Οι εξετάσεις ανά τετράμηνο, βόμβα στα θεμέλια της εκπαίδευσης

Του Χρίστου Χριστοφίδη*


Κατεβάστε το  Dialogos App
Apple | Android | Huawei



Η ξεκάθαρα αρνητική τοποθέτηση της Συνομοσπονδίας Γονέων μαθητών Μέσης Εκπαίδευσης, βάζει τα πράγματα στη θέση τους. Το ΥΠΠΟ προσπάθησε να στείλει το μήνυμα όλο αυτό το χρονικό διάστημα ότι η πρότασή του για εξετάσεις ανά τετράμηνο από το Γυμνάσιο μέχρι το Λύκειο είχε τη στήριξη των πάντων. Μια πρόταση που θεωρούμε ότι είναι βόμβα στα θεμέλια ολόκληρου του εκπαιδευτικού συστήματος. Ακόμα ένα βήμα στον κατήφορο της αντιμεταρρύθμισης.

Το επικοινωνιακό παιχνίδι που στήθηκε από τον ΥΠΠΟ δεν έχει όμως σχέση με την πραγματικότητα: στο Συμβούλιο Δημοτικής και Μέσης τα περισσότερα κόμματα είχαν ενστάσεις και πολλά ερωτηματικά, η πλειοψηφία των μαθητών διαφωνεί (παρά την καλοστημένη παράσταση με τη διορισμένη ηγεσία της ΠΣΕΜ -τρεις από τις πέντε επαρχιακές συντονιστικές ήδη τοποθετήθηκαν αρνητικά) και ασφαλώς οι γονείς.

Το βασικό πρόβλημα είναι ότι η συγκεκριμένη πρόταση που κατέθεσε το Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού για το διαχωρισμό των Παγκύπριων Εξετάσεων και τον πολλαπλασιασμό των εξετάσεων από το Δημοτικό μέχρι το Λύκειο, κινείται σε εντελώς αντίθετη κατεύθυνση από τον μορφωτικό χαρακτήρα του σχολείου -το δημοκρατικό και ανθρώπινο- που εμείς οραματιζόμαστε. Αντίθετα, η πρόταση που κατατέθηκε, θα εντείνει τον εξετασιοκεντρικό και γνωσιοκεντρικό χαρακτήρα του σχολείου, θα αυξήσει σε μεγάλο βαθμό τη ζήτηση για παραπαιδεία επιβαρύνοντας ακόμα περισσότερο τον οικογενειακό προϋπολογισμό, θα οδηγήσει στη διεύρυνση των κοινωνικών ανισοτήτων και στην αύξηση των φαινομένων της σχολικής διαρροής και της πρόωρης εγκατάλειψης του σχολείου.

Θεωρούμε ότι ο διαχωρισμός συγκριτικής και διαμορφωτικής αξιολόγησης, όπως γίνεται στην πρόταση, είναι ψευδεπίγραφος. Κατά την άποψή μας, οι εξετάσεις που παρουσιάζονται στην πρόταση ως διαμορφωτικές στην πραγματικότητα δεν είναι διαμορφωτικές, αφού οι επιδόσεις των μαθητών σ’ αυτές αποτιμώνται βαθμολογικά και, ως εκ τούτου, οδηγούν στη σύγκριση και κατάταξή τους.

Μας ανησυχεί έντονα το γεγονός ότι δεν υπάρχει ουσιαστική ζύμωση για τόσο σοβαρά ζητήματα. Το ΥΠΠΟ έχει υιοθετήσει την τακτική «αποφασίζομεν και διατάζομεν». Αυτή τη φιλοσοφία εφάρμοσαν για τα νέα ωρολόγια προγράμματα στο Λύκειο, αυτή τη φιλοσοφία εφάρμοσαν για το νέο τρόπο διορισμού των εκπαιδευτικών. Και στις δύο περιπτώσεις, τα κενά και την προχειρότητα πληρώνουν και θα πληρώσουν οι μαθητές μας, οι γονείς τους και οι εκπαιδευτικοί.

Μας ανησυχούν οι μονόλογοι στα ραδιοφωνικά και τηλεοπτικά κανάλια με βολικούς δημοσιογράφους, χωρίς αντίλογο και ουσιαστικό προβληματισμό. Γιατί ο ΥΠΠΟ αποφεύγει τον δημόσιο, ουσιαστικό διάλογο; Γιατί αποφεύγουν την αντιπαράθεση απόψεων και επιχειρημάτων; Γιατί ακούν μόνο τη φωνή τους; Καλούμε το ΥΠΠΟ να κάνει δεύτερες σκέψεις. Αυτή η θέση είναι βόμβα στα θεμέλια του εκπαιδευτικού μας συστήματος. Σε ό,τι μας αφορά θα πράξουμε ό,τι είναι νομίμως δυνατό για να μην επιβληθεί ακόμα μια καταστροφική για την εκπαίδευση αντιμεταρρύθμιση.

*Μέλος Π.Γ. ΑΚΕΛ, υποψήφιος βουλευτής στη Λευκωσία

Eιδήσεις από την Κύπρο και τον κόσμο, όλη η επικαιρότητα στο dialogos.com.cy.
Ακολουθήστε μας και στο Google News.