Οι Κ.Α. μπορούν, οι κυβερνώντες θέλουν;

Η ΕΕ θέτει εφτά προϋποθέσεις, εκ των οποίων οι τέσσερις έχουν ήδη υλοποιηθεί, ενώ η πέμπτη δεν είναι του παρόντος Θέμα πολιτικής βούλησης και όχι πολύπλοκων διαδικασιών, όπως επιχειρεί να το παρουσιάζει η κυβέρνηση, είναι η υπόθεση της διάσωσης των Κυπριακών Αερογραμμών. Ερευνα της εφημερίδας μας σε σχέση με τους κανονισμούς της Κομισιόν όσον αφορά τη διάσωση επιχειρήσεων καταδεικνύει ότι οι Κ.Α. έχουν εκπληρώσει όλες τις προϋποθέσεις, τις οποίες ζητά η Επιτροπή Ανταγωνισμού της ΕΕ. Αυτό που απομένει είναι η υλοποίηση δύο κατευθυντήριων γραμμών, οι οποίες όμως δεν σχετίζονται με την ίδια την εταιρεία αλλά κυρίως με την κυβέρνηση.

Σε περιπτώσεις όπως οι Κ.Α. υπάρχουν εφτά προϋποθέσεις, οι επονομαζόμενες κατευθυντήριες γραμμές, ώστε η ΕΕ να ανάψει το πράσινο φως για την παραχώρηση κρατικής ενίσχυσης. Οι τέσσερις εξ αυτών αφορούν την ίδια την εταιρεία, η πέμπτη την ΕΕ (δικαιούται να επιβάλει ειδικούς όρους – στην περίπτωση των Κ.Α. μέχρι στιγμής δεν έγινε κάτι τέτοιο), ενώ οι υπόλοιπες δύο αφορούν το κράτος-μέλος στο οποίο βρίσκεται η εταιρεία, στην προκειμένη την κυπριακή κυβέρνηση.

Οι τέσσερις προϋποθέσεις που αφορούν τις Κ.Α.

Οι τέσσερις προϋποθέσεις οι οποίες αφορούν τις Κ.Α., και οι οποίες έχουν ήδη εκπληρωθεί ή έστω βρίσκονται στο τελικό στάδιο, είναι οι εξής: Η ΕΕ απαιτεί την εφαρμογή σχεδίου αναδιάρθρωσης, το οποίο θα αποκαθιστά τη μακροπρόθεσμη βιωσιμότητα της εταιρείας σε εύλογο χρονικό διάστημα. Οι Κ.Α. έχουν εκπονήσει σχετικό σχέδιο με βάση οδηγίες της ίδιας της ΕΕ. Απαιτεί πιστή εφαρμογή του σχεδίου αναδιάρθρωσης.

Οι Κ.Α. έχουν υλοποιήσει ήδη σχεδόν το σύνολο του σχεδίου. Ακόμη ζητά την προώθηση μέτρων για περιορισμό των στρεβλώσεων στον ανταγωνισμό, όπως, η μείωση του δυναμικού της εταιρείας, η οποία τυγχάνει στήριξης και μείωση του μεριδίου της στην αγορά. Οι Κ.Α. έχουν υλοποιήσει και αυτή την προϋπόθεση, αφού το προσωπικό της εταιρείας έχει μειωθεί από 2200 σε μόλις 600 άτομα, ενώ το μερίδιο αγοράς της εταιρείας έχει μειωθεί από 15% σε 10%.

Επιπρόσθετα η ΕΕ ζητά όπως η εταιρεία, η οποία τυγχάνει κρατικής στήριξης να χρηματοδοτεί η ίδια από ιδίους πόρους μέρος του κόστους αναδιάρθρωσης. Και αυτή η προϋπόθεση έχει εκπληρωθεί, αφού οι Κ.Α. έχουν χρηματοδοτήσει το σχέδιο αναδιάρθρωσης μέσα από τα έσοδα από την πώληση περιουσιακών στοιχείων όπως: το κτίριο στο κέντρο της Λευκωσίας, ένα ακίνητο στην Αθήνα και την πώληση των δύο χρονοθυρίδων στο Χίθροου του Λονδίνου.

Οι δύο προϋποθέσεις που αφορούν την κυβέρνηση

Οι δύο προϋποθέσεις οι οποίες αφορούν την κυβέρνηση, και οι οποίες σχετίζονται με τη βούλησή της να στηρίξει τη διάσωση της εταιρείας, είναι οι εξής: Η ΕΕ ζητά όπως η κρατική στήριξη έχει τη μορφή εφάπαξ, δηλαδή να δοθεί μια και μόνο φορά και να μην επαναληφθεί εάν δεν περάσουν τουλάχιστον δέκα χρόνια. Ωστόσο είναι η μοναδική προϋπόθεση, η οποία επιδέχεται εξαιρέσεων (υπάρχουν προϋποθέσεις), φτάνει να το ζητήσει το εμπλεκόμενο κράτος-μέλος.

Μέχρι σήμερα η κυβέρνηση δεν έχει διεκδικήσει με δυναμικό τρόπο την ενεργοποίηση τής πιο πάνω ρήτρας, αλλά αντίθετα επαναλαμβάνει με κάθε ευκαιρία ότι η απάντηση της Κομισιόν θα είναι αρνητική. Επίσης η ΕΕ ζητά όπως το κράτος-μέλος ενημερώνει σε τακτά χρονικά διαστήματα την Επιτροπή σχετικά με την πορεία του σχεδίου αναδιάρθρωσης. Σύμφωνα με τις καταγγελίες των συντεχνιών μέχρι στιγμής η κυβέρνηση δεν έχει ανταποκριθεί επαρκώς ούτε σ’ αυτή την προϋπόθεση.

Οσες κυβερνήσεις ήθελαν, πήραν θετική απάντηση

Οι Κ.Α. δεν είναι ο μόνος εθνικός αερομεταφορέας, ο οποίος χρειάστηκε κρατική στήριξη. Το ίδιο έχουν πράξει άλλες εφτά τουλάχιστον εταιρείες: airBaltic, Adria Airways, Estonian Air, SAS, Air Malta, Czech Airlines και LOT. Στις τρεις πρώτες περιπτώσεις η διαδικασία συνεχίζεται, ενώ στις υπόλοιπες τέσσερις η ΕΕ απάντησε θετικά. Κάτι που δεικνύει ότι όσες κυβερνήσεις επέδειξαν την αναγκαία πολιτική βούληση, εξασφάλισαν το πράσινο φως από την ΕΕ.

«Θέλουν αρνητική απάντηση»

Στην περίπτωση των Κ.Α. παρατηρείται κωλυσιεργία από πλευράς της κυβέρνησης, ενώ οι κυβερνώντες δηλώνουν με κάθε ευκαιρία ότι η απάντηση της ΕΕ θα είναι αρνητική. Η στάση της κυβέρνησης εξηγεί τα όσα κατήγγειλε ο παραιτηθείς σύμβουλος του Προέδρου Αναστασιάδη για θέματα αερομεταφορών, Χρίστος Πέτρου, ότι τεχνοκράτης από την ΕΕ τού διαβίβασε πως: «Οι Κύπριοι συμπεριφέρονται σαν να θέλουν να τους δώσουμε αρνητική απάντηση».

Κωνσταντίνος Ζαχαρίου

Google News icon Aκολουθήστε μας στο Google News

Οι τελευταίες ειδήσεις από την Κύπρο και τον κόσμο και όλη η επικαιρότητα στο dialogos.com.cy