Η ενιαία ανάπτυξη του λιµανιού και της µαρίνας βάζει στον οικονοµικό και τουριστικό χάρτη τη Λάρνακα

Πώς αλλάζει το τοπίο µε την πρώτη φάση των έργων: Επέκταση των Φοινικούδων, νέοι δρόµοι και κατεδαφίσεις παλιών κτιρίων

  • 600 θέσεις ελλιµενισµού, σύγχρονες εγκαταστάσεις για εξυπηρέτηση σκαφών αναψυχής και διευκολύνσεις που θα εξυπηρετούν όλη την πόλη

 

Μεγάλες οι αλλαγές

Μεγάλες αλλαγές, που θα κάνουν κυριολεκτικά αγνώριστη την παραλιακή περιοχή της Λάρνακας από το λιµάνι µέχρι τις Φοινικούδες, θ’ αρχίσουν να φαίνονται το επόµενο διάστηµα µε την έναρξη των εργασιών στην πολυαναµενόµενη ενιαία ανάπτυξη του λιµανιού και της µαρίνας.

Η εταιρεία Kition Ocean Holdings, που ανέλαβε την ανάπτυξη, έδωσε για πρώτη φορά στη δηµοσιότητα σε πλήρη λεπτοµέρεια τα έργα στη δηµόσια παρουσίαση που έγινε την Τρίτη 21 ∆εκεµβρίου.

Η παρουσίαση έγινε στο πλαίσιο της διαδικασίας δηµόσιας διαβούλευσης επί των περιβαλλοντικών παραµέτρων του έργου, αλλά το µεγάλο ενδιαφέρον ήταν στις λεπτοµέρειες του σχεδίου, όπως περιγράφεται στη Μελέτη Εκτίµησης Επιπτώσεων στο Περιβάλλον.

Αλλάζουν πολλά ήδη από την πρώτη φάση της ενιαίας ανάπτυξης. Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζουν οι αλλαγές που θ’ αρχίσουν να φαίνονται στο αστικό περιβάλλον της περιοχής από το λιµάνι µέχρι τις Φοινικούδες µε την έναρξη της πρώτης φάσης. Η φάση αυτή αναµένεται να ξεκινήσει το ερχόµενο καλοκαίρι, µετά την πλήρη ανάληψη των χώρων από τον ανάδοχο την 1η Απριλίου 2022. Στο κεφάλαιο «Έργα υποδοµής» περιγράφονται µεγάλες τροποποιήσεις στο οδικό δίκτυο µε επέκταση της λεωφόρου των Φοινικούδων προς την πλευρά του λιµανιού, νέους πεζόδροµους και κατεδάφιση υφιστάµενων κτιρίων. Με την υλοποίηση των έργων αυτών, η περιοχή δεν θα µοιάζει σε τίποτε µε αυτό που γνωρίζουµε σήµερα.

Όπως συγκεκριµένα αναφέρεται στο κεφάλαιο «Εργα υποδοµής»:  

Κατά τη διάρκεια της αρχικής περιόδου ανάπτυξης, δρόµοι, δίκτυα και πεζόδροµοι θα κατασκευαστούν προκειµένου να συµµορφωθούν µε τις ελάχιστες απαιτήσεις, ώστε να συνδεθεί η περιοχή ανάπτυξης µε την πόλη. Ενδεικτικά, ο νέος πεζόδροµος της μαρίνας, το Yacht Club και ο Τερµατικός Σταθµός της Κρουαζιέρας θα συνδεθούν µε τον παραλιακό δρόµο και τη λεωφόρο των Φοινικούδων.

Ο παραλιακός δρόµος θα έχει πλάτος τουλάχιστον 25,5 µέτρων επεκτείνοντας το σηµερινό µονοπάτι κατά 1 χιλιόµετρο. Το µεγαλύτερο µέρος του κεντρικού πάρκου θα αναπτυχθεί κατά τη διάρκεια της πρώτης φάσης, θα ολοκληρωθεί όµως κατά τη δεύτερη φάση.

Η επέκταση της λεωφόρου Φοινικούδων θα κατασκευαστεί κατά την αρχική περίοδο ανάπτυξης, θα εκτείνεται από την πλατεία Ευρώπης έως τη Νικολαΐδη (κάθετος δρόµος που συνδέει τη λεωφόρο Μακαρίου µε την οδό Γεώργιου Σεφέρη) και θα συνδέεται µε την υπόλοιπη πόλη.

