Ιδιωτικοποιήσεις και ασφάλεια των πολιτών

Του Σίμου Ευτυχίου

Ζούμε τις τελευταίες ημέρες το μεγαλύτερο δυστύχημα που υπήρξε ποτέ στην Ελλάδα και όπως όλα δείχνουν, θα παρουσιαστεί σαν ένα τραγικό λάθος του σταθμάρχη που, ας σημειωθεί, δεν είχε κανένα από τα προσόντα που απαιτούνται για την εργασία αυτή. Είναι όμως έτσι; Ή πίσω από την τραγωδία κρύβεται ο κανόνας «κέρδος αντί ασφάλεια» των νεοφιλελεύθερων πολιτικών που οι κυβερνήσεις ευλαβικά υπηρετούν;

Ας δούμε το χρονικό μέσα από το οποίο επήλθε αυτό τα τραγικό συμβάν και να δούμε την εφαρμογή αυτού του κανόνα:

2017: Υπογραφή από τον υπουργό Κωστή Χατζηδάκη συμφωνίας για ιδιωτικοποίηση του ΟΣΕ (βαγόνια) και παραχώρησή του στην ιταλική Trainose (η οποία ανήκει στον κρατικό ιταλικό σιδηροδρομικό όμιλο της FSI) έναντι ποσού 45 εκατομμυρίων ευρώ, αν και η εκτιμημένη της αξία άγγιζε τα 300 εκ.. ενώ το 2019 απορροφάται και η εταιρεία συντήρησης τρένων και στο Δημόσιο μένουν μόνο οι υποδομές του ΟΣΕ. Αξίζει ακόμα να αναφερθεί ότι η ιταλική εταιρεία αντικατέστησε όσα βαγόνια έπρεπε λόγω ηλικίας με μεταχειρισμένα βαγόνια από αυτά που η ελβετική κυβέρνηση αχρήστευε σαν επικίνδυνα για την ασφάλεια των πολιτών της και τα οποία ούτε η ιταλική κυβέρνηση δέχθηκε να χρησιμοποιηθούν!

2019-2021: Έλαβε τρεις προειδοποιήσεις ο διαχειριστής μέσα σε 12 μέρες από ειδικούς σε θέματα ασφάλειας τρένων και το Υπουργείο Μεταφορών τις είχε αγνοήσει παντελώς.

27/4/2022: Στέλεχος του ΟΣΕ παραιτείται αφήνοντας αιχμές στην κυβέρνηση για έλλειψη μέτρων ασφαλείας.

31/10/2022: Εκδίδεται από τους συνδικαλιστές εξώδικο για μη τήρηση μέτρων ασφαλείας και η κυβερνητική απάντηση ήταν η δραστική μείωση της χρηματοδότησης των υποδομών του ΟΣΕ.

Αρχές Φεβρουαρίου 2023: Συνδικαλιστές ΟΣΕ και Trainose αναλαμβάνουν δράση με προειδοποιητικά μέτρα για να προλάβουν το δυστύχημα που έρχεται, ενώ η κυβέρνηση κήρυσσε κάθε δυναμική αντίδραση παράνομη χαρακτηρίζοντάς την «μικροπολιτική» και απέρριπτε κάθε αίτημά τους.

15/2/2023: Παρέμβαση της ΕΕ με κλήση του ελληνικού κράτους στα δικαστήρια για μη τήρηση μέτρων ασφαλείας και η απάντηση της κυβέρνησης διά του Υπουργού Μεταφορών Κώστα Καραμανλή (ο οποίος μετά την τραγωδία έχυνε κροκοδείλια δάκρυα) στις 20 Φεβρουαρίου ήταν ότι «δεν παίζουμε με την ασφάλεια των επιβατών στα τρένα», την ίδια ώρα που ο Πρωθυπουργός προγραμμάτιζε εγκαίνια και φιέστα για το άνοιγμα γραφείων υπηρεσίας ασφάλειας των τρένων χωρίς αυτή η υπηρεσία να υπήρχε καν!

Έτσι φθάσαμε στο πολύνεκρο αυτό δυστύχημα, το οποίο αποδεικνύεται, από τα πιο πάνω, ότι ήταν πλήρως ανατρέψιμο αν η κυβέρνηση λάμβανε σοβαρά υπόψιν τους «μικροπολιτικούς και αχάριστους» συνδικαλιστές.

Δεν ήταν λάθος, αλλά έγκλημα. Η ελληνική κυβέρνηση και αυτές οι νεοφιλελεύθερες πολιτικές φέρουν την κύρια ευθύνη για την τραγωδία. Στο βωμό της εξοικονόμησης έλαβαν οι κυβερνώντες εγκληματικές και δολοφονικές αποφάσεις.

Είναι άλλο ένα δίδαγμα ότι βασικές υπηρεσίες και υποδομές, όπως μέσα μαζικής μεταφοράς, ενέργεια, τηλεπικοινωνίες, αερομεταφορές, νερό, αποχετεύσεις κ.ά. δεν ξεπουλιούνται και δεν παραδίδονται στο κέρδος. Είναι δημόσια αγαθά, ανήκουν σε όλη τη κοινωνία για να την υπηρετούν και να της προσφέρουν υπηρεσίες με τη μέγιστη δυνατή ασφάλεια. Άλλως πως οι σημερινές απολογίες θα είναι κούφια λόγια και υποκρισία, αφού οι τραγωδίες θα συνεχίσουν.

* ΓΤΑ ΣΗΔΗΚΕΚ ΠΕΟ

 

 

 

Google News icon Aκολουθήστε μας στο Google News

Οι τελευταίες ειδήσεις από την Κύπρο και τον κόσμο και όλη η επικαιρότητα στο dialogos.com.cy