Βελτιωμένη η νέα πρόταση, αντιδρά η βάση



Δύσκολος ο γόρδιος δεσμός για να λυθεί η κρίση στην παιδεία

Σήμερα αναμένεται να συνεδριάσουν εκ νέου οι τρεις εκπαιδευτικές οργανώσεις -ΠΟΕΔ, ΟΛΤΕΚ και ΟΕΛΜΕΚ- ώστε να τοποθετηθούν στη νέα κυβερνητική πρόταση που τους στάληκε χθες.

Η πρόταση χαρακτηρίζεται από μερίδα των εκπαιδευτικών ως βελτιωμένη σε σχέση με τις προηγούμενες, ωστόσο υπάρχουν και οι φωνές απόρριψης της μετά το 95% της προχθεσινής ψηφοφορίας, το οποίο εξουσιοδοτεί τις οργανώσεις σε λήψη μέτρων -μη αποκλειομένων και των απεργιακών. Χθες εξάλλου συνεδρίαζαν και οι κινήσεις που απαρτίζουν τις οργανώσεις, ώστε να καθορίσουν τον τρόπο με τον οποίο θα πορευθούν σήμερα στις συνεδρίες των οργανώσεών τους που θα προηγηθούν της κοινής συνεδρίας.

Παράλληλα, το Υπουργείο Παιδείας ανακοίνωσε ότι η έναρξη των σχολείων για Γυμνάσια, Λύκεια και Τεχνικές Σχολές θα γίνει τη Δευτέρα και όχι σήμερα.

Τα σημεία της νέας πρότασης

Σε ό,τι αφορά τη νέα πρόταση, η οποία είναι προϊόν των τελευταίων παρασκηνιακών διαβουλεύσεων που έγιναν με τη συμμετοχή και του Υπουργού Εξωτερικών Νίκου Χριστοδουλίδη, αυτή προνοεί, μεταξύ άλλων: Επαναφορά στον υπεύθυνο τμήματος της Γ’ Λυκείου των 2 ωρών, ενώ για τις υπόλοιπες τάξεις το όλο θέμα παραπέμπεται στο διάλογο που θα ακολουθήσει. Αποκατάσταση του βιολογικού παράγοντα κατά μία ώρα, ενώ η δεύτερη θα δοθεί του χρόνου, επίσης εάν υπάρξει κατάληξη στο διάλογο. Επαναφορά των Βοηθών Διευθυντών και Βοηθών Διευθυντών Α’ στο καθεστώς που είχαν μέχρι τώρα. Νεοεισερχόμενοι: Αναστέλλεται προσωρινά το μέτρο κατάργησης της απαλλαγής για τους νεοεισερχόμενους όσον αφορά το βιολογικό παράγοντα και θα αποτελέσει αντικείμενο του διαλόγου που θα επακολουθήσει. Θα συζητηθεί επίσης το αίτημα των εκπαιδευτικών οργανώσεων ενός ταμείου προνοίας για τους νεοεισερχόμενους εκπαιδευτικούς, μετά τις αποφάσεις που είχαν ληφθεί τα προηγούμενα χρόνια με χρονοδιάγραμμα τον Δεκέμβριο.

Ακόμη, θα προσφέρεται και σχέδιο πρόωρης εξόδου με πρόσθετο και αφορολόγητο εφάπαξ, το οποίο για τους εκπαιδευτικούς της Μέσης Εκπαίδευσης θα εφαρμόζεται από το 60ό έτος, ενώ για τους εκπαιδευτικούς της Δημοτικής Εκπαίδευσης, όπως ήταν το αίτημα που υπεβλήθη, από το 58ο έτος.

Επιπρόσθετα ισχύει, όπως αναφέρθηκε και την προηγούμενη φορά, πως ο διάλογος θα γίνεται με την τριμελή επιτροπή που διορίστηκε από το Υπουργικό Συμβούλιο (Υπουργούς Παιδείας και Πολιτισμού, Οικονομικών και Εργασίας) και τυχόν εργασιακά θέματα θα παραπέμπονται στη ΜΕΠΕΥ, ενώ για τα μέτρα που άπτονται του εξορθολογισμού του συστήματος των απαλλαγών ο διάλογος θα γίνει από τριμελή Υπουργική Επιτροπή της οποίας θα προεδρεύει ο Υπουργός Παιδείας και Πολιτισμού και θα συμμετέχουν η Υπουργός Εργασίας, Πρόνοιας και Κοινωνικών Ασφαλίσεων και ο Υπουργός Γεωργίας, υπό την ιδιότητά του ως τέως Υπουργός Παιδείας. Επίσης, να σημειώσουμε ότι αλλαγές θα γίνουν και σε ό,τι αφορά το συνδικαλιστικό χρόνο, με την κυβέρνηση να φαίνεται να κάνει και σε αυτό το σημείο βήματα πίσω.

