκαμψης της Οικονομίας.

Διαβάστε εδώ το πρώτο μέρος της συνέντευξης

Είχατε θέσει στόχους για διοικητικές και λειτουργικές αλλαγές στη Γενική Εισαγγελία. Τι πετύχατε και ποιες βασικές εκκρεμότητες μένουν για τον διάδοχό σας;

Οι βασικοί στόχοι τους οποίους είχα τάξει για υλοποίηση, από την αρχή της θητείας μου, κατατάσσονται κάτω από 3 κύριους πυλώνες: Καλύτερη στελέχωση και ενδυνάμωση της Νομικής Υπηρεσίας. Δομικές / διαρθρωτικές αλλαγές μέσω σχεδίου Μεταρρύθμισης. Περαιτέρω ανεξαρτητοποίηση της Νομικής Υπηρεσίας. Ως προς το διαχρονικά παρουσιαζόμενο πρόβλημα της υποστελέχωσης, με τις επίμονες προσπάθειές μας έχουμε καταφέρει να πληρώσουμε μέσω των χρονοβόρων διαδικασιών των αποπαγοποιήσεων θέσεων, προκηρύξεων, συνεντεύξεων κ.λπ., όλες τις οργανικές θέσεις που ήσαν κενές ή κενώθηκαν στην πορεία, τόσο των Εισαγγελέων της Δημοκρατίας, όσο και των Ανώτερων Δικηγόρων της Δημοκρατίας, των Δικηγόρων Α’ και των Δικηγόρων της Δημοκρατίας, πλέον έναν αριθμό νέων θέσεων που μας παραχωρήθηκαν από το κράτος. Επιπλέον, έχουμε πετύχει την αναβάθμιση των κλιμάκων όλων σχεδόν των λειτουργών της Νομικής Υπηρεσίας στα επίπεδα που θα έπρεπε να τοποθετούνται, έτσι ώστε να ανταποκρίνονται προς το κύρος και την υπόσταση των θέσεων, και να εξισορροπηθεί η άδικη διάσταση σε σχέση με τους δικηγόρους του ιδιωτικού τομέα και τους δικαστικούς λειτουργούς. Σε σχέση με τη Μεταρρύθμιση, κατά τα τελευταία αυτά χρόνια έλαβε χώρα η επιτόπου μελέτη των θεμάτων της Νομικής Υπηρεσίας από Ιρλανδούς εμπειρογνώμονες με τη στήριξη οργάνων της Ευρωπαϊκής Ένωσης και η υποβολή εμπεριστατωμένης έκθεσης. Προς υλοποίηση των εισηγήσεων που έχουν υποβληθεί, ορίστηκε ειδική ομάδα νομικών λειτουργών και διοικητικού προσωπικού. Ορίστηκε επίσης, εξωτερικό πρόσωπο ως Υπεύθυνος Μεταρρύθμισης και η όλη προσπάθεια βρίσκεται σε εξέλιξη. Ως προς την ανεξαρτητοποίηση της Νομικής Υπηρεσίας, έχουμε ετοιμάσει και υποβάλει προς την κυβέρνηση προσχέδιο νομοσχεδίου για προώθηση. Με τις κύριες πρόνοιες του νομοσχεδίου, δίδεται κατ’ αρχάς, για πρώτη φορά νομοθετική κάλυψη σε θέματα που αφορούν τη Νομική Υπηρεσία της Δημοκρατίας, όπως είναι οι υφιστάμενες οργανικές θέσεις και η ιεραρχική πυραμίδα, οι μισθοδοτικές ρυθμίσεις κ.λπ. Προβλέπεται επίσης και αυτό είναι το βασικότερο, η απεξάρτηση των νομικών λειτουργών από τις διαδικασίες της Ε.Δ.Υ., έτσι ώστε θεμάτων διορισμών, προαγωγών, μεταθέσεων κ.λπ. των λειτουργών να επιλαμβάνεται όχι η Επιτροπή Δημόσιας Υπηρεσίας, αλλά Εισαγγελικό Συμβούλιο απαρτιζόμενο από στελέχη της Νομικής Υπηρεσίας και δικαστικούς λειτουργούς. Η έγκριση αυτού του νομοσχεδίου θα αποδώσει επαυξημένο κύρος και ανεξαρτησία στη Νομική Υπηρεσία, σύμφωνα με τις σχετικές προβλέψεις στο Σύνταγμα της Δημοκρατίας.


