Οταν το σχολείο είναι μόνο εξετάσεις

Της Ελένης Κωνσταντίνου

Οι μαθητές αυτού του τόπου δεν είναι η πρώτη φορά που γίνονται πειραματόζωα με αλλαγές που προωθούνται στο εκπαιδευτικό σύστημα.

Για άλλη μια φορά βλέπουν τα πράγματα να αλλάζουν. Η πρόταση του Υπουργείου Παιδείας για εξετάσεις ανά τετράμηνο και για διαχωρισμό των παγκύπριων εξετάσεων, έχει προκαλέσει και πάλι αναστάτωση τόσο στους μαθητές όσο και στους γονείς.

Οι δύο αυτές ομάδες που επηρεάζονται άμεσα, αλλά και έμμεσα, ανησυχούν πως με την εφαρμογή του νέου αυτού μέτρου θα αυξηθεί η παραπαιδεία, αφού αυξάνονται και οι εξετάσεις.

Ηδη το σχολείο με τη βαρυφορτωμένη ύλη δεν αφήνει και πολλά περιθώρια στους μαθητές. Ενας καθημερινός αγώνας δρόμου. Ετσι το χαρακτηρίζουν οι νέοι σήμερα αλλά και οι γονείς που πολλές φορές έχουν ρόλο ταξιτζή για να μεταφέρουν τα παιδιά τους από το ένα φροντιστήριο στο άλλο. Δυστυχώς μιλώντας με νέα παιδιά που βρίσκονται σήμερα μέσα στα σχολεία διαπιστώνουμε πως βιώνουν ένα διαρκές άγχος για τα μαθήματα, τα διαγωνίσματα και τις εξετάσεις. Πολλές φορές αποστηθίζουν μαθήματα για να μπορέσουν να αντεπεξέλθουν, γνώσεις όχι όμως.

Αλήθεια, αυτός θα έπρεπε να είναι ο σκοπός; Απλά ένας καλός βαθμός; Η επιτυχία σε κάποια εξέταση; Η κριτική σκέψη πού είναι; Η εμβάθυνση και η ανάλυση; Είναι αυτούς τους μαθητές που θέλουν κάποιοι; Αλλωστε το πρόβλημα που υπάρχει το καταδεικνύουν και διεθνείς αξιολογήσεις, αφού η χώρα μας συνήθως βρίσκεται πολύ χαμηλά στα ποσοστά επιτυχίας των μαθητών. Βέβαια και τα μέτρα που θα ληφθούν θα πρέπει να είναι και τα ανάλογα και όχι μέτρα που ενδεχομένως θα αυξήσουν και την πρόωρη εγκατάλειψη του σχολείου. Το περιεχόμενο της παρεχόμενης μόρφωσης βρίσκεται υπό αμφισβήτηση και οι όποιοι πειραματισμοί δεν βοηθούν καθόλου.

Την ίδια ώρα και οι οργανωμένοι μαθητές αποφάσισαν να διεξάγουν ένα παγκύπριο δημοψήφισμα σε όλα τα σχολεία, όπου οι μαθητές να καλεστούν να απαντήσουν σε τρία ερωτήματα σχετικά με τους σχολικούς κανονισμούς. Εάν συμφωνούν με την αύξηση των διαγωνισμάτων και την εφαρμογή εξετάσεων στο τέλος του τετραμήνου, εάν συμφωνούν με τη μείωση των απουσιών που δικαιούται ένας μαθητής να κάνει μέσα σε μια χρονιά- και την κατάργηση του όρου «δικαιολογημένες απουσίες»- και τέλος εάν συμφωνούν με την επαναφορά της στολής.

Το αποτέλεσμα του δημοψηφίσματος είναι ίσως και προβλεπόμενο, αφού δεν μπορεί να διανοηθεί κάποιος ότι θέματα τα οποία κέρδισε το οργανωμένο μαθητικό κίνημα μετά από χρόνια και αγώνες σήμερα ενδεχομένως να καταργηθούν. Την ώρα μάλιστα που όταν τα συζητούμε αυτά, για παράδειγμα, στα σχολεία της Φινλανδίας ως ριζοσπαστική αλλαγή που θα εφαρμοστεί καθολικά μέχρι το 2020 είναι η αντικατάσταση της κλασικής «διδασκαλίας ανά μάθημα» με «διδασκαλία ανά θέμα».

Τα παραδοσιακά μαθήματα (όπως είναι για παράδειγμα τα Μαθηματικά, η Ιστορία, η Γεωγραφία, οι Ξένες Γλώσσες) παραμερίζονται και στη θέση τους μπαίνει η διδασκαλία διαθεματικών «φαινομένων» που απαιτούν συνδυαστικές γνώσεις και συνδέονται πιο άμεσα με την καθημερινότητα των παιδιών.

Google News icon Aκολουθήστε μας στο Google News

Οι τελευταίες ειδήσεις από την Κύπρο και τον κόσμο και όλη η επικαιρότητα στο dialogos.com.cy