ΓΓ ΣΗΔΗΚΕΚ-ΠΕΟ – Νίκος Γρηγορίου: Η κυβέρνηση να δείξει ότι εννοεί τις υπογραφές της

  • Να φύγει το άλλοθι όποιων θέλουν να αφήνουν τους οργανισµούς υποστελεχωµένους
  • Έχουν αποπαγοποιηθεί κάποιες θέσεις που έπρεπε να αποφευχθούν ενόψει της μεταρρύθµισης
  • Όπου οι ανάγκες είναι µόνιµες, να πληρώνονται µε µόνιµες θέσεις εργασίας και όχι µε οποιονδήποτε άλλον τρόπο
  • Είναι απαράδεκτο η κυβέρνηση να υποβοηθά στην απορρύθµιση των εργασιακών σχέσεων

Το τελευταίο διάστηµα έχουν υπογραφεί σηµαντικές συµφωνίες µεταξύ των συντεχνιών και της κυβέρνησης αναφορικά µε τα εργασιακά ζητήµατα στον δηµόσιο και ευρύτερο δηµόσιο τοµέα. Ωστόσο αναµένεται από την κυβέρνηση να εφαρµόσει και στην πράξη τα συµφωνηθέντα.

Σε συνέντευξή του στη «Χαραυγή» ο Γ.Γ. της ΣΗ∆ΗΚΕΚ- ΠΕΟ επισηµαίνει ότι το κυριότερο πρόβληµα που αντιµετωπίζουν οι οργανισµοί δηµοσίου δικαίου είναι η απορρύθµιση των εργασιακών σχέσεων που γίνεται µέσω της αγοράς υπηρεσιών.

Επίσης, σηµειώνει ως θετική τη συµφωνία για άρση της διπλής ρήτρας αποπαγοποίησης θέσεων και την πρόταση για αποπαγοποιήσεις που προώθησε η κυβέρνηση στη Βουλή.

Ωστόσο υποδεικνύει ότι σε κάποιες περιπτώσεις υπάρχουν θέσεις που αφορούν την Τοπική Αυτοδιοίκηση που θα έπρεπε να αποφευχθούν, αφού ενδεχοµένως να δηµιουργήσουν πρόβληµα στη διαδικασία της μεταρρύθµισης.

Συνέντευξη στον Γιάννη Κακαρή

Πρόσφατα έχει υπογραφεί συμφωνία μεταξύ συνδικαλιστικών οργανώσεων και κυβέρνησης για να σταματήσει η διαδικασία αποπαγοποίησης των θέσεων στον δημόσιο και ευρύτερο δημόσιο τομέα. Πώς βλέπετε αυτή την εξέλιξη;

Ως ΣΗΔΗΚΕΚ ΠΕΟ έχουμε θέσει αυτό το αίτημα εδώ και δύο χρόνια για δύο λόγους. Οι χρονοβόρες και γραφειοκρατικές διαδικασίες που χρειάζονταν -τις οποίες η κυβέρνηση ενδεχομένως να χρησιμοποιούσε ως άλλοθι- μας έφεραν στη σημερινή κατάσταση, όπου αρκετοί οι οργανισμοί είναι υποστελεχωμένοι και δεν μπορούν να επιτελέσουν με επάρκεια το έργο ενός οργανισμού δημοσίου δικαίου.

Φάνηκε και κατά τη διάρκεια της πανδημίας πόσο ζωτικός είναι ο ρόλος των οργανισμών δημοσίου δικαίου, για το καλό της κοινωνίας.

Έχουμε εντοπίσει ότι η υποστελέχωση λειτουργούσε ως τροφοδότης για εισαγωγή της αγοράς υπηρεσιών και άλλων μορφών αρρύθμιστης εργασίας στην Τοπική Αυτοδιοίκηση και τους Ημικρατικούς Οργανισμούς, όπου δραστηριοποιείται η ΣΗΔΗΚΕΚ.

