Αντί να προστατεύσουν το θύμα, προστατεύουν το θύτη

205

Αφόρητη πρόκληση από τον Υπουργό και το Υπουργείο Παιδείας στο θέμα του λυκειάρχη Λοΐζου Σέπου και της ρατσιστικής συμπεριφοράς του

Δεν φτάνει που δεν έχουν καμία διάθεση να τον τιμωρήσουν, δεν φτάνει που σκεπάζουν άρον – άρον και επιφανειακά το όλο θέμα, τον ανταμείβουν κιόλας με μετάθεση που τον προστατεύει στα μάτια του κόσμου, που και κρίση έχει και άποψη. Κι αντί να προστατεύσουν το θύμα, προστατεύουν το θύτη.
Μετά το σάλο που προκάλεσε με τη συμπεριφορά του ο διευθυντής του Λυκείου Αποστόλου Βαρνάβα, Λοΐζος Σέπος, διώχνοντας από το σχολείο μαθήτρια από τη Συρία γιατί έφερε στο κεφάλι μαντίλα και την πειθαρχική έρευνα που διατάχθηκε, ο Υπουργός Παιδείας, Κώστας Χαμπιαούρης, έσπευσε με μία συνάντηση στο γραφείο του ανάμεσα στο θύμα και το θύμα να χαρακτηρίσει λήξαν το θέμα. Διαβεβαίωσε κιόλας ότι η μαθήτρια θα συνεχίσει να φοιτά κανονικά στο σχολείο, έχοντας τη στήριξη του ιδίου αλλά και του διευθυντή της. «Οποιεσδήποτε άλλες ενέργειες δεν μας βρίσκουν σύμφωνους, γι’ αυτό παρακαλούμε να χαμηλώσουν οι τόνοι και να δώσουμε έμφαση στο σχολείο και στα παιδιά», είπε ακόμα.

Και πριν περάσουν 24 ώρες, και πριν ακόμα ολοκληρωθεί και παραδοθεί η έρευνα που ο Υπουργός διέταξε, ανακοινώθηκε η μετάθεση του διευθυντή του Λυκείου Αποστόλου Βαρνάβα της Λευκωσίας, Λοΐζου Σέπου, στα Κρατικά Ινστιτούτα Επιμόρφωσης. Σε ανακοίνωσή του το Υπουργείο δικαιολογεί την απόφασή του επιρρίπτοντας ευθύνες σε αυτούς που αντέδρασαν και καταδίκασαν τη συμπεριφορά του λυκειάρχη: «Κατόπιν των γνωστών γεγονότων στο Λύκειο Αποστόλου Βαρνάβα της Λευκωσίας και παρόλο που ο διευθυντής του εν λόγω σχολείου επιθυμεί να συνεχίσει εκεί για να στηρίξει όλα τα παιδιά και να υλοποιήσει την πολιτική του Υπουργείου Παιδείας, Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας (ΥΠΠΑΝ), η οποία στηρίζεται στις αρχές της πολυπολιτισμικότητας, της διαφορετικότητας και της ελεύθερης έκφρασης, πέραν από εθνικές και θρησκευτικές πεποιθήσεις του κάθε μαθητή/ριας, κάποιοι προσπαθούν να δυναμιτίσουν το κλίμα με ενέργειές τους». Το Υπουργείο λέει ακόμα πως «η έρευνα διεξάγεται κανονικά» και αναμένεται να ολοκληρωθεί σήμερα Δευτέρα. «Αν από την έρευνα διαφανεί ότι προκύπτουν οποιεσδήποτε ευθύνες, αυτές θα καταλογιστούν», σημειώνει.

Αυθαιρεσία, αυταρχισμός και ρατσισμός
Νωρίτερα χθες το ΑΚΕΛ με ανακοίνωσή του, με αφορμή την ενέργεια του Υπουργού να καλέσει σε συνάντηση τη μαθήτρια και τον λυκειάρχη, διεμήνυσε πως αυτή τροφοδοτεί περαιτέρω την αυθαιρεσία, τον αυταρχισμό και το ρατσισμό.
«Ο Υπουργός Παιδείας επιχείρησε να μετατρέψει το απάνθρωπο κρούσμα ρατσιστικής συμπεριφοράς απέναντι σε μαθήτρια από τον διευθυντή της σε προσωπική διαφορά ανάμεσα σε δύο ισότιμους ενήλικες που έπρεπε να τα βρουν μεταξύ τους. Αφού προηγουμένως, βέβαια, φρόντισε να τον εγκωμιάσει σαν έναν από τους καλύτερους διευθυντές. Αναμένουμε από τον κ. Χαμπιαούρη να μας απαντήσει: Από πότε θύτης και θύμα σε μια σοβαρή υπόθεση, για την οποία η Επίτροπος για τα Δικαιώματα του Παιδιού ζήτησε την παρέμβαση του Γενικού Εισαγγελέα, έρχονται σε επαφή για να επιλύσουν “μεταξύ τους διαφορές”, πριν μάλιστα από την οποιαδήποτε διερεύνηση; Να υποθέσουμε ότι από τούδε και στο εξής ανάλογη θα είναι η μεταχείριση από τον Υπουργό όσων προβαίνουν σε αντίστοιχες βάναυσες παραβιάσεις των δικαιωμάτων των παιδιών; Από πότε ο Υπουργός Παιδείας αξιολογεί από αέρος διευθυντές και αποφαίνεται ότι αυτοί “είναι από τους καλύτερους” δίνοντας έτσι εκ των προτέρων συγχωροχάρτι;»

