Η Ευρώπη πιο κοντά στους νέους της Κύπρου

Μέσα από τον Εθνικό Σχολικό Διαγωνισμό της  Αντιπροσωπείας της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, το  «δεν ξέρω» των μαθητών μας μετατρέπεται σε γνώση, εμπειρία και ενδιαφέρον για συμμετοχή

Του Χρήστου Χαραλάμπους

Πόσο ενημερωμένοι είναι οι μαθητές και γενικότερα οι νέοι της Κύπρου για την Ευρωπαϊκή Ένωση, για τα θεσμικά της όργανα αλλά και για τα προγράμματα και τις δράσεις που αφορούν το σύνολο του πληθυσμού των κρατών μελών; Τι γνωρίζουν οι νέοι για τα δικαιώματα αλλά και τις υποχρεώσεις τους ως Ευρωπαίοι πολίτες;
Η απάντηση σε αυτά τα ερωτήματα είναι μάλλον απογοητευτική, δεδομένης και της αποστασιοποίησης και απαξίωσης που καταγράφεται τα τελευταία χρόνια ανάμεσα στους νέους, σε ό,τι αφορά γενικότερα τα πολιτικά δρώμενα, τις πολιτικές επιλογές και αποφάσεις που επηρεάζουν και τη δική τους καθημερινότητα.
Την ανατροπή αυτών των δεδομένων επιχειρεί τα τελευταία τέσσερα χρόνια η Αντιπροσωπεία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής στην Κύπρο, η οποία σε συνεργασία με το Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού θεσμοθέτησε τη διοργάνωση του Εθνικού Σχολικού Διαγωνισμού για θέματα που αφορούν την Ε.Ε., τα θεσμικά όργανά της και το ρόλο τους, τον τρόπο λήψης των αποφάσεων και πώς αυτές επηρεάζουν άμεσα τους πολίτες.
Μιλώντας στη «Χαραυγή», η αναπληρώτρια επικεφαλής της Αντιπροσωπείας της Ευρωπαϊκής Επιτροπής στην Κύπρο, Θέα Πιερίδου, επισημαίνει πως «βλέποντας ότι οι μαθητές δεν είχαν αυτή την ενημέρωση, θεωρήσαμε αναγκαίο και ωφέλιμο να κάνουμε μια εκστρατεία ώστε να ενημερώνονται οι μαθητές γι’ αυτά τα θέματα, αφού δεν υπάρχει στα σχολεία μάθημα που να αφορά την Ε.Ε.», διευκρινίζοντας ότι «δεν θέλαμε να γίνει ένα βαρετό μάθημα, αλλά ο τρόπος διεξαγωγής του διαγωνισμού να είναι μεν ανταγωνιστικός αλλά ταυτόχρονα και ευχάριστος και ελκυστικός για τα παιδιά».
Ο διαγωνισμός υλοποιείται σε τρεις φάσεις, ξεκινώντας από την επιλογή των σχολείων που θα συμμετάσχουν, στα οποία γίνονται εκπαιδευτικές ημερίδες και εργαστήρια για την ιστορία της Ε.Ε., για το Κοινοβούλιο, το Συμβούλιο, την Επιτροπή, για κάποιες σημαντικές ημερομηνίες που αφορούν την Ευρώπη, για ενταξιακά θέματα και πολιτικές, αλλά και για τα διάφορα ευρωπαϊκά προγράμματα. Στο φετινό διαγωνισμό συμμετείχαν 37 σχολεία από όλη την Κύπρο, με 1.200 περίπου μαθητές της β’ λυκείου.
Η δεύτερη φάση είναι οι επαρχιακοί διαγωνισμοί, όπου το κάθε σχολείο εκπροσωπούν 4 μαθητές, τους οποίους επιλέγουν οι εκπαιδευτικοί του κάθε σχολείου. Από τον επαρχιακό διαγωνισμό βγαίνει ένα σχολείο – νικητής που εκπροσωπεί την επαρχία στον τελικό. Φέτος η Λευκωσία εκπροσωπήθηκε από το Λύκειο Λατσιών, όπου στο διαγωνισμό που έγινε στις 30 Μαρτίου αναδείχθηκε νικητής, η Λεμεσός από το Λύκειο Αγίου Αντωνίου που πήρε τη δεύτερη θέση. Το Λύκειο Μακαρίου Γ’ Λάρνακας, που εκπροσώπησε από κοινού σαν γεωγραφικό χώρο τις επαρχίες Λάρνακας και Αμμοχώστου πήρε την τρίτη θέση και η Πάφος με το Λύκειο Γιαννάκη Ταλιώτη Γεροσκήπου την τέταρτη θέση.
Ο διαγωνισμός γίνεται με τη μορφή παιχνιδιού παρά εξέτασης. Ειδικότερα, επικρατεί ένα πολύ φιλικό περιβάλλον και οι διαγωνιζόμενοι μαθητές καλούνται να δώσουν τις απαντήσεις τους παίζοντας, κατά κάποιο τρόπο, αλλά και μαθαίνοντας αυτά που πρέπει να γνωρίζουν. Κι όπως αποδείχθηκε, αυτή η διαδικασία ήταν ευχάριστη για τα παιδιά και λειτούργησε σαν κίνητρο για να αποκτήσουν τις γνώσεις που χρειάζονται.
Βέβαια υπήρξε και η απογοήτευση για τους μαθητές των σχολείων που δεν κέρδισαν το πρώτο βραβείο, όμως, όπως επισημαίνει και η κ. Πιερίδου, «σημασία είχε το ταξίδι μέχρι την έκβαση του διαγωνισμού, οι γνωριμίες που έκαναν τα παιδιά, οι προβληματισμοί τους, οι γνώσεις και οι εμπειρίες που απέκτησαν στη διαδρομή…»
Τα δύο πρώτα σχολεία (Λύκειο Λατσιών και Λύκειο Αγίου Αντωνίου) θα πάνε εκπαιδευτικό ταξίδι στις Βρυξέλλες στα τέλη Ιουνίου, ενώ στο σχολείο που πρώτευσε δόθηκε ως έπαθλο και ένα έργο τέχνης που απεικονίζει ένα δέντρο, το οποίο συμβολίζει ένα σταθερό, ένα δυναμικό στοιχείο της φύσης που αντέχει σε ακραίες συνθήκες και αποτελεί στοιχείο ασφάλειας και προστασίας για το περιβάλλον. Σε όλα τα σχολεία που έφτασαν μέχρι τον τελικό διαγωνισμό απονεμήθηκαν τιμητικές πλακέτες.