Θεωρούμε ότι αυτό εξυπηρετούσε και την πολιτική της κυβέρνησης, η οποία δυστυχώς προάγει με τις πολιτικές της την αγορά υπηρεσιών και την απορρύθμιση της εργασίας. Για εμάς είναι απαράδεκτο, διότι ζημιώνει όχι μόνο τους ίδιους τους οργανισμούς, αλλά ταυτόχρονα και το σύνολο των εργαζομένων και το γενικό επίπεδο των εργασιακών σχέσεων.

Εκτιμούμε ότι σήμερα, 9 χρόνια μετά, έπαψαν να συντρέχουν οι λόγοι που οδήγησαν το 2013 να εφαρμόζεται αυτή η δεύτερη διαδικασία ελέγχου της αποπαγοποίησης, πέραν από την έγκριση των προϋπολογισμών. Περισσότερα προβλήματα δημιουργεί παρά επιλύει κατά την άποψή μας. Ελπίζουμε με την κατάργηση της διαδικασίας αποπαγοποίησης και την επαναφορά της έγκαιρης στελέχωσης θέσεων που κενώνονται, να εκλείψει το φαινόμενο της υποστελέχωσης και βέβαια της αγοράς υπηρεσιών.

Ειδάλλως θα είναι υπεύθυνη η κυβέρνηση. Επιπρόσθετα, τα δεδομένα λένε ότι από τον κατάλογο των αποπαγοποιήσεων που τόσα χρόνια οδηγούνταν στη Βουλή, μόνο μερικές εξαιρέσεις που τονίζουν τον κανόνα έχουν απορριφθεί. Σεβόμαστε και θέλουμε αυστηρό κοινοβουλευτικό έλεγχο, όμως την ίδια στιγμή χρειάζεται να φύγει το άλλοθι όποιων θέλουν να αφήνουν τους οργανισμούς χωρίς επαρκή στελέχωση και με εισαγωγή αρρύθμιστων μορφών εργασίας.

Από τη στιγμή που έχουμε καταλήξει σε αυτή τη συμφωνία, αναμένουμε το Υπουργείο Οικονομικών να πάρει στη Βουλή σχετικό νομοσχέδιο. Διερωτόμαστε γιατί δεν το έχει πράξει ακόμα.

Η κυβέρνηση κατέθεσε πρόταση στη Βουλή για αποπαγοποίηση θέσεων στη Τοπική Αυτοδιοίκηση. Υπάρχει περίπτωση να δημιουργηθούν προβλήματα στις συγχωνεύσεις που θα γίνουν το 2024, αφού ενδεχομένως να προκύψει υπερστελέχωση;

Κανονικά δεν θα έπρεπε να υπήρχε τέτοιο ζήτημα, διότι θα έπρεπε η κυβέρνηση και τα αρμόδια υπουργεία να είναι προσεκτικά και να λαμβάνουν σοβαρά υπόψη τέτοιο ενδεχόμενο. Το προηγούμενο χρονικό διάστημα παρέμεναν πολλές κενές θέσεις, γιατί η κυβέρνηση επικαλείτο την επερχόμενη μεταρρύθμιση στην Τοπική Αυτοδιοίκηση.

Απορούμε όμως -τώρα που έχει ψηφιστεί η μεταρρύθμιση και γνωρίζουμε τις συνενώσεις- γιατί είδαμε ότι σε ορισμένες περιπτώσεις έχουν εγκριθεί από το Υπουργικό Συμβούλιο κάποιες θέσεις οι οποίες έπρεπε να αποφευχθούν. Ανεξάρτητα όμως, εμείς λέμε ότι χρειάζεται να προχωρήσει απρόσκοπτα η στελέχωση της Τ.Α. και δεν πρέπει να αποτελέσει τροχοπέδη στη σωστή στελέχωση το γεγονός ότι σε 2 χρόνια θα έχουμε συγχωνεύσεις.

Όμως την ίδια ώρα οφείλει και η κυβέρνηση να είναι προσεκτική για να μη δημιουργήσει μεγαλύτερο πρόβλημα, το οποίο θα αναγκαστούν οι συνενωμένοι δήμοι και κοινότητες να αντιμετωπίσουν.

