Για τη µια θετική ψήφο…

Του

∆ρος Γιώργου ∆. Χριστοδουλίδη

 

Το θέµα της µιας θετικής τουρκοκυπριακής ψήφου για κάθε απόφαση στο Υπουργικό Συµβούλιο, καθώς και στις Μικτές Επιτροπές της Κεντρικής Κυβέρνησης, µετά από τη λύση του Κυπριακού στη βάση της ∆ικοινοτικής ∆ιζωνικής Οµοσπονδίας, (∆∆Ο), ενσωµατώνει, για την τουρκοκυπριακή πλευρά, την ουσία της πολιτικής ισότητας όπως αυτή έχει ορισθεί µε απόφαση του Συµβουλίου Ασφαλείας των Ηνωµένων Εθνών. Η προσπάθεια διαµόρφωσης κοινών όρων αναφοράς για την αναµενόµενη επανέναρξη των συνοµιλιών για το Κυπριακό στη βάση του Πλαισίου Γκουτέρες, καθώς και η συναίνεση της Τουρκίας για συζήτηση των θεµάτων της Ασφάλειας και των Εγγυήσεων, φαίνεται να εξαρτάται από την αποδοχή της ελληνοκυπριακής πλευράς του όρου αυτού, που κατάντησε να είναι η κύρια «κόκκινη γραµµή» της αντίπαλης πλευράς. Είναι εποµένως σηµαντικό να αναλύσουµε το ενδεχόµενο αποδοχής µας του όρου αυτού και των πιθανών σεναρίων κατά την εφαρµογή του.

Ξεκινούµε την ανάλυσή µας µε τις ακόλουθες προϋποθέσεις: (α) Η εκλογή του Ελληνοκύπριου Προέδρου και του Τουρκοκύπριου Αντιπροέδρου γίνεται µε το σύστηµα της κοινής διασταυρούµενης σταθµισµένης ψήφου. (β) Η διάρκεια της προεδρικής θητείας είναι πενταετής και η θητεία του Ελληνοκύπριου στην προεδρία της ∆∆Ο είναι 40 µήνες και του Τουρκοκύπριου στην Προεδρία είναι 20 µήνες. (γ) Το Υπουργικό Συµβούλιο θα είναι 11µελές µε 7 Ελληνοκύπριους Υπουργούς που θα τους διορίζει ο Ελληνοκύπριος Πρόεδρος, ενώ ο Τουρκοκύπριος Αντιπρόεδρος θα διορίζει τους 4 Τουρκοκύπριους Υπουργούς. (δ) Τα µέλη των Ειδικών Επιτροπών θα τα διορίζει το Υπουργικό Συµβούλιο.

Ας δούµε τώρα πώς θα αναµένεται να λειτουργήσει το σύστηµα αυτό στην πράξη: Η εκλογή των δύο αυτών ανώτατων αξιωµατούχων µε τη διασταυρούµενη σταθµισµένη ψήφο θα προϋποθέτει αµοιβαίες συµµαχίες από την κάθε κοινότητα, ώστε να διασφαλίζεται η ανάδειξη ηγετών µε κοινά οράµατα και µε πρόθεση συνεργασίας για το καλό και των δυο κοινοτήτων, Ελληνοκυπρίων και Τουρκοκυπρίων, και θα επιδιώκουν το καλό του κυπριακού λαού ως συνόλου. Το ενδεχόµενο ο µεν Ελληνοκύπριος να επηρεάζεται στις αποφάσεις και τις πολιτικές του επιλογές  από τις κυβερνήσεις της Ελλάδας, ο δε Τουρκοκύπριος από τις αποφάσεις και τις πολιτικές επιλογές της Τουρκίας είναι µηδενικό, δεδοµένου του γεγονότος ότι ο καθένας θα έχει εξασφαλίσει την εκλογή του από την αντίστοιχη κυπριακή κοινότητα και όχι επειδή είχε πρόθεση να είναι το όργανο της «µητέρας πατρίδας». Ως αποτέλεσµα αυτής της οµοψυχίας και της πρόθεσης για συνεργασία και όχι για σύγκρουση είναι βέβαιο ότι και κατά τους διορισµούς των µελών του Υπουργικού Συµβουλίου θα επιδιωχθεί η επιλογή ατόµων µε πρόθεση τη συνεργασία για το συνολικό καλό και όχι για την επιδίωξη εθνοτικών στόχων και συµφερόντων.

Προς τούτο θα αναµένεται ότι κατά την επιλογή των ατόµων για υπουργοποίηση θα λαµβάνονται υπόψη και τυχόν εισηγήσεις του Ελληνοκύπριου Προέδρου για κάποια µέλη από την τουρκοκυπριακή κοινότητα και αντίστοιχα εισηγήσεις του Τουρκοκύπριου Αντιπροέδρου για κάποια µέλη από την ελληνοκυπριακή κοινότητα. Κάτι ανάλογο θα µπορεί να ισχύει και κατά την επιλογή και διορισµό από το Υπουργικό Συµβούλιο των ελληνοκυπριακών µελών των Μεικτών Επιτροπών καθώς και των τουρκοκυπριακών µελών σε αυτές. Με αυτές τις προϋποθέσεις και αυτά τα δεδοµένα είναι σίγουρο ότι σχεδόν σε όλες τις περιπτώσεις θα υπάρχει οµοφωνία στη λήψη αποφάσεων τόσο στο Υπουργικό Συµβούλιο όσο και στις Ειδικές Επιτροπές. Πρόσθετα, θα είναι βέβαιο ότι και οι Ελληνοκύπριοι Υπουργοί, ή τουλάχιστον µερικοί από αυτούς, καθώς και στις περιπτώσεις των Ειδικών Επιτροπών, θα έχουν στο µυαλό τους και τα συµφέροντα της τουρκοκυπριακής κοινότητας καθώς και, αντιστοίχως, οι Τουρκοκύπριοι αξιωµατούχοι θα κρίνουν και µε βάση τα συµφέροντα των Ελληνοκυπρίων και όχι τα ιδιαίτερα «κοινοτικά» τους συµφέροντα. Έτσι θα είναι εξασφαλισµένη σχεδόν πάντοτε και η «µια θετική ψήφος» από την κάθε πλευρά και εποµένως ας µη «διαβολοποιούµε» το θέµα και ας αποφασίσουµε ότι το σηµαντικότερο θέµα είναι η επιδίωξη και η εξασφάλιση της συγκατάθεσης της τουρκικής και της τουρκοκυπριακής πλευράς όπως στις νέες για το Κυπριακό συνοµιλίες θα συζητήσουµε και τα έξι σηµεία του Πλαισίου Γκουτέρες και κυρίως τα καίριας σηµασίας θέµατα της κατάργησης των εγγυήσεων και των θεµάτων ασφάλειας της νέας Οµόσπονδης Κυπριακής ∆ηµοκρατίας.

 

 

Google News icon Aκολουθήστε μας στο Google News

Οι τελευταίες ειδήσεις από την Κύπρο και τον κόσμο και όλη η επικαιρότητα στο dialogos.com.cy