Φωτογραφία: Yeni Duzen

Με χιλιάδες ομπρέλες βρέθηκαν και θα ξαναβρεθούν έξω από το γραφείο του «πρωθυπουργού»

Του Δημήτρη Στρατή

Ενα τραγικό δυστύχημα κτύπησε την τ/κ κοινότητα την περασμένη Τρίτη. Δύο μαθήτριες 16 χρόνων, καθώς και ο οδηγός του λεωφορείου στο οποίο επέβαιναν, έχασαν τη ζωή τους μετά από σύγκρουση με ένα μεγάλο μεταγωγικό φορτηγό.

Αυτό που ακολούθησε δεν το περίμενε η «κυβέρνηση» των κατεχομένων…

Τόσο ο «πρωθυπουργός» Χ. Οζγκιουργκιούν, καθώς και βασικός εταίρος του, Σερντάρ Ντεκτάς, δεν έχουν και δεν μπορούν να πουν κάτι στους Τ/κ που αντιδρούν. Και είναι χιλιάδες. Αυτή τη φορά οι άμεσα επηρεαζόμενοι, οι μαθητές, μπήκαν μπροστά απαιτώντας άμεσα να επανέλθει η ώρα Ευρώπης καθώς, επίσης, να γίνουν επιδιορθώσεις στο οδικό δίκτυο.

Η «Χ» συνομίλησε με δύο Τ/κ νέους, τον Baris Onel και τον Dogus Aripinar, οι οποίοι ήταν παρόντες στις μεγάλες κινητοποιήσεις και μας μεταφέρουν την όλη εικόνα.

Η βροχή δεν αποτέλεσε εμπόδιο… Χιλιάδες ομπρέλες στήθηκαν έξω από το γραφείο του λεγόμενου πρωθυπουργού. Κάτω από τις ομπρέλες βρίσκονταν μαθητές, νέοι και συνδικάτα, που απαιτούσαν μέχρι και παραιτήσεις. Οπως φαίνεται όμως, η οργίλη αντίδραση των Τ/κ ήταν γιατί το ποτήρι ξεχείλισε. Οι κινητοποιήσεις, οι οποίες θα συνεχιστούν και αύριο, ήταν αποτέλεσμα της ελεύθερης βούλησης των Τ/κ μαθητών που θεωρούν τους εαυτούς τους πολίτες του κόσμου και ζητούν να ζήσουν ως τέτοιοι.

Ξύπνησε ξανά η «πύρινη γενιά»

Σύμφωνα με τον Baris Onel, στην ιστορία των Τουρκοκυπρίων τα μαθητικά κινήματα δεν παρεμβαίνουν σοβαρά στις δημόσιες υποθέσεις, αν δεν υπάρχουν έκτακτες περιστάσεις που να το επιβάλλουν. Με αυτή την έννοια, οι Τουρκοκύπριοι έγιναν μάρτυρες μιας «πύρινης γενιάς» στη διαδικασία του δημοψηφίσματος του Σχεδίου Ανάν. Μια γενιά η οποία υποκίνησε τη δυναμική της κοινότητας των Τ/κ από τις ρίζες της, προκαλώντας την κινητοποίηση των Τουρκοκυπρίων και την απαίτησή τους για λύση και επανένωση της Κύπρου. Μετά το δημοψήφισμα του Σχεδίου Ανάν, η τουρκοκυπριακή κοινότητα είχε συρθεί σε ένα ψυχολογικό τραύμα. Η όλο και μεγαλύτερη επέμβαση της κυβέρνησης της Αγκυρας στις εσωτερικές υποθέσεις των Τουρκοκυπρίων μέσα από οικονομικές και σπασμωδικές κινήσεις, καθώς και η αποτυχία των προσπαθειών επίλυσης του κυπριακού προβλήματος, είχαν προκαλέσει μια εμβάθυνση της απελπισίας μέσα στην κοινότητα.

Το σοβαρό ατύχημα στον Πενταδάκτυλο, με αποτέλεσμα το θάνατο τριών ατόμων (δύο από αυτούς τους μαθητές) και το σοβαρό τραυματισμό πολλών άλλων, πυροδότησε τις αντιδράσεις των προηγούμενων ημερών, με πρωταγωνιστή το μαθητικό κίνημα.

troxaio katexomena

Το περιβάλλον απελπισίας συνέτεινε στο ξέσπασμα ενάντια στην «τυραννία»

Δεν ήταν όμως μόνο το σοβαρό τροχαίο ατύχημα που προκάλεσε τις κινητοποιήσεις, αλλά και μια σειρά από άλλους παράγοντες, σημειώνει ο Baris. Το συμβάν κτύπησε σε μια περίοδο που η τ/κ κοινότητα ζει σε ένα περιβάλλον απελπισίας. Με την πρόσβαση που έχουν οι Τ/κ στον έξω κόσμο είναι σε θέση να συγκρίνουν και να αντιπαραβάλλουν το περιβάλλον που ζουν με τις χώρες του κόσμου.

