Περί Ουκρανίας κι άλλων εκκλησιαστικών

Του Μιχάλη Μιχαήλ

 

Δεν μας φτάνουν τα όσα συμβαίνουν στην πολιτική και κοινωνική κονίστρα της Κύπρου, έχουμε και τη συμπεριφορά των ιεραρχών της Ορθόδοξης Xριστιανικής Εκκλησίας της Κύπρου.

Μερικοί ρωτάνε γιατί ασχολούμαστε με την Εκκλησία, με τους ιερωμένους, με τους ιερείς; Απαντούμε, διότι είναι κι αυτοί κομμάτι αυτού του τόπου. Δεν είναι κάτι ανεξάρτητο. Και οι ενέργειες και οι πράξεις τους επηρεάζουν όλους μας. Κι ασφαλώς δεν αναφερόμαστε στα αυστηρά θρησκευτικά θέματα. Αναφερόμαστε στα θέματα που μας επηρεάζουν άμεσα ή έμμεσα και έχουν αντίκτυπο στη ζωή μας και στα δρώμενα του τόπου μας.

Ας πάρουμε ένα πρόσφατο παράδειγμα, αυτό της αναγνώρισης του αυτοκέφαλου της Ουκρανικής Εκκλησίας. Αναλύσαμε με εκτενές άρθρο μας την περασμένη Κυριακή το όλο θέμα. Αναφερθήκαμε στην ιστορική, θρησκευτική και πολιτική πτυχή του θέματος και δεν θα τα επαναλάβουμε. Θα πούμε μόνο πως με την απόφαση της πλειοψηφίας της Ιεράς Συνόδου για αναγνώριση του αυτοκέφαλου της Ουκρανικής Εκκλησίας, δημιουργεί προβλήματα και στις σχέσεις της Κύπρου με τη Ρωσία. Ή καλύτερα, ενισχύει τα προβλήματα μεταξύ των δύο χωρών. Διότι ας μην ξεχνάμε ότι οι σχέσεις μεταξύ Κύπρου και Ρωσίας δεν είναι σήμερα στα καλύτερα επίπεδα. Ό,τι κι αν λένε οι κυβερνώντες ή διάφοροι πολιτικοί. Είναι υπαρκτό το θέμα του περιορισμού των ρωσικών συμφερόντων στην Κύπρο, ξεκινώντας από το 2013 με το κούρεμα των καταθέσεων, όπου κουρεύτηκαν πολλοί Ρώσοι και ερχόμενοι μέχρι τον περιβόητο αμερικανικό νόμο Μενέντεζ-Ρούπιο, για την άρση του αμερικανικού εμπάργκο όπλων στην Κύπρο. Το νομοσχέδιο αυτό αναλύθηκε εκτενώς και πολλές φορές από τη «Χαραυγή» και έτσι δεν θα επεκταθούμε.

Η ρωσική πλευρά εκλαμβάνει την εφαρμογή του νομοσχεδίου αυτού από την Κύπρο ως μια αρνητική εξέλιξη. Όπως ως αρνητική και ως συνέχεια αυτού θεωρεί την απόφαση για την αυτοκεφαλία της Ουκρανικής Εκκλησίας. Και δεν είναι τυχαία η αναφορά του Αρχιεπισκόπου Χρυσόστομου ότι διαφωνεί με τον τρόπο που ασκεί το χριστιανισμό η Ρωσική Εκκλησία. Τέτοια δήλωση δεν είχαμε ποτέ από Ε/κύπριο ιεράρχη. Αντίθετα, η αλληλοεκτίμηση και οι σχέσεις ήταν πάντα σε υψηλό επίπεδο.

Το άλλο θέμα είναι η εντύπωση ότι η πλειοψηφία των ιεραρχών δεν κατανοεί την αναγκαιότητα των μέτρων που λαμβάνονται για τον κορονοϊό. Μετά από 9 μήνες, η Ιερά Σύνοδος θυμήθηκε να ασχοληθεί αύριο με το θέμα!

Αμφισβητούμε όμως ότι θα συμφωνήσουν όλοι με όσα θα ακούσουν από τους επιδημιολόγους που κλήθηκαν να τους εξηγήσουν την κατάσταση. Ιδιαίτερα ο μητροπολίτης Μόρφου που ξεκάθαρα σηκώνει μπαϊράκι εναντίον των μέτρων. Μάλιστα την Κυριακή, εκτός από την ξεκάθαρη παραβίαση των διαταγμάτων, κάλεσε σε αγρυπνία τους πιστούς, τη στιγμή που ξέρει ότι απαγορεύεται η κυκλοφορία μετά τις 9 το βράδυ. Και η Αστυνομία τι κάνει; Γιατί τον αφήνει στο απυρόβλητο, διερωτάται ο κάθε νουνεχής πολίτης.