ΓεΣΥ: Οι δύο όψεις του ίδιου νομίσματος…

Πολυασφαλιστικό ή μονοασφαλιστικό σύστημα υγείας; ΑΚΕΛ και ΔΗΣΥ, διά των υπευθύνων τους για τον τομέα της Υγείας, απαντούν σε τέσσερις ερωτήσεις που αφορούν τους κυβερνητικούς σχεδιασμούς τόσο σε σχέση με το Γενικό Σχέδιο Υγείας όσο και για την αυτονόμηση των δημοσίων νοσοκομείων.

Ο Δρ Χρύσανθος Γεωργίου, από το Γραφείο Υγείας του ΑΚΕΛ, τονίζει ότι το πολυασφαλιστικό σύστημα υγείας δεν ενδείκνυται για την Κύπρο και επί τούτου προβάλλει παραδείγματα άλλων χωρών που εφαρμόζουν πολυασφαλιστικά συστήματα υγείας.

Από τη δική της πλευρά η κα Τώνια Μουσκή, ειδική σύμβουλος για θέματα υγείας στο ΔΗΣΥ, χαρακτηρίζει σημαντικό το γεγονός ότι διεξάγεται νέα μελέτη για το πολυασφαλιστικό. Αναφέρει δε ότι -υπό τις περιστάσεις- η μετατροπή των νοσοκομείων σε οργανισμούς δημοσίου δικαίου είναι η καταλληλότερη. Αντίθετη άποψη έχει ο Δρ Γεωργίου υποδεικνύοντας ότι ο νόμος για την αυτονόμηση των νοσοκομείων ανοίγει το δρόμο στο… ξεπούλημα της δημόσιας υγείας.

Της Μαρίνας Κουμάστα

ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ

1. Nαι ή όχι στο πολυασφαλιστικό σύστημα υγείας και γιατί;

2. Για το πολυασφαλιστικό σύστημα υγείας έχει γίνει πρόσφατα μια μελέτη από Ολλανδό εμπειρογνώμονα -καθ’ υπόδειξιν της κυβέρνησης και της Τρόικας- η οποία κατέδειξε πως αυτό δεν ενδείκνυται για την Κύπρο. Παρά ταύτα, η κυβέρνηση διόρισε άλλον εμπειρογνώμονα, ο οποίος διεξάγει νέα μελέτη για το πολυασφαλιστικό. Πώς ερμηνεύετε αυτή την πρακτική;

3. Το νομοσχέδιο για την αυτονόμηση των νοσοκομείων εξυπηρετεί το στόχο της οικονομικής αυτοδιοίκησης των δημοσίων νοσηλευτηρίων με παράλληλη αναβάθμιση των προσφερόμενων προς τους ασθενείς υπηρεσιών υγείας;

4. Υπάρχουν αντιδράσεις σε σχέση με τη μετατροπή των νοσοκομείων σε οργανισμούς δημοσίου δικαίου. Κάποιοι μάλιστα βλέπουν κινδύνους για την κοινωνία. Συμφωνείτε; Διαφωνείτε; Γιατί;

Tώνια Μουσκή: «Καταλληλότερη η μετατροπή των νοσοκομείων σε ημικρατικούς οργανισμούς»

TONIA MOUSKI

1. Το προσχέδιο του νομοσχεδίου αναφέρεται σε μονοασφαλιστικό σύστημα, με ένα μόνο ασφαλιστικό οργανισμό, τον Οργανισμό Ασφάλισης Υγείας. Αλλά σίγουρα το πολυασφαλιστικό σύστημα είναι ένα θέμα το οποίο είναι αντικείμενο νέας μελέτης γιατί έχει σημασία να εφαρμόσουμε ένα σχέδιο υγείας, το οποίο θα βασίζεται στις ακόλουθες τέσσερις θεμελιώδεις αρχές:
(α) την καθολική κάλυψη των πολιτών της Κυπριακής Δημοκρατίας,
(β) τη δίκαιη κατανομή του κόστους και της κοινωνικής αλληλεγγύης,
(γ) την ελεύθερη επιλογή ιατρού και παρόχου υπηρεσιών φροντίδας υγείας και
(δ) την οικονομική βιωσιμότητα του συστήματος.

2. Θεωρώ ότι είναι σημαντικό το ότι διεξάγεται μια νέα μελέτη με βάση τις νέες κοινωνικοοικονομικές πραγματικότητες της χώρας μας, η οποία άλλωστε αποτελεί μνημονιακή υποχρέωση της Κύπρου. Επιπλέον, μια τέτοια μελέτη σε οικονομική βάση ως προς τα συγκριτικά πλεονεκτήματα που δύναται να προσφέρει το μονοασφαλιστικό και το μεικτό σύστημα, ουδέποτε έχει πραγματοποιηθεί.

