Εχουν την εντύπωση ότι το κράτος είναι ιδιοκτησία τους

Σε καφετέρια η ώρα 7 το πρωί, ο Υπουργός Συγκοινωνιών ανακοίνωσε στον Χρίστο Πέτρου, σύμβουλο του Προέδρου για αερομεταφορές πως «δεν σε θέλω άλλο» να ασχολείσαι με το θέμα…

Χαρακτηριστική της αλαζονείας, του ετσιθελισμού και της τακτικής των κυβερνώντων για προώθηση των αρεστών, αποτελεί η περίπτωση του ειδικού συμβούλου του Προέδρου της Δημοκρατίας για αερομεταφορές, Χρίστου Πέτρου.

Ως γνωστόν, πριν από λίγες εβδομάδες ο κ. Πέτρου είχε ψέξει τους χειρισμούς των αρμοδίων στο θέμα των Κυπριακών Αερογραμμών, καταγγέλλοντας μάλιστα πως «η ευθύνη δόθηκε σε ανθρώπους οι οποίοι δεν γνωρίζουν το αντικείμενο», δήλωση η οποία δεν άρεσε στον Νίκο Αναστασιάδη, αφού καταλόγισε στον σύμβουλό του «υπέρβαση καθήκοντος».

Χθες, δημοσιοποιήθηκε διά επιστολής του κ. Πέτρου η παραίτησή του από τη θέση του ειδικού συμβούλου για αερομεταφορές -υπεβλήθη την Παρασκευή εξαπολύοντας πυρά κατά του Υπουργού Συγκοινωνιών ειδικά, αλλά και της κυβέρνησης γενικά.

Ο κ. Πέτρου, που ας σημειωθεί προσέφερε αμισθί τις υπηρεσίες του και είχε αξιοποιηθεί και από τους δύο προηγούμενους Προέδρους, Τάσσο Παπαδόπουλο και Δημήτρη Χριστόφια, αποκαλύπτει πως παρά τη σειρά εισηγήσεων που υπέβαλε για διάφορες πτυχές του τομέα των αερομεταφορών καμία από αυτές «δεν εφαρμόστηκε, ούτε λήφθηκε σοβαρά υπόψιν, αλλά ούτε καν συζητήθηκε» και καταγγέλλει πως άνθρωποι που μπορούν να προσφέρουν στο κράτος αποθαρρύνονται «για λόγους που δεν έχουν να κάνουν τίποτε με το εθνικό συμφέρον και από ανθρώπους που έχουν την εντύπωση ότι το κυπριακό κράτος είναι ιδιοκτησία τους».

Σειρά εισηγήσεων του κ. Πέτρου για διάφορες πτυχές του τομέα των αερομεταφορών και στη βάση καθηκόντων που του είχαν ανατεθεί με την επιστολή διορισμού του από τον Σεπτέμβρη του 2013 δεν έτυχαν καμίας εφαρμογής, με εξαίρεση, όπως λέει, τα αρχικά στάδια του θέματος της αναδιάρθρωσης της Πολιτικής Αεροπορίας, όπου είχε μια άριστη συνεργασία με τον αείμνηστο τέωςΥπουργό Συγκοινωνιών,ΤάσοΜητσόπουλο.

Οι εισηγήσεις του κ. Πέτρου αφορούσαν, όπως λέει ο ίδιος, την αναδιάρθρωση της πολιτικής αεροπορίας, πολιτικά θέματα του τομέα των αερομεταφορών που άπτονται σοβαρών πτυχών του Κυπριακού, τις σχέσεις της Κύπρου με διεθνείς και ευρωπαϊκούς οργανισμούς που σχετίζονται με τις αερομεταφορές, περιφερειακή συνεργασία σε θέματα ασφάλειας πτήσεων, δυνητικές επενδύσεις στον τομέα των αερομεταφορών και τις Κυπριακές Αερογραμμές.

Συνάντηση σε καφετέρια…

Εντύπωση, πάντως, προκαλεί ο τρόπος με τον οποίο οι κυβερνώντες ήθελαν να απομακρύνουν τον κ. Πέτρου από τη θέση του συμβούλου, αφού δεν τους άρεσε το «άδειασμα» που έκανε στους αρμοδίους για τους χειρισμούς τους στο ζήτημα των Κυπριακών Αερογραμμών.

