Ανοιχτός Ορίζοντας

Η Μήδεια είναι μια γυναίκα απογοητευμένη από τους ανθρώπους και την εξουσία

Η Μήδεια του Ευριπίδη από το ουγγρικό θεατρικό σχήμα SPECTRUM THEATRE που εδρεύει στη Ρουμανία

ΔΙΕΘΝΕΣ ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΑΡΧΑΙΟΥ ΔΡΑΜΑΤΟΣ

Γιατί αρχαίο δράμα σήμερα Βρίσκω ότι η θεματολογία του αρχαίου ελληνικού δράματος είναι και σήμερα απίστευτα σύγχρονη, καθώς -μεταξύ άλλων- αναλύει τις ανθρώπινες σχέσεις, την ύπαρξη και την αναγκαιότητα της σχέσης μεταξύ ανθρώπου και Θεού (Θεών), την έννοια εν γένει του θείου, μαζί με το θέμα του ανθρώπου και της δυαδικότητάς του -στην κοινωνία και στη διαχρονική μοναξιά του.

Η σκηνοθετική προσέγγιση Η ανασκόπηση του στερεότυπου της Μήδειας, υπογραμμίζοντας την ουσία, που είναι ακριβώς η απεικόνιση από τον Ευριπίδη μιας πολύ σύγχρονης, πολυπρόσωπης, αγωνίστριας γυναίκας. Οι άντρες που «συναντάει» στη ζωή της -η θλιβερή σχέση της- ο καιροσκόπος Ιάσονας και ο εκπρόσωπος της εξουσίας, βασιλιάς Κρέων, υπολείπονται πολύ της ηρωίδας. Μόνη και εγκαταλειμμένη, αυτή η ενάρετη γυναίκα επιλέγει να αποκρύψει από μια απαθή κοινωνία τι έκανε πραγματικά με τα παιδιά της –ούτε ο Ευριπίδης δεν δείχνει τα νεκρά σώματά τους.

Μήδεια τώρα Η ιστορία της Μήδειας είναι ο Γολγοθάς μιας έξυπνης, αλλά ερωτευμένης γυναίκας. Δεν είναι μια τερατώδης στρίγγλα, αλλά μια γυναίκα απογοητευμένη από τους ανθρώπους και την εξουσία. Παίρνει τη μοίρα της στα χέρια της και -αν και εκδικείται σκληρά τους εχθρούς της- ανακουφίζεται από τη θεία πρόνοια, αφού η δικαιοσύνη υποστηρίζει και κρύβει την παιδοκτόνο πίσω από το αιώνιο μυστικό.

«Όρια» στο ανέβασμα αρχαίου δράματος Κατά τη γνώμη μου, κείμενα και καταστάσεις που είναι απαλλαγμένα από περιττές ρεαλιστικές επιβαρύνσεις, ανοίγουν με μινιμαλιστικά μέσα τη δυνατότητα ουσιαστικών και επικεντρωμένων ερμηνειών, καθώς είναι με χαρά που ανακαλύπτουμε σε αυτά τον σημερινό σύγχρονο τρόπο σκέψης και οικείες καταστάσεις.

Η αριστοτελική κάθαρση σήμερα Η αριστοτελική κάθαρση για μένα υποδηλώνεται από το γεγονός ότι ο σημερινός άνθρωπος είναι μέρος μιας πραγματικής και αέναα τραγικής ζωής και θα είναι μέρος της θείας δίκης, εάν αντιλαμβάνεται τα αίτια των πραγμάτων και πιστεύει στη δυνατότητα να εξελιχθούν καλά.

Μια παράσταση αρχαίου ελληνικού δράματος που θυμάμαι ιδιαίτερα Η «Ορέστεια» του Αισχύλου, σε σκηνοθεσία Michael Thalheimer, στο Θέατρο Deutscher, στο Βερολίνο.

Βιόλα Τορόκ

ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ Μετάφραση: Ζούζια Ρακόβσκι, Σκηνοθεσία: Βιόλα Τορόκ,

Σκηνογραφία: Τίμεα Τάκακς, Μουσική: Λάζλο Κέλεμεν, Σχεδιασμός ήχου και φωτισμού: Ρόμπερτ Ίνκζε, Υπεύθυνη παραγωγής: Σζούσζα Μέντβε

ΔΙΑΝΟΜΗ: Μήδεια: Έμοκε-Κατίνκα Μάρτον, Τροφός: Άννα Σζας, Ιάσων: Άντρας Κόρπος, Κρέων: Γκεόρτζι Κάρπ, Αιγέας, βασιλιάς της Αθήνας: Σάντορ Τάταϊ

Δευτέρα 16 Ιουλίου, Αμφιθέατρο «Tο σκαλί», Αγλαντζιά

Τετάρτη 18 Ιουλίου, Αρχαίο Ωδείο Πάφου

Έναρξη παραστάσεων: 21:00, Προσέλευση στο θέατρο πριν από τις 20:45