Με αφορμή/ Ορίζοντας

Για κοινωνίες που είναι θύματα πολιτικής διαφθοράς και ανεπάρκειας

Με αφορμή την παράσταση από το Θεάτρο Τσέπης του έργου του Γιετόν Νεζιράι «Πτήση 1702 08 Κόσοβο» η Δημιουργική Ομάδα του Θεάτρου μιλάει στον Ορίζοντα:

Γιατί επιλέξατε αυτό το έργο να ανεβάσετε;

Η «Πτήση 1702 08 Κόσοβο» είναι ένα έργο που έπεσε στα χέρια της δημιουργικής ομάδας του Θεάτρου Τσέπης εδώ και 2-3 χρόνια. Η επιλογή για να ανέβει φέτος ήταν μονόδρομος. Στη βάση του το έργο πραγματεύεται την αντιδιαστολή της σχέσης του απλού πολίτη με την πολιτεία, από το ένα προς το άλλο άκρο και τούμπλαλιν, -του ενός με το όλον και του όλου με το ένα. Αυτή η ανισότητα, η αγάπη και η φροντίδα του πολίτη προς το κράτος του σε συνάρτηση με την ανεπάρκεια προσφοράς του κράτους προς τον πολίτη, κάτι που δεν θα έπρεπε να  υπάρχει σε μια σύγχρονη δημοκρατία μας αγγίζει τώρα περισσότερο από ποτέ, στο νησί μας και επιτέλους κάτι πρέπει να κάνουμε για αυτό. Ας αφήσουμε την Τέχνη να μας δείξει τον δρόμο.

Πόσο μακριά είναι η κυπριακή κοινωνία από όσα συμβαίνουν στο έργο;

Από την πρώτη στιγμή που διαβάσαμε το έργο νιώσαμε ότι μπορούσαμε να ταυτιστούμε με τις ζωές των Κοσσοβάρων. Είμαστε κι οι δύο λαοί που έχουν ζήσει μια εμπόλεμη κατάσταση λίγο-πολύ στο πρόσφατο ιστορικό μας παρελθόν και προσπαθούμε να βρούμε τα πόδια μας και ως μονάδες αλλά και ως κοινωνία και πολιτεία. Από την άλλη, τα πρόσφατα γεγονότα ήρθαν να διατρανώσουν την ανάγκη της ύπαρξης τούτου του έργου. Και οι δύο κοινωνίες είναι θύματα πολιτικής διαφθοράς και ανεπάρκειας σε πολλές περιπτώσεις. Στο νησί μας έχουμε την πρόσφατη αποκάλυψη των σκανδάλων για την ανήθικη προσφορά διαβατηρίων με αντίτιμο την κυπριακή γη και σοβαρό αντίκτυπο στο περιβάλλον, την ανικανότητά μας να διαχειριστούμε το μεταναστευτικό θέμα με ίσους όρους, την κρατική δυσκαμψία στον χειρισμό των πολιτιστικών θεμάτων και της υποστήριξης των εργατών στον τομέα του πολιτισμού στην εποχή του κορωνοϊού, και… και… και…. Όλα αυτά, θα ανέμενε κανείς, να οδηγήσουν σε μια παντελή απαξίωση και απελπισία, αλλά όχι, όπως οι Κοσσοβάροι ηθοποιοί, οι πρωταγωνιστές της παράστασής μας, έτσι κι εμείς βρίσκουμε τρόπους να ελπίζουμε και να παλεύουμε.

Πώς απαντάτε στο ερώτημα που τίθεται και στο δελτίο τύπου «Ποια είναι η κόκκινη γραμμή μεταξύ προσωπικής ζωής, καλλιτεχνικής ιδιότητας και εθνικής ταυτότητας;»

Τρεις ταυτότητες, οι οποίες εκχωρούν σε ένα άνθρωπο, σε ένα σώμα, σε ένα μυαλό, έτσι; Και που μπορεί κοινωνικά να ερμηνεύονται ως τρεις διαφορετικές υπάρξεις. Η ανθρώπινη φύση, όμως, μπορεί να τις συγκεράσει και να δημιουργήσει έναν ευαισθητοποιημένο, ενεργό πολίτη που να προσφέρει στην κοινότητά του αλλά και στην παγκόσμια κοινότητα. Πεποίθησή μας είναι πως ο άνθρωπος θα πρέπει να κάνει ό,τι επιτάσσει η καρδιά και η ηθική του και να οδηγείται στο φως, απαλλαγμένος από τα στεγανά, με τα οποία έχουμε επιφορτιστεί από τις προηγούμενες γενιές.