Ως απάντηση στο αίτημα του κ. Πέτρου για συνάντηση, ώστε να του εκθέσει τις απόψεις του για την αναδιάρθρωση και βελτίωση της κυπριακής πολιτικής αεροπορίας, «οι επιδόσεις της οποίας είναι από τις χειρότερες στην Ευρώπη», όπως αναφέρει, ο Υπουργός Συγκοινωνιών τον συνάντησε στις 7 το πρωί σε καφετέρια, για λίγα λεπτά, για να του ανακοινώσει πως δεν τον «θέλει πλέον» να ασχολείται με το θέμα και ότι θα διορίσει μέσω του EUROCONTROL κάποιον επί πληρωμή “Project Leader” από τον ιδιωτικό τομέα…

Οπως σημειώνει ο κ. Πέτρου, ήδη έχει διορισθεί κάποιος, «προφανώς με μεγάλο κόστος…». Μπορούν να σωθούν οι Κ.Α. Σε ό,τι αφορά το θέμα των Κυπριακών Αερογραμμών, ο κ. Πέτρου υπέβαλε από τον Σεπτέμβρη του 2013, αλλά και μετέπειτα, συγκεκριμένες εισηγήσεις, «οι οποίες αν εφαρμόζονταν, διαφορετικά θα ήταν σήμερα τα πράγματα».

Πρόσφατα, λέει ο ίδιος, παρουσίασε τις εισηγήσεις του αυτές «στον ξένο εμπειρογνώμονα που εργοδότησαν οι Κ.Α. με μισθό 50.000 ευρώ το μήνα, ο οποίος συμφώνησε απόλυτα». Αντί αυτών των εισηγήσεων, συνεχίζει, η Υπουργική Επιτροπή προτίμησε να ακούσει τις συμβουλές «ακριβών και άσχετων με το αντικείμενο συμβούλων… και άρχισε μια ανορθόδοξη και θνησιγενής διαδικασία εξεύρεσης στρατηγικού επενδυτή, με τη βεβαιότητα, όπως αναφερόταν, ότι η απάντηση της ΕΕ στο θέμα των κρατικών ενισχύσεων θα ήταν 99% αρνητική».

Ο κ. Πέτρου αναφέρεται ακόμη στις τελευταίες εξελίξεις στο θέμα του εθνικού αερομεταφορέα και εκφράζει «σοβαρές επιφυλάξεις αν το θέμα θα τύχει ορθολογικής και σωστής διαχείρισης από εδώ και πέρα», καθώς ακόμη δεν υπάρχει καθαρός στόχος και στρατηγική, όπως επισημαίνει, «αφού αιωρούνται ακόμη αντιφατικές και νεφελώδεις θέσεις των εμπλεκομένων».

Αναφέρει επίσης ότι ο εξωπραγματικός στόχος η εταιρεία να μηδενίσει τις ζημιές της σε 2-3 μήνες, οδηγεί αναπόφευκτα σε απολύσεις και αποκοπές εισοδημάτων τέτοιου μεγέθους που σίγουρα δεν θα γίνουν αποδεκτές από τους εργαζομένους. Ισως, σημειώνει, αυτό και να ενθαρρύνει κάποιους να ρίξουν το φταίξιμο του κλεισίματος των Κ.Α. στο προσωπικό, έτσι που να αυτοδικαιωθούν.

Τέλος, ο κ. Πέτρου εισηγείται συγκεκριμένη στρατηγική από 12 σημεία για διάσωση των Κ.Α. μεταξύ των οποίων είναι η άμεση δημόσια διακήρυξη από την κυβέρνηση και τον πρόεδρο των Κ.Α. ότι η παρούσα διαδικασία για εξεύρεση στρατηγικού επενδυτή αναστέλλεται και ότι ο στρατηγικός στόχος είναι η διάσωση των Κ.Α., το άμεσο αίτημα προς την ΕΕ για αναβολή της απόφασης για μια περίοδο έξι μηνών, ο ανασχηματισμός του Δ.Σ. και ο εμπλουτισμός του με άτομα που έχουν πείρα στις αερομεταφορές και την αντικατάσταση της παρούσας διευθυντικής ομάδας με τριμελή ομάδα ξένων εμπειρογνωμόνων, οι οποίοι θα επικαιροποιήσουν το υφιστάμενο σχέδιο αναδιάρθρωσης και η άμεση ετοιμασία σχεδίου δράσης για να πεισθεί η ΕΕ να δώσει θετική απάντηση.

