Γιάννης Καρούσος: Δαπανήσαμε €500 εκατ. σε δέκα χρόνια για τις δημόσιες μεταφορές

Η χρήση του ιδιωτικού αυτοκινήτου συνεχίζει σε ποσοστό 92-94%

Συνέντευξη στον Νεόφυτο Νεοφύτου

Ο Υπουργός Συγκοινωνιών, Μεταφορών και Έργων, Γιάννης Καρούσος, μιλά στη «Χαραυγή» για την κρατική ενίσχυση που δόθηκε στις ιδιωτικές αεροπορικές εταιρείες και για τα αιτήματα της διαχειρίστριας εταιρείας για απώλεια εσόδων, εκφράζοντας τη θέση ότι δεν δικαιούται αποζημίωσης για θέματα που αφορούν ανώτερη βία. Ο κ. Καρούσος αποκαλύπτει επίσης ότι η εγκατάσταση νέου συστήματος ελέγχου της εναέριας κυκλοφορίας θα γίνει μετά το 2021, όταν ολοκληρωθεί η μετακόμιση του Κέντρου Υπηρεσιών του FIR στη Λευκωσία στην Κοκκινοτριμιθιά. Τα θέματα ασφάλειας πτήσεων είναι ικανοποιητικά, προσθέτει ο κ. Καρούσος, σημειώνοντας όμως την ανάγκη βελτιώσεων.
Ο κ. Καρούσος αναφέρεται επίσης στα αυξημένα τέλη-χρεώσεις στο λιμάνι Λεμεσού και εξαγγέλλει την πρόσληψη εξειδικευμένων συμβούλων με στόχο την αναθεώρηση των τελών… Μιλά τέλος για τις δημόσιες συγκοινωνίες, για τις νέες συμβάσεις και για το οικονομικό κόστος που επωμίζεται το κράτος, ενώ δεν έχουν ακόμη ξεκαθαρίσει οι λογαριασμοί με τους προηγούμενους ανάδοχους των δημοσίων μεταφορών.

 

Κρατική στήριξη €6,3 εκατ. στις αεροπορικές εταιρείες. Η μέση πληρότητα των πτήσεων έφθασε στο 55%

Καμία σκέψη για επανασύσταση κρατικού αερομεταφορέα

Ανάγκη βελτιώσεων στα επίπεδα ασφάλειας στο κυπριακό FIR

 

 

Κύριε υπουργέ, πως αξιολογείτε το Σχέδιο Κινήτρων ύψους €6,3 εκατ. προς τις αεροπορικές εταιρείες; Βλέπετε θετικά ή αρνητικά την άποψη για επανασύσταση κρατικού αερομεταφορέα;
Λαμβάνοντας υπόψιν το γεγονός ότι η Κύπρος είναι νησί και η συνδεσιμότητά της με τον έξω κόσμο εξαρτάται αποκλειστικά από την αεροπορική της σύνδεση, κρίναμε ότι θα έπρεπε να βρεθεί άμεσα μία λύση έτσι ώστε να επαναφέρουμε τη συνδεσιμότητα του νησιού. Σε αυτό το πλαίσιο ετοιμάσαμε ένα προσωρινό Σχέδιο Κινήτρων, μετά από διαβουλεύσεις τόσο με τις αεροπορικές εταιρείες όσο και με διαφόρους φορείς του τουρισμού, με το κράτος να αναλαμβάνει κάποιο μερίδιο από το ρίσκο των αεροπορικών εταιρειών. Το Σχέδιο έχει εγκριθεί από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και έχει διάρκεια έξι μηνών.
Το Σχέδιο έχει πρόσφατα τεθεί σε εφαρμογή και ως εκ τούτου θα πρέπει να παρακολουθούμε την επιβατική κίνηση για τους επόμενους μήνες για να μπορέσουμε να κρίνουμε την επιτυχία του. Προς το παρόν, είμαστε εντός των προβλέψεών μας όσον αφορά την επιβατική κίνηση. Από την 1η μέχρι και τη 19η Ιουλίου 2020 πραγματοποιήθηκαν 535 αφίξεις, με την πληρότητα να αγγίζει το 60% και 532 αναχωρήσεις, με την πληρότητα να φθάνει στο 49%. Η μέση πληρότητα των πτήσεων έφθασε στο 55%. Τη συγκεκριμένη περίοδο διακινήθηκαν από και προς τα αεροδρόμια της Κύπρου 101.338 επιβάτες εκ των οποίων 55.894 είχαν αφιχθεί στην Κύπρο και 45.494 ταξίδεψαν από την Κύπρο σε διάφορες χώρες του εξωτερικού. Η πρόβλεψή μας για την επιβατική κίνηση μέχρι και το τέλος Ιουλίου ανέρχεται στις 180.000 επιβάτες και υπολογίζουμε να διπλασιαστεί αυτός ο αριθμός τον Αύγουστο.
Για την επανασύσταση του κρατικού αερομεταφορέα δεν γίνεται καμία ενέργεια, ιδιαίτερα κάτω από τις σημερινές καταστάσεις.

