Τέσσερα χρόνια μετά οι ίδιες διαπιστώσεις

Της Ελένης Κωνσταντίνου

 

Σχολεία-γκέτο, ελάχιστη ή μηδενική γνώση της ελληνικής γλώσσας, εκπαιδευτικοί που δεν στηρίζονται επαρκώς για να στηρίξουν με τη σειρά τους τους αλλόγλωσσους, μεγάλος αριθμός σχολικής διαρροής, αντιδικίες μεταξύ γονιών λόγω άνισης κατανομής στα τμήματα παιδιών με μεταναστευτική βιογραφία είναι μόνο μερικά από τα θέματα που θίγονται και αφορούν το εν λόγω θέμα. Κύριο εκπαιδευτικό πρόβλημα η μη επαρκής γνώση της ελληνικής γλώσσας που είναι και η γλώσσα διδασκαλίας, με αποτέλεσμα μαθητές και μαθήτριες με μεταναστευτική βιογραφία όταν τοποθετηθούν στις τάξεις κυρίως στη Μέση Εκπαίδευση να μην μπορούν να παρακολουθήσουν μάθημα ή να αντεπεξέλθουν στις μαθησιακές απαιτήσεις. Κύριο όμως πρόβλημα μεγαλύτερο από το πιο πάνω είναι η γενικότερη έλλειψη στήριξης των παιδιών αυτών που θα πρέπει όχι μόνο να μάθουν να μιλούν Ελληνικά, αλλά να προσαρμοστούν στο νέο περιβάλλον και να ενταχθούν στο κοινωνικό γίγνεσθαι. Εκπαιδευτικοί, οργανωμένοι γονείς και οργανωμένοι μαθητές συνηγορούν ότι πρέπει κάτι να αλλάξει δραστικά και άμεσα, αφού τα όσα βιώνουν καθημερινά δεν έχουν σχέση με τα όσα ωραία καταγράφονται από πλευράς αρμοδίων. Ενδεικτικά παραδείγματα, το Γυμνάσιο Παλλουριώτισσας, όπου το 80% των μαθητών είναι αλλόγλωσσοι, καθώς και το Δημοτικό Αγίου Αντωνίου στη Λευκωσία, όπου από τα 130 παιδιά τα 125 είναι αλλόγλωσσα. Ιδιαίτερη μνεία έγινε για τη Δημοτική Εκπαίδευση, όπου όλοι συμφωνούν ότι θα πρέπει να ενισχυθούν τα προγράμματα και οι ώρες εκμάθησης της ελληνικής γλώσσας, αφού κοινή διαπίστωση είναι ότι τα παιδιά μεταβαίνουν στο γυμνάσιο χωρίς να γνωρίζουν τη γλώσσα διδασκαλίας, με ό,τι αυτό συνεπάγεται.

Μια διαπίστωση στη χθεσινή Επιτροπή Παιδείας, όπου συζητήθηκε το θέμα εν έτει 2020. Μια διαπίστωση όμως που χρονολογείται από το 2016. Όταν η εκπαιδευτική οργάνωση των δασκάλων ΠΟΕΔ κατέρχετο σε στάση εργασίας και αναδείκνυε μεταξύ άλλων και τα θέματα των αλλόγλωσσων μαθητών. Όπως κατήγγειλε τότε η ΠΟΕΔ, δεν έχουν την απαιτούμενη στήριξη από το Υπουργείο Παιδείας, αφού ρίχνονται στις σχολικές τάξεις σε οποιοδήποτε χρονικό σημείο της σχολικής χρονιάς,  χωρίς να περάσουν από τάξεις ταχύρρυθμης εκμάθησης της Ελληνικής, ώστε να κατακτήσουν τουλάχιστον το βασικό λεξιλόγιο επικοινωνίας στα Ελληνικά. Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα να δημιουργείται δυσλειτουργία στην τάξη. Θέματα τα οποία καταγράφονται και σήμερα τέσσερα χρόνια αργότερα. Παιδιά τα οποία φτάνουν στην Κύπρο κατά τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς, ακόμη και ένα μήνα πριν από τη λήξη της χρονιάς, εντάσσονται στο πρόγραμμα που ήδη λειτουργεί, με αποτέλεσμα να αδυνατούν να παρακολουθήσουν, αφού δεν γνωρίζουν καθόλου Ελληνικά.

Ας ελπίσουμε ότι τουλάχιστον στα επόμενα τέσσερα χρόνια το θέμα αυτό θα επιλυθεί και τα προγράμματα που θα εφαρμοστούν θα έχουν τα ανάλογα αποτελέσματα.

Google News icon Aκολουθήστε μας στο Google News

Οι τελευταίες ειδήσεις από την Κύπρο και τον κόσμο και όλη η επικαιρότητα στο dialogos.com.cy