Η νέα γενιά κατέβηκε στους δρόμους για να πολεμήσει ενάντια στην «τυραννία» και τη θρασύτητα που υπάρχει στο πολιτικό περιβάλλον στην τουρκοκυπριακή κοινότητα με ένα σχεδόν «αφελές» και «μη πολιτικό» τρόπο, σημειώνει.

Τα αιτήματα των μαθητών και των νέων ήταν απλά: «Αλλάξτε τη ζώνη ώρας», «επιστροφή στην ευρωπαϊκή ζώνη ώρας», έτσι ώστε να μην πρέπει να πηγαίνουν σχολείο με το σκοτάδι. «Φτιάξτε σωστούς δρόμους» για τη διακίνηση του κόσμου, καθώς και τον κατάλληλο φωτισμό έτσι ώστε να μην πεθαίνουν οι φίλοι μας για το τίποτα», φώναξαν οι μαθητές. Με αυτή την έννοια, οι κινητοποιήσεις δεν έχουν καμία πολιτική κατεύθυνση ή συνθήματα.

Με την καθαρότητα της καρδιάς των παιδιών

Οι κινητοποιήσεις μπορεί να μην είχαν ιδιαίτερο πολιτικό περιεχόμενο, είχαν όμως την καθαρότητα της καρδιάς των παιδιών: Τα παιδιά είπαν ένα ξεκάθαρο «όχι σε περισσότερους θανάτους». Σε δύο ημέρες, σχεδόν 1.500 μαθητές συγκεντρώθηκαν μπροστά από το γραφείο του «πρωθυπουργού» για να εκφράσουν με έντονο τρόπο τα αιτήματά τους. Οχι μόνο το έκαναν αυτό, αλλά επίσης έδωσαν ένα μήνυμα προς το μέρος όσων τους κατηγόρησαν ότι εργαλειοποίησαν τις κινητοποιήσεις και ότι υποκινήθηκαν από πολιτικές ιδεολογίες που αντιτίθενται στην τουρκική παρέμβαση στην Κύπρο.

Τα παιδιά ήταν εκεί με την ελεύθερη βούλησή τους και δεν ήταν πολιτικοί, αναφέρει ο Baris. Τα αιτήματά τους ήταν σταθερά και δεν είναι διατεθειμένοι να τα εγκαταλείψουν μέχρι να δοθεί μια συγκεκριμένη απάντηση.

Μόλις τα συνδικάτα άρχισαν να έρχονται στην περιοχή της διαμαρτυρίας, οι μαθητές άρχισαν να επιστρέφουν στα σπίτια τους ή να παρακολουθούν από την πίσω μεριά της πορείας για να βεβαιωθούν ότι ήταν σε πλήρη έλεγχο το δικό τους μπλοκ στη διαδήλωση.

Εριξαν την πύλη

Μετά τη διαδήλωση των μαθητών, τα συνδικάτα είχαν μια σύγκρουση με την αστυνομία που είχε ως αποτέλεσμα να καταρριφθεί η πύλη του «πρωθυπουργικού γραφείου», εκφράζοντας τις απαιτήσεις των μαθητών πιο έντονα και ψάχνοντας για μια πολιτική απάντηση. Δυστυχώς, η δεξιά κυβέρνηση δεν έχει τίποτα να κάνει ή να πει, εκτός από το να συνεχίσει να έχει ξεδιάντροπη στάση προς αυτές τις απαιτήσεις, σημειώνει ο Baris.

Το τι θα φέρουν οι επόμενες ημέρες θα φανεί, καθώς μια άλλη διαδήλωση μαθητών είναι προγραμματισμένη για τη Δευτέρα. Ενα πράγμα είναι σίγουρο: Η νεολαία για άλλη μια φορά απέδειξε ότι είναι άτομα με ελεύθερη βούληση και δεν θα δεχθούν τίποτα άλλο από μια «διοίκηση» στα διεθνή πρότυπα. Τώρα, μάλιστα, που είναι πολίτες του κόσμου, χάρη στις τεχνολογίες των πληροφοριών, καταλήγει ο Baris.

