Καμιά βούληση να μειώσουν τις τιμές καυσίμων

ΥΠΟΙΚ: Όχι στη μείωση των φόρων, το κράτος εισπράττει €390 εκατ. το χρόνο

165

Οι τιμές των καυσίμων αυξήθηκαν κατά 20% περίπου τα τελευταία τρία χρόνια, με τα έσοδα να μοιράζονται κατά 50% στο κράτος και κατά 50% στην αλυσίδα εμπορίας (εταιρείες εισαγωγής, διανομείς, πρατηριούχοι).

Σύμφωνα με στοιχεία του Υπουργείου Εμπορίου η μέση τιμή πώλησης της βενζίνης 95 οκτανίων ανήλθε χθες στα 1,329 ευρώ το λίτρο, σε σύγκριση με 1,152 ευρώ στις αρχές Ιανουαρίου 2016. Δηλαδή αυξήθηκε κατά 15,4%.

Επίσης χθες η μέση τιμή του πετρελαίου κίνησης ανήλθε στα 1,354 ευρώ, σε σύγκριση με 1,117 ευρώ στις αρχές Ιανουαρίου 2016. Δηλαδή αυξήθηκε κατά 21,2%. Με τη νέα κατάσταση πραγμάτων η αγορά 50 λίτρων βενζίνης σήμερα κοστίζει στους καταναλωτές 66,450 ευρώ, ενώ στις αρχές Ιανουαρίου 2016 κόστιζε 57,60 ευρώ.

Αντίστοιχα η αγορά 50 λίτρων πετρελαίου κίνησης σήμερα κοστίζει 67,70 ευρώ, ενώ στις αρχές Ιανουαρίου 2016 κόστιζε 55,85 ευρώ. Με βάση στοιχεία του Υπουργείου, τα οποία επεξεργάστηκε η εφημερίδα μας, από την τελική τιμή της βενζίνης το 37% είναι φόροι κατανάλωσης, 16% φόροι για ΦΠΑ, 10,5% είναι το μέσο μεικτό περιθώριο των εταιρειών και των πρατηρίων, και 36,5% είναι το μέσο σταθμισμένο κόστος προϊόντος. Δηλαδή το κράτος παίρνει συνολικά το 53%.

Επίσης από την τελική τιμή του πετρελαίου το 34% είναι φόροι κατανάλωσης, 16% φόροι ΦΠΑ, 12% το μεικτό περιθώριο των εταιρειών και των πρατηρίων και 38% το μέσο σταθμισμένο κόστος προϊόντος. Δηλαδή το κράτος παίρνει περίπου το 50%.

ΥΠΟΙΚ: Χαμηλές οι τιμές στην Κύπρο

Οι υψηλές τιμές των καυσίμων βρέθηκαν χθες στο επίκεντρο της Επιτροπής Ενέργειας της Βουλής, όπου το σύνολο των κομμάτων της αντιπολίτευσης ζήτησε από την κυβέρνηση να εξετάσει τη δυνατότητα μείωσης των φορολογικών συντελεστών, ώστε να μειωθούν και οι τιμές.

Ωστόσο για άλλη μία φορά η απάντηση του Υπουργού Οικονομικών ήταν αρνητική. Μάλιστα ο Χάρης Γεωργιάδης ισχυρίστηκε ότι τόσο οι φορολογικοί συντελεστές
όσο και οι τιμές πώλησης των πετρελαιοειδών στην Κύπρο βρίσκονται σε πιο χαμηλά επίπεδα σε σύγκριση με τον μέσο όρο της ΕΕ.

Επίσης προέβαλε ως δικαιολογία για τη μη μείωση των φορολογιών τις επιπτώσεις οι οποίες θα προκύψουν στα δημόσια έσοδα. Όπως είναι το κράτος, κάθε χρόνο έχει έσοδα από τις φορολογίες στα καύσιμα, ύψους 390 εκατ. ευρώ. Μάλιστα ανέφερε ότι σε περίπτωση μείωσης των φορολογιών κατά ένα σεντ, η επίπτωση στα δημόσια έσοδα θα είναι 10 εκατ. ευρώ.

Διαφορά στην τιμή και σε άλλα προϊόντα από τα κατεχόμενα

Αρκετά μέλη της Επιτροπής Ενέργειας επεσήμαναν το πρόβλημα το οποίο προέκυψε με την κρίση στην ισοτιμία μεταξύ του ευρώ και της τουρκικής λίρας, το οποίο δημιούργησε αθέμιτο ανταγωνισμό, αφού οι τιμές των καυσίμων στα κατεχόμενα είναι πολύ πιο χαμηλές από τις τιμές στις ελεύθερες περιοχές.

Ωστόσο ο Χ. Γεωργιάδης εξέφρασε την άποψη ότι το πρόβλημα δεν θα επιλυθεί μέσα από τη διαφοροποίηση της φορολογικής πολιτικής του κράτους. Μάλιστα παραδέχτηκε ότι το πρόβλημα με τη διαφορά στις τιμές δεν αφορά μόνο τα πετρελαιοειδή, αλλά και μια σειρά άλλων προϊόντων, όπως τρόφιμα, φάρμακα, την ξενοδοχειακή βιομηχανία, το καζίνο κτλ.

Μείωση 15% στις πωλήσεις

Σημειώνεται ότι με βάση στοιχεία της Στατιστικής Υπηρεσίας το πρώτο επτάμηνο οι πωλήσεις πετρελαιοειδών μειώθηκαν κατά 15%, κάτι το οποίο φαίνεται να συνδέεται σε μεγάλο βαθμό με την αγορά καυσίμων από τα κατεχόμενα. Μάλιστα στη βενζίνη 95 οκτανίων οι πωλήσεις μειώθηκαν κατά 17,7% (από 190.451 τόνους πέρσι σε 156.724 τόνους φέτος την περίοδο Ιανουαρίου – Ιουλίου), ενώ οι πωλήσεις πετρελαίου κίνησης μειώθηκαν κατά 10,7% (από 177.989 τόνους πέρσι σε 158.972 τόνους φέτος).

Σημειώνεται ότι την ίδια χρονική περίοδο η τουρκική λίρα έχασε 25,6% στην ισοτιμία της με το ευρώ. Συγκεκριμένα χθες η ισοτιμία βρισκόταν στο 7,50, ενώ πέρσι την ίδια μέρα βρισκόταν στο 4,18.

Κωνσταντίνος Ζαχαρίου