Ιερός πόλεµος για το τριπρόσωπο και την ανάδειξη στον αρχιεπισκοπικό θρόνο

Μεγάλη και έντονη προβλέπεται να είναι η µάχη για την κατάκτηση του αρχιεπισκοπικού θρόνου.

Ανέκαθεν στην Κύπρο η ανάδειξη κάποιου ιεράρχη στο ανώτατο αξίωµα της κυπριακής Ορθόδοξης Εκκλησίας είχε µεγάλη σηµασία, αφού αυτό το αξίωµα σήµαινε –και σηµαίνει- πρώτιστα εξουσία, πολλές φορές απόλυτη, όπως κατά την περίοδο της Οθωµανοκρατίας και της Αγγλοκρατίας. Κι αυτό γιατί η Εκκλησία ήταν η µόνη αναγνωρισµένη εξουσία από τους δύο κατακτητές. Πέραν τούτων, η εκλογή στον αρχιεπισκοπικό θρόνο σηµαίνει αίγλη και κυρίως τον έλεγχο της µυθικής περιουσίας της κυπριακής Εκκλησίας.

Σηµειώνεται πως αν και συνταγµατικά υπάρχει διαχωρισµός Εκκλησίας και Κράτους, αφού το Σύνταγµα ορίζει θρήσκευµα για τις δύο κοινότητες της Κύπρου αλλά όχι για το κράτος, πρακτικά αυτό δεν ισχύει. Λόγω των πολιτικών εξελίξεων, από το 1963 και µετά, όπου η διαχείριση του κράτους πέρασε στην ε/κυπριακή κοινότητα, η ορθόδοξη πίστη µετατράπηκε σε πίστη του Κράτους.

 

Του  Μιχάλη Μιχαήλ

 

Μετρούν φίλους και εχθρούς τα µέλη της Ιεράς Συνόδου που ενδιαφέρονται να λάβουν µέρος στην κούρσα διαδοχής του Αρχιεπισκόπου Χρυσοστόµου Β’, η οποία άρχισε και επίσηµα πλέον, µε το χρόνο να µετρά αντίστροφα για την 18η ∆εκεµβρίου, ηµέρα διεξαγωγής της ψηφοφορίας ανάµεσα στους πιστούς. Με βάση τα όσα αποφάσισε η Ιερά Σύνοδος, όσοι ενδιαφέρονται για το θρόνο θα πρέπει να υποβάλουν τις υποψηφιότητές τους την ερχόµενη Τρίτη. ∆εν αποκλείεται όµως ακόµα και µετά την υποβολή των υποψηφιοτήτων να υπάρξουν αλλαγές στο πλαίσιο συνεννοήσεων που, ως γνωστό, άρχισαν εδώ και καιρό.

 

Οι επικρατέστεροι για το τριπρόσωπο

 

Οι πλείστοι των υποψηφίων ήταν έτοιµοι από καιρό και ανέµεναν το θάνατο του Χρυσόστοµου Β’ προκειµένου να ενεργοποιήσουν τις οµάδες στήριξης και να αρχίσουν την εκστρατεία. Παράλληλα, είχαν κάνει ήδη κάποιες επαφές για σκοπούς υποστήριξης µέσα στην Ιερά Σύνοδο σε περίπτωση που θα βρίσκονταν στον τελικό κατάλογο του λεγόµενου τριπρόσωπου.

 

Μέχρι στιγµής όλα συγκλίνουν στο ότι προβάδισµα έχει ο Λεµεσού Αθανάσιος και ακολουθεί ο Ταµασού Ησαΐας, ενώ δεν µπορεί να εκτιµηθεί στα σίγουρα ποιος θα είναι ο τρίτος στη σειρά. Επικρατέστεροι για την τρίτη θέση φέρονται να είναι ο Πάφου Γεώργιος, ο Μόρφου Νεόφυτος και ο Κωνσταντίας Βασίλειος, ενώ ακολουθεί από απόσταση ο Καρπασίας Χριστοφόρος και ο Κερύνειας Χρυσόστοµος.

 

 

Οι εν δυνάµει υποψήφιοι

 

Σύµφωνα µε τα µέχρι τώρα δεδοµένα, ο Λεµεσού Αθανάσιος φέρεται να τυγχάνει της στήριξης των επισκόπων Λήδρας, Νεαπόλεως και Αµαθούντος.

 

Ο Ταµασού Ησαΐας προσδοκά στη στήριξη του Κύκκου Νικηφόρου, µιας και προέρχεται από τη µονή Κύκκου, αν και ο τελευταίος δεν έχει αποκαλύψει τις προθέσεις του.

 

Στο στρατόπεδο του Πάφου Γεώργιου φαίνεται να παρατάσσονται δύο τουλάχιστον Μητροπολίτες, οι Κιτίου και Χύτρων, ενώ κάποιοι άλλοι συγκαταλέγουν στους υποστηρικτές του και τον Κυρηνείας, καθώς και τον ηγούµενο Αγίου Νεοφύτου.

