Η πανδημία έχει αναπτύξει τις διαδικτυακές πωλήσεις

Καλούνται οι καταναλωτές να είναι ενημερωμένοι και να καταγγέλλουν τυχόν παραβίαση των δικαιωμάτων τους

Του Δρος Αμβρόσιου Προδρόμου*

Η συνεχιζόμενη πανδημία και η ανησυχία για ένα τέταρτο κύμα στις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης έχει δημιουργήσει ανησυχίες για την οικονομία, κάτι το οποίο αντικατοπτρίζεται μέσα από μια σειρά από έρευνες αλλά και δηλώσεις πολλών πολιτικών και οικονομικών παραγόντων μέσα στους κόλπους της Ένωσης. Παράλληλα, η πανδημία έχει αναπτύξει τις διαδικτυακές πωλήσεις, γεγονός το οποίο ενδυνάμωσε τις επιχειρήσεις, οι οποίες ήταν έτοιμες να ανταποκριθούν στις νέες προκλήσεις.

Σύμφωνα με τα επίσημα στατιστικά της Ένωσης, 89% των πολιτών της Ένωσης, οι οποίοι είναι ανάμεσα στις ηλικίες των 16-74 ετών, έχουν χρησιμοποιήσει το διαδίκτυο για τις αγορές τους. Στην κορυφή της λίστας αυτής βρίσκεται η Ολλανδία με 91%, η Δανία με 90% και η Γερμανία με 87%. Στην αντίπερα όχθη βρίσκονται η Ρουμανία με 27%, η Τσεχία και η Κροατία με 25% και τέλος η Ουγγαρία με 23%. Όσο για την Κύπρο, το ποσοστό βρίσκεται στο 52%. Όλα αυτά ναι μεν αποτελούν σημαντικά στοιχεία για τις επιχειρήσεις, αφού δείχνουν σημαντικές αγοραστικές τάσεις, κάτι το οποίο τις υποβοηθά να κατανοήσουν καλύτερα την αγορά, άρα και να προσαρμοστούν στη νέα πραγματικότητα, αλλά παράλληλα δημιουργούν και νομικές προκλήσεις.

Αυτές αναφέρονται στην Προστασία του Καταναλωτή, κάτι το οποίο θα πρέπει να ληφθεί σοβαρά υπόψιν από τις επιχειρήσεις, αφού σήμερα παρά ποτέ άλλοτε προηγουμένως οι καταναλωτές, ιδίως αυτοί οι οποίοι αγοράζουν από το διαδίκτυο, είναι αρκούντως ενημερωμένοι για τα δικαιώματά τους. Δυστυχώς, πολλές επιχειρήσεις εντός της Ένωσης, κυρίως μικρομεσαίες, δεν κατανοούν αυτή την ανάγκη, με αποτέλεσμα πολλές φορές να βρίσκονται μπροστά από νομικές περιπέτειες. Φυσικά αυτό είναι το ελάχιστο κακό, αφού με την ανάπτυξη των Μέσων Κοινωνικής Δικτύωσης είναι πολύ εύκολο να καταστραφεί η φήμη και η αξιοπιστία μιας επιχείρησης η οποία οικοδομείται με τεράστιες προσπάθειες.

Η Ένωση, αντιλαμβανόμενη την ταχεία ανάπτυξη των πωλήσεων από το διαδίκτυο, έχει αναπτύξει μια σειρά από νομοθεσίες, με εξαιρετικά σημαντική αυτή του 1994 (1999/44/EC) «Σχετικά µε ορισµένες πτυχές της πώλησης και των εγγυήσεων καταναλωτικών αγαθών». Αν λάβουμε υπόψη τη χρονική στιγμή, η Οδηγία δίδει τεράστια δικαιώματα στον καταναλωτή και βάζει φρένο στην ανεξέλεγκτη πώληση αγαθών και υπηρεσιών χωρίς να υπάρχει καμιά επίπτωση στον πωλητή. Επίσης, η Οδηγία παρακινεί τα κράτη-μέλη να αυξήσουν τους ελέγχους για να καταστεί η προστασία πιο αποτελεσματική. Αυτό το σημείο έχει οδηγήσει τα προηγμένα οικονομικά κράτη να αναπτύξουν ταχύτερες διαδικασίες, μέσα και από την ηλεκτρονική διακυβέρνηση (e-Governance), για να παρέχουν τις απαραίτητες διευκολύνσεις στους πολίτες.

