Φωτογραφία: Φίλιππος Χρίστου

Το θέμα της κάρτα φιλάθλου είχε ενώπιον της σήμερα η Επιτροπή Νομικών της Βουλής, ζήτημα που «καίει» και όπως σημειώθηκε οδηγείται προς αναστολή η εφαρμογή του θεσμού της κάρτας φιλάθλου μέχρι και τον Δεκέμβριο του 2019.

Μετά το τέλος της συνεδρίας, ο Βουλευτής του ΑΚΕΛ, κ. Άριστος Δαμιανού, σημείωσε:

Όταν το 2014 γίνονταν έντονες συζητήσεις στην Επιτροπή Νομικών αναφορικά με την τροποποίηση της νομοθεσίας για την πρόληψη και την καταστολή της βίας στα γήπεδα, εμείς με τεκμηρίωση προειδοποιήσαμε ότι οι αθλητικοί μας χώροι δεν ήταν έτοιμοι για να εφαρμοστούν οι πολύ συγκεκριμένες και πολύ αυστηρές πρόνοιες. Μάλιστα, κάποιες από αυτές τις πρόνοιες που υπήρχαν στο κυβερνητικό νομοσχέδιο, εμείς τις ονομάσαμε δρακόντιες.

Η νομοθεσία ψηφίστηκε το 2008. Πολλές πρόνοιες από αυτές που συζητούμε σήμερα ήταν πρόνοιες που μετρούν 11 χρόνια μη ολοκληρωμένης εφαρμογής τους. Άρα δεν είναι κάτι που θα έπρεπε να εφαρμοστεί από το 2014 και εντεύθεν. Είναι κάτι που θα έπρεπε να εφαρμοστεί εδώ και πάρα πολλά χρόνια.

Την ίδια ώρα, σε σχέση με το φιάσκο που προέκυψε με το αίτημα του σωματείου Ομόνοια Λευκωσίας για χρήση του Μακάρειου Σταδίου, περιήλθαν εις γνώση μας μια σειρά από επιστολές, κάποιες από τις οποίες, μιλούν από μόνες τους. Συγκεκριμένα στις 27/11/2018 η Αρχή Αδειοδότησης Σταδίων απαντώντας στο αίτημα που προανέφερα λέει επί λέξη : «το παρών πιστοποιητικό ασφάλειας ισχύει υπό τον όρο ότι εγκρίνεται η χρήση του βορείου πετάλου, της ανατολικής κερκίδας και των τμημάτων της κεντρικής δυτικής κερκίδας που φαίνονται με μπλε χρώμα. Το νότιο πέταλο και τα τμήματα της δυτικής κερκίδας που υποδεικνύονται με κίτρινο χρώμα θα πρέπει να παραμείνουν κλειστά και περιφραγμένα για να μην υπάρχει πρόσβαση φιλάθλων». Στο αυτονόητο ερώτημα που υποβάλαμε σήμερα «γιατί», η απάντηση ήταν ότι υπάρχουν ζητήματα ασφάλειας του σταδίου. Και το εύλογο ερώτημα που προκύπτει είναι: υπάρχει προηγούμενο α λα καρτ αδειοδότησης στον ίδιο αθλητικό χώρο; Και εμείς πήγαμε ένα βήμα παραπέρα και υποδείξαμε με λύπη μας στην Αρχή Αδειοδότησης Σταδίων ότι η μερική αδειοδότηση αθλητικού χώρου βρίσκεται έξω από το πνεύμα και το γράμμα του νόμου που ψήφισε η Βουλή.

Άρα εξ αντικειμένου αποδεδειγμένα υπάρχει πρόβλημα με το Μακάρειο Στάδιο. Πρόβλημα ασφάλειας και των ομάδων που αγωνίζονται και των συμπολιτών μας που προσέρχονται ως φίλαθλοι και προφανώς το χρώμα της φανέλας δεν έχει σημασία για την ασφάλεια. Και έχει λεχθεί κάτι το οποίο είναι και εύστοχο. Αν θεωρητικά αδειοδοτείτο η Ομόνοια με τους όρους που τέθηκαν, αν ο αγώνας ήταν Δόξα – Ομόνοια θα ήταν ασφαλής, όταν ήταν Ομόνοια – Δόξα δεν θα ήταν ασφαλής ο χώρος. Αυτά τα πράγματα είναι αστεία και δεν μπορούν να γίνουν αποδεκτά.