 

Ήρεµη δύναµη, λόγω ήπιου χαρακτήρα και µετριοπάθειας, θεωρείται ο Κωνσταντίας Βασίλειος, το όνοµα του οποίου δεν αναµίχθηκε σε σκάνδαλα ή σε οποιεσδήποτε διαµάχες εντός και εκτός Εκκλησίας, αλλά δεν φαίνεται να εξασφαλίζει αρκετούς υποστηρικτές µέσα στη Σύνοδο.

 

Ο Καρπασίας Χριστοφόρος είναι για χρόνια ένοικος της Αρχιεπισκοπής και κοντά στον τέως Αρχιεπίσκοπο, γεγονός που του επέτρεψε να διατηρεί σχέσεις µε όλη την αρχιεπισκοπική περιφέρεια.

 

Τέλος, ο Μόρφου Νεόφυτος, ο οποίος δεν εντάσσεται σε κάποιο στρατόπεδο, δεν φαίνεται να έχει στήριξη από άλλους συνοδικούς, καθώς µε την όλη δράση του, ιδιαίτερα την περίοδο της πανδηµίας, προκάλεσε αρκετές αντιπάθειες.

 

Πάντως µέχρι στιγµής έχουν καταθέσει επίσηµα τις υποψηφιότητές τους ο Ταµασού Ησαΐας, ο οποίος ανακοίνωσε την υποψηφιότητά του χθες Σάββατο το απόγευµα, συνοδεία µεγάλης οµάδας στήριξης. Την υποψηφιότητά του εξήγγειλε επίσης επίσηµα και ο Καρπασίας Χριστοφόρος, ο οποίος θεωρεί ότι έχει έρεισµα στην πλατιά βάση της κοινωνίας. Ωστόσο, σύµφωνα µε τις εκτιµήσεις, οι δυνατότητές του είναι περιορισµένες. Την υποψηφιότητα του Λεµεσού Αθανάσιου στηρίζει επίσης µια µεγάλη οµάδα, ενώ ο ίδιος δεν έχει υποβάλει ακόµα υποψηφιότητα.

 

Η κόντρα Καρπασίας και Κωνσταντίας

 

Στο µεταξύ, άρχισαν οι πρώτες κόντρες, µε τον Κωνσταντίας Βασίλειο να αναφέρει στον «Άστρα» την περασµένη Τρίτη ότι ο Καρπασίας Χριστοφόρος προσέγγισε τόσο τον ίδιο όσο και τον Πάφου Γεώργιο για να τους πείσει να αποσυρθούν προς όφελός του. Τον ισχυρισµό του Κωνσταντίας απέρριψε ο Καρπασίας, επίσης στον «Άστρα», την περασµένη Πέµπτη.

 

Ο Κωνσταντίας ξεκαθάρισε δηµόσια ότι δεν θα αποσυρθεί και παρόµοια στάση φαίνεται να τηρεί και ο Πάφου, που για ένα διάστηµα θεωρείτο σίγουρο ότι θα ήταν ο νέος Αρχιεπίσκοπος. Παρά ταύτα, ο Καρπασίας παραµένει µέχρι στιγµής αµετακίνητος στην υποψηφιότητά του.

 

Είναι φανερό, όµως, ότι τυχόν υποψηφιότητά του αφαιρεί ψήφους από τους δύο προαναφερόµενους, αφού κινείται στην ίδια δεξαµενή ψήφων.

 

 

Βάζει πλώρη για Φανάρι ο Ταµασού

 

Την ίδια ώρα, δίνουν και παίρνουν οι φήµες ότι ο Ταµασού Ησαΐας είναι υπό δυσµένεια από τον Οικουµενικό Πατριάρχη Βαρθολοµαίο λόγω της φιλορωσικής του στάσης. Ωστόσο, όπως έχει ήδη ανακοινωθεί, ο Ταµασού, επικεφαλής αντιπροσωπείας ιερωµένων και λαϊκών της µητρόπολής του, θα βρεθεί στο Φανάρι στις 28, 29 και 30 Νοεµβρίου, προσκεκληµένος του Πατριάρχη.

 

Οι πληροφορίες αναφέρουν ότι µαζί µε τον Πατριάρχη θα χειροτονήσουν διάκονο της µητρόπολης, ενώ ανήµερα της γιορτής του Απ. Ανδρέα, που είναι η γιορτή του Πατριαρχείου, ο Ησαΐας θα είναι µεταξύ αυτών που θα συλλειτουργήσουν µε τον Βαρθολοµαίο. ∆εν αποκλείεται εκεί να βρίσκεται και ο Κωνσταντίας ως εκπρόσωπος της κυπριακής Εκκλησίας.

