Πόση ανάγκη έχει η Κύπρος τον κρατικό αερομεταφορέα!

Του Νεόφυτου Νεοφύτου

 

Από σήμερα ανοίγουν και λειτουργούν τα ξενοδοχεία, σύμφωνα με το υγειονομικό πρωτόκολλο. Το ερώτημα που τίθεται είναι κατά πόσον ένας μεγάλος αριθμός ξενοδοχείων θα προτιμήσουν για λόγους βιωσιμότητας να παραμείνουν κλειστά. Από τις 9 Ιουνίου ξεκινούν και οι αεροπορικές πτήσεις. Ωστόσο, οι ταξιδιωτικοί πράκτορες, όπως οι ξενοδόχοι, δεν έχουν εικόνα για τον αριθμό κρατήσεων. Εναποθέτουν τις ελπίδες τους για κρατήσεις της τελευταίας στιγμής… Εκείνα τα ξενοδοχεία που δεν θα μπορέσουν να εξασφαλίσουν ένα μίνιμουμ αριθμό κρατήσεων, δεν θα μπορέσουν να ανοίξουν. Τα λειτουργικά έξοδα θα τρέχουν και δεν θα είναι βιώσιμα. Οι ξενοδόχοι εκτός του ότι δεν μπορούν να υπολογίσουν στις κρατήσεις, δεν έχουν ακόμη ενημέρωση για τις πτήσεις. Συνεπώς, η κάθε ξενοδοχειακή μονάδα θα υπολογίσει ξεχωριστά το κόστος της και ανάλογα θα πράξει.

Έχει επίσης ξεκινήσει και μια εκστρατεία για τον εσωτερικό τουρισμό. Θα δώσουν ή όχι τα ξενοδοχεία ελκυστικές τιμές στους Κυπρίους για να επιλέξουν να κάνουν στην Κύπρο τις πολυήμερες διακοπές τους; Ανάλογα με τα πακέτα διανυκτέρευσης, ατομικά και οικογενειακά, θα υπάρξει και η ανάλογη κίνηση στις τουριστικές μονάδες. Βέβαια να μην ξεχνάμε ότι τα κυπριακά νοικοκυριά βρίσκονται σε πολύ δύσκολη οικονομική θέση.

Με τα όσα συμβαίνουν στην τουριστική βιομηχανία, επιβεβαιώνεται ακόμη μια φορά ότι δεν υπάρχει σωστός στρατηγικός σχεδιασμός. Τα τελευταία χρόνια δόθηκαν πολεοδομικά και άλλα κίνητρα (χαλάρωση για ανέγερση επιπρόσθετων ορόφων και κλινών) χωρίς να ληφθεί υπόψιν ότι μπορούν να έρθουν και δύσκολες ημέρες για τον τουρισμό. Αποδείχθηκε ακόμη πόσο λανθασμένη ήταν η απόφαση της κυβέρνησης Αναστασιάδη – ΔΗΣΥ να οδηγήσει σε πτώχευση και κλείσιμο των Κυπριακών Αερογραμμών. Δεν μπορεί η μικρή ημικατεχόμενη Κύπρος να μη διαθέτει δικό της, σύγχρονο και βιώσιμο κρατικό αερομεταφορέα. Η απουσία των Κυπριακών Αερογραμμών οδηγεί την κυβέρνηση να επωμίζεται το οικονομικό κόστος για να επιχορηγεί μέχρι και το 40% της πληρότητας των αεροπορικών θέσεων των ιδιωτικών εταιρειών ώστε να γίνονται πτήσεις. Υπάρχει και σοβαρό πρόβλημα με τα δρομολόγια που η Κύπρος θα ήθελε, αλλά δεν υπάρχει αεροπορική διασύνδεση.

Η Γερμανία έχει ξοδέψει μέχρι και 9 δις ευρώ για να διασώσει τη Lufthansa, με το Βερολίνο να αποκτά μερίδιο στο μετοχικό κεφάλαιο της εταιρείας. Μακριά λοιπόν από ιδεοληψίες να ξεκινήσει μια συζήτηση και ένας σχεδιασμός για σύσταση εθνικού αερομεταφορέα.