«Φιλίες και καλές σχέσεις υποχωρούν
μπροστά στην ανάγκη εφαρμογής
των ορθών αρχών που διέπουν τα
της απονομής της δικαιοσύνης»


Κύριε Κληρίδη, επικρίνεστε για κωλυσιεργία και απροθυμία σε ό,τι αφορά τις υποθέσεις με το χρηματοπιστωτικό σκάνδαλο. Πιστεύετε ότι για το μεγάλο αυτό σκάνδαλο αποδόθηκε ή όχι δικαιοσύνη;

Όχι μόνο δεν έχει παρατηρηθεί κωλυσιεργία και απροθυμία σε ό,τι αφορά υποθέσεις που αφορούν την κατάρρευση του χρηματοπιστωτικού μας συστήματος από την πλευρά της Νομικής Υπηρεσίας, αλλά αντίθετα είναι η πρώτη φορά που στην Κυπριακή Δημοκρατία οδηγήθηκαν στο Δικαστήριο υποθέσεις με κατηγορούμενα πρόσωπα ανώτατα στελέχη Τραπεζών, Τράπεζες και Διοικητικά τους Συμβούλια, για οικονομικής φύσεως αδικήματα. Σε όλες τις υποθέσεις τις οποίες ερεύνησε η Αστυνομία με τη βοήθεια εμπειρογνωμόνων, όπου έγινε κατορθωτό να στοιχειοθετηθούν ποινικά αδικήματα, χωρίς κανένα δισταγμό η Νομική Υπηρεσία τις έστειλε και τις προώθησε στα Δικαστήρια. Διεξήγαγε δε ολόκληρους αγώνες είτε για διασφάλιση της παρουσίας κατηγορουμένων που ευρίσκοντο στο εξωτερικό, είτε για αντιμετώπιση πάσης φύσεως προδικαστικών ή άλλων νομικών ενστάσεων που συνεχώς προβάλλονταν από ικανούς δικηγόρους των κατηγορουμένων. Υπήρξαν καταδίκες σε κάποιες περιπτώσεις, υπήρξαν και φυλακίσεις και σοβαρά πρόστιμα. Υπήρξαν και ανατροπές κατ’ έφεση και αθωώσεις. Όλα αυτά είναι αναμενόμενα σε τέτοιου είδους δύσκολες υποθέσεις, όπως συνέβη και στη Μεγάλη Βρετανία και στην Ιρλανδία σε παρόμοιες περιπτώσεις. Εκείνο που έχει σημασία είναι το γεγονός της αποφασιστικότητας για δίωξη και της προώθησης στο Δικαστήριο υποθέσεων αυτής της φύσεως, όποιοι κι αν ενέχονται σ’ αυτές, γεγονός που συνιστά αποτρεπτικό παράγοντα για το μέλλον. Να προσθέσω εδώ ότι πολλές ήσαν οι προσπάθειες παρέμβασης από πολιτικά και άλλα πρόσωπα, ώστε να μη γίνουν ή να διακοπούν ποινικές διώξεις σ’ αυτόν τον τομέα, με το επιχείρημα ότι θα βλάψουν το τραπεζικό σύστημα, την εμπιστοσύνη προς τις Τράπεζες και τις προσπάθειες ανάκαμψης της Οικονομίας.

Ήρθατε σε σύγκρουση και με τον πρόεδρο του Ανωτάτου Δικαστηρίου για θεσμικά θέματα. Εκτιμάτε ότι υπάρχει δεοντολογικό και ηθικό θέμα μεταξύ δικαστών και δικηγορικών γραφείων που επηρεάζει την απονομή της δικαιοσύνης;