Σημαντική επίσης είναι η Οδηγία 2011/83/EU «Σχετικά με τα δικαιώματα των καταναλωτών», η οποία επεκτείνει το πεδίο της Προστασίας του Καταναλωτή και αναφέρεται σε τομείς όπως είναι «συμβάσεις προμήθειας νερού, φυσικού αερίου, ηλεκτρικής ενέργειας ή τηλεθέρμανσης, μεταξύ άλλων και από δημόσιους». Όπως γίνεται αντιληπτό, η Ένωση βάζει στο παιχνίδι και τους δημόσιους οργανισμούς, οι οποίοι πολλές φορές, καλυπτόμενοι από το αόρατο χέρι της κρατικής γραφειοκρατίας, προσπαθούν με τον έναν ή άλλον τρόπο να εκμεταλλευτούν τους καταναλωτές χωρίς να έχουν κάποια συνέπεια. Η συγκεκριμένη Οδηγία ανάγκασε μεγάλους δημόσιους οργανισμούς σε ολόκληρη την Ένωση να αναπροσαρμόσουν τις πολιτικές τους δίδοντας περαιτέρω προσοχή στην ποιότητα των προϊόντων, καθώς και την ορθή τιμολόγησή τους.

Περαιτέρω, η πρωτοβουλία που ανέλαβε η Ένωση το 2018, υπό την ονομασία «New Deal for Consumers», έχει ως βασικό της σκοπό την περαιτέρω ενδυνάμωση και την επιβολή της ευρωπαϊκής νομοθεσίας  που αφορά στην προστασία των καταναλωτών. Η πρωτοβουλία λαμβάνει υπόψιν της τις τεχνολογικές εξελίξεις αλλά και τις νέες ανάγκες των καταναλωτών, οδηγώντας έτσι στην πιο πρόσφατη νομοθετική πράξη, δηλαδή την Οδηγία 2019/2161, η οποία αναφέρεται «στην καλύτερη επιβολή και τον εκσυγχρονισμό των κανόνων της Ένωσης για την προστασία των καταναλωτών».

Είναι προφανές ότι οι τεχνολογικές εξελίξεις δεν αφήνουν αδιάφορα τα νομοθετικά σώματα της Ένωσης, κάτι το οποίο θα πρέπει να λάβουν σοβαρά υπόψιν τους όλοι οι κοινωνικοί εταίροι. Κράτος, Επιμελητήρια, επιχειρήσεις, Σύνδεσμοι Καταναλωτών αλλά και ο κάθε καταναλωτής ξεχωριστά έχει λόγο και ρόλο στη συγκεκριμένη διαδικασία. Το νομοθετικό πλαίσιο είναι υπαρκτό εντός της Ένωσης. Σίγουρα τα πράγματα δεν είναι τέλεια, αλλά εναπόκειται στους καταναλωτές να είναι ενημερωμένοι και να καταγγέλλουν τυχόν παραβίαση των δικαιωμάτων τους. Παράλληλα, είναι προφανές, αλλά δυστυχώς όχι αντιληπτό από όλες τις επιχειρήσεις, ότι πάντα θα υπάρχουν και αυτές οι επιχειρήσεις που θα προσπαθούν να εκμεταλλεύονται τυχόν κενά στη νομοθεσία. Η πανδημία έχει εντείνει αυτή την ανάγκη.

*Ακαδημαϊκός – Σύμβουλος Εκπαίδευσης και Επιχειρήσεων

[email protected]

 

Eιδήσεις από την Κύπρο και τον κόσμο, όλη η επικαιρότητα στο dialogos.com.cy.
Ακολουθήστε μας και στο Google News.