3. Η διοικητική και οικονομική αυτονόμηση των δημοσίων νοσηλευτηρίων, ώστε να καταστούν πιο αποδοτικά και βιώσιμα, αποτελεί αναγκαιότητα και αντικείμενο συζήτησης εδώ και είκοσι (20) χρόνια και είναι βασική προϋπόθεση ώστε τα νοσηλευτήρια να μπορέσουν να παρέχουν αναβαθμισμένες υπηρεσίες υγείας προς τους ασθενείς, αλλά και να αντεπεξέλθουν στον ανταγωνισμό που θα προκύψει με την εφαρμογή του ΓεΣΥ, αφού θα υπάρχει ελεύθερη επιλογή ιατρού και νοσηλευτηρίου. Ταυτόχρονα, η διοικητική και οικονομική αυτονόμηση αποτελεί μνημονιακή υποχρέωση της κυβέρνησης της Κυπριακής Δημοκρατίας.

Είναι φυσικό ότι θα πρέπει να δοθεί ο απαραίτητος χρόνος στους οργανισμούς να λειτουργήσουν σε περιβάλλον ΓεΣΥ, ώστε να είναι σε θέση να υπολογίσουν τα έσοδά τους και να λάβουν τα απαραίτητα μέτρα για να λειτουργήσουν στη βάση των οικονομικών τους δεδομένων. Γι’ αυτό το λόγο, το προσχέδιο του νομοσχεδίου προνοεί την τριετή χρηματοδότηση των τυχόν ελλειμμάτων των οργανισμών με μειωμένη χρηματοδότηση, έτσι ώστε αυτά να μηδενιστούν μέχρι το τέλος του τρίτου έτους.

4. Η επιλογή της μετατροπής των δημοσίων νοσηλευτηρίων σε οργανισμούς δημοσίου δικαίου, κρίνεται ως η καταλληλότερη υπό τις περιστάσεις. Τα νοσηλευτήρια θα αποκτήσουν ένα σημαντικό βαθμό αυτονομίας και ευελιξίας, η οποία είναι απαραίτητη ώστε να καταστούν ανταγωνιστικά σε περιβάλλον ΓεΣΥ. Επιπρόσθετα, αυτή η μετατροπή καθιστά εφικτή τη διατήρηση των εργαζομένων στα νοσηλευτήρια, συμπεριλαμβανομένου και μη εναλλάξιμου προσωπικού, το οποίο δεν μπορεί να αξιοποιηθεί σε άλλα τμήματα της ευρύτερης δημόσιας υπηρεσίας. Επίσης, πρόνοιες του προσχεδίου του νομοσχεδίου προβλέπουν ότι όλα τα πλεονάσματα που τυχόν θα δημιουργούνται, θα επενδύονται από τους Οργανισμούς για τους σκοπούς των ιδίων.

Χρύσανθος Γεωργίου: «Το πολυασφαλιστικό δεν ενδείκνυται για την Κύπρο»

Dr XRYSANTHOS GEORGIOU

1. Σε όλα τα πολυασφαλιστικά συστήματα υγείας, οι ασφαλιστικές εταιρείες -χρησιμοποιώντας διάφορες τεχνικές- επιλέγουν πελάτες κερδοφόρους, αποκλείοντας πολίτες πέραν κάποιας ηλικίας, ασθενείς με χρόνιες παθήσεις, εργαζόμενους σε επικίνδυνα επαγγέλματα, φτωχούς κτλ.

Οι αποκλειόμενοι από τις ασφαλιστικές είτε μένουν ακάλυπτοι ή/και επιβαρύνουν το δημόσιο ή/και εντάσσονται σε ένα σύστημα κατώτερης ποιότητας αφού με την αποχώρηση από το κοινωνικό σύστημα/ταμείο των νεαρών ή/και των υγιών ή/και των κοινωνικών τάξεων με υψηλά εισοδήματα, παραμένει ένα ταμείο με χαμηλά έσοδα και υψηλά έξοδα.

Οι δαπάνες υγείας στις χώρες όπου τα συστήματα υγείας βασίζονται στην ιδιωτική ασφάλιση (π.χ. Η.Π.Α 17.7%, Ολλανδία 11.9% του ΑΕΠ) είναι σημαντικά μεγαλύτερες σε σχέση με τις χώρες που βασίζονται σε καθολικά συστήματα δημόσιας ασφάλισης υγείας (9%).

Στην Κύπρο σήμερα, το 30-40% των ασφάλιστρων υγείας καταλήγει σε λειτουργικά έξοδα και κέρδος των ασφαλιστικών εταιρειών. Συγκριτικά με τον υφιστάμενο σχεδιασμό του ΓεΣΥ το μέγιστο ποσοστό που μπορεί να κατανεμηθεί σε λειτουργικά έξοδα του ΟΑΥ είναι μέχρι 5%. Το υπόλοιπο 95% θα καταβάλλεται στους παροχείς υπηρεσιών υγείας και στις υπηρεσίες.

