Απροβίβαστο στο Υπουργείο Παιδείας για την ειδική εκπαίδευση

168

Κραυγή αγωνίας από γονείς καθώς οι αρμόδιοι έχουν τα παιδιά «πεταμένα»

Κάτω από τη βάση σε ό,τι αφορά την ειδική εκπαίδευση παίρνει για άλλη μια φορά το Υπουργείο Παιδείας, το οποίο παρουσιάζεται στα μέσα Σεπτεμβρίου ανέτοιμο να υποστηρίξει την ένταξη των παιδιών με αναπηρίες μέσα στα σχολεία. Δυστυχώς ως αποτέλεσμα έχουμε και φέτος αρκετά παιδιά για τα οποία δεν έχουν εγκριθεί συνοδοί να παραμένουν στο σπίτι τους.

Ενδεικτική της όλης εικόνας η παραδοχή του Υπουργείου Παιδείας πως ούτε και σήμερα γνωρίζει τις ακριβείς ανάγκες για συνοδούς, αφού υπάρχουν εκατοντάδες αιτήσεις που εκκρεμούν για αξιολόγηση. Παρά την πρόθεση από πλευράς Υπουργείου Παιδείας για σύγκληση έκτακτου Υπουργικού Συμβουλίου ώστε να εγκριθούν νέες θέσεις συνοδών, εντούτοις το πρόβλημα δεν λύνεται αφού τα ζητήματα είναι αρκετά. Συγκλονιστικές οι μαρτυρίες από πλευράς γονέων για τη θέση που βρίσκονται σήμερα τα παιδιά τους.

Ο Ανδρέας Χριστοδούλου, μέλος του ΔΣ για παιδιά με σύνδρομο Down, επεσήμανε: «Νιώθουμε ότι έχουν τα παιδιά μας πεταμένα. Η απάντηση που έχουμε από το Υπουργείο είναι ότι δεν πρόλαβαν να οργανωθούν. Αν ήταν ο γιος τους ή η κόρη τους και τους ρωτούσε γιατί δεν πάει σχολείο ακόμα, τι θα απαντούσαν; Το Υπουργείο είναι απροετοίμαστο. Παιδιά άρχισαν κανονικά το σχολείο και την πρώτη μέρα ενημερώθηκαν ότι θα μοιράζονταν τη συνοδό με άλλα 2-3 παιδιά», σημείωσε ο κ. Χριστοδούλου.

Ανέφερε ακόμη συγκεκριμένη περίπτωση 9χρονου κοριτσιού, το οποίο οπωσδήποτε χρειάζεται αποκλειστική συνοδό, είναι μέσα σε σχολική μονάδα και εκεί τοποθέτησαν άνδρα συνοδό. Ο κ. Χριστοδούλου, αναφερόμενος στο καθεστώς των συνοδών, είπε ότι γίνονται προνομιακές προσλήψεις και σημείωσε ότι δεν μιλούν, γιατί είναι συμβασιούχοι 1 έτους.

«Όποιος θα διαμαρτυρηθεί, δεν θα προσληφθεί τον επόμενο χρόνο. Δίνουν παιδιά στους συνοδούς και δεν ξέρουν το φάσμα της αναπηρίας τους», είπε. Ο βουλευτής του ΑΚΕΛ Άντρος Καυκαλιάς επεσήμανε ότι παρατηρείται μια τεράστια καθυστέρηση στο να ληφθούν αποφάσεις για το μέλλον των παιδιών με αναπηρίες, αφού ακόμη εκκρεμούν αιτήσεις για αξιολόγηση στις Επαρχιακές Επιτροπές από τον περασμένο Γενάρη. Επίσης έψεξε και το γεγονός ότι ενώ τον Ιούλιο λήφθηκε απόφαση για έγκριση συνοδού για συγκεκριμένο παιδί, τον Αύγουστο η απόφαση αυτή άλλαξε γιατί δεν υπήρχαν συνοδοί.

Εκ μέρους του Υπουργείου Παιδείας η Γεωργία Κούμα παραδέχθηκε ότι παρατηρούνται καθυστερήσεις στην εξέταση των αιτήσεων λόγω υποστελέχωσης. Σημείωσε ακόμη ότι υπάρχει αυξητική ανάγκη γα σχολικούς βοηθούς, ιδιαίτερα σε ό,τι αφορά την προδημοτική.

Σε ό,τι αφορά την έγκριση των 60 επιπρόσθετων θέσεων για συνοδούς έχουν διατεθεί όλοι και δεν υπάρχουν για να ικανοποιήσουν τις ανάγκες σε προδημοτική και δημοτική.

Ερωτηθείσα για τις ανάγκες η κα Κούμα δεν ήταν σε θέση να δώσει απάντηση αφού ακόμη οι Επαρχιακές Επιτροπές εξετάζουν αιτήσεις που εκκρεμούν, με αυτές να ανέρχονται σε πέραν των 100 για κάθε επαρχία. Σε δηλώσεις με το τέλος της συνεδρίας ο βουλευτής του ΑΚΕΛ, Γιώργος Κ. Γεωργίου, επεσήμανε ότι όλα αυτά είναι μεν αποκαλυπτικά αλλά γνωστά.

«Ως ΑΚΕΛ είχαμε καταθέσει ολοκληρωμένη πρόταση για την Ειδική Εκπαίδευση από το 2015 και δεν υπήρξε καμιά ανταπόκριση. Μήπως εντοπίζει και εδώ η κυβέρνηση “λίπος”»; Πρόσθεσε επίσης πως το πετσόκομμα των κονδυλίων για την ειδική εκπαίδευση παραβιάζει και σχετικές νομοθεσίες για τα δικαιώματα των παιδιών με αναπηρίες.

