Εθνικιστικός λόγος και στρατιωτικά παραγγέλματα μέσα στα σχολεία

190

 

Με συστάσεις απαντά το Υπουργείο Παιδείας

 

Ανησυχία και προβληματισμό προκαλούν τα συχνά κρούσματα εθνικιστικού λόγου μέσα στο εκπαιδευτικό σύστημα, είτε αυτά προέρχονται από εκπαιδευτικούς λειτουργούς είτε από μαθητές. Τις τελευταίες μέρες έντονα απασχολούν τόσο η περίπτωση της ομιλίας δασκάλας σε εκκλησία στην Αθηένου η οποία χαρακτηρίζετο από ρητορική μίσους και ρατσισμού, καθώς και το βίντεο από το Λύκειο Αγίου Ιωάννη στη Λεμεσό όπου μαθητές παρέλαυναν εντός του σχολείου φωνάζοντας εθνικιστικά συνθήματα. Επίσης χαρακτηριστική ήταν και η περίπτωση εκπαιδευτικού του Γυμνασίου Κωνσταντινουπόλεως όπου κατά τη διάρκεια της παρέλασης της 28ης Οκτωβρίου με την καθοδήγησή του οι μαθητές και μαθήτριες φώναζαν αλυτρωτικά συνθήματα. Μάλιστα για το γεγονός αυτό έγινε επίσημη καταγγελία στο Υπουργείο Παιδείας. Να σημειώσουμε πως χθες ο Γ.Γ. του ΑΚΕΛ απέστειλε στον αρμόδιο υπουργό επιστολή για τα γεγονότα αυτά ζητώντας του να λάβει μέτρα.

Χαρακτηριστικό είναι δε και το γεγονός ότι ούτε οι εκπαιδευτικές οργανώσεις έχουν τοποθετηθεί επί του θέματος, το οποίο αφορά και συμπεριφορές και λόγο των ίδιων των λειτουργών εκπαίδευσης. Από την πλευρά του ο πρόεδρος της ΟΕΛΜΕΚ Γιάννος Σωκράτους, μέσα από τον προσωπικό του λογαριασμό στο Facebook, εισηγήθηκε όπως διεξαχθούν σεμινάρια για τη διδακτική της Ιστορίας. «Τελικά, οι πανηγυρικοί λόγοι που εκφωνούνται, με αφορμή εθνικές επετείους, όπως προσφάτως αυτοί για την 28η Οκτωβρίου 1940, μπορούν να αποτελέσουν σπουδαίο υλικό για τη διοργάνωση ενός εξαιρετικού σεμιναρίου/εργαστηρίου για τη διδακτική της Ιστορίας», σημείωσε μεταξύ άλλων.

Υπάρχει πρόβλημα στις παρελάσεις

Κληθείς από τη Χαραυγή να σχολιάσει τα κρούσματα αυτά και πώς αντιμετωπίζονται από το Υπουργείο Παιδείας, ο διευθυντής Μέσης Εκπαίδευσης Κυπριανός Λούης επιβεβαίωσε οτι για τον εκπαιδευτικό του Γυμνασίου Κωνσταντινουπόλεως έγινε καταγγελία και πως προκύπτει ότι αυτόβουλα ο ίδιος προέτρεψε τα παιδιά να φωνάξουν συγκεκριμένα συνθήματα, κάτι που είναι παράνομο. Υπάρχουν, όπως μας είπε, σχετικές εγκύκλιοι για τις παρελάσεις και ως εκ τούτου επικοινώνησε με τον εκπαιδευτικό κάνοντάς του αυστηρές συστάσεις. Επίσης ο κ. Λούης παραδέχθηκε ότι υπάρχει ζήτημα στις μαθητικές παρελάσεις με συγκεκριμένα σωματεία αφού «κάποιοι παρεκτρέπονται». Είναι όμως πολιτική απόφαση, μας είπε, εάν θα αποκλειστούν τα σωματεία από τις παρελάσεις. Στην περίπτωση του Λυκείου Αγίου Ιωάννη, όπως είπε, η στάση των μαθητών δεν εκφράζει τη σχολική μονάδα αφού τα εν λόγω συνθήματα ακούστηκαν χωρίς την παρουσία εκπαιδευτικού και μετά από προτροπή άλλου συμμαθητή τους. Σημείωσε ακόμη ότι το εν λόγω σχολείο χαρακτηρίζεται από την πολυπολιτισμική του δράση ενώ έχει λάβει ενέργειες μακριά από αγκυλώσεις για να αντιμετωπίσει παραβατικές συμπεριφορές.

Τέλος σε ό,τι αφορά ομιλίες εκπαιδευτικών ο κ. Λούης τονίζει ότι δεν πρέπει να ξεχνούν πως είναι δημόσιοι λειτουργοί και ο λόγος τους οφείλει να είναι κοινά αποδεκτός από όλους χωρίς να προκαλούν.