Υπερασπιζόμενος θέματα αρχών, θέματα ορθής απονομής της δικαιοσύνης και θέματα διαφάνειας, κανένας αξιωματούχος δεν πρέπει να υποκύπτει ή να προβαίνει σε εκπτώσεις, λόγω είτε φόβου, είτε φιλίας, είτε καλής σχέσης και συνεργασίας με άλλους. Φιλίες, καλές σχέσεις και νηφάλιο περιβάλλον υποχωρούν και πρέπει να υποχωρούν μπροστά στην ανάγκη εφαρμογής των ορθών αρχών που διέπουν τα της απονομής της δικαιοσύνης. Το βασικό ζήτημα που εγείρεται εδώ, δεν είναι αν υπάρχει δεοντολογικό ή ηθικό θέμα μεταξύ δικαστών και δικηγορικών γραφείων που επηρεάζει την απονομή της δικαιοσύνης. Το θέμα δεν είναι υποκειμενικό, αλλά αντικειμενικό. Είναι θέμα τήρησης των αρχών της αντικειμενικής αμεροληψίας, με την έννοια ότι μια κατάσταση πραγμάτων δεν είναι αρκετό αν δεν αποδεικνύεται ότι δημιουργεί θέμα, αλλά είναι αρκετό αν φαίνεται ότι ενδεχόμενα να δημιουργεί θέμα στα μάτια και στη σκέψη ενός ουδέτερου παρατηρητή. Ακριβώς ένα τέτοιο θέμα είναι αυτό που αφορά την εκδίκαση από δικαστές υποθέσεων στις οποίες εμφανίζονται για κάποιους εκ των διαδίκων, δικηγόροι στα γραφεία των οποίων εργοδοτούνται στενά συγγενικά πρόσωπα αυτών των δικαστών. Το θέμα τούτο εμφανιζόταν πριν αρκετά χρόνια να μη διέπετο από οποιουσδήποτε περιορισμούς, ενώ κατά καιρούς είχαν τεθεί από το Ανώτατο Δικαστήριο κάποιες απαγορευτικές διατάξεις, οι οποίες όμως κρίθηκαν ανεπαρκείς, με παρεμβάσεις τόσο της Ομάδας Κρατών Κατά της Διαφθοράς του Συμβουλίου της Ευρώπης (GRECO), όσο και με αποφάσεις του ΕΔΑΔ με τις οποίες καταδικάστηκε η Κυπριακή Δημοκρατία. Κανένας δεν έχει ισχυριστεί ότι δεν πρέπει στενά συγγενικά πρόσωπα δικαστών, που τυγχάνει να είναι δικηγόροι, να εργοδοτούνται σε δικηγορικά γραφεία. Έχουν ασφαλώς κάθε δικαίωμα και τέτοια φαινόμενα είναι αναμενόμενα σε μικρές κοινωνίες, όπως της Κύπρου. Παράλληλα όμως, λόγω αυτών των φαινομένων, θα πρέπει να θεσπίζονται και να εφαρμόζονται αυστηρές διασφαλίσεις ότι θα τηρούνται όλες οι αρχές της αντικειμενικής αμεροληψίας. Έτσι ώστε να αποτρέπεται η οποιαδήποτε περίπτωση έμμεσης αξιοποίησης από κάποιους δικηγόρους αυτών των καταστάσεων πραγμάτων, ή η δημιουργία αμφισβητήσεων σε οποιονδήποτε αντικειμενικό παρατηρητή.


«Δεν εμπίπτει στην αρμοδιότητα του
Γενικού Εισαγγελέα η οριοθέτηση
των εξουσιών του Γενικού Ελεγκτή»


Κατά καιρούς το Προεδρικό εγείρει θέμα λειτουργίας των ανεξάρτητων θεσμών ότι παρεμβαίνουν στο έργο της εκτελεστικής εξουσίας. Βλέπετε να υπάρχει οποιοδήποτε θέμα υπέρβασης εξουσιών του Γενικού Ελεγκτή;

Οι ανεξάρτητοι θεσμοί-αξιωματούχοι του κράτους αναλαμβάνουν καθήκοντα, έχουν αρμοδιότητες και ασκούν εξουσίες όπως αυτές τους αποδίδονται από το Σύνταγμα της Δημοκρατίας. Πιο λεπτομερείς ή συγκεκριμένες εξουσίες και αρμοδιότητες μπορούν ακόμα να αποδοθούν με νομοθεσίες, όπως το ίδιο το Σύνταγμα επιτρέπει. Είναι γεγονός ότι με νομοθεσίες εξειδικευμένου αντικειμένου, έχουν δοθεί στον Γενικό Ελεγκτή ορισμένες αρμοδιότητες. Έχει κατηγορηθεί ο Γενικός Ελεγκτής ότι σε συγκεκριμένες περιπτώσεις έχει υπερβεί τις εξουσίες του και έχει ενεργήσει σε θέματα εκτός της αρμοδιότητάς του. Έχει κληθεί δε ο Γενικός Εισαγγελέας της Δημοκρατίας να οριοθετήσει τις εξουσίες του Γενικού Ελεγκτή. Λυπούμαι να παρατηρήσω ότι κάτι τέτοιο δεν εμπίπτει στην αρμοδιότητα του Γενικού Εισαγγελέα. Όπως έχω προαναφέρει, οι εξουσίες αξιωματούχων καθορίζονται στο Σύνταγμα και εκεί όπου επιτρέπει το Σύνταγμα αποδίδονται και διά νόμου. Εάν υπάρχει αμφισβήτηση ή σύγκρουση εξουσίας μεταξύ του Γενικού Ελεγκτή και άλλου οργάνου ή Αρχής στη Δημοκρατία, αρμόδιο για επίλυση της διαφοράς είναι μόνο το Ανώτατο Δικαστήριο όπως ακριβώς το Άρθρο 139 του Συντάγματος ορίζει.

Google News icon Aκολουθήστε μας στο Google News

Οι τελευταίες ειδήσεις από την Κύπρο και τον κόσμο και όλη η επικαιρότητα στο dialogos.com.cy