Προβληματισμοί για την ασφάλεια των παιδιών μας



Του Γιάννη Κακαρή

Η απαγωγή των δύο παιδιών από το δημοτικό σχολείο Καμάρες έφερε στην επιφάνεια τα προβλήματα ασφάλειας στους σχολικούς χώρους. Ενώ ολόκληρη η κοινωνία αναγνωρίζει την ύπαρξη αυτού του προβλήματος, υπάρχουν διαφορετικές απόψεις για τους τρόπους αντιμετώπισής του. Στην τελευταία συνεδρία του Υπουργικού Συμβουλίου αποφασίστηκαν τα μέτρα που πρέπει να εφαρμοστούν για τη διασφάλιση της υγείας και προστασίας των παιδιών μας.

Μέτρα όπως οι ψηλές περιφράξεις, ο περιορισμός των εισόδων, η εγκατάσταση κλειστού κυκλώματος παρακολούθησης και η δημιουργία κάρτας γονιού είναι μερικά από τα μέτρα που εισηγείται και προωθεί η κυβέρνηση.
Όπως φαίνεται, o τρόπος επίλυσης των προβλημάτων είναι η αποξένωση από το γενικότερο πλαίσιο για σωστές και τεκμηριωμένες λύσεις και η εφαρμογή πρακτικών «ππατσιαρίσματος». Είναι δύσκολο να πειστεί κάποιος ότι αυτά τα μέτρα αποφασίστηκαν μετά από έρευνα και επιστημονική μελέτη.

Με τη δημιουργία υψηλών περιφράξεων και την ύπαρξη μόνο μιας εισόδου, το σχολείο γίνεται απρόσιτο στα παιδιά. Παύει να είναι χώρος συγκέντρωσης, παιχνιδιού, κοινωνικοποίησης των παιδιών κατά τις απογευματινές ώρες και το μετατρέπει σε σχολείο – φρούριο.

Επίσης τα μέτρα αυτά θυμίζουν κάτι από το νόμο κατά της βίας στα γήπεδα, αφού κατά τον ίδιο περίπου τρόπο δεν επιλύει, αλλά μεταθέτει το πρόβλημα παραβατικότητας των εξωσχολικών και των ναρκωτικών εκτός του σχολικού χώρου.
Το θέμα της ασφάλειας στους σχολικούς χώρους δεν επιλύεται με τη δαπάνη τόσων πολλών εκατομμυρίων για αυτά τα μέτρα, αφού υπάρχουν αρκετά προβλήματα σε σχολικές μονάδες που απειλούν ακόμα και τη ζωή των παιδιών, των εκπαιδευτικών και άλλων εργαζομένων. Τρανταχτό παράδειγμα αποτελεί το Γυμνάσιο Αγλαντζιάς, από το οποίο ανά πάσα στιγμή μπορεί να καταρρεύσουν τμήματα του. Τι κάνει η κυβέρνηση για την επίλυση τέτοιων προβλημάτων ασφαλείας, όπου είναι καθημερινά εκτεθειμένα τα παιδιά;

Ένα άλλο ερώτημα που προκύπτει είναι η διάθεση των αναγκαίων κονδυλίων. Θα αυξηθεί ο προϋπολογισμός της παιδείας δίνοντας ξεχωριστή και πραγματική σημασία στην ασφάλεια ή θα «εξοικονομηθούν» τα ποσά μέσα από την περικοπή άλλων κονδυλίων;

Οι προϋπολογισμοί των σχολικών εφορειών θα αυξηθούν ή θα αποκοπούν σε σημείο επιδείνωσης των προβλημάτων στα σχολεία;