Δεν πρόκειται για το πρώτο ατύχημα

O Dogus μάς πληροφορεί με λεπτομέρεια για τις αιτίες που οδήγησαν στο δυστύχημα καθώς και για τις τεράστιες ευθύνες της λεγόμενης κυβέρνησης. Δεδομένου ότι οι αιτίες που προκαλούν τα τροχαία ατυχήματα αυξήθηκαν, το θέμα έγινε πολύ ευαίσθητο μεταξύ της τουρκοκυπριακής κοινότητας, εξηγεί. Ιδιαίτερα όταν το ατύχημα συμβαίνει ως αποτέλεσμα των κακών οδικών συνθηκών, του κακού φωτισμού ή του καθόλου φωτισμού και άλλους παράγοντες υποδομής. Υπάρχουν επίσης ελλείψεις υποδομών με αποκλειστική ευθύνη της «κυβέρνησης», η οποία υποτίθεται ότι μπορεί να βεβαιώσει για την ασφάλεια χιλιάδων πολιτών στο δρόμο. Αφήνοντας κατά μέρος αυτή την κρίσιμη ευθύνη της κυβέρνησης, οι δρόμοι στη δεδομένη στιγμή σκοτώνουν περισσότερους ανθρώπους.

Τεράστια ευθύνη η παραμονή στην ώρα Σαουδικής Αραβίας

Ενας άλλος παράγοντας που έπαιξε καθοριστικό ρόλο στο τραγικό δυστύχημα είναι το ζήτημα της ώρας. Δεδομένου ότι η «κυβέρνηση» στο βορρά δεν μπορεί να δρα ανεξάρτητα από την Αγκυρα, αποφάσισε να ακολουθήσει την ώρα της Τουρκίας και εξακολουθεί να χρησιμοποιεί τη θερινή ώρα, με αποτέλεσμα οι μαθητές να πρέπει να ξυπνούν ώρες πριν από την ανατολή του ήλιου και να ξεκινούν για τα σχολεία τους μέσα στο σκοτάδι.

Η οδήγηση σε συνθήκες χαμηλού φωτισμού απαιτεί οι οδηγοί να είναι πιο προσεκτικοί, κάτι που κουράζει τους ανθρώπους κατά τη διάρκεια του ταξιδιού. Ο οδηγός του φορτηγού που ενεπλάκη στο δυστύχημα πέρασε στην απέναντι πλευρά του δρόμου και συγκρούστηκε με το σχολικό λεωφορείο.

Ο εν λόγω οδηγός δεν κατείχε έγκυρη άδεια εργασίας από τον περασμένο Αύγουστο. Αλλωστε, είχε άλλο ένα ατύχημα με το φορτηγό τον Ιούλιο, του κατασχέθηκε άδεια οδήγησης, αλλά συνέχισε να εργάζεται ως οδηγός. Η κατασκευαστική εταιρεία, η οποία δεν είχε ανανεώσει την άδεια εργασίας, θα έπρεπε να είχε επιθεωρηθεί από το «υπουργείο εργασίας και κοινωνικής ασφάλισης».

Μετά από διεξοδική ανασκόπηση όλων αυτών των παραγόντων, δεν είναι σωστό να κατηγορήσει κανείς αποκλειστικά τον οδηγό για το ατύχημα, με βάση τις εκτιμήσεις. Για το λόγο αυτό χιλιάδες πολίτες απαίτησαν να μπει ένα τέλος στη διαφορά ώρας και να ρυθμιστεί, όπως στην Ευρώπη και άλλες χώρες. Οχι στη ζώνη ώρας Σαουδικής Αραβίας, όπως η Τουρκία έπραξε, λένε. Οι νέοι ζήτησαν ακόμα την παραίτηση της λεγόμενης διοίκησης, δεδομένου ότι αυτό δεν ήταν το πρώτο ατύχημα που συνέβη κατά τη διάρκεια της θητείας της. Και οι προηγούμενες «κυβερνήσεις» προέβαιναν σε ανεπαρκείς ενέργειες ή δεν λάμβαναν μέτρα για να θεραπεύσουν την αιμορραγία των πληγών των Τ/κ, λένε ακόμα όσοι υπερασπίζονται ομαλές συνθήκες διαβίωσης και αξιοπρέπεια.

Οι ιδιωτικές εταιρείες δεν ακολούθησαν ποτέ τις οδηγίες

Κατά τη διαμαρτυρία της Πέμπτης η «κυβέρνηση» κυκλοφόρησε μια εντολή για την απαγόρευση κυκλοφορίας των βαρέων οχημάτων άνω των πέντε τόνων, πριν από την έναρξη των ωρών εργασίας και στο τέλος του χρόνου εργασίας. Τραγική ειρωνεία είναι ότι η εντολή αυτή έχει μπει σε ισχύ από το 2014.

Ωστόσο, καμία από τις εταιρείες έχει συμμορφωθεί με την εντολή αυτή. Οι μαθητές θα διοργανώσουν περισσότερες διαδηλώσεις στην Αμμόχωστο, καθώς και στο Λονδίνο, για να δείξουν αλληλεγγύη. Κινητοποιήσεις που θα αντικατοπτρίζουν το θυμό τους με την «κυβέρνηση», καταλήγει ο Dogus.