Η αναβλητικότητα ή και η αναποφασιστικότητα της κυβέρνησης να προωθήσει βασικά οδικά έργα και κάποιες άλλες συναφείς δράσεις, που θα μπορούσαν να λειτουργήσουν σαν διέξοδοι στο τεράστιο κυκλοφοριακό πρόβλημα που αντιμετωπίζει η Λεμεσός, συνιστούν μια ακόμα παράμετρο της δυσμενούς θέσης που κατέχει η πόλη στις προτεραιότητες του κράτους.
Μεσοβέζικες και σπασμωδικές ενέργειες που εκδηλώνονται κατά καιρούς κάθε άλλο παρά απαμβλύνουν το πρόβλημα. Κι αυτό υπέδειξε και ο πρόεδρος του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου, Ανδρέας Τσουλλόφτας, ο οποίος, από το βήμα της 59ης Γενικής Συνέλευσης του Επιμελητηρίου, στιγμάτισε την κυβερνητική τακτική, υποδεικνύοντας στον αρμόδιο Υπουργό Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων, ο οποίος παρευρέθηκε και χαιρέτισε τη Συνέλευση του ΕΒΕΛ, κάποιες δραστικές παρεμβάσεις και καθοριστικής σημασίας πρωτοβουλίες και δράσεις που θα πρέπει να προωθηθούν για την κυκλοφοριακή ανάσα της Λεμεσού.
«Η κατάσταση μετατρέπεται, και μάλιστα ταχύτατα, σε ανυπόφορη», ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Τσουλλόφτας, επισημαίνοντας ότι αυτό βεβαίως είναι κάτι που δεν ξαφνιάζει, αφού το ίδιο ουσιαστικά οδικό δίκτυο που δημιουργήθηκε πριν από πολλά χρόνια υποχρεώνεται να φιλοξενεί έναν ολοένα αυξανόμενο αριθμό αυτοκινήτων. Σημειώνοντας ότι τα «έξυπνα» φώτα που ήδη τοποθετήθηκαν (κυκλικός κόμβος Αγίας Φύλας) ή θα τοποθετηθούν, μπορούν, ενδεχομένως, βραχυπρόθεσμα, να επιφέρουν μια προσωρινή απάμβλυνση του προβλήματος σε κάποιες αρτηρίες, όμως, όπως τόνισε, «χρειάζονται πιο δραστικές παρεμβάσεις, έστω και αν αυτές δεν είναι άμεσης εφαρμογής». Τέτοιες παρεμβάσεις αποτελούν, από τη μια, η ενίσχυση του οδικού δικτύου με τον βόρειο παρακαμπτήριο και, από την άλλη, η μακροχρόνια, έστω, αλλά πιο σίγουρη και αναπόφευκτη εφαρμογή του Σχεδίου Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας.
Ιδιαιτέρα σε ό,τι αφορά το ΣΒΑΚ, ο εμποροβιομηχανικός κόσμος της Λεμεσού εκφράζει έντονη δυσφορία για το γεγονός ότι ενώ η μελέτη για το ΣΒΑΚ ολοκληρώθηκε από το 2019, δύο χρόνια μετά δεν έχει γίνει το παραμικρό προς την κατεύθυνση έναρξης της εφαρμογής του. «Ναι, η πανδημία διαφοροποίησε κάποια πράγματα, αλλά δύο και πλέον χρόνια καθυστέρησης, και μάλιστα χωρίς να βλέπουμε φως στην άκρη της σήραγγας, δεν μπορούν να δικαιολογηθούν», όπως χαρακτηριστικά παρατήρησε ο πρόεδρος του ΕΒΕΛ.
Από πλευράς του ο Υπουργός Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων, Γιάννης Καρούσος, χαιρετίζοντας τη Συνέλευση του ΕΒΕΛ ανακοίνωσε ότι μέσω του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας προγραμματίζεται να υλοποιηθούν βασικοί άξονες του Σχεδίου Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας της Λεμεσού, με προϋπολογισμό 17,8 εκ. ευρώ. Σ’ αυτούς τους άξονες, όπως ανέφερε, περιλαμβάνεται η εισαγωγή λεωφορειολωρίδων, η δημιουργία τριών σταθμών μετεπιβίβασης και η κατασκευή ποδηλατοδιαδρομών και ποδηλατολωρίδων. Ο Υπουργός Μεταφορών ανέφερε ακόμα ότι σε διαδικασία εκπόνησης κατασκευαστικών σχεδίων βρίσκονται η λεωφόρος Ευαγόρα Λανίτη και η Λεωφόρος Συνεργατισμού, που αποτελούν τμήματα του βορειότερου παρακαμπτήριου της Λεμεσού.
Αναφερόμενος στην εγκατάσταση των «έξυπνων» φώτων τροχαίας στον κυκλικό κόμβο Αγίας Φύλας, ο υπουργός εξέφρασε την εκτίμηση ότι αυτή η πρωτοβουλία είχε ως αποτέλεσμα τη μείωση του χρόνου κατά περίπου 50% και σημείωσε ότι το υπουργείο θα προχωρήσει μέσα στους επόμενους μήνες στην προκήρυξη προσφορών για εγκατάσταση «έξυπνων» φώτων τροχαίας σε άλλα 125 σημεία, τόσο στη Λεμεσό όσο και στη Λευκωσία, κάτι που, όπως υπέδειξε, θα βοηθήσει στην επίλυση κάποιων προβλημάτων του κυκλοφοριακού.
Βέβαια, σχετικές εξαγγελίες έχουν ακουστεί και με άλλες ευκαιρίες, ωστόσο ο καιρός περνά και ο κόσμος της Λεμεσού δεν βλέπει τα λόγια να γίνονται έργα.
Να σημειωθεί ότι ο σχεδιασμός και η υλοποίηση του Σχεδίου Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας, καθώς και ο ρόλος της τοπικής κοινωνίας, ήταν το αντικείμενο ημερίδας που διοργάνωσε πρόσφατα η Πρωτοβουλία «Για τη Λεμεσό», με τη συμμετοχή τεχνοκρατών και ειδικών. Στην ημερίδα ο συγκοινωνιολόγος Δημήτρης Δημητρίου, έχοντας εξειδικευμένες γνώσεις αλλά και την πείρα που του απέφερε η εμπλοκή του ως συντονιστής του ΣΒΑΚ, κατέθεσε τις δικές του απόψεις για τους παράγοντες που επηρεάζουν την κινητικότητα στη Λεμεσό και αναφερόμενος στις προκλήσεις που πρέπει να αντιμετωπιστούν, τόνισε την ανάγκη για αλλαγή νοοτροπίας για την επίλυση των προβλημάτων που προκύπτουν από τη μη εφαρμογή του ΣΒΑΚ, το οποίο, όπως υπέδειξε, θα συμβάλει στη δημιουργία μιας πόλης ανθρώπινης, προσβάσιμης σε όλους και με αναβαθμισμένη ποιότητα ζωής για τους κατοίκους της.
Χρήστος Χαραλάμπους
Οι τελευταίες ειδήσεις από την Κύπρο και τον κόσμο και όλη η επικαιρότητα στο dialogos.com.cy