ΠΑΣΥΠΙ: Η μόνη ορθολογιστική πρόταση

Η στρατηγική που προτείνει ο κ. Πέτρου είναι ίσως η μόνη ορθολογιστική και εμπεριστατωμένη πρόταση που είδαμε μέχρι τώρα για διάσωση της εταιρείας, υποστηρίζει η ΠΑΣΥΠΙ και εκφράζει λύπη για την παραίτησή του. «Η κυβέρνηση και το Δ.Σ. των Κυπριακών Αερογραμμών θα έπρεπε να λαμβάνουν σοβαρά υπόψιν ανθρώπους όπως τον κ. Πέτρου, ο οποίος πέραν της πείρας του εργάζεται αμισθί και με μοναδικό γνώμονα το συμφέρον της εταιρείας», υποστηρίζει η συντεχνία και ψέγει το γεγονός ότι «υιοθετούνται απόψεις άσχετων και ακριβών συμβούλων για τους δικούς τους λόγους».

Τα κόμματα ανησυχούν

Τα όσα καταγγέλλει ο κ. Πέτρου ανησύχησαν τα πλείστα κόμματα, τα οποία με ανακοινώσεις τους ζητούν απαντήσεις από την κυβέρνηση. Το ΑΚΕΛ τονίζει πως ο κ. ΧρίστοςΠέτρου, πέραν όλων των άλλων, αποκαλύπτει την καινούργια μεθόδευση της κυβέρνησης, η οποία κάτω από το βάρος της κατακραυγής που προκάλεσαν οι χειρισμοί της και χωρίς να αλλάζει το στρατηγικό της στόχο για κλείσιμο του εθνικού μας αερομεταφορέα, προσανατολίζεται τώρα στην επιβολή νέων, ακραίων μέτρων κατά των εργαζόμενων στις Κ.Α. ώστε να τους αναγκάσει σε απόρριψή τους, χρεώνοντας έτσι σε αυτούς το κλείσιμό τους.

Το γεγονός ότι «δεν είναι η πρώτη φορά που η κυβέρνηση και ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας έρχονται σε ρήξη με πολιτειακούς αξιωματούχους που ο ίδιος διόρισε, πρέπει να προβληματίσει ως προς την αντίληψη της κυβέρνησης για το ρόλο και τις υποχρεώσεις αυτών των αξιωματούχων», τονίζει η ΕΔΕΚ, ενώ ανησυχία εκφράζουν όλα τα κόμματα της αντιπολίτευσης.

Η κυβέρνηση τού… φταίνε οι άλλοι

Η κυβέρνηση Αναστασιάδη-ΔΗΣΥ ακολουθώντας τη γνωστή τακτική τού «φταίνε οι άλλοι» απάντησε χθες στις καταπελτικές καταγγελίες του Χρ. Πέτρου με τον ίδιο ακριβώς τρόπο. «Εκείνοι που επικρίνουν την κυβέρνηση θα πρέπει να κάνουν την αυτοκριτική τους και να απαντήσουν στον κυπριακό λαό γιατί έδιναν, χωρίς προηγουμένως να εξασφαλίσουν την απαραίτητη έγκριση από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή Ανταγωνισμού, τα δεκάδες εκατομμύρια ευρώ ως χορηγία, αντί να κατηγορούν αυτούς που κατέβαλαν και καταβάλλουν προσπάθειες για να αντιμετωπίσουν τις αρνητικές συνέπειες των ανεύθυνων πρακτικών και πολιτικών τους» δήλωσε χθες ο αν. κυβερνητικός εκπρόσωπος κ. Β. Παπαδόπουλος.

Κατά τα άλλα εξέφρασε λύπη για την παραίτηση του κ. Χρίστου Πέτρου από τη θέση του Συμβούλου του Προέδρου της Δημοκρατίας για θέματα αερομεταφορών….

