Η απερχόμενη κυβέρνηση αποβλέπει σε λιγότερη και υποβαθμισμένη, ποιοτικά, δημόσια παιδεία

Του Γιώργου Κ. Γεωργίου*

Επειδή υπήρξε η απορία και μάλιστα με τόνο σαρκαστικό. Δεν βλέπετε την ανάπτυξη; Τους δείκτες που βελτιώνονται; Καλά, μα ζούμε σε διαφορετική χώρα; Όχι, ζούμε στην ίδια χώρα. Βεβαίως και τα βλέπουμε. Με τη διαφορά πως ο δικός μας φακός τα βλέπει όλα: Η παρατηρούμενη ανάπτυξη είναι συγκυριακή. Το ισχνό δημοσιονομικό πλεόνασμα οφείλεται στα σκληρά μέτρα λιτότητας, στις μειωμένες αναπτυξιακές και κοινωνικές δαπάνες και στις συγκυριακές αυξήσεις των εσόδων. Η ανεργία έπεσε, αλλά ας δούμε πόσοι μετανάστευσαν, πόσοι δεν επέστρεψαν, πόσοι είναι μακροχρόνια άνεργοι, πόσοι δουλεύουν με κακούς όρους ή απελπισμένοι σταμάτησαν να ψάχνουν εργασία…

Φτώχεια, κοινωνική ανισότητα, ευέλικτες μορφές εργασίας, περικοπές στους μισθούς, αφαίρεση εργατικών κεκτημένων, ανακυκλούμενη λιτότητα, τράπεζες σε ρόλο εργολάβου για να καλύψουν τις κεφαλαιακές τους ανάγκες, κάθοδος των μαύρων κορακιών για ν’ αρχίσει το ξεσπίτωμα του κόσμου: αυτή είναι όλη η εικόνα. Η πραγματική εικόνα.

Όλο ακούμε για επαναστάσεις και ρηξικέλευθες μεταρρυθμίσεις. Και γίνονται κάποιες. Δεν είναι όμως κατ’ ανάγκη προοδευτικές και κοινωνικά ωφέλιμες.

Ας πάρουμε την Παιδεία.

Σχολείο που να αναδεικνύει δεξιότητες, ταλέντα, ολοκληρωμένες προσωπικότητες. Παιδιά με κριτική σκέψη, εμποτισμένα με τον πλούτο της δικής μας αλλά και της ξένης πνευματικής δημιουργίας. Αρματωμένα με ήθος και γνώσεις για να πορευτούν στο μέλλον. Αυτό το σχολείο θέλουμε. Αυτό το σχολείο άρχισε να κτίζεται ώς το 2013 με την εκπαιδευτική μεταρρύθμιση. Ο Υπουργός όμως βάλθηκε να αποδομήσει ό,τι κτίστηκε από το 2006 ώς το 2013.

Είμαστε μπροστά σε μια διαδικασία που στοχεύει να αλλάξει το χαρακτήρα της δημόσιας εκπαίδευσης στον τόπο, αποβλέποντας σε λιγότερη και υποβαθμισμένη, ποιοτικά, δημόσια παιδεία. Καλά κάνει ο κ. Αβέρωφ και επισκέπτεται τα ιδιωτικά Πανεπιστήμια. Ο έρωτας και ο βήχας, όμως, δεν κρύβονται. Ούτε και το λιβάνισμα…

Ο Υπουργός της Παιδείας φεύγει και περηφανεύεται για το έργο που αφήνει πίσω του. Η κληρονομιά που αφήνει στους επόμενους είναι, αρνητικά, βαριά:

• Δεν κατάφερε να εκσυγχρονίσει τα Αναλυτικά και τα Ωρολόγια Προγράμματα.

• Τα Εσπερινά Σχολεία λειτουργούν με τα αναλυτικά της δεκαετίας του 1980.

• Πέταξε στον Καιάδα κάμποσους έκτακτους, συμβασιούχους και αντικαταστάτες εκπαιδευτικούς, αρνούμενος να τους αποδώσει το καθεστώς του αορίστου, όπως εντελλόταν και από δικαστικές αποφάσεις.

• Επέβαλε το δρακόντειο μέτρο της αγοράς υπηρεσιών για χιλιάδες εκπαιδευτικούς, καταργώντας το ΙΔΑΒΕΠ.

• Μείωσε τις δαπάνες για την παιδεία. Στο ίδιο πλαίσιο, αυξάνονται οι μαθητές στην τάξη, εργαστηριοποιούνται κατά απαράδεκτο και ανασφαλή τρόπο κάποια μαθήματα και το πρόγραμμα του αλφαβητισμού φυλλορροεί.

• Η ΜΤΕΕ είναι υποβαθμισμένη και καλύπτει μόνο το 20% των μαθητών, ενώ στις ανεπτυγμένες ευρωπαϊκές χώρες φτάνει έως και το 50%.

• Για την Ειδική Εκπαίδευση μάς… διαβεβαίωσε ο Υπουργός ότι το νομοσχέδιο για τον εκσυγχρονισμό της θα κατατεθεί το 2020!

• Η φοιτητική μέριμνα κουτσουρεύτηκε μόνο για τα τελευταία 2 χρόνια κατά 11 εκ.

• Για τον πολιτισμό και την πολιτική της κυβέρνησης ντρέπεται κάποιος να μιλήσει… διατίθεται μόλις το 0,001% του ΑΕΠ.

• Ορατά είναι τα φαινόμενα διαφθοράς και σκανδάλων στο σημερινό σχολείο, κοντά στη σωρεία που συνόδευσαν τη διακυβέρνηση Ν. Αναστασιάδη – ΔΗΣΥ: Αριστοτέλης, καλπονοθεία στις εκλογές στην ΠΣΕΜ, η δασκάλα στις Βρυξέλλες.

• Αλλά και η έλλειψη δημοκρατίας και ένας έντονος συντηρητισμός: από την κατάθεση του πακέτου αυταρχικών κανονισμών λειτουργίας των σχολείων έως τις επισκέψεις στο Μνημείο του Γρίβα, το Ενωτικό και την απαγόρευση της δικοινοτικής χορωδίας.

Ο κατάλογος δεν έχει τέλος… Όμως, η επιθανάτια μελωδική κραυγή του Υπουργού υπήρξε το ΝΣΔ. Παρά τις περί του αντιθέτου διαβεβαιώσεις του, το αποτέλεσμα δεν τον δικαίωσε. Οι εξετάσεις εξελίχθηκαν σε ένα δραματικό φιάσκο. Για τον Υπουργό προείχε η υλοποίηση ενός εγχειρήματος για προεκλογικούς λόγους και όχι η διασφάλιση της αξιοπιστίας του θεσμού.

Ομολογώ, όμως, ειλικρινά: ήταν η στιγμή που τον ζήλεψα τον Υπουργό. Του προσφέρθηκε μια μοναδική ευκαιρία να παραιτηθεί δίνοντας (υπο)δείγματα ήθους ενός πνευματικού ανθρώπου και για να διασώσει το όποιο κύρος είχε απομείνει σ’ αυτή την κυβέρνηση. Και δεν το έκανε…

*Βουλευτής Λάρνακας ΑΚΕΛ-Αριστερά-Νέες Δυνάμεις

 

Ακολουθήστε το dialogos.com.cy, στο Google News

Οι τελευταίες ειδήσεις από την Κύπρο και τον κόσμο και όλη η επικαιρότητα στο dialogos.com.cy.