Μήνυμα από γονείς

Εξάλλου χθες οι Οργανωμένοι Γονείς Μέσης Εκπαίδευσης δήλωσαν μέσα από ανακοίνωσή τους για μια ακόμη φορά την αμέριστη εκτίμηση και στήριξη στον εκπαιδευτικό και το έργο που επιτελεί. «Εκπαιδευτικοί, μαθητές και γονείς θα βρεθούμε στο ίδιο χαράκωμα, παλεύοντας για τον ίδιο σκοπό: τη μόρφωση των παιδιών μας και τη στήριξη του δημόσιου σχολείου. Καλούμε όλους λοιπόν να παραμερίσουν τα όποια αρνητικά συναισθήματα μπορεί να δημιουργήθηκαν από τα γεγονότα που διαδραματίστηκαν και να δείξουν ο ένας στον άλλο σεβασμό, εκτίμηση και αγάπη».

Περίμεναν τον πρόεδρο της ΠΟΕΔ, ο οποίος πήγε στο Προεδρικό

Αξιοσημείωτο είναι πάντως το γεγονός ότι κατά τη διάρκεια της κοινής συνεδρίας αναχώρησε ο πρόεδρος της ΠΟΕΔ, Φίλιος Φυλακτού, για το Προεδρικό, ώστε να επιστρέψει με την πρόταση, ωστόσο μετά από κάμποση ώρα η συνεδρία έληξε πριν την επιστροφή του.

Σε δηλώσεις του μετά τη λήξη ο γενικός γραμματέας της ΠΟΕΔ, Χάρης Χαραλάμπους, ανέφερε πως κατά τη διάρκειά της μελετήθηκε το αποτέλεσμα της ψηφοφορίας και έγινε αξιολόγηση των δεδομένων που υπάρχουν μέχρι στιγμής. Υπογραμμίζοντας πως κατά την προχθεσινοβραδινή συνάντηση δεν υπήρξε οποιαδήποτε συμφωνία, ο γενικός γραμματέας της ΠΟΕΔ υπέδειξε πως αναμένουν να παραλάβουν γραπτώς τη νέα αναθεωρημένη πρόταση, το περιεχόμενο της οποίας οι συντεχνίες θα εξετάσουν σήμερα.

Προς το σκοπό αυτό, στις δέκα το πρωί θα συνέλθουν ξεχωριστά τα συλλογικά όργανα των τριών συντεχνιών και στη συνέχεια, στις δώδεκα το μεσημέρι, θα πραγματοποιηθεί νέα κοινή συνεδρία.

Την ίδια ώρα έντονες είναι οι αντιδράσεις της βάσης των εκπαιδευτικών, οι οποίοι μέσα από αναρτήσεις τους σε μέσα κοινωνικής δικτύωσης καλούν τις συντεχνίες τους να μην κάνουν αποδεκτή τη νέα πρόταση, αφού θεωρούν ότι η εντολή που δόθηκε μέσω των ψηφοφοριών στέλλει ξεκάθαρο μήνυμα καμίας υποχώρησης. Στις ψηφοφορίες το «ναι» έφτασε στο 94,93% στην ΟΕΛΜΕΚ, 94,5% στην ΠΟΕΔ, και 96,65% στην ΟΛΤΕΚ.

