Ασύμφορες οι ιδιωτικοποιήσεις στο λιμάνι



Έκθεση – καταπέλτης κατά της κυβέρνησης από την Ελεγκτική Υπηρεσία

Οι ιδιωτικοποιήσεις στο λιμάνι της Λεμεσού δεν διασφαλίζουν τα συμφέροντα του κράτους, σύμφωνα με έκθεση του Γενικού Ελεγκτή η οποία δόθηκε χθες στη δημοσιότητα.

Η έκθεση είναι καταπέλτης κατά της κυβέρνησης, τόσο σε σχέση με τις ενέργειες που προηγήθηκαν της υπογραφής των συμβολαίων όσο και για τη συνέχεια. Μάλιστα αποκαλύπτει ότι το Υπουργικό Συμβούλιο αποφάσισε την έγκριση των συμβολαίων χωρίς να υιοθετηθούν οι απόψεις της Νομικής Υπηρεσίας, αλλά και χωρίς να υπάρχει εκ των προτέρων απόφαση του Ειδικού Συμβουλίου Αξιολόγησης του Διαγωνισμού. Σύμφωνα με την Ελεγκτική Υπηρεσία, το Συμβούλιο βρισκόταν σε συνεδρία για αξιολόγηση του διαγωνισμού, αλλά πληροφορήθηκε ότι το Υπουργικό Συμβούλιο είχε ήδη αποφασίσει.

«Τα πιο πάνω γεγονότα καταδεικνύουν ότι ουσιαστικά η κατακύρωση/υπογραφή των συμφωνιών αποφασίστηκε από το Υπουργικό Συμβούλιο με βάση τις εισηγήσεις του Υπουργού Μεταφορών, που έλαβε υπόψη τις εισηγήσεις των Συμβούλων του, χωρίς να τεθούν ενώπιόν του και οι τελικές απόψεις της Νομικής Υπηρεσίας», αναφέρει χαρακτηριστικά η Ελεγκτική Υπηρεσία. Σημειώνει επίσης ότι το ενδιαφέρον των συμβούλων εστιάστηκε κυρίως στην επίτευξη μιας υψηλής αξίας συμφωνίας, ώστε να έχουν το δικαίωμα να διεκδικήσουν επιπλέον αμοιβή επιτυχίας (success fee) – ένας σύμβουλος ζήτησε ήδη αμοιβή επιτυχίας 3 εκατ. ευρώ, ενώ δεύτερος ζήτησε 1 εκατ. ευρώ για επιπρόσθετες εργασίες.

Μειωμένα κέρδη για κράτος, αλλά και αυξημένα τέλη στο 40% των ταρίφων
Όσον αφορά την ουσία, η Ελεγκτική Υπηρεσία αμφισβητεί έντονα τους ισχυρισμούς της κυβέρνησης ότι η παραχώρηση των εμπορικών δραστηριοτήτων στο λιμάνι της Λεμεσού στον ιδιωτικό τομέα θα αποδειχθεί συμφέρουσα για το κράτος. Όπως σημειώνει, αυτό συνδέεται σε μεγάλο βαθμό με την πιθανή επιτυχή έκβαση του επιχειρησιακού μοντέλου των αναδόχων για ετήσια αύξηση πέραν του 6%. Επισημαίνει, ωστόσο, ότι «αν για παράδειγμα η πραγματική ετήσια αύξηση θα είναι 3%, τότε τα οφέλη για το κράτος θα είναι της τάξης των 666 εκ. (NPV με συντελεστή 4%), τα οποία συγκρίνονται αρνητικά με τα αναμενόμενα οφέλη στη βάση του προηγούμενου καθεστώτος». Η Ελεγκτική Υπηρεσία αναφέρει μάλιστα ότι «οι προβλέψεις των Διαχειριστών είναι αρκετά αισιόδοξες», αφού «δεδομένου ότι ο όγκος του εισαγωγικού και εξαγωγικού εμπορίου δεν μπορεί εύλογα να αναμένεται να αυξηθεί με τόσο μεγάλους ρυθμούς, τέτοια αύξηση εσόδων μεταξύ 6% και 9% στα συνολικά έσοδα θα μπορούσε να επιτευχθεί μόνο με μία δραματική αύξηση στον όγκο του διαμετακομιστικού εμπορίου».

Επίσης σε ό,τι αφορά τη δέσμευση που ανέλαβε το Υπουργείο Μεταφορών για επιβολή πλαφόν στο λιμάνι της Λάρνακας, ώστε να μην επηρεαστούν τα κέρδη των ιδιωτών στο λιμάνι της Λεμεσού, η Ελεγκτική Υπηρεσία τονίζει ότι «η απόφαση του Υπουργείου δεν διασφαλίζει το δημόσιο συμφέρον».

Μάλιστα αφήνει σαφείς αιχμές σημειώνοντας ότι για την πιο πάνω ρύθμιση λήφθηκε υπόψη ο όγκος του εμπορίου του 2014, ενώ υπήρχαν νεότερα δεδομένα (Ιανουαρίου Ιουνίου 2015) που έδειχναν ότι ο όγκος είχε αυξηθεί κατά 15%.

Σε ό,τι αφορά τη συζήτηση για τις ταρίφες – και τη διαφορά που υπάρχει, με το Υπουργείο να ισχυρίζεται ότι δεν υπήρξαν αυξήσεις, ενώ οι εμπορευόμενοι καταγγέλλουν αυξήσεις και μάλιστα μεγάλες – η Ελεγκτική Υπηρεσία εντόπισε υπόμνημα των συμβούλων όπου «γίνεται αναφορά σε ποσοστό 40% των προϊόντων στα οποία θα επέλθει αύξηση χρεώσεων».

Τέλος, η Ελεγκτική Υπηρεσία θέτει θέμα για την εμπλοκή του Υπουργού Μεταφορών σε επιτροπές για θέματα προσφορών κατά τον καταρτισμό οικονομικών και τεχνικών όρων, την οποία χαρακτηρίζει ως «εντελώς απαράδεκτη». Μάλιστα, παραπέμπει σε σχετική απόφαση δικαστηρίου σε παρόμοια περίπτωση στο παρελθόν σημειώνοντας ότι «επιβάλλεται η διάκριση μεταξύ πολιτικής εξουσίας και διοικητικής λειτουργίας του κράτους».

Κωνσταντίνος Ζαχαρίου

Περισσότερα για το σημερινό θέμα, στην έντυπη έκδοση και ψηφιακή έκδοση της «Χ» στο pdf.dialogos.com.cy και τις υπόλοιπες μέρες διαθέσιμο δωρεάν στο αρχείο.