Δεν αποκλείεται η κατάργηση των προεισαγωγικών

163

Ανοίγει η συζήτηση για αναβάθμιση του απολυτηρίου του Λυκείου

Εντός των επόμενων ημερών αναμένεται να ολοκληρωθεί το Σχέδιο Αξιολόγησης Μαθητή και μέχρι τον Δεκέμβριο το Σχέδιο Αξιολόγησης Εκπαιδευτικού. Αυτό ανέφερε χθες, μεταξύ άλλων, ο Υπουργός Παιδείας, Κώστας Χαμπιαούρης, κατά την εξέταση του προϋπολογισμού του Υπουργείου του στην Επιτροπή Οικονομικών της Βουλής.
Όπως ανέφερε, απαντώντας σε ερωτήσεις βουλευτών, στόχος είναι να εφαρμοστούν οι σχετικές πρόνοιες των δυο Σχεδίων μέχρι τον ερχόμενο Σεπτέμβριο.

Παράλληλα, ερωτηθείς για τον διάλογο μεταξύ των εκπαιδευτικών οργανώσεων και του Υπουργείου Παιδείας καθώς και για το γεγονός ότι δεν φαίνεται αυτός να προχωρά εντατικά όπως ήταν η δέσμευση και από τις δυο πλευρές, ο κ. Χαμπιαούρης είπε πως πέραν των όσων αναφέρονται στη μεταξύ τους συμφωνία της 3ης Οκτωβρίου, οι εκπαιδευτικές οργανώσεις έχουν εγγράψει άλλα 57 εργασιακά και όχι μόνο θέματα στη ΜΕΠΕΥ για συζήτηση. Γεγονός που οδηγεί στο συμπέρασμα ότι ίσως ο διάλογος κρατήσει περισσότερο απ’ ό,τι υπολογιζόταν. Χαρακτηριστική ήταν δε η δήλωση του κ. Χαμπιαούρη: «Για να υπάρξει τανγκό χρειάζονται δύο, εμείς μπήκαμε στο χορό και θα χορέψουμε».

Σε ό,τι αφορά τις εξετάσεις ανά τετράμηνο είπε ότι ο διάλογος αναμένεται να ολοκληρωθεί μέχρι τον Φεβρουάριο και θα εφαρμοστούν από τη νέα σχολική χρονιά.

Σε άλλη ερώτηση σε σχέση με τις αποσπάσεις εκπαιδευτικών και την κατάργηση της πρακτικής αυτής, ο κ. Χαμπιαούρης είπε πως δεν μπορεί να γίνει κάτι τέτοιο αφού θα προκαλέσει δυσλειτουργικά ζητήματα. Σημείωσε ότι αποσπασμένοι δεν υπάρχουν μόνο στο Υπουργείο Παιδείας, ενώ έθεσε προς προβληματισμό το γεγονός ότι για κάθε αποσπασμένο που θα επιστρέφει πίσω στα σχολεία, θα χάνεται και μια θέση εργασίας.
Ανέφερε ακόμη ότι θα προχωρήσει στην πρόσληψη τεσσάρων Λειτουργών Εκπαιδευτικού Προγραμματισμού ενώ τον Γενάρη προκηρύσσονται άλλες 40 θέσεις που θα αντικαταστήσουν αποσπασμένους εκπαιδευτικούς για να στελεχωθεί το Υπουργείο με μόνιμους εκπαιδευτικούς.

Σε ό,τι αφορά την αναβάθμιση του απολυτηρίου του Λυκείου και την κατάργηση των προεισαγωγικών εξετάσεων, όπως εισηγήθηκε ο βουλευτής του ΔΗΣΥ Κυριάκος Χατζηγιάννης, ο κ. Χαμπιαούρης είπε πως όντως υπάρχει πρόβλημα με το επίπεδο του απολυτηρίου και ίσως να μπορεί να συνδυαστεί η αναβάθμισή του με την πρόταση του κ. Χατζηγιάννη για κατάργηση των προεισαγωγικών. Ωστόσο θα πρέπει να είναι κάτι που θα γίνει με προσοχή, αφού η πραγματικότητα, είπε ο Υπουργός Παιδείας, είναι πως σε ένα σχολείο το 19 δεν είναι το ίδιο με το 19 σε ένα άλλο σχολείο. Μια σκέψη είπε είναι να υπολογίζεται το 10% της βαθμολογίας της Α’ Λυκείου, το 20% της βαθμολογίας της Β’ Λυκείου και το 70% της βαθμολογίας της Γ’ Λυκείου για έναν τελικό βαθμό απολυτηρίου.

Επίσης, όπως και με τις εξετάσεις τετραμήνων, θα πρέπει οι εξετάσεις να γίνονται κεντρικά και όχι ξεχωριστά σε κάθε σχολείο, έτσι ώστε να διασφαλίζεται η πλήρης διαφάνεια και αξιοπιστία.
Σημειώνεται ότι ο προϋπολογισμός του ΥΠΠ ανέρχεται κοντά στο 1,1 δις ευρώ (1.078.639.125 ευρώ), με συνολική αύξηση ύψους 38,69 εκατ. ευρώ.