Η µεγάλη αλλαγή, συνεπώς, θα είναι η επέκταση της λεωφόρου Αθηνών προς τα βόρεια, ώστε να φτάσει µέχρι το όριο του λιµανιού. Από αυτή την οδό θα κατασκευαστεί νέος δρόµος που θα καταλήγει στον νέο τερµατικό σταθµό της κρουαζιέρας, κατά µήκος του Λιµένα µέχρι την πρόσβαση στον τερµατικό σταθµό.

Σε αυτή τη φάση θα αναπτυχθούν και όλοι οι χώροι στάθµευσης που βρίσκονται στα δυτικά της Λεωφόρου Φοινικούδων.

Στην περιοχή της μαρίνας θα αποξηλωθούν και οι δύο υφιστάµενοι κυµατοθραύστες και θα κατασκευαστούν δύο νέοι, οι οποίοι θα διευρύνουν τη λιµενολεκάνη δηµιουργώντας συνολικά 600 θέσεις ελλιµενισµού. Ο προσήνεµος κυµατοθραύστης θα έχει συνολικό µήκος περίπου 1.135 µέτρα, ενώ ο υπήνεµος θα έχει µήκος 350 µέτρα. Το λειτουργικό βάθος εντός της μαρίνας θα είναι -5,0 µέτρα, µε εξαίρεση την περιοχή πλησίον του Λιµένα µε λειτουργικό βάθος -6,5 µέτρα, όπου θα υπάρχει δυνατότητα ελλιµενισµού σκάφους αναψυχής (mega yacht) έως 115 µέτρα. Στον εσωτερική πλευρά του προσήνεµου κυµατοθραύστη θα κατασκευαστεί πλωτός προβλήτας, προκειµένου να χρησιµοποιηθεί ως διάδροµος κίνησης για τους πεζούς.

Η συνολική επιφάνεια για χερσαία απόθεση (dry-docking) θα είναι 20.000 m2. O χώρος στάθµευσης θα είναι 7.500 m2, ώστε να παρέχονται 300 θέσεις στάθµευσης αυτοκινήτων.

Τι θα κατεδαφιστεί

Εκτός από το καινούργιο οδικό δίκτυο, σηµαντική διαφορά στο υφιστάµενο δοµηµένο περιβάλλον θα κάνουν και οι κατεδαφίσεις που προβλέπονται στην πρώτη φάση. Εκτός από τους δύο υφιστάµενους κυµατοθραύστες, προς κατεδάφιση είναι επίσης αρκετά µικρά κτίρια και υπόστεγα. Επιπλέον, θα κατεδαφιστεί και ο υπάρχων σταθµός ανεφοδιασµού µε καύσιµα για σκάφη αναψυχής.

Στη δυτική πλευρά της περιοχής του Λιµένα, τα κύρια κτίρια προς κατεδάφιση είναι το κτίριο της Αρχής Λιµένων Κύπρου, ο τερµατικός σταθµός, ένα συνεργείο και το κτίριο του Υπουργείου Γεωργίας. Επίσης, θα κατεδαφιστούν κάποια άλλα υπόστεγα τα οποία βρίσκονται πλησίον του καναλιού οµβρίων υδάτων.

Στα νότια της περιοχής του Λιµένα (Αποβάθρα 3) θα κατεδαφιστεί υπόστεγο επιφάνειας 11.680 m2 για την κατασκευή του νέου τερµατικού σταθµού κρουαζιέρας.

Σηµαντική διαφορά θα κάνουν και τα νέα κτίρια, τα οποία θα κατασκευαστούν κατά την αρχική περίοδο:

Νέα κτίρια

• Περιοχή Real Estate

• Παραλιακό ξενοδοχείο πλησίον του ∆ιατηρητέου Προβλήτα.

• Περιοχή Μαρίνας

– Yacht Club, το οποίο θα περιλαµβάνει όλες τις απαιτούµενες χρήσεις για τη σωστή λειτουργία της μαρίνας και θα πληροί όλες τις απαιτήσεις από το Τοπικό Σχέδιο Λάρνακας και τις Ελάχιστες Απαιτήσεις της Σύµβασης Παραχώρησης.

