Γιατί χρειάζονται οι Κοινωνικοί Λειτουργοί στα σχολεία

  • Καθημερινή ενημέρωση

    Κάθε πρωί η επικαιρότητα στο inbox σου.


Του Αυγουστίνου Ματθαίου

Ένα μεγάλο θέμα και συνάμα ένα ακόμα πιο μεγάλο πρόβλημα είναι η έλλειψη κοινωνικών λειτουργών στα σχολεία και ειδικά στις εποχές που ζούμε, με γονείς που έχουν μπει στη λίστα της ανεργίας ή των κουτσουρεμένων μισθών, με μαθητές να δυσκολεύονται να αποκτήσουν ακόμα και τα απαραίτητα.

Σε μια άκρος υλιστική κοινωνία που όλα κρίνονται από τις μάρκες των ρούχων και τα μοντέλα των κινητών τηλεφώνων σε αυτές τις εποχές που η διάκριση και η απομόνωση καλπάζουν έχει ως αποτέλεσμα τον σχολικό αποκλεισμό και κατ’ επέκταση τον κοινωνικό αποκλεισμό που αποφέρει διαιωνιζόμενα κοινωνικά προβλήματα ο κοινωνικός λειτουργός έχει να επιτελέσει μια σειρά από ρόλους με σκοπό την αντιμετώπιση τέτοιων φονεμένων και την δημιουργία συνθηκών που να επιτρέπουν την εξάλειψη του σχολικού αποκλεισμού.

Ο ΚΛ στο σχολείο μπορεί να έχει τον ρόλο του συμβούλου, του συνηγόρου, του υποστηριχτή, του εμψυχωτή και άλλων τόσων ρόλων που θα εξασφαλίσουν την ποιότητα της σχολικής κοινωνίας και θα έχουν είδη προετοιμάσει το έδαφος για βελτίωση στον τομέα του αποκλεισμού και στην μετασχολική πορεία των ατόμων.

《Οι σχολικοί ΚΛ εκπαιδεύονται ειδικά για να μπορούν να προσδιορίσουν τους μαθητές που βρίσκονται σε κίνδυνο και για να παρεμβαίνουν για να βοηθήσουν τους σπουδαστές και τις οικογένειες τους στην εξέταση των ανησυχιών συμπεριλαμβανομένης της κατάχρησης ουσιών, σωματικής και πνευματικής υγείας, και τη σχολικής βίας Αποτελούν την κρίσιμη σύνδεση για τις οικογένειες και τους μαθητές σε σχέση με την σύνδεση τους με υπηρεσίες στην Κοινότητα. Αφιερώνονται στη βελτίωση των σχολικών συστημάτων και την ανακούφιση των συστημικών εμποδίων στην εκπαίδευση. Οι ΚΛ είναι καταρτισμένοι για να αναπτύσσουν προγράμματα που να αφορούν κοινωνικές δεξιότητες υπηρεσίες συμβουλευτικής καθοδήγησης και εναλλακτικές διαδρομές στην απόκτηση των απαιτούμενων προσεγγίσεων για την εκπαίδευση τους επαγγελματική ανάπτυξη για όλο το σχολικό προσωπικό, και σωστό προγραμματισμό μετάβασης από το σχολικό περιβάλλον σε άλλο περιβάλλον όπως του στρατού και του πανεπιστημίου.》(Σύνδεσμος Κοινωνικών Λειτουργών Κύπρου, 2018)

Το να εθελοτυφλούμε σαν κοινωνία σπρώχνοντας τέτοιου είδους προβλήματα κάτω απ το χαλί με αποτέλεσμα να αυξάνονται και να διαιωνίζονται δεν τιμά κανέναν που θέλει να λέει πως ζούμε και απολαμβάνουμε ένα κράτος πρόνοιας. Το μέλλον βρίσκετε εντός των σχολείων, αυτοί οι νέοι θα καλεστούν σε μερικά χρόνια να διαχειρίζονται τις τύχες αυτού του τόπου, αυτοί οι νέοι θα είναι υπεύθυνοι για την υγεία, για την παιδεία, για την ευημερία των ηλικιωμένων, για την οικονομία και για τόσα άλλα μα προπαντός αυτοί είναι που θα αναλάβουν να υπηρετήσουν ένα κράτος πρόνοιας και αν δεν τους δείξουμε τον δρόμο πως νομίζετε πως θα το χειριστούν;

Μα η απάντηση είναι απλή, με τον ίδιο τρόπο θα το χειριστούν, με αποτέλεσμα το πρόβλημα να διαιωνίζετε και να αυξάνετε σε κάθε γενιά και περισσότερο.

Συμπερασματικά θεωρώ έως και εγκληματική προς την κοινωνία την έλλειψη ΚΛ από τα σχολεία, εγκληματική προς τους νέους μας και προς τους γονείς τους που σε αυτές τις δύσκολες εποχές δεν τους προσφέρετε ένας επαγγελματίας που θα σταθεί αρωγός στο πλευρό τους και θα τους δώσουν ελπίδα και δύναμη καθώς τα παιδιά μεγαλώνουν και αναπτύσσονται, μεταφέρονται σε έναν διευρυμένο κόσμο προσώπων, δραστηριοτήτων, και συναισθημάτων. Κάθε παιδί αποκτά μια συγκεκριμένη δομή προσωπικότητας. Έτσι, μπορεί να χαρακτηριστεί ως ντροπαλός, φιλόδοξος, κοινωνικός, ή προσεκτικός.

Ας τα προστατεύσουμε προσφέροντας τους τα αυτονόητα.

 

*Κοινωνικός Λειτουργός

Ακολουθήστε μας στο Google News.
Eιδήσεις από την Κύπρο και τον κόσμο, όλη η επικαιρότητα στο dialogos.com.cy.