Απαντώντας στον κ. Παπαδόπουλο, ο αν. κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του ΑΚΕΛ Σταύρος Ευαγόρου σημείωσε ότι ανέμενε από την κυβέρνηση να προβληματιστεί μετά τις καταγγελίες του κ. Πέτρου για τις μεθοδεύσεις κλεισίματος των Κ.Α. αλλά και άλλες καταγγελίες για εξυπηρέτηση συγκεκριμένων ιδιωτικών συμφερόντων. Αντ’ αυτού για πολλοστή φορά απαντούν με το τετριμμένο «φταίει η προηγούμενη κυβέρνηση».

Ο Στ. Ευαγόρου κάλεσε τους κυβερνώντες «να αντιληφθούν επιτέλους ότι μετά από 606 ημέρες διακυβέρνησης του κ. Αναστασιάδη θα πρέπει οι ίδιοι να προβούν στη δική τους αυτοκριτική και να δώσουν απαντήσεις σε εκείνους που πρέπει και οφείλουν: στους εργαζομένους και σε όσους επηρεάζονται από το μεθοδευμένο κλείσιμο των Κ.Α.».

Ζήτησαν ανοικτή επιταγή €10 εκ. για… αποζημιώσεις

Ολοένα και πληθαίνουν οι ενδείξεις ότι η κυβέρνηση δρομολογεί το κλείσιμο των Κυπριακών Αερογραμμών, ίσως και πριν από τα Χριστούγεννα. Μετά τη δήλωση του Υπουργού Οικονομικών Χάρη Γεωργιάδη ότι το κτύπημα στις Κ.Α. θα είναι ακαριαίο, εάν δεν εγκριθεί το σχέδιο από την Ε.Ε., το Υπουργείο Οικονομικών ζήτησε χθες από την Κοινοβουλευτική Επιτροπή Οικονομικών όπως εγκρίνει κονδύλι ύψους 10 εκ. ευρώ για… πιθανές αποζημιώσεις προς τους εργαζομένους των Κ.Α.

Μάλιστα παρά τις επίμονες ερωτήσεις των βουλευτών, ο εκπρόσωπος του Υπουργείου απέφυγε να δώσει περισσότερες λεπτομέρειες, ενώ δεν απάντησε ούτε στο ερώτημα γιατί η κυβέρνηση κατέθεσε εσπευσμένα συμπληρωματικό προϋπολογισμό, αντί να περιμένει τον τακτικό προϋπολογισμό του 2015, ο οποίος αναμένεται να τεθεί προς ψήφιση στην Ολομέλεια της Βουλής τις επόμενες μέρες.

Είναι η πρώτη φορά που το Υπουργείο Οικονομικών ζητά «ανοικτή επιταγή» 10 εκ. ευρώ για πιθανές αποζημιώσεις προς εργαζομένους. Η ενέργεια της κυβέρνησης σε συνδυασμό με τις σοβαρές καταγγελίες του παραιτηθέντος συμβούλου του Προέδρου Αναστασιάδη για θέματα αερομεταφορών, Χρίστου Πέτρου, έρχονται να επιβεβαιώσουν τα όσα καταγγέλλουν εδώ και μέρες οι συντεχνίες αλλά και μέλη του ΔΣ των ΚΑ, ότι η κυβέρνηση εξωθεί την εταιρεία σε κλείσιμο και παράδοση του κύκλου εργασιών της σε Aegean και Ryanair.

Τα κόμματα σταύρωσαν το συμπληρωματικό προϋπολογισμό, τον οποίο ζήτησε το Υπουργείο Οικονομικών και κάλεσαν την κυβέρνηση όπως ξεκαθαρίσει άμεσα τις προθέσεις της.

Κωνσταντίνος Ζαχαρίου

Διαβάστε το κύριο θέμα της εφημερίδας αλλά και όλα τα θέματα στη ζώνη συνδρομητών. Μπορείτε να βρείτε παλαιότερες εκδόσεις στο αρχείο της εφημερίδας.





Google News icon Aκολουθήστε μας στο Google News

Οι τελευταίες ειδήσεις από την Κύπρο και τον κόσμο και όλη η επικαιρότητα στο dialogos.com.cy