– Μηχανολογικές, ηλεκτρολογικές και υδραυλικές εγκαταστάσεις, καθώς και ένα Κτίριο Υπηρεσιών Μαρίνας για την εξυπηρέτηση των αναγκών της επέκτασης της μαρίνας.

– Σταθµός ανεφοδιασµού για σκάφη αναψυχής στον υπήνεµο κυµατοθραύστη.

– Κατασκευή νηοδόχου.

– Αρκετοί υποσταθµοί ηλεκτρικής ενέργειας για εξυπηρέτηση των νέων θέσεων ελλιµενισµού.

•Περιοχή Λιµένα

– Κτίριο Γραφείων Λιµένα, στη βόρεια περιοχή του λιµανιού, µε πρόσβαση από τη λεωφόρο Φοινικούδων. Στο κτίριο αυτό θα φιλοξενηθούν γραφεία του λιµενικού φορέα, της ΑΛΚ, της εταιρείας Kition, των τελωνείων, καθώς και άλλων τοπικών υπηρεσιών.

– Γραφεία Αστυνοµίας.

– Κτίριο Υπουργείου Γεωργίας.

– Τερµατικός Σταθµός. Το κτίριο αυτο, µε εµβαδόν περίπου 1000 m2 στη Φάση 1, θα εξυπηρετεί τους επισκέπτες της κρουαζιέρας. Επιπλέον, θα κατασκευαστούν οι απαιτούµενοι χώροι στάθµευσης/αναµονής.

– Νέο κτίριο εισόδου στο λιµάνι

– Επέκταση της αποβάθρας 4, περίπου 80 µέτρα προς τα ανατολικά.

Πώς θα πηγαίνουμε στην περιοχή κρουαζιέρας

Σύμφωνα με το σχέδιο, στην πε­ριοχή του Λιμένα η πρόσβαση στην περιοχή της κρουαζιέρας θα γίνεται είτε μέσω του χώρου στάθμευσης οχημάτων είτε μέσω του χώρου στάθμευσης/αναμονής λεωφορείων και ταξί που συνδέονται απευθείας με τον κεντρικό δρόμο της μαρίνας. Ως εκ τούτου, η πρόσβαση στην πε­ριοχή της κρουαζιέρας επιτυγχάνεται με τη χρήση του κεντρικού εσωτερι­κού δρόμου της μαρίνας. Το οδικό δίκτυο του τμήματος κρουαζιέρας δεν θα περιλαμβάνει καμία κεντρι­κή εσωτερική οδό, ενώ θα περιλαμ­βάνει μόνο τα οδικά τμήματα που απαιτούνται για την αποτελεσματική ενοποίηση του χώρου στάθμευσης οχημάτων και του χώρου στάθμευ­σης/αναμονής λεωφορείων και ταξί.

Τα κρουαζιερόπλοια θα ελλιμε­νίζονται στη νότια αποβάθρα του Λιμένα (Αποβάθρα 3), όπου αυτήτη στιγμή βρίσκονται οι γερανογέφυρες και διακινούνται κατάβάση σιτηρά. Στη Φάση Ι προτεραιότητα θα έχουν τα κρουαζιερόπλοια. Τα φορτηγά πλοία θα εξυπηρετούνται στη βόρεια και νότια αποβάθρα. Τα εμπορεύματα στα φορτηγά πλοία θα διακινούνται με κινητούς γερανούς. Αυτός ο εξο­πλισμός παρέχει ευελιξία έτσι ώστε τα φορτηγά πλοία να μπορούν να εξυπηρετούνται και στις δύο απο­βάθρες στη Φάση Ι.

Τα αλιευτικά σκάφη θα φιλο­ξενηθούν εντός της περιοχής της ανάπτυξης (Λιμένας/Μαρίνα) ικανο­ποιώντας τις απαιτήσεις της Σύμβα­σης Παραχώρησης. Επιπρόσθετα, θα κατεδαφιστεί ο πλωτός προβλήτας που υπάρχει στην αποβάθρα 4, για να επεκταθεί η υπάρχουσα απο­βάθρα κατάπερίπου 80 μέτρα προς τα ανατολικά.

Τάσος Περδίος

Google News icon Aκολουθήστε μας στο Google News

Οι τελευταίες ειδήσεις από την Κύπρο και τον κόσμο και όλη η επικαιρότητα στο dialogos.com.cy