Ελένη Κωνσταντίνου

 

«Φταίει η εφηβική ορμή» για τα εθνικιστικά συνθήματα

 

Σε μια προσπάθεια να δικαιολογήσει την εκφώνηση εθνικιστικών συνθημάτων από μερίδα μαθητών ο Σύνδεσμος Γονέων του Λυκείου Αγίου Ιωάννη Λεμεσού σε χθεσινή ανακοίνωσή του αναφέρει ότι «οι μαθητές συμμετέχοντας στην εν λόγω δράση, σε καμιά περίπτωση δεν εξυπηρετούσαν εθνικιστικά και ρατσιστικά αισθήματα, αλλά περισσότερο παρασύρθηκαν από την εφηβική ορμή, τη δύναμη της ομάδας, αλλά και την ”αφέλεια” της ηλικίας τους». Προσθέτει επίσης ότι το συγκεκριμένο Λύκειο έχει μακρά παράδοση σε δράσεις που αφορούν θέματα κοινωνικά και φυλετικά, αλλά και κοινωνικοποίησης των ανένταχτων μαθητών καθώς στον εν λόγω σχολικό χώρο συνυπάρχουν μαθητές από διάφορες χώρες όπως Βουλγαρία, Ρουμανία, Συρία, Ρωσία, Παλαιστίνη, Αίγυπτο και πολλές άλλες. Το σχολείο εντάχθηκε φέτος στο πρόγραμμα της Παγκόσμιας Εκπαίδευσης το οποίο στοχεύει στην ανάπτυξη και καλλιέργεια αξιών όπως τα ανθρώπινα δικαιώματα, τις σχέσεις των λαών, την αυτοεκτίμηση, την ανθεκτικότητα, τη διαχείριση των συναισθημάτων, την αειφορία και πολλά άλλα, ενώ οι εκπαιδευτικοί του σχολείου προγραμματίζουν ποικίλες δράσεις για τους μαθητές.

 

Απαντήσεις από τον Υπουργό Παιδείας θέλει το ΑΚΕΛ

Επιστολή σχετικά με την έξαρση του εθνικισμού – σοβινισμού στο εκπαιδευτικό μας σύστημα απέστειλε χθες ο Γενικός Γραμματέας του ΑΚΕΛ Άντρος Κυπριανού προς τον Υπουργό Παιδείας και Πολιτισμού Κώστα Χαμπιαούρη.

Συγκεκριμένα ο Α. Κυπριανού αναφέρει πως «είναι με ιδιαίτερη ανησυχία και προβληματισμό που παρακολουθούμε την έξαρση του εθνικισμού – σοβινισμού στο εκπαιδευτικό μας σύστημα. Σειρά από γεγονότα έχουν το τελευταίο διάστημα προκαλέσει αναστάτωση στην κυπριακή κοινωνία. Προκαλούν ταυτόχρονα, πολλά ερωτηματικά σε σχέση με τον προσανατολισμό και το περιεχόμενο της Παιδείας που προσφέρεται στα παιδιά μας. Παρόλο που το Υπουργείο σας έχει ήδη τοποθετηθεί χαρακτηρίζοντας τα περιστατικά αυτά ως ”μεμονωμένα”, θεωρούμε ότι μια σοβαρή ανάλυση της κατάστασης τόσο εντός της κυπριακής κοινωνίας όσο και πανευρωπαϊκά πρέπει να κρούσει τον κώδωνα του κινδύνου ώστε να ληφθούν επιτέλους τα κατάλληλα μέτρα. Η ανησυχία μας διευρύνεται γιατί στα περιστατικά αυτά δεν πρωταγωνιστούν μόνο ανήλικοι μαθητές, αλλά και εκπαιδευτικοί οι οποίοι θα έπρεπε να διδάσκουν το σεβασμό, την αποδοχή, τα ανθρώπινα δικαιώματα».

Μάλιστα ο Γ.Γ. του ΑΚΕΛ φέρει ενώπιον του Υπουργού τρία γεγονότα:

«Κατά τη διάρκεια της παρέλασης προς τιμή της 28ης του Οκτώβρη το Γυμνάσιο Κωνσταντινουπόλεως (δηλαδή παιδιά 12 με 15 χρονών) υπό την καθοδήγηση εκπαιδευτικού φώναζαν συνθήματα για την Κωνσταντινούπολη και την Αγιά Σοφιά. Το περιστατικό αυτό έχει ήδη επιβεβαιωθεί, μετά από καταγγελία μας, από τη Διεύθυνση Μέσης Εκπαίδευσης του Υπουργείου σας. Μαθητές του Λυκείου του Αγίου Ιωάννη στη Λεμεσό ”παρέλασαν” εντός του σχολείου φωνάζοντας ακροδεξιά συνθήματα. Μια εκπαιδευτικός ανέγνωσε την Κυριακή, 28 Οκτωβρίου, σε εκκλησία της Αθηένου ομιλία η οποία καταφανώς εμπεριέχει ρητορική μίσους, μισαλλοδοξίας, ρατσισμού και ακραίου εθνικισμού».

Παράλληλα ο Α. Κυπριανού θυμίζει ότι με απόφαση της παρούσας κυβέρνησης έχει συγκροτηθεί μια δικοινοτική επιτροπή για την Παιδεία. «Είναι προφανές ότι τουλάχιστον στα συγκεκριμένα ζητήματα, η Παιδεία μας δεν υλοποιεί επαρκώς τους στόχους της».

Τέλος, ευελπιστεί ότι δεν θα ληφθούν πρόσκαιρα και συγκυριακά τα δέοντα μέτρα αλλά πως θα αποτελέσουν την αφορμή για ευρύτερο προβληματισμό σε σχέση με το πώς τέτοιες φανατικές και μισαλλόδοξες συμπεριφορές θα ξεριζωθούν από τα μυαλά των παιδιών.