Κύριε υπουργέ, με βάση τη φετινή μειωμένη κίνηση στα αεροδρόμια υπάρχει αίτημα από τη διαχειρίστρια εταιρεία των αεροδρομίων να καταβληθούν αποζημιώσεις για απώλεια εσόδων;
Η θέση του Υπουργείου Μεταφορών είναι ότι η διαχειρίστρια εταιρεία δεν δικαιούται αποζημίωσης για θέματα που αφορούν ανώτερη βία, όπου και εμπίπτει η πανδημία του κορονοϊού. Για το θέμα των αποζημιώσεων η Συμφωνία Παραχώρησης που βρίσκεται σε ισχύ ανάμεσα στην Κυπριακή Δημοκρατία και την Εταιρεία Hermes Airports Ltd προνοεί για σειρά θεμάτων που άπτονται απαιτήσεων ή διαφορών. Το Υπουργείο μας σε συνεργασία με τη Νομική Υπηρεσία χειρίζεται τα διάφορα θέματα με στόχο την άμεση και αποτελεσματική επίλυση διαφορών και την ομαλή λειτουργία των αερολιμένων.

Πού βρίσκονται οι διαδικασίες για αγορά νέου συστήματος ελέγχου της εναέριας κυκλοφορίας;
Οι διεργασίες για την αγορά νέου συστήματος για τις ανάγκες της διαχείρισης εναέριας κυκλοφορίας είχαν ξεκινήσει από το 2019. Το έργο έχει ιδιαίτερα χαρακτηριστικά διότι πρόκειται για πολύπλοκα συστήματα που είναι άμεσα συνυφασμένα τόσο με την αποδοτικότητα και βελτιστοποίηση της παροχής ελέγχου εναέριας κυκλοφορίας όσο και με την ασφάλεια στην παροχή υπηρεσιών. Άλλη κύρια παράμετρος του έργου είναι και η διασφάλιση της επιχειρησιακής συνέχειας των υπηρεσιών στο FIR Λευκωσίας διότι πρόκειται για αγορά συστήματος, αλλά και αλλαγή του χώρου παροχής των υπηρεσιών (μετακόμιση στην Κοκκινοτριμιθιά). Παρ’ όλο που το έργο έχει τύχει διαχείρισης μέσα στην κρίση του κορονοϊού, με μια μικρή καθυστέρηση τριών μηνών, βρίσκεται μέσα στα προγραμματιζόμενα χρονοδιαγράμματα.
Τον Ιούνιο του 2020 έχουν υπογραφεί τα συμβόλαια για την εγκατάσταση του νέου εφεδρικού συστήματος στην Κοκκινοτριμιθιά, του οποίου η ολοκλήρωση τοποθετείται στο καλοκαίρι του 2021. Όταν αποπερατωθεί η εγκατάσταση του νέου εφεδρικού στην Κοκκινοτριμιθιά, θα ξεκινήσει το έργο «στησίματος» του νέου κυρίου συστήματος στο ίδιο κτίριο, δηλ. στην Κοκκινοτριμιθιά, ούτως ώστε να μπορέσει το Κέντρο Ελέγχου να παρέχει υπηρεσίες από το νέο κτίριο. Αυτό αναμένεται να ολοκληρωθεί περί τον Δεκέμβριο 2021.
Με την περάτωση του έργου και τη μετακόμιση του Κέντρου στην Κοκκινοτριμιθιά θα παρέχεται η δυνατότητα για μελλοντικές αναβαθμίσεις των συστημάτων σύμφωνα με τις εκάστοτε επιχειρησιακές απαιτήσεις των Ευρωπαϊκών Κανονισμών και του SESAR, αφού ο αναβαθμισμένος εξοπλισμός θα υποστηρίζει μελλοντικές αναβαθμίσεις.
Παράλληλα με το έργο ανάπτυξης των συστημάτων ελέγχου εναέριας κυκλοφορίας έχει ξεκινήσει από την ΑΤΗΚ ο έλεγχος του κτιρίου της Κοκκινοτριμιθιάς. Το κτίριο αναμένεται να είναι σε πλήρη επιχειρησιακή ετοιμότητα τον Ιανουάριο του 2021.