Η απαράδεκτη συμπεριφορά του Υπουργού Παιδείας έχει προφανή στόχο να ρίξει στα μαλακά την πρωτοφανή αυτή υπόθεση και να συγκαλύψει το όλο περιστατικό και τις σοβαρές ευθύνες που βαραίνουν τον συγκεκριμένο διευθυντή, τονίζει το ΑΚΕΛ. Πρόσθετα, σημειώνει, η στάση του Υπουργού κάθε άλλο παρά συμβάλλει στην αποτροπή ανάλογων συμπεριφορών αυθαιρεσίας, αυταρχισμού και ρατσισμού στο μέλλον, αλλά αντίθετα θα τις τροφοδοτήσει περαιτέρω.
Εξάλλου, ο Όμιλος Ανθρωπιστών Κύπρου καταδίκασε το σοβαρό περιστατικό ρατσισμού που συνέβη στο Λύκειο Αποστόλου Βαρνάβα, τονίζοντας πως η πράξη του διευθυντή αναμφίβολα παραβιάζει την ελευθερία της έκφρασης των θρησκευτικών πεποιθήσεων της μαθήτριας. «Παρά τη δημόσια απολογία του διευθυντή, εάν η Μέση Εκπαίδευση επιθυμεί να προωθήσει και να διατηρήσει την πολυπολιτισμικότητα και την ελευθερία της έκφρασης των μαθητών, τότε πρέπει να υπάρξουν και οι απαραίτητες επιπτώσεις από την πειθαρχική έρευνα που διατάχθηκε. Τότε και μόνο θα σταλεί ένα ισχυρό μήνυμα ότι τα κυπριακά σχολεία σέβονται, αλλά και προρασπίζονται τα δικαιώματα όλων ανεξαρτήτως των μαθητών», τονίζει ο Όμιλος Ανθρωπιστών Κύπρου.

Μαρία Φράγκου

**************
Στη μέση

Πρώτο κουδούνι για μαθητές Δημοτικής και Προδημοτικής
331 δημοτικά σχολεία και 52.479 μαθητές/μαθήτριες

Αρχίζει από σήμερα η σχολική χρονιά και για τους μαθητές των Δημοτικών, Προδημοτικών και των Ειδικών Σχολείων.
Σύμφωνα με το Υπουργείο Παιδείας, κατά τη νέα σχολική χρονιά θα λειτουργήσουν 331 δημοτικά σχολεία, όσα λειτουργούσαν και κατά την περσινή σχολική χρονιά 2018-2019, στα οποία θα φοιτήσουν 52.479 μαθητές/μαθήτριες, 731 περισσότεροι/ες σε σχέση με τους μαθητές του 2018-2019. Επίσης, θα λειτουργήσουν 2.749 τμήματα, 14 περισσότερα σε σχέση με τα τμήματα που λειτούργησαν το 2018-2019.
Επιπλέον, οι ανάγκες σε διδακτικό προσωπικό υπολογίζεται να ανέλθουν σε 4.494 δάσκαλους (4.258 μόνιμοι και 236 έκτακτοι) Δημοτικής Εκπαίδευσης, εκ των οποίων 3 θα εργαστούν στο δημοτικό σχολείο Ριζοκαρπάσου.
Σε ό,τι αφορά τα δημόσια νηπιαγωγεία, θα λειτουργήσουν 273, στα οποία θα φοιτήσουν 11.630 μαθητές/μαθήτριες σε σχέση με 11.892 που φοίτησαν την προηγούμενη σχολική χρονιά.
Σε σχέση με την Ειδική Εκπαίδευση, το Υπουργείο Παιδείας ανακοίνωσε ότι τη νέα σχολική χρονιά θα λειτουργήσουν εννέα Ειδικά Σχολεία και εκατό δεκατρείς Ειδικές Μονάδες στα δημοτικά σχολεία και στα δημόσια νηπιαγωγεία. Το διδακτικό προσωπικό Ειδικής Εκπαίδευσης αναμένεται να ανέλθει στους/στις εννιακόσιους/εννιακόσιες τρεις εκπαιδευτικούς (522 μόνιμοι και 381 έκτακτοι).
*******
Κάτω
Θέμα στελέχωσης των σχολείων θέτει η Προοδευτική

Η Προοδευτική Κίνηση Δασκάλων και Νηπιαγωγών καλεί το Διοικητικό Συμβούλιο της ΠΟΕΔ να εξετάσει άμεσα το θέμα της στελέχωσης και να προχωρήσει στη λήψη άμεσων και δυναμικών μέτρων, ασκώντας τη μέγιστη πίεση στο Υπουργείο Παιδείας για επαναφορά όλων των ωρών, που, όπως αναφέρει, «η κυβέρνηση με ύπουλο και δόλιο τρόπο έχει αποκόψει από τους μαθητές».