Παραμέρισαν τον Υπουργό Παιδείας για να βρουν λύση

Πρωτοβουλία ανέλαβε ο Υπουργός Εξωτερικών Νίκος Χριστοδουλίδης

Όχι μία αλλά τρεις ήταν οι προχθεσινές παρασκηνιακές συναντήσεις των προέδρων των εκπαιδευτικών οργανώσεων ΠΟΕΔ, ΟΕΛΜΕΚ, ΟΛΤΕΚ με εκπροσώπους της κυβέρνησης σε μια προσπάθεια να εκτονωθεί η κρίση και δεδομένου και του αποτελέσματος της ψηφοφορίας των εκπαιδευτικών. Σύμφωνα με έγκυρες πληροφορίες μας και παρά τα όσα διέρρευσαν σε άλλα ΜΜΕ η πρώτη συνάντηση έγινε με τον Υπουργό Εξωτερικών Νίκο Χριστοδουλίδη ενώ ακολούθησε και δεύτερη συνάντηση πάλι στην παρουσία του κ. Χριστοδουλίδη, της Υπουργού Εργασίας Ζέτας Αιμιλιανίδου και του Υπουργού Γεωργίας, πρώην Υπουργού Παιδείας Κώστα Καδή. Οι ηγεσίες των εκπαιδευτικών οργανώσεων είχαν αργά προχθές βράδυ συνάντηση τελικά και με τον Υπουργό Παιδείας Κώστα Χαμπιαούρη. Όπως μαρτυρούν οι κινήσεις της κυβέρνησης θέλησαν να προετοιμαστεί το έδαφος, να υπάρξει μια καταρχήν κατάληξη και έπειτα να γίνει η συνάντηση με τον κ. Χαμπιαούρη δεδομένου και του κλίματος που υπάρχει μεταξύ εκπαιδευτικών οργανώσεων και του ίδιου. Όπως μας λέχθηκε η επιλογή του κ. Χριστοδουλίδη, ο οποίος είναι στενός συνεργάτης του Προέδρου της Δημοκρατίας, δεν ήταν τυχαία ενώ παρόμοια προσπάθεια από τον ίδιο για εκτόνωση της κρίσης έγινε και τις προηγούμενες μέρες. Αν και επίσημα δεν έγινε λόγος για τον κ. Χαμπιαούρη εντούτοις οι κυβερνητικοί χειρισμοί μαρτυρούν την προσπάθεια παραμέρισης μέχρι να εκτονωθεί η κρίση. Και οι δύο πλευρές προσπάθησαν να κρατήσουν κλειστά τα χαρτιά τους και παρά μόνο χθες κατά τις ενημερώσεις των ΚΔΣ αναφέρθηκαν σε κάποια σημεία τα οποία και λέχθηκαν στις συναντήσεις σε αναμονή και της επίσημης πρότασης.

Άρχισαν την ετοιμασία των σχολείων οι δάσκαλοι

Χώρισαν βιβλία, τάξεις, καθάρισαν και συγύρισαν τα σχολεία

Δουλειά έπιασαν χθες οι δάσκαλοι στα σχολεία μετά την άρση δύο εκ των μέτρων που είχε αποφασίσει η ΠΟΕΔ. Συγκεκριμένα, προχθές το βράδυ η ΠΟΕΔ απέστειλε εγκύκλιο προς τα μέλη της αναφέροντας πως αίρονται τα μέτρα που αφορούν το σχολικό πρόγραμμα, την κατανομή τάξεων και μαθημάτων, αλλά και τη διανομή βιβλίων. Συνεπώς, χθες μέσα στα σχολεία υπήρξε κινητικότητα. Χαρακτηριστικά τα διάφορα σχόλια που κυκλοφορούσαν στις σελίδες κοινωνικής δικτύωσης: «Οι αθκιασεροί καλοπερασάκηδες εκπαιδευτικοί του σχολείου μου, “χαλάρωναν” ή κατά το κυπριακόν “άπλωναν ζάμπα”, κάνοντας τα πιο κάτω: Διαχωρισμό και καταμέτρηση των σχολικών βιβλίων και της γραφικής ύλης σε μία αίθουσα μια σταλιά, την οποία δρόσιζαν κάτι ανεμιστήρες στους τοίχους. Και δώστου να ανακυκλώνεται η ζεστούλα. Πρωινή γυμναστική, συνδυασμένη με σάουνα, καθώς έρεε ο ιδρώτας!!

Μετακόμισαν θρανία και καρέκλες από τις πάνω τάξεις στις κάτω. Πάνω κάτω τα σκαλιά για πιο εντατική γυμναστική, παιδιά! Καθάρισαν, ξεσκόνισαν τις τάξεις, τις πέρασαν με αντισηπτικά, τα οποία αγόρασαν, γιατί δε στάληκαν ακόμη στα σχολεία. Έτριψαν τοίχους, που αρνήθηκαν να τους, τους βάψουν, ώσπου να γίνουν σιόνι! Στόλισαν πινακίδες ανεβοκατεβαίνοντας σε θρανία και καρέκλες, κάνοντας ακροβατικά, με υλικό που αγόρασαν ή έφτιαξαν. Έλεγξαν όλους τους υπολογιστές και βιντεοπροβολείς, γιατί ναι, κατέχουν τζαι ποτούτα! Έλεγξαν, διόρθωσαν τους εκτυπωτές – πλυντήρια του σχολείου, παρόλο που θέλουν πέταμα, γιατί ναι, κατέχουν τζαι ποτούτα. Συμφέρουμεν, ξέρω το! Έλεγξαν δυο και τρεις φορές το σχολικό χώρο, αν κρύβει κινδύνους και παγίδες. Ας μην αναφέρω τα αποτελέσματα…Ενημερώθηκαν για τα παιδιά των τάξεών τους, για να μπορούν να τα διαχειριστούν καλύτερα…»

Ελένη Κωνσταντίνου

Περισσότερα για το σημερινό θέμα, στην έντυπη έκδοση και ψηφιακή έκδοση της «Χ» στο pdf.dialogos.com.cy και τις υπόλοιπες μέρες διαθέσιμο δωρεάν στο αρχείο.