Και να μπορούν και να εκφέρουν άποψη

18

Της Ελένης Κωνσταντίνου

Η απόφαση των μαθητών να μην υποβαθμιστούν τα συνδικαλιστικά μαθητικά όργανα ενοχλεί κάποιους που θέλουν το μαθητικό κίνημα να μην έχει τη δική του άποψη. Ο μαθητικός συνδικαλισμός εφόσον γίνεται υπεύθυνα και σοβαρά, τότε δεν έχει λόγο να ενοχλεί. Αντίθετα θα έπρεπε οι μεγαλύτεροι και σοφότεροι να προκρίνουν τη συμμετοχή των παιδιών στα κοινά, στα κέντρα λήψης αποφάσεων, στο να έχουν τη δική τους σκέψη και άποψη. Το εάν θα λάβουν αποφάσεις εν ώρα σχολείου επίσης δεν θα έπρεπε να ενοχλεί. Άλλωστε όλοι υπήρξαμε μαθητές και μαθήτριες και γνωρίζουμε πόσα λεπτά χάνονται εν ώρα σχολείου για διαφόρους λόγους που στο τέλος δεν είναι τόσο μεμπτό και δεν θα πρέπει να στήσουμε στον τοίχο τους μαθητές για αυτόν το λόγο. Η διαφωνία της πλειοψηφίας των μαθητών με τις εξετάσεις τετραμήνων είναι δεδομένη. Το ότι θα υπάρχουν αντιδράσεις επίσης είναι δεδομένο, άλλωστε το έχουν διατυπώσει ουκ ολίγες φορές. Αυτό που δεν μπορεί να είναι δεδομένο είναι η προσπάθεια δαιμονοποίησης της οργάνωσης των μαθητών, της ΠΣΕΜ και των αποφάσεων που λαμβάνει. «Τι μάθημα δίνουμε στα παιδιά, όταν τα αφήνουμε να κάνουν δημοψηφίσματα μέσα στα σχολεία;» διερωτήθηκε μεταξύ άλλων ο Υπουργός Παιδείας, Πρόδρομος Προδρόμου. Τι μάθημα δίνουμε στα παιδιά όταν τους στερούμε το δικαίωμα να εκφράσουν την άποψή τους, είτε διαφωνούμε είτε συμφωνούμε με αυτήν διερωτόμαστε εμείς. Τα όσα εκτυλίχθηκαν στην πρόσφατη συνεδρία της Επιτροπής Παιδείας της Βουλής φανερώνουν ότι επικρατούν δύο εκ διαμέτρου αντίθετες απόψεις και σίγουρα μια διαφορετική πολιτική που ακολουθεί η παρούσα κυβέρνηση σε ό,τι αφορά τον τρόπο εφαρμογής των μεταρρυθμίσεων που προωθεί. Το γεγονός βέβαια ότι οι αντιδράσεις των μαθητών αποτελούν μείζον θέμα θα πρέπει να συμπεριληφθεί στα θετικά, αφού φαίνεται ότι λαμβάνονται υπόψιν έστω κι αν κάποιοι θέλουν να τους παραμερίσουν. Ο κ. Προδρόμου απαντώντας σε ερώτηση του βουλευτή του ΑΚΕΛ, Άντρου Καυκαλιά, σημείωσε πως το θέμα που προέκυψε με τους δύο διευθυντές που απαγόρευσαν τη διεξαγωγή δημοψηφίσματος στα σχολεία τους είναι τεχνητό, αφού στην ουσία δεν υπάρχει θέμα και δεν προνοείται στους κανονισμούς η διεξαγωγή δημοψηφίσματος. Μάλιστα ο κ. Προδρόμου διερωτήθηκε «Τι μάθημα δίδουμε στα παιδιά; Να συνδικαλίζονται ενάντια ποιου, του διευθυντή, των εκπαιδευτικών, του ΥΠΠ;» Πρόσθεσε ακόμη ότι οι μαθητές έχουν δικαίωμα να πουν την άποψή τους, όχι να στήνουν κάλπες εν ώρα μαθήματος. Ενώ, όπως είπε, το χειρότερο είναι να διαφωνούν με το νόμο.

Άμεση ήταν η αντίδραση της Επιτρόπου Προστασίας των Δικαιωμάτων του Παιδιού, Δέσπως Μιχαηλίδου – Λιβανίου, η οποία ξεκαθάρισε ότι υπάρχει το δικαίωμα της ελεύθερης έκφρασης (Σύμβαση των Ηνωμένων Εθνών για τα Δικαιώματα του Παιδιού). «Τα παιδιά έχουν το δικαίωμα να εκφέρουν τη γνώμη τους, δεν καταλαβαίνω γιατί αυτό ονομάζεται ως δημοψήφισμα, δεν εξετάζω εάν έχουν δίκαιο ή άδικο όμως οι κανονισμοί είναι σαφείς· έχουν δικαίωμα να εκφέρουν τη γνώμη τους». Επίσης χαρακτήρισε ως πρωτάκουστη την αναφορά του κ. Προδρόμου ότι δεν μπορούν να το πράξουν αυτό εν ώρα σχολείου. «Είναι πρωτάκουστο αυτό. Εάν δεν εκφέρουν τη γνώμη τους μέσα στο σχολείο, πού θα το κάνουν;» Αλήθεια πού θα το κάνουν;