Λεωφορεία: Δικλίδες για τις νέες συμβάσεις… Πολλά τα εκατομμύρια!

71

Του Νεόφυτου Νεοφύτου

Το Υπουργείο Μεταφορών βρίσκεται στο στάδιο της αξιολόγησης των προσφορών για τις νέες συμβάσεις των δημοσίων μεταφορών 2020 – 2030. Ο συνολικός προϋπολογισμός της προσφοράς αγγίζει τα 800 εκ. ευρώ. Έχουν υποβληθεί ήδη οι προσφορές, οι οποίες αξιολογούνται και αναμένεται σύντομα κατάληξη. Ο νέος ανάδοχος θα πρέπει να είναι έτοιμος να υλοποιήσει τη νέα Σύμβαση από τον Ιούλιο του 2020.

Εκείνο βέβαια που ανησυχεί είναι κατά πόσον οι υπεύθυνοι του Υπουργείου Μεταφορών έχουν διδαχθεί από τα λάθη, τις παραλείψεις και τα κενά της προσφοράς που τρέχει, η οποία αντιμετωπίζει πολλά προβλήματα. Υπερπληρωμές εκατομμυρίων ευρώ, με το κράτος να κινδυνεύει να μην τα ανακτήσει, ενώ τα δρομολόγια ουδόλως έχουν εξυπηρετήσει τον επιβάτη και δεν τον έπεισαν να ανέβει στο λεωφορείο. Δεν υπήρξαν προβλέψεις για ανανέωση του στόλου και έχουμε γερασμένα και επικίνδυνα λεωφορεία. Υπάρχει επίσης και το κομμάτι που αφορά τους εργαζομένους, όπου και εδώ το Υπουργείο Μεταφορών δεν είχε κάνει σωστές συμφωνίες με τους νυν ανάδοχους. Αποτέλεσμα οι εταιρείες σε όλες σχεδόν τις επαρχίες να χρωστούν χιλιάδες ευρώ σε μισθούς και άλλα ωφελήματα των εργαζομένων.

Η Υπουργός Μεταφορών υποσχέθηκε ότι οι νέες συμβάσεις θα είναι περισσότερο ελκυστικές για το κοινό, αφού θα αυξηθούν τα δρομολόγια και τη συχνότητά τους, ενώ θα εκσυγχρονιστούν και οι υποδομές. Για να επιτευχθούν οι νέοι στόχοι, η κρατική αποζημίωση για τα δρομολόγια σε όλες τις επαρχίες σχεδόν διπλασιάζεται, οπότε και οι απαιτήσεις από τους ανάδοχους θα πρέπει να είναι ανάλογες. Να υπάρξουν όροι και ασφαλιστικές δικλίδες ότι θα μπορούν να ανταποκριθούν, αλλιώς να προβλέπεται αυτόματος μηχανισμός επιβολής προστίμων ή αποβολής τους από το σύστημα.

Η Υπουργός Μεταφορών, κα Βασιλική Αναστασιάδου, μπορεί πριν ανασχηματιστεί να αφήσει τη σφραγίδα της εάν καταφέρει να υπογράψει ένα δυνατό και ισχυρό συμβόλαιο προς όφελος του Δημοσίου σε ό,τι αφορά τις μεταφορές. Είναι πάρα πολλά τα εκατομμύρια και πριν την κατακύρωση της προσφοράς απαιτείται εξονυχιστική αξιολόγηση και ξεσκόνισμα όλων των προνοιών -να μη δημιουργηθούν παραθυράκια- ώστε να υπάρξουν ασφαλιστικές δικλίδες προστασίας του δημοσίου χρήματος, αλλά και υλοποίησης ενός φιλόδοξου προγράμματος που τόσο έχει έλλειψη και ανάγκη η Κύπρος, τις Δημόσιες Μεταφορές, για τις οποίες το κράτος οφείλει να έχει παρεμβατικό ρόλο.