Κούρασαν οι υποσχέσεις, στέρεψαν και οι τσέπες

34

Του Κωνσταντίνου Ζαχαρίου

Δεν χρειάζονται μελέτες και βαθυστόχαστες αναλύσεις για να διαπιστώσει κανείς ότι στην Κύπρο δεν δουλεύει ο ανταγωνισμός στις αερομεταφορές (όχι τουλάχιστον προς όφελος των καταναλωτών). Τα στοιχεία μιλούν από μόνα τους: Τέσσερα χρόνια μετά το κλείσιμο του κρατικού αερομεταφορά των Κυπριακών Αερογραμμών ο Δείκτης Αεροπορικών Μεταφορών Επιβατών μειώθηκε κατά 30%, ενώ οι τιμές εκτοξεύθηκαν στα ύψη.

Μάλιστα ο Επιχειρηματικός Σύνδεσμος Κύπρου – Ελλάδας ετοίμασε μελέτη, η οποία κατέδειξε ότι ένα εισιτήριο από την Κύπρο προς την Ελλάδα που είναι η πιο κοντινή μας ευρωπαϊκή χώρα, είναι πιο ακριβό από ένα υπερατλαντικό ταξίδι από μία ευρωπαϊκή χώρα προς τις ΗΠΑ. Επίσης η ίδια η ΕΕ αναγνώρισε το πρόβλημα το οποίο αντιμετωπίζει η Κύπρος, αφού στις αιτήσεις διεκδίκησης της έδρας του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Φαρμάκων και της Ευρωπαϊκής Αρχής Εργασίας, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή επεσήμανε την περιορισμένη σύνδεση της Κύπρου με το εξωτερικό.

Ακόμη, δεν χρειάζονται μελέτες και βαθυστόχαστες αναλύσεις για να διαπιστώσει κανείς πόσο σημαντικές είναι οι αερομεταφορές για την Κύπρο. Μια ματιά στον χάρτη είναι αρκετή. Μιλάμε για ένα απομακρυσμένο νησί χωρίς ακτοπλοϊκή και χωρίς οδική σύνθεση με καμιά άλλη χώρα, ούτε από την Ευρώπη ούτε από αλλού.

Τα δεδομένα είναι εκεί και δεν αλλάζουν. Αυτό το οποίο πρέπει να αλλάξει είναι η στάση της κυβέρνησης, η οποία επιμένει δογματικά στις ιδιωτικοποιήσεις. Πρέπει η κυβέρνηση να κατανοήσει επιτέλους ότι δεν ισχύουν παντού οι κανόνες της αγοράς και της προσφοράς και της ζήτησης. Ή για να είμαστε πιο ακριβείς στην αναφορά μας, οι κανόνες της αγοράς δεν λειτουργούν πάντα προς όφελος των καταναλωτών.

Ιδιαίτερα στην Κύπρο που η αγορά είναι μικρή σε μέγεθος σε σύγκριση με άλλες χώρες της ΕΕ, επιβεβαιώθηκε σε πάμπολλες περιπτώσεις ότι η αγορά δεν δουλεύει πάντα προς όφελος των καταναλωτών.
Δεν είναι δυνατόν μία ολόκληρη χώρα να παραμένει εγκλωβισμένη στη βούληση μιας μικρής μερίδας ιδιωτικών συμφερόντων. Δεν είναι λογικό να πληρώνουμε το αεροπορικό εισιτήριο για Ελλάδα πιο ακριβά από ένα υπερατλαντικό ταξίδι, αλλά η κυβέρνηση να δηλώνει ότι πρέπει να αφήσουμε τον ανταγωνισμό να δουλέψει.

Δηλαδή σήμερα τον κρατά κανείς από τα πόδια; Έχουν παρέλθει ήδη τέσσερα χρόνια από το κλείσιμο του κρατικού αερομεταφορά των Κρατικών Αερογραμμών. Πόσα χρόνια θα χρειαστούν για να δουλέψει αυτός ο περιβόητος ανταγωνισμός; Πόσα χρόνια θα μας δουλεύουν ψιλό γαζί οι κυβερνώντες και ο περιβόητος ανταγωνισμός;
Έχουν κουράσει οι δηλώσεις των κυβερνώντων για μελέτες και παραμελέτες. Την ίδια ώρα στέρεψαν και οι τσέπες των καταναλωτών, οι οποίοι ζητούν λύσεις και όχι αόριστες περισπούδαστες αναλύσεις.