Σε χθεσινή ανακοίνωσή της, με αφορμή την στελέχωση δημοτικών και νηπιαγωγείων για τη σχολική χρονιά, η Προοδευτική Κίνηση Δασκάλων και Νηπιαγωγών αναφέρει πως δεν ανέχεται πλέον «να θυσιάζουν τα παιδιά στο βωμό πολιτικών λιτότητας και υποβάθμισης της δωρεάν δημόσιας παιδείας».
Όπως αναφέρει, «για ακόμη μια σχολική χρονιά δεν μπορούμε να αφήσουμε απαρατήρητο το γεγονός ότι το Υπουργείο Παιδείας απέτυχε παταγωδώς να στελεχώσει έγκαιρα και ορθά τα σχολεία μας πριν την έναρξη της σχολικής χρονιάς, παρά το γεγονός ότι υπάρχει η νομοθεσία του 2017, η οποία αναγκάζει το Υπουργείο μέχρι και τις 25 Ιουλίου να ολοκληρώσει τη στελέχωση».
Σημειώνει ότι «οι αποσπάσεις εκπαιδευτικών έπρεπε να είχαν ανακοινωθεί τον Μάρτιο και αντί αυτού ανακοινώθηκαν στις 30 του Αυγούστου, με αποτέλεσμα όλης αυτής της αδυναμίας και ανικανότητας προγραμματισμού και της μη εφαρμογής της ισχύουσας νομοθεσίας, την απαράδεκτη ταλαιπωρία εκατοντάδων εκπαιδευτικών, οι οποίοι δεν γνώριζαν και δε γνωρίζουν σε ποιο σχολείο θα εργαστούν».
Επιπλέον, η Προοδευτική Κίνηση Δασκάλων και Νηπιαγωγών καταγγέλλει δημόσια την αφαίρεση 500 ωρών αλφαβητισμού από τις σχολικές μονάδες, ώρες οι οποίες ανήκαν σε παιδιά που είχαν ανάγκη στήριξης μετά από τα τεστ αλφαβητισμού.

Καταγγελίες και από ΑΚίδα

Στη δημόσια κατάθεση ερωτημάτων που αφορούν στην υποστελέχωση των δημόσιων σχολείων, στην πολιτική στήριξης για την εκμάθηση της ελληνικής γλώσσας σε αλλόγλωσσους μαθητές και πρόληψης και αντιμετώπισης του αναλφαβητισμού, καθώς επίσης στο ωρολόγιο πρόγραμμα, προχώρησε Ανεξάρτητη Κίνηση Δασκάλων και Νηπιαγωγών ΑΚίΔΑ.
Σε ανακοίνωσή της, η Ανεξάρτητη Κίνηση Δασκάλων και Νηπιαγωγών ΑΚίΔΑ διερωτάται γιατί νιώθει τόση άνεση η επίσημη πλευρά (Υπουργείο Παιδείας, Επιτροπή Εκπαιδευτικής Υπηρεσίας, Υπουργείο Οικονομικών, Κυβέρνηση) να ταλαιπωρούν εκπαιδευτικούς και σχολεία και γιατί νιώθουν τόσο άνετα να μην εφαρμόζουν τη νομοθεσία», σημειώνοντας ότι «αφήνουν τα σχολεία υποστελεχωμένα και δεν δίνουν αυτά που οι μαθητές δικαιούνται να απολαμβάνουν στο σύνολό τους».
Επίσης, διερωτάται μήπως το Υπουργείο Παιδείας θα πρέπει επιτέλους να δώσει ξεκάθαρα στην κυπριακή κοινωνία εξηγήσεις για την πολιτική στήριξης για την εκμάθηση της ελληνικής γλώσσας σε αλλόγλωσσους μαθητές και πρόληψης κι αντιμετώπισης του αναλφαβητισμού, συμπληρώνοντας ότι «είναι καιρός να δοθούν εξηγήσεις για τα σκαμπανεβάσματα στην παραχώρηση ή μη διδακτικού χρόνου».
Ένα άλλο ερώτημα που παρατίθεται από την ΑΚΙΔΑ είναι «γιατί οι Οργανωμένοι Γονείς τηρούν σιγή ιχθύος» και «αν θα τολμήσουν, άραγε, τα μέλη τους να απαιτήσουν Ωρολόγιο Πρόγραμμα από τα σχολεία αύριο».
Η ΑΚίδα καλεί την Κοινοβουλευτική Επιτροπή Παιδείας να ασκήσει το ρόλο που της αναλογεί και να ζητήσει να δοθούν εξηγήσεις για τα πιο πάνω και όχι μόνο, σημειώνοντας ότι «δεν της επιτρέπεται κανένα περιθώριο συμπεριφοράς αποστασιοποίησης από τα πράγματα, παρόμοιας με την περσινή».