Κι όμως υπάρχει λογική στην παράνοια

32

Της Κάλιας Ανδρέου

Σταμάτησα να φοβάμαι μην τυχόν και μου εμφανιστούν πνεύματα και άγιοι το βράδυ, όταν συνειδητά έγινα άθεη. Δεν θυμάμαι πότε ακριβώς έγινα άθεη. Δεν θυμάμαι να έγινα άθεη επειδή το επέλεξα ξαφνικά. Ήταν ένα πέρασμα μέσα από την εξέλιξή μου ως άνθρωπος. Δεν έκανα εξισώσεις, ούτε το σκέφτηκα πολύ. Ήρθε σχεδόν από μόνο του. Χρειάστηκα βέβαια ερεθίσματα ώστε να μου δημιουργηθούν κάποια λογικά ερωτήματα, οι απαντήσεις των οποίων με βοήθησαν να απαλλαγώ από μία αφήγηση μεταξύ των μεγαλύτερων του κόσμου. “Οι θρησκείες είναι θέμα γεωγραφίας”, ήταν μια φράση που θυμάμαι να είχε πει -στο περίπου- ένας από τους καθηγητές μου στο πανεπιστήμιο.

Ως παιδί δεν πήγαινα συχνά σε εκκλησίες, δεν προσευχόμουν ιδιαίτερα, δεν νήστευα και μεταλάμβανα μόνο όταν το σχολείο μού το επέβαλλε. Ό,τι ήξερα για θεούς και δαίμονες ήταν από το εξαναγκαστικό μάθημα Θρησκευτικών που διδασκόμουν μέχρι την πρώτη λυκείου. Είναι πραγματικά τρομακτικό το τι μπορεί να δημιουργήσει ένα μάθημα στο σχολείο, στο μυαλό και κατ’ επέκταση στην προσωπικότητα ενός παιδιού και ανερχόμενου ενήλικα. Είναι εμπειρίες οι οποίες μπορεί να τραυματίσουν ανθρώπους μέχρι και ανεπανόρθωτα.

Ας μην πάμε πολύ μακριά. Δεν πέρασαν πολλές μέρες από το συμβάν που δημοσιοποιήθηκε με τη μαθήτρια πρώτης λυκείου. Προς υπενθύμιση, οι γονείς της μαθήτριας κατήγγειλαν παράλογα και ανώφελα επικίνδυνα θέματα που διδάσκονται στο σχολείο μέσω του μαθήματος των Θρησκευτικών καθώς η μαθήτρια παρουσίασε αλλαγή στη συμπεριφορά της, λόγω του ότι προσπαθεί με προσευχή και νηστεία να μην αφήσει τον σατανά να την ενοχλήσει. Όπως ανέφεραν οι γονείς της, η μαθήτρια άρχισε να εμφανίζει νευρικότητα, να μην κοιμάται κανονικά και να μην τρέφεται, ενώ κλεινόταν στο δωμάτιό της και σταμάτησε να κοινωνικοποιείται. Η ίδια είπε στον πατέρα της ότι πιστεύει στον σατανά και προσπαθεί με την προσευχή και τη νηστεία να μην τον αφήσει να την ενοχλήσει, πράγμα που της είπε η καθηγήτρια των Θρησκευτικών της. Την ίδια ώρα δημοσιοποιήθηκε απόσπασμα από το βιβλίο των Θρησκευτικών το οποίο αναφέρει επί λέξει, «εκτός από τους φωτεινούς αγγέλους υπάρχουν και οι σκοτεινοί, τα πονηρά πνεύματα. Αρχηγός τους είναι ο σατανάς. Ο σατανάς όπως λέει η Αγία Γραφή είναι από την αρχή ανθρωποκτόνος. Έργο του διαβόλου είναι να μας παγιδέψει στην αμαρτία. Τον διάβολο τον πολεμούμε νικηφόρα όχι όταν τον αγνοούμε, αλλά όταν ξέρουμε τα τεχνάσματά του…»

Η παράνοια ξεκάθαρα έχει λογική. Και για όσο δεν μπορούμε ή αρνούμαστε να δούμε το έγκλημα που καθημερινά γίνεται εις βάρος των παιδιών μέσω του εν λόγω μαθήματος, βάζουμε σε κίνδυνο την ψυχική τους υγεία και κατ’ επέκταση την ανάπτυξή τους. Δεν νομίζω ότι τέτοια περιστατικά είναι μεμονωμένα. Αν είναι λίγα αυτά που γνωστοποιούνται και δημοσιοποιούνται δεν σημαίνει ότι δεν υπάρχουν άλλα. Η αποφυγή τραυματισμού μιας παιδικής ψυχής, πρέπει να είναι πρώτιστος στόχος.