Πέραν τούτου η νομοθεσία που αφορά το μέρος της εφαρμογής των προνοιών για την κάρτα φιλάθλου έχει παράλληλες και αλληλένδετες πρόνοιες στο νόμο για την καταστολή και την πρόληψη της βίας. Εφόσον οι υποδομές των σταδίων δεν επιτρέπουν εκείνες τις αναγκαίες προσαρμογές για διάφορους λόγους που αφορούν τον ΚΟΑ την ΚΟΠ και βεβαίως τις ιδιοκτήτριες Ομάδες, τότε εκ των πραγμάτων είναι αντικειμενικά αδύνατο να εφαρμοστούν και οι πρόνοιες για την κάρτα φιλάθλου είτε συμφωνεί κανείς είτε διαφωνεί. Εμείς αυτά τα λέγαμε από την πρώτη στιγμή. Και είναι λυπηρό που πήρε πολλά χρόνια να έρθουμε στον ίδιο παρονομαστή. Να ασκήσουμε κοινοβουλευτική πίεση για εφαρμογή των νομοθεσιών. Την ίδια ώρα υπάρχει ένα χρονικό ορόσημο το οποίο είναι σκληρό. Σε τέσσερεις μέρες λήγει η αδειοδότηση των σταδίων. Και διερωτόμαστε αν εμείς δεν αναλαμβάναμε ως Ομάδα- κάτι που υιοθετήθηκε από όλες τις ομάδες πρέπει να πω- από τον περασμένο Νοέμβριο για να συζητήσουμε αυτά τα θέματα, αν δεν ερχόμασταν σήμερα να επαναφέρουμε το ζήτημα, αν δεν προέκυπτε το φιάσκο με την παραχώρηση του Μακαρείου Σταδίου προς την Ομόνοια τι θα έκαναν σε σχέση με την ασφάλεια των σταδίων οι αρμόδιοι φορείς; Λυπούμαι να παρατηρήσω ότι δεν θα έκαναν τίποτα. Θα προχωρούσαμε με σοβαρό κίνδυνο για την ασφάλεια των συμπολιτών μας.

Άρα, με όλα αυτά και πολλά άλλα που συζητήθηκαν σήμερα στην Επιτροπή – μόνο ένα θα υπογραμμίσω ότι στο ξεκάθαρο ερώτημα που έθεσα εκ μέρους του ΑΚΕΛ κατά πόσο η Αρχή Αδειοδότησης Σταδίων μπορεί να εγγυηθεί την ασφάλεια των ανθρώπων που θα εισέρχονται, αντιλαμβάνεστε η απάντηση δεν ήταν θετική-. στο μέρος που μας αναλογεί – και είναι το μικρότερο- ως Κοινοβούλιο, πρέπει να κάνουμε ότι είναι δυνατό για να ασκηθεί η ανάλογη πίεση για εφαρμογή της νομοθεσίας.

Ανεξαρτήτως των πολιτικών μας θέσεων για την επιμέρους πτυχή της κάρτας φιλάθλου. Για αυτό σε ένα πρώτο στάδιο φαίνεται να διαμορφώνεται μια συναντίληψη στην επιτροπή νομικών και έχουν δοθεί ανάλογες οδηγίες στους υπηρεσιακούς για να ετοιμαστεί πρόταση νόμου που θα αναστέλλει την εφαρμογή της κάρτας μέχρι τον επόμενο Δεκέμβριο.

Ταυτόχρονα θα αξιολογούμε τις δράσεις που πρέπει να αναληφθούν από τους αρμοδίους και βεβαίως υπό την αίρεση των Κοινοβουλευτικών μας Ομάδων θα δούμε αυτό το ζήτημα την ερχόμενη βδομάδα.

Είναι το ελάχιστο που μπορούμε να κάνουμε σε ότι αφορά στην ασφάλεια των σταδίων, σε ότι αφορά στην υποχρέωση των αρχών να εφαρμόζουν τις νομοθεσίες που ψηφίζονται.

Μας έχεις Like στο Facebook ;