Πεποίθησή μας είναι πως ο άνθρωπος θα πρέπει να κάνει ό,τι επιτάσσει η καρδιά και η ηθική του και να οδηγείται στο φως, απαλλαγμένος από τα στεγανά, με τα οποία έχουμε επιφορτιστεί από τις προηγούμενες γενιές.

Ποια η σχέση καλλιτεχνών και κράτους στην Κύπρο; Πόσο υποσκάπτεται το δικαίωμα ελευθερία στη γνώση και την καλλιτεχνική δημιουργία από την (σε μεγάλο βαθμό αναγκαστική) οικονομική εξάρτηση των καλλιτεχνών από το κράτος;

Έτσι όπως έχει δομηθεί, αναπόφευκτα, αποτελεί μια σχέση εξουσίας. Και η σχέση εξουσίας είναι εκ των πραγμάτων τοξική, πόσο μάλλον σε ένα πεδίο που η ελευθερία είναι εκ των ων ουκ άνευ για την δημιουργία. Αντιλαμβανόμαστε πως υπάρχει η καλή πρόθεση να βοηθηθεί όσο περισσότερο γίνεται το θέατρο, από το κράτος. Παρόλα αυτά, αποσιωπώνται πολλές φωνές κάθε χρόνο, αφού δεν μπορούν να τύχουν οικονομικής υποστήριξης και αυτή η απουσία πλουραλισμού μας πνίγει με τρόπους που δεν έχουμε καταλάβει ακόμα. Πιστεύουμε πως υπάρχουν πεφωτισμένα μυαλά που με ανοιχτή καρδιά και νου είναι σε θέση να προσφέρουν λύσεις.

Πώς είναι οι πρόβες εν μέσω πανδημιών και πρωτοκόλλων;

Ήταν μια πρόκληση το θέμα των προβών εν μέσω πανδημίας αλλά, είμαστε εδώ, με υπευθυνότητα και το αντιμετωπίσαμε, παίρνοντας τα απαραίτητα μέτρα και θα το αντιμετωπίσουμε με την πολύ καλή οργάνωση των παραστάσεων.

Θα αντέξει το θέατρο τις δυσκολίες; Τι πρέπει να γίνει από την Πολιτεία για στήριξη του Πολιτισμού;

Το θέατρο έχει επιζήσει για αιώνες, θα τα καταφέρει και τώρα. Η βάση του παγκόσμιου και του κυπριακού θεάτρου αποτελείται από ανθρώπους που το αγαπούν και το τιμούν με την σκληρή δουλειά τους, την ευφυία τους και τον πλούτο της ψυχής τους. Είναι καιρός και η Πολιτεία να σταθεί άξια των περιστάσεων και ισάξια της ατομικής πρωτοβουλίας. Η σύσταση μια Επιτροπής Πολιτισμού, καταρχάς με γνώμονα την ισότητα στην εκπροσώπηση φύλου, κοινότητας και καλλιτεχνικού πεδίου  -κάτι που θα έπρεπε να είναι αυτονόητο αλλά, προφανώς με την πρόσφατη σύσταση αποδείχθηκε πως δεν είναι- ελπίζουμε πως θα μπορέσει με την επιστημονική συμβολή αλλά  και την ευαισθησία, τη διορατικότητα και την ευφυία την απ’ αλλού φερμένη που απαιτεί η Τέχνη να διαχειριστεί όλα τα θέματα που έχουν προκύψει και σίγουρα θα προκύψουν και να εφαρμόσει λύσεις που να δείχνουν εκτίμηση και υποστήριξη (σε όλα τα επίπεδα) στον Πολιτισμό και τους ανθρώπους του.

Λευκωσία, Εγκώμιο Πολιτιστικό Κέντρο

25 και 26 Οκτωβρίου

Δημοτικό Θέατρο Λάρνακας

Πέμπτη 29 Οκτωβρίου

Θέατρο Ριάλτο Λεμεσού

Σάββατο 31 Οκτωβρίου, Κυριακή 1η Νοεμβρίου (δύο παραστάσεις) 18:00 και 20:30

Μαρκίδειο Θέατρο Πάφου

Τρίτη 3 Νοέμβριου

Δημοτικό Θέατρο Αγίας Νάπας

Τετάρτη 4 Νοεμβρίου

Οι παραστάσεις ξεκινούν στις 20:30

Κοσοβο2

 

 

 

 

 

Eιδήσεις από την Κύπρο και τον κόσμο, όλη η επικαιρότητα στο dialogos.com.cy.
Ακολουθήστε μας και στο Google News.