Ενημέρωση, δικαιώματα και υποχρεώσεις

Μέσα από τη διοργάνωση του διαγωνισμού, η Αντιπροσωπεία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής στην Κύπρο θέτει τρεις βασικούς στόχους:
• την ενημέρωση των μαθητών για τη σημασία και το ρόλο της Ευρωπαϊκής Ένωσης και των οργάνων της.
• την ενημέρωση για τα διάφορα προγράμματα και τις δράσεις της Ε.Ε. και τις ευκαιρίες που προσφέρονται, ειδικότερα στους νέους, να συμμετάσχουν και να έχουν ποικίλα ωφελήματα.
• να κατανοήσουν οι μαθητές και γενικότερα οι νέοι ότι όλες οι πολιτικές και οι αποφάσεις της Ε.Ε. τούς αφορούν άμεσα και έχουν τις δυνατότητες και οι ίδιοι, σαν ενεργοί πολίτες, να συμβάλουν στη διαμόρφωση αυτών των πολιτικών και αποφάσεων μέσα από τη συμμετοχή στις Ευρωεκλογές ή άλλες διαδικασίες και δράσεις.
Αναφερόμενη στο ουσιαστικό αποτέλεσμα που προέκυψε μέσα από το διαγωνισμό, η κ. Πιερίδου τονίζει τη διαπίστωση ότι υπήρχε μεγάλη διαφορά από το αρχικό «δεν ξέρουμε» που είχαν πει οι μαθητές όταν ξεκινούσαν οι ενημερωτικές ημερίδες και τα εργαστήρια, με αυτά που αποδείχθηκε ότι αποκόμισαν στη διάρκεια της διαγωνιστικής διαδικασίας της πρώτης φάσης, αναφέροντας χαρακτηριστικά ότι «το 80% των μαθητών ξέρουν πλέον για τα θεσμικά όργανα της Ε.Ε., για τα προγράμματα που υπάρχουν και για το δικό τους ρόλο ως Ευρωπαίοι πολίτες».
Με δεδομένη τη διαπίστωση ότι οι μαθητές μας στα λύκεια ελάχιστα ή και καθόλου γνωρίζουν για την Ε.Ε. για τα δικαιώματα αλλά και τις υποχρεώσεις τους σαν Ευρωπαίοι πολίτες, εύλογα προκύπτει το ερώτημα κατά πόσο κρίνεται αναγκαίο να περιληφθεί στο πρόγραμμα της Μέσης Εκπαίδευσης ένα σχετικό μάθημα…
«Βεβαίως θα ήταν καλό και χρήσιμο κάτι τέτοιο, όμως αυτό εναπόκειται στο Υπουργείο Παιδείας και δεν μπορεί να επιβληθεί από τη Ε.Ε.», είναι το σχόλιο της επικεφαλής της Αντιπροσωπείας της Ευρωπαϊκής Επιτροπής στην Κύπρο.

Google News icon Aκολουθήστε μας στο Google News

Οι τελευταίες ειδήσεις από την Κύπρο και τον κόσμο και όλη η επικαιρότητα στο dialogos.com.cy