 

Αδιαφορεί για τις αρχιεπισκοπικές εκλογές η πλειοψηφία των πολιτών

 

∆ηµοσκόπηση της IMR που δόθηκε στη δηµοσιότητα εµφανίζει µόλις έναν στους τρεις ερωτηθέντες να επιδεικνύει ενδιαφέρον για τις αρχιεπισκοπικές εκλογές. Συγκεκριµένα, στο ερώτηµα «σε ποιο βαθµό σάς ενδιαφέρουν οι αρχιεπισκοπικές εκλογές, το 15% των ερωτηθέντων δήλωσε σε µεγάλο βαθµό, το 18% σε αρκετό βαθµό, ενώ το 23% σε µικρό βαθµό και το 44% καθόλου.

 

Χαµηλά ποσοστά καταγράφει και η πρόθεση των πολιτών να συµµετάσχουν στις αρχιεπισκοπικές εκλογές που θα αναδείξουν το τριπρόσωπο. Πέραν του 40% των ερωτηθέντων δηλώνουν πως δεν θα συµµετάσχουν στις εκλογές, ενώ απόλυτα σίγουρο ότι θα ψηφίσει δηλώνει µόλις το 23%. Το 15% των ερωτηθέντων δηλώνει αρκετά σίγουρο ότι θα ψηφίσει και το 21% όχι και τόσο σίγουρο.

 

Πώς θα διεξαχθούν οι αρχιεπισκοπικές εκλογές

 

Οι προσεχείς αρχιεπισκοπικές εκλογές θα διεξαχθούν σε δύο επίπεδα.

 

Στις 18 ∆εκεµβρίου οι εκλογείς, δηλαδή οι πιστοί που θα θελήσουν να ψηφίσουν, θα µπορούν να επιλέξουν έναν εκ των υποψηφίων που το όνοµά του θα αναγράφεται στο ψηφοδέλτιο και δίπλα θα είναι η φωτογραφία του. Αυτό γίνεται µετά την πρόσφατη τροποποίηση του Καταστατικού της Εκκλησίας. Υπενθυµίζεται ότι στις εκλογές του 2006 ο κάθε ψηφοφόρος ανέγραφε στο ψηφοδέλτιο το όνοµα του υποψηφίου που ήθελε.

 

Από την ψηφοφορία αυτή θα προκύψει το τριπρόσωπο, δηλαδή οι τρεις πρώτοι. Στη συνέχεια θα υπάρξει µία περίοδος τριών ηµερών για υποβολή ενστάσεων και εντός πέντε ηµερών θα πρέπει να ανακοινωθεί και επίσηµα το τριπρόσωπο, το οποίο θα παραπεµφθεί στην Ιερά Σύνοδο. Μέσα σε τρεις ηµέρες τα 16 µέλη της Ιεράς Συνόδου θα εκλέξουν µεταξύ των τριών τον νέο Αρχιεπίσκοπο. Εκεί αναµένεται ο καθένας να δώσει την ψήφο του µε βάση τα δικά του κριτήρια, τα οποία θα βασίζονται περισσότερο στις διαπροσωπικές σχέσεις και τα συµφέροντα ενός εκάστου, παρά στη βάση εκκλησιαστικών ή θρησκευτικών κριτηρίων. Όπως επεσήµανε στον «Άστρα» ο Θεολόγος Θεόδωρος Κυριακού, δεν αποκλείεται η εκλογή κάποιου µεγάλης ηλικίας για να κερδηθεί χρόνος, αναµένοντας ότι ο θρόνος θα κενωθεί ξανά σε σύντοµο χρονικό διάστηµα.

 

Για να εκλεγεί κάποιος Αρχιεπίσκοπος, θα πρέπει να πάρει την απόλυτη πλειοψηφία των µελών της Ιεράς Συνόδου. Αν δεν υπάρξει πλειοψηφία, τότε γίνεται δεύτερη ψηφοφορία ανάµεσα στους δύο υποψηφίους που πλειοψήφησαν και σε περίπτωση ισοψηφίας, θα γίνει κλήρωση µεταξύ των δύο.

 

Στο περιθώριο της εκκλησιαστικής µάχης διεξάγεται µια ακόµα µάχη για να κερδηθούν οι ψήφοι Ρώσων και Ουκρανών που ζουν µόνιµα στην Κύπρο. Οι Ρώσοι υπολογίζονται γύρω στις 40.000 και οι Ουκρανοί στις 5.000. Ωστόσο είναι αµφίβολο πόσοι τελικά θα καταφέρουν να ψηφίσουν, αφού θα πρέπει να παρουσιάσουν πιστοποιητικό βάπτισης από την ενορία καταγωγής τους, το οποίο θα πρέπει να επικυρωθεί για να γίνει εγγραφή στον εκλογικό κατάλογο. Αυτή η διαδικασία χρειάζεται χρόνο, ο οποίος είναι αµφίβολο αν επαρκεί.

 

 

 

Ακολουθήστε το dialogos.com.cy, στο Google News

Οι τελευταίες ειδήσεις από την Κύπρο και τον κόσμο και όλη η επικαιρότητα στο dialogos.com.cy.