Υπάρχουν περιπτώσεις που θα έπρεπε να αποφευχθούν. Τονίζω όμως ότι είναι εξαίρεση και ότι σε καμιά περίπτωση δεν είναι λόγος για καθυστερήσεις ή παλινδρομήσεις.

Υπενθυμίζω ότι υπάρχει συμφωνία μεταξύ του Υπουργείου Οικονομικών, της Ένωσης Δήμων και των συνδικαλιστικών οργανώσεων ΣΗΔΗΚΕΚ ΠΕΟ και ΟΗΟ ΣΕΚ, με την οποία διασφαλίζονται οι θέσεις και οι όροι εργασίας και τα δικαιώματα των εργαζομένων στην Τ.Α., ενώ δημιουργούνται και δομές συζήτησης και ρύθμισης τέτοιων ζητημάτων, όπως ο μόνιμος μηχανισμός παρακολούθησης των εργασιακών ζητημάτων.

Η ΣΗΔΗΚΕΚ ΠΕΟ θα ασκήσει πίεση όπου χρειάζεται και θα ενεργήσει δημιουργικά για να προχωρήσει σωστά και σύμφωνα με τα χρονοδιαγράμματα η μεταρρύθμιση.

Ποια είναι τα σημαντικότερα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι οργανισμοί δημοσίου δικαίου;

Το πιο σοβαρό ζήτημα που αντιμετωπίζουμε είναι η επιμονή της κυβέρνησης να ενθαρρύνει τις αρρύθμιστες μορφές εργασίας και κυρίως τις αγορές υπηρεσιών.

Εμείς θεωρούμε ως κορυφαίο αυτό το ζήτημα, διότι πλήττει έμμεσα όλους τους εργαζόμενους. Είναι απαράδεκτο η κυβέρνηση, που θα έπρεπε να ήταν ο προστάτης των σωστών εργασιακών σχέσεων, να υποβοηθά στην απορρύθμιση. Θα συνεχίσουμε να αντιδρούμε για να ανακοπεί αυτή η πορεία. Σε αυτό το πλαίσιο εξηγείται και η στάση μας ότι θέλουμε να υπάρχει σωστή στελέχωση, για να εκλείψει η όποια δικαιολογία.

Το κριτήριο ένα πρέπει να είναι. Εκεί όπου οι ανάγκες είναι μόνιμες και σταθερές να πληρώνονται με μόνιμες θέσεις εργασίας και όχι με οποιονδήποτε άλλον τρόπο. Για να είμαι σωστός, στην τελευταία συμφωνία-πλαίσιο η κυβέρνηση συνυπέγραψε αυτή την αρχή με τις συνδικαλιστικές οργανώσεις, που είναι ένα θετικό βήμα. Πρέπει όμως να την τηρήσει.

Το Υπουργικό Συμβούλιο την προηγούμενη βδομάδα ενέκρινε το νομοσχέδιο για το συνταξιοδοτικό. Τι προνοεί και πώς το βλέπει η ΣΗΔΗΚΕΚ;

Είναι η προτελευταία πράξη για να κλείσει μια μεγάλη εκκρεμότητα. Η πρώτη πράξη ήταν η συμφωνία-πλαίσιο που υπέγραψαν οι συνδικαλιστικές οργανώσεις με το ΥΠΟΙΚ, που έμπαινε τέλος σε αυτή την εκκρεμότητα με έναν τρόπο που στο τέλος είναι ικανοποιητικός.

Διότι εξασφαλίζει δεύτερο συνταξιοδοτικό πυλώνα, όχι μόνο για όσους μπαίνουν στον δημόσιο και ημιδημόσιο τομέα από τον Οκτώβρη του 2011 και μετά. Αυτό είναι μια θετική εξέλιξη, διότι μας ενοχλεί να έχουμε ομάδες εργαζομένων στο Δημόσιο που να έχουν διαφορετικά ωφελήματα στον ίδιο χώρο εργασίας.