Κατά συνέπεια το αυξημένο κόστος διαχείρισης και των κερδών των ασφαλειών, δυνητικά θα ξεπερνά το 30% (€270 εκατ. για το ΓεΣΥ) που υποχρεωτικά θα πρέπει να κατανεμηθεί σε 3 μέρη: α) Υψηλότερες συνεισφορές από εργαζόμενους και εργοδότες, β) Χαμηλότερες δαπάνες/πληρωμές στους ιατρούς/παροχείς, γ) Χαμηλότερο επίπεδο ποιότητας υγείας. Το πολυασφαλιστικό μοντέλο δεν είναι ούτε αποτελεσματικό ούτε βιώσιμο για τα δεδομένα της Κύπρου. Είναι πολύ πιο δαπανηρό για τους ασθενείς/ εργαζόμενους ενώ το κράτος δίνει λιγότερα για τους παροχείς υγείας.

2. Η κοινωνική συναίνεση για το δικό μας ΓεΣΥ επιτεύχθηκε μετά από μελέτες από διακεκριμένους επιστήμονες όπως ο Δρ Hsiao από το πανεπιστήμιο Harvard και τεκμηριώθηκε από τη Μελέτη McKinsey, την αναλογιστική μελέτη Mercer, την Εργασία και μελέτες των τεχνοκρατών του ΟΑΥ, την νέα αναλογιστική μελέτη του 2013 από McKinsey με απαίτηση της Τρόικας.

Οι πιο πάνω μελέτες υιοθετούνται ουσιαστικά από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, Παγκόσμια Τράπεζα και τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας. Μας ανησυχεί ιδιαίτερα η πρακτική της κυβέρνησης και του Υπουργείου Υγείας, η οποία αναθέτει συνεχώς μελέτες μέχρι να βρει κάποιον να της πει το αποτέλεσμα που επιθυμεί, για να εφαρμόσει την πολιτική που θέλει. Να υπενθυμίσω ότι το μόνο πράγμα που διαπραγματεύτηκε η κυβέρνηση με την Τρόικα ήταν η δυνατότητα εφαρμογής του πολυασφαλιστικού ΓεΣΥ.

3. Το ΑΚΕΛ θεωρεί ότι τα κρατικά νοσηλευτήρια χρήζουν λειτουργικής αυτονόμησης-αναδιοργάνωσης, εκσυγχρονισμού και ενίσχυση της διαφάνειας των διαδικασιών τους έτσι που να παρέχεται ευελιξία στη λήψη και υλοποίηση αποφάσεων μέσα από ένα σύστημα που θα διασφαλίζει την παροχή ποιοτικής φροντίδας υγείας. Επιβάλλεται φρόνιμη οικονομική διαχείριση μακριά από οικονομίστικες προσεγγίσεις.

Τα νοσοκομεία δεν παράγουν αγαθά προς κατανάλωση, αλλά παρέχουν πολύτιμες υπηρεσίες και επιτελούν κοινωνικό έργο. Είναι και ο λόγος που ανησυχούμε για το προσχέδιο νομοσχεδίου που κατατέθηκε αφού δημιουργούνται συμβούλια κομματικά ελεγχόμενα για τη διαχείριση των νοσηλευτηρίων και δίνεται χρόνος 3 χρόνων στα νοσοκομεία να μεταβούν από ένα σύστημα διαχείρισης σε άλλο χωρίς τις κατάλληλες υποδομές, εκπαίδευση και στελέχωση. Επίσης δεν πρέπει να ξεχνούμε τη μείωση 100 εκ. τα τελευταία χρόνια στον προϋπολογισμό τους.

4. Εχοντας υπόψιν ότι η φιλοσοφία της κυβέρνησης είναι λιγότερο κράτος, η προσπάθεια μετατροπής των νοσηλευτηρίων σε ημικρατικούς οργανισμούς είναι -στη δική μας αντίληψη- το πρώτο βήμα για το ξεπούλημά τους. Δεν διαφωνεί κανείς ότι τα νοσοκομεία χρήζουν εκσυγχρονισμού και βελτίωσης της διαφάνειας, λειτουργίας και των διαδικασιών τους.

Αυτό θα μπορούσε να γίνει με την ενίσχυση της αυτοδιοίκησής τους, διαχείρισης του προϋπολογισμού και την αυτονομία στη λήψη αποφάσεων. Το προσχέδιο που κατατέθηκε δεν λαμβάνει υπόψιν τις πραγματικότητες και το καθεστώς εργασίας των επαγγελματιών υγείας, ενώ απουσιάζουν στοιχειώδεις πληροφορίες όπως η δομή των νοσηλευτηρίων.

Αυτό που πραγματικά χρειάζεται είναι αναδιοργάνωση των δημοσίων νοσηλευτηρίων (διοικητική, οικονομική και επιστημονική) για να καταστούν πιο αποδοτικά και ανταγωνιστικά χωρίς να αλλάζουν το χαρακτήρα τους.

Google News icon Aκολουθήστε μας στο Google News

Οι τελευταίες ειδήσεις από την Κύπρο και τον κόσμο και όλη η επικαιρότητα στο dialogos.com.cy