Υπάρχουν προβλήματα ασφάλειας πτήσεων;
Η ασφάλεια πτήσεων είναι ένας ευρύς τομέας που άπτεται σε πολλούς τομείς της Πολιτικής Αεροπορίας. Τα επίπεδα ασφάλειας στο κυπριακό FIR κρίνονται ικανοποιητικά, αλλά χωρίς να παραβλέπονται οι οποιεσδήποτε βελτιώσεις. Όπως είναι γνωστό, το κυπριακό FIR βρίσκεται σε μία γεωγραφική περιοχή που γειτνιάζει με περιοχές πολεμικών συγκρούσεων (π.χ. Συρία) ή με χώρες που έχουν αυξημένη στρατιωτική δραστηριότητα. Επιπρόσθετα με αυτά τα προβλήματα, οι υπηρεσίες μας αντιμετωπίζουν τα χρόνια προβλήματα που προκαλεί η Τουρκία στο βόρειο μέρος του FIR και τα σοβαρά προβλήματα που προκύπτουν από τη λειτουργία του παράνομου αεροδρομίου της Τύμπου. Η εγρήγορση των υπηρεσιών μας για την αντιμετώπιση των κινδύνων αυτών είναι συνεχής. Εκτιμάται ότι τα προβλήματα αυτά, επί της παρούσης, αντιμετωπίζονται μελετημένα ώστε να αποτρέπονται στον μέγιστο βαθμό τα πιθανά ρίσκα.

 

Αυξημένα τέλη στο λιμάνι
και πρόσληψη εξειδικευμένων συμβούλων
για την αναθεώρησή τους…

Κύριε Καρούσο, εμπορευόμενοι καταγγέλλουν ότι αντί να μειωθούν τέλη-χρεώσεις και το κόστος εισαγωγής εμπορευμάτων από το λιμάνι Λεμεσού, έχουν αυξηθεί. Υπάρχει δυνατότητα παρέμβασης προς τη διαχειρίστρια εταιρεία;
Στη μεγάλη πλειοψηφία των εμπορευμάτων, οι συνολικές τιμές έχουν παραμείνει στα ίδια επίπεδα, με αδιαμφισβήτητη μείωση στο χρόνο εξυπηρέτησης. Όντως, για συγκεκριμένα προϊόντα οι τιμές έχουν αυξηθεί, και το ΥΜΕΕ αναζητεί τρόπους επίλυσης του θέματος αυτού. Είχαμε εκτεταμένες συζητήσεις με τον Έφορο Ελέγχου Κρατικών Ενισχύσεων, όπου διαφάνηκε ότι η όποια άμεση παρέμβασή μας θα αποτελούσε κρατική ενίσχυση.
Για το λόγο αυτό θα προσληφθούν εξειδικευμένοι σύμβουλοι οι οποίοι θα μελετήσουν και θα εισηγηθούν την αναθεώρηση των τελών, όπου αυτό χρειάζεται, για να μπορέσουμε να προωθήσουμε τις απαραίτητες αλλαγές στη νομοθεσία προς μείωση των χρεώσεων με νόμιμο τρόπο.
Ειρήσθω εν παρόδω, αρκετοί χρήστες του λιμανιού παραπονιούνται για αυξημένες τιμές για τις οποίες όμως δεν ευθύνεται ο Διαχειριστής. Πρόσφατα είχαμε εξετάσει διάφορα παράπονα των χρηστών του λιμανιού και διαπιστώσαμε ότι τα αυξημένα τέλη δεν τα επέβαλλε η διαχειρίστρια εταιρεία, αλλά άλλοι ενδιάμεσοι φορείς του λιμανιού. Για αυτόν το λόγο καλούμε τους εμπορευόμενους να διερευνούν εκ των προτέρων την αγορά λαμβάνοντας και διασταυρώνοντας τιμές και προσφορές από διαφόρους ενδιάμεσους φορείς.