Προνοεί ότι θα γίνει ένα επαγγελματικό σχέδιο που βασίζεται στη λογική των ταμείων προνοίας, αφού προνοεί εκατέρωθεν εισφορές στο 5%, ενώ υιοθετεί και τη λογική των ταμείων σύνταξης, αφού προνοεί προκαθορισμένα ωφελήματα. Στην προκειμένη περίπτωση σύνταξη και εφάπαξ όπως λειτουργεί στον δημόσιο τομέα μετά το 2013, όπου ο υπολογισμός των ωφελημάτων δεν βασίζεται στον τελευταίο μισθό, αλλά στον μέσο μισθό καριέρας.

Η ΣΗΔΗΚΕΚ ΠΕΟ έχει δώσει μεγάλο και μακρύ αγώνα για να πείσει για την αναγκαιότητα της κάλυψης αυτών των εργαζομένων. Αρχικά πείσαμε την κυβέρνηση ότι έπρεπε να βρεθεί ρύθμιση και ότι αυτή η ρύθμιση θα λειτουργούσε αναδρομικά από την 1/10/2011. Κατόπιν πετύχαμε να εισαχθεί πρόνοια που θα κάλυπτε και τους αορίστου χρόνου εργαζόμενους, κάτι που είμαι βέβαιος ότι θα αποδειχτεί εξαιρετικά ωφέλιμο γι’ αυτή την κατηγορία εργαζομένων για πολλούς λόγους.

Σημαντικό είναι επίσης ότι με μεθοδικά και σταθερά βήματα πετύχαμε μαζί με τις υπόλοιπες συνδικαλιστικές οργανώσεις να πιέσουμε την κυβέρνηση και να πετύχουμε μια καλή συμφωνία που εξυπηρετεί σωστά τους εργαζόμενους.

Υπάρχουν συλλογικές συµβάσεις που βρίσκονται σε διαδικασία ανανέωσης;

Πριν µερικούς µήνες υπογράψαµε µε τον ΥΠΟΙΚ τη συµφωνία πλαίσιο για την τριετία 2019-21, στην οποία προβλέπεται να ανανεωθούν οι συλλογικές συµβάσεις, στην ουσία χωρίς αυξήσεις αλλά µε διόρθωση κάποιων στρεβλώσεων.

Αυτή η διαδικασία βρίσκεται σε εξέλιξη στους Ηµικρατικούς Οργανισµούς. Σε ό,τι αφορά την Τοπική Αυτοδιοίκηση, τα πράγµατα είναι πολύ προχωρηµένα. Είναι συµφωνηµένα και βρίσκονται στο τελευταίο στάδιο, όπου αποµένει µόνο η τυπική επικύρωση. Είµαστε ικανοποιηµένοι από την κατάληξη, διότι, παρά το ότι δεν υπάρχουν αυξήσεις, οι εργαζόµενοι στους δήµους έχουν να ωφεληθούν.

Εισάγονται πλέον συνδυασµένες κλίµακες για το εργατοτεχνικό προσωπικό. Μπαίνει η πρόνοια ότι πρέπει να δηµιουργηθεί δοµή για το εργατοτεχνικό προσωπικό, ώστε να αποφεύγονται οι αχρείαστες αγορές υπηρεσιών. Οι δήµοι υπέβαλαν αίτηµα για µείωση των αδειών ασθενείας που έχουν οι εργάτες, από 45 µέρες σε 22. Εν τέλει έγινε αποδεκτό, ωστόσο πετύχαµε ως αντιστάθµισµα την αύξηση της πληρωµένης άδειας ασθενείας από τις 45 µέρες στους 6 µήνες, κυρίως για τις περιπτώσεις που αφορούν σε σοβαρές ασθένειες και ενδονοσοκοµειακή περίθαλψη. Θεωρούµε ότι αυτό είναι πολύ ωφέλιµο, γιατί διασφαλίζει τους εργάτες.

Επίσης µπήκαµε έγκαιρα σε συζήτηση για τα αιτήµατα του Συνδικαλιστικού Κινήµατος για τη διετία 2022-23 και ήδη προετοιµαζόµαστε, γιατί θέλουµε εντός του 2022 να υποβληθούν και να συζητηθούν.

Eιδήσεις από την Κύπρο και τον κόσμο, όλη η επικαιρότητα στο dialogos.com.cy.
Ακολουθήστε μας και στο Google News.