Χρειάζονται περισσότερα για την ειδική εκπαίδευση

Την περαιτέρω ανάγκη στήριξης της ειδικής εκπαίδευσης επεσήμαναν χθες οι βουλευτές της Επιτροπής Παιδείας απευθυνόμενοι προς τον Υπουργό Παιδείας Κώστα Χαμπιαούρη κατά τη διάρκεια της συζήτησης για τον προϋπολογισμό του 2019. Όπως τόνισε ο βουλευτής του ΑΚΕΛ Άντρος Καυκαλιάς, τόσους μήνες μετά την έναρξη της σχολικής χρονιάς και ακόμη οι αρμόδιες Επιτροπές του Υπουργείου Παιδείας εξετάζουν αιτήσεις μαθητών και μαθητριών για ένταξή τους στην ενιαία εκπαίδευση καθώς και αιτήσεις για διευκολύνσεις των παιδιών αυτών και την παροχή του κατάλληλου υποστηρικτικού υλικού. Επίσης ο βουλευτής του ΔΗΚΟ Πανίκος Λεωνίδου σημείωσε ότι πολλά παιδιά με κινητικά ή άλλα προβλήματα παρέμειναν και φέτος στο σπίτι μέχρι και τον Οκτώβριο λόγω έλλειψης συνοδών, απόρροια του κακού προγραμματισμού. Παράλληλα, στον προϋπολογισμό δεν αποτυπώνεται η επίλυση των προβλημάτων ατόμων με ειδικές ικανότητες, ούτε το θέμα επιβίωσής τους με την πάροδο του χρόνου. Από την πλευρά του ο κ. Χαμπιαούρης ανέφερε πως το Υπουργείο Παιδείας βρίσκεται στη διαδικασία μεταρρύθμισης και εκσυγχρονισμού της υφιστάμενης νομοθεσίας και των πρακτικών που ακολουθούνται στην Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση. Εξασφαλίστηκε τεχνική βοήθεια από την Υπηρεσία Στήριξης Διαρθρωτικών Μεταρρυθμίσεων της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, και από τον Μάιο του 2018 το ΥΠΠ συνεργάζεται με εμπειρογνώμονες του Ευρωπαϊκού Φορέα για την Ειδική και Ενιαία Εκπαίδευση, οι οποίοι επισκέφτηκαν τρεις φορές την Κύπρο και συνάντησαν όλους τους εμπλεκόμενους φορείς (Επίτροπο Προστασίας των Δικαιωμάτων του Παιδιού και Επίτροπο Διοικήσεως και Προστασίας Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων, οργανωμένους γονείς, εκπαιδευτικούς, αναπηρικές οργανώσεις, Κοινοβουλευτική Επιτροπή Παιδείας και Πολιτισμού), με σκοπό να ανταλλάξουν απόψεις. Οι εμπειρογνώμονες αναμένεται να αποστείλουν τις τελικές τους εισηγήσεις στις αρχές Δεκεμβρίου 2018. Σημείωσε ακόμη πως συνεχίζεται η συνεργασία του ΥΠΠ με την Παγκύπρια Συνομοσπονδία Ομοσπονδιών Συνδέσμων Γονέων Δημοτικής Εκπαίδευσης, η οποία ανέλαβε την πρωτοβουλία να συμβληθεί με εταιρεία συγκοινωνιών, ώστε να διασφαλίζεται απρόσκοπτα η μεταφορά όλων ανεξαιρέτως των παιδιών στις περιπτώσεις που τα σχολεία πραγματοποιούν εκδρομές ή άλλες εξωσχολικές δραστηριότητες. Η συγκεκριμένη πρωτοβουλία βρίσκεται στον δεύτερο χρόνο της εφαρμογής της στην επαρχία Λευκωσίας. Με το πέρας της τριετούς πιλοτικής εφαρμογής της θα αξιολογηθούν τα αποτελέσματά της και θα εξεταστεί το ενδεχόμενο επέκτασής της.

Ελένη Κωνσταντίνου

Η ορχήστρα σχολείων Μέσης Εκπαίδευσης καλεί σε συμμετοχή

Aρχίζουν οι δραστηριότητες της Παγκύπριας Ορχήστρας Σχολείων Μέσης Εκπαίδευσης για την καλλιτεχνική περίοδο 2018/19 και το Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού απευθύνει πρόσκληση σε νέα μέλη για όλα τα όργανα Συμφωνικής Ορχήστρας όπως συμμετάσχουν. Σχετική ανακοίνωση αναφέρει ότι σκοπός είναι να δοθεί η ευκαιρία για συμμετοχή όσο το δυνατόν περισσότερων παιδιών σε μουσικά σύνολα, ενισχύοντας τη μουσική παιδεία στον τόπο μας και την πολιτιστική προσφορά στην κοινότητα και στην κοινωνία.
Μέσα από τις δραστηριότητες της Ορχήστρας δίνεται έμφαση τόσο στην ανάπτυξη τεχνικών και ερμηνευτικών δεξιοτήτων, όσο και στην καλλιέργεια των εννοιών του σεβασμού, της επικοινωνίας και ασφαλώς της αγάπης προς τη μουσική τέχνη, τονίζεται. Κατά την τρέχουσα περίοδο έχει προγραμματιστεί αριθμός συναυλιών με ποικίλο και εξαιρετικά ενδιαφέρον ρεπερτόριο με έργα μεγάλων συνθετών και τη συμμετοχή μικτών χορωδιών.
Επίσης, στο πλαίσιο των δραστηριοτήτων της, η Ορχήστρα θα πραγματοποιήσει τριήμερα μουσικά εργαστήρια στην Πάφο, όπου τα παιδιά θα ζήσουν τη μοναδική εμπειρία ολοήμερης συμμετοχής σε συμφωνικό σύνολο.