 

 

Δεν μπορέσαμε να ανεβάσουμε τον Κύπριο στο λεωφορείο

Κύριε Καρούσο, έχει γίνει ο απολογισμός από τη δεκαετή σύμβαση 2010-2020. Πόσα χρήματα ξοδέψαμε για τις δημόσιες συγκοινωνίες; Πετύχαμε το στόχο μας να ανέβει ο Κύπριος στο λεωφορείο; Με την ολοκλήρωση των συμβάσεων υπάρχουν υπερπληρωμές και εκκρεμότητες;
Κατά την τελευταία δεκαετία δαπανήθηκαν περίπου 500 εκατομμύρια στις Δημόσιες Επιβατικές Μεταφορές, εκ των οποίων 24 εκατομμύρια είχαν δαπανηθεί το 2020. Βάσει στοιχείων πωλήσεων εισιτηρίων έχει διαφανεί ότι οι διακινήσεις με τις δημόσιες μεταφορές αυξομειώνονται μέσα στα χρόνια, με το 2017 να παρατηρείται η πιο υψηλή αύξηση στους χρήστες των λεωφορείων ίση με 11,28% σε σύγκριση με την προηγούμενη χρονιά. Στόχος του Υπουργείου Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων είναι να αυξηθεί το ποσοστό των πολιτών που χρησιμοποιούν το λεωφορείο ως το κύριο μεταφορικό τους μέσο και είμαι αισιόδοξος ότι την επόμενη δεκαετία θα πετύχουμε υψηλότερα ποσοστά.
Ήδη το Υπουργείο Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων ξεκίνησε την υλοποίηση δράσεων οι οποίες θα ενισχύσουν τη χρήση των δημοσίων επιβατικών μεταφορών, κυρίως των λεωφορείων. Πιο συγκεκριμένα θα προωθηθεί η δημιουργία και η κατασκευή λωρίδων για τα λεωφορεία στη Λευκωσία και θα δοθούν κίνητρα για τη χρήση του λεωφορείου και αντικίνητρα για τη χρήση του αυτοκινήτου (των οποίων η χρήση ξεπερνά το 92% – 94% στην Κύπρο).
Όσον αφορά τις υπερπληρωμές και εκκρεμότητες, στόχος είναι να μην υπάρχει καμία υπερπληρωμή με καμία εταιρεία και για αυτό προωθούνται όλες οι απαραίτητες ενέργειες προς αυτόν το σκοπό.

Τι θα γίνει με τις συμβάσεις της ελεύθερης Αμμοχώστου και των υπεραστικών λεωφορείων που δεν έχουν υπογραφεί; Πότε θα γίνει η προκήρυξη νέων προσφορών για Λεμεσό και Πάφο;
Το θέμα της υπογραφής συμβάσεων για την ελεύθερη Αμμόχωστο αξιολογείται από το Συμβούλιο Προσφορών. Η προκήρυξη νέων προσφορών για τις επαρχίες Λεμεσού και Πάφου θα πραγματοποιηθεί στο άμεσο μέλλον.