Για κάποια παιδιά το σχολικό κουδούνι δεν έχει κτυπήσει

Απέχουμε πολύ ακόμη από την πρόσβαση σε ίσες ευκαιρίες μάθησης

Δεκάδες είναι οι περιπτώσεις παιδιών με αναπηρίες που αποκλείονται από το γενικό εκπαιδευτικό σύστημα τόσο με τη μη δημιουργία ενιαίας εκπαίδευσης όσο και με τη μη παροχή εύλογων προσαρμογών για την ίση πρόσβαση και συμμετοχή στο γενικό σχολείο.

Όπως τόνισε χθες εκ μέρους της Ομάδας Πρωτοβουλίας Γονέων και Φίλων Παιδιών με Αναπηρίες ή και Εκπαιδευτικές Ανάγκες η Γιούλα Πιτσιάλη, ο μόνος τρόπος για τα παιδιά να εκπαιδευτούν είναι μέσα στις τάξεις, μαζί με τους άλλους μαθητές. Με προσαρμοσμένο υλικό που να μπορούν να έχουν πρόσβαση στην εκπαίδευση και να προχωρήσουν μαθησιακά.

Δυστυχώς, όπως είπε, εξαναγκάζονται από τους αρμόδιους παιδιά να παραμένουν στις ειδικές μονάδες, με αποτέλεσμα κάποιοι γονείς αντί να τα στείλουν εκεί, να αφήνουν τα παιδιά τους στο σπίτι. Την ίδια ώρα η Ομάδα είναι δέκτης καταγγελιών από γονείς πως τυγχάνουν παραπληροφόρησης από τους Συνδετικούς Λειτουργούς, ενώ με τρόπο τους εκφοβίζουν για να μην παίρνουν τα παιδιά τους στις γενικές τάξεις. Σημείωσε ακόμη ότι έτσι όπως λειτουργούν σήμερα οι ειδικές μονάδες δεν μπορούν να προσφέρουν την εκπαίδευση που πρέπει σε αυτά τα παιδιά.

Την ίδια ώρα πρόβλημα προκύπτει και με τους συνοδούς αφού υπάρχουν περιπτώσεις όπου παιδιά χρήζουν ατομικού συνοδού. Ωστόσο σε συγκεκριμένη περίπτωση και ενώ το παιδί φοιτά σε προδημοτική, μοιράζεται τέσσερις συνοδούς για έντεκα παιδιά που φοιτούν στο νηπιαγωγείο και στο δημοτικό. Επίσης, ελλείψεις παρουσιάζονται και στον εξοπλισμό και ενώ τα σχολεία έχουν αρχίσει, σε κάποιες περιπτώσεις τα παιδιά δεν μπορούν να φοιτήσουν.

Φτωχός συγγενής η ειδική εκπαίδευση

Το δημόσιο σχολείο πρέπει να μπορεί να υποδέχεται όλα τα παιδιά χωρίς διάκριση

Εδώ και χρόνια η ειδική εκπαίδευση αποτελεί τον φτωχό συγγενή με την αποκοπή κονδυλίων σύμφωνα και με όσα κατέθεσαν οι εκπρόσωποι των εκπαιδευτικών οργανώσεων ΠΟΕΔ και ΟΕΛΜΕΚ. Όπως είπε ο πρόεδρος της ΠΟΕΔ, Φίλιος Φυλακτού, γονείς εξαναγκάζονται να αφήνουν τα παιδιά στο σπίτι, γιατί δεν έχουν συνοδό. Το ίδιο το ΥΠΠ δεν παρέχει τις προϋποθέσεις ώστε να στείλει ο γονιός το παιδί του στο σχολείο.

«Παρά τις εξαγγελίες για 60 νέους συνοδούς διαπιστώσαμε ότι προς το παρόν δεν υπάρχει ούτε ένας. Έχουμε 19 Σεπτεμβρίου και κανείς λειτουργός δεν γνωρίζει τις ανάγκες της ειδικής εκπαίδευσης», υπογράμμισε ο κ. Φυλακτού.

Παράλληλα, έκανε λόγο για πάνω από 100 περιπτώσεις παιδιών. «Τα πράγματα αφέθηκαν στον αυτόματο πιλότο, χωρίς υπερβολή. Εμείς αυτά θέλουμε να συζητούμε».

Δεν απέκλεισε δε το γεγονός να υπάρχουν παρεμβάσεις στους διορισμούς εκπαιδευτικών στην ειδική εκπαίδευση. «Η ειδική εκπαίδευση καρατομείται. Ελπίζω αυτά που λέμε να μη θεωρηθούν ως αντίδραση». Επίσης όπως κατήγγειλε πολλές φορές παράνομα το Υπουργείο Παιδείας ορίζει σε συνοδούς περισσότερα από ένα παιδιά την ώρα που έχουν εγκριθεί ως συνοδοί μόνο για ένα παιδί. Μάλιστα αναφέρθηκε και στην περίπτωση γονέα που προσέφυγε δικαστικώς και εξασφάλισε ενδιάμεσο διάταγμα. Ο πρόεδρος της ΟΕΛΜΕΚ, Γιάννος Σωκράτους, είπε πως αυτά είναι τα μεγάλα ζητήματα της εκπαίδευσης, ωστόσο «φάγαμε ένα καλοκαίρι να συζητούμε οτιδήποτε άλλο». Τόνισε ότι το σχολείο πρέπει να απευθύνεται σε όλα τα παιδιά, με προγράμματα, εξατομίκευση, εγκαταστάσεις και υποδομές.

Ελένη Κωνσταντίνου