Άθικτα παραμένουν τα μεγάλα εκπαιδευτικά ζητήματα

Στον ίδιο παρονομαστή και ο προϋπολογισμός του 2019 για το Υπουργείο ΠαιδείαςΆθικτα παραμένουν τα μεγάλα ζητήματα της εκπαίδευσης, επεσήμανε χθες ο βουλευτής του ΑΚΕΛ Γιώργος Κ. Γεωργίου.
Σε δήλωσή του μετά τη συνεδρία των Επιτροπών Οικονομικών και Παιδείας για τον προϋπολογισμό του Υπουργείου Παιδείας και Πολιτισμού ο Γιώργος Κ. Γεωργίου επεσήμανε πως «η καλοκαιρινή μπόρα στην παιδεία, πρόσκαιρα, ξεπεράστηκε. Η καταιγίδα, μάλλον, έρχεται. Τα μεγάλα ζητήματα της εκπαίδευσης παραμένουν άθικτα. Και οι πληγές που την ταλανίζουν ανεπούλωτες».

Συγκεκριμένα ανέφερε ότι θα πρέπει «να μιλήσουμε:

•Για τον ουσιαστικό εξορθολογισμό της δημόσιας παιδείας, μακριά από οικονομικίστικες προσεγγίσεις. Για το σχολείο της χαράς και της δημιουργίας χωρίς το άγχος του εξετασιοκεντρισμού που εκπέμπει ο θεσμός των τετραμήνων. Για μια, παιδαγωγικά ορθή, αξιολόγηση του καθηγητή και του μαθητή.
•Για τις προχειρότητες και τα αποσπασματικά μέτρα της υγείας και της ασφάλειας.
•Για την ειδική εκπαίδευση που αποτελεί ντροπή για την κοινωνία μας.
•Για τα αυξανόμενα, με γεωμετρική πρόοδο, κρούσματα βίας και παραβατικότητας, που αντιμετωπίζονται με πενιχρά κονδύλια και ανεπαρκείς μηχανισμούς.
•Για την αναιμική Τεχνική και Επαγγελματική Εκπαίδευση που αδυνατεί να καλύψει τις πραγματικές ανάγκες των μαθητών.
•Για τα Εσπερινά Λύκεια και Τεχνικές Σχολές, που λειτουργούν με προδιαγραφές της δεκαετίας του 1980.
•Για το Νέο Σύστημα Διορισμών που θυματοποιεί χιλιάδες νέους πτυχιούχους, σκοτώνοντας τα όνειρά τους για αξιοπρεπή εργασία. Τι θα απογίνουν οι 5.000 που εργοδοτούνται με την απεχθή αγορά υπηρεσιών;
•Για τη φοιτητική μέριμνα που πετσοκόβεται, όταν εκατοντάδες φοιτητές εγκαταλείπουν τις σπουδές τους.
•Για τα σοβαρά κρούσματα και την έξαρση του εθνικισμού – σοβινισμού στο εκπαιδευτικό μας σύστημα.
•Τέλος, ας μην ξεχνά το Υπουργείο πως είναι και του… Πολιτισμού. Πόσο τιμά τον τίτλο του; Τα καταθλιπτικά κονδύλια που διαθέτει η κυβέρνηση για τον πολιτισμό επιβεβαιώνουν πως τον θεωρεί «φτωχό συγγενή». Οι Τέχνες και τα Γράμματα, το θέατρο, ο κινηματογράφος, η κρατική βιβλιοθήκη και άλλα έργα υποδομής υπολείπονται και στον φετινό προϋπολογισμό του Υπουργείου Παιδείας και Πολιτισμού».
Η παιδεία – εκπαίδευση των παιδιών, πρόσθεσε ο βουλευτής του ΑΚΕΛ, ασφυκτιά από τις προχειρότητες, τους επικοινωνιακούς χειρισμούς και την έλλειψη οράματος της κυβέρνησης Νίκου Αναστασιάδη – ΔΗΣΥ.
«Εμείς, μαζί και με άλλες κοινωνικές και εκπαιδευτικές δυνάμεις, θα συμβάλουμε με τις εισηγήσεις μας στη συνδιαμόρφωση του κοινού οράματος για το πραγματικό κυπριακό σχολείο του μέλλοντος. Το έχει ανάγκη ο τόπος και τα παιδιά μας».