Ηλεκτρικά αυτοκίνητα: Το κλειδί για τη μείωση των ρύπων

Του Κωστή Πιτσιλλούδη

Η κυβέρνηση επέλεξε την ακριβή οδό, όπως παραδέχεται το ίδιο το Υπουργείο Ενέργειας, Εμπορίου και Βιομηχανίας, για την επίτευξη του 10% για τις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας (ΑΠΕ) στις μεταφορές, ο οποίος είναι υποχρεωτικός περιβαλλοντικός στόχος, προερχόμενος από την Ε.Ε. και πρέπει να επιτευχθεί μέχρι την τελευταία ημέρα του έτους που διανύουμε. Συγκεκριμένα, η Κύπρος θα προχωρήσει στην πρόσμιξη πιστοποιημένων βιοκαυσίμων στα συμβατικά καύσιμα, για να βρεθεί από το 2,7% στις ΑΠΕ στο 10%.

Στην Κύπρο, όπου οι αυξήσεις των καυσίμων γίνονται κατά το δοκούν και οι περιβαλλοντικές ευαισθησίες μπαίνουν στο περιθώριο ή σκεπάζονται με το μανδύα «της προστασίας του περιβάλλοντος», οφείλουμε να ενημερωθούμε για τις δυνατότητες που μας προσφέρει η τεχνολογία, για να λύσουμε, όσο είναι δυνατόν, το τεράστιο περιβαλλοντικό και οικονομικό πρόβλημα που διογκώνεται από την ανευθυνότητα της κυβέρνησης.

Η σχεδόν ανύπαρκτη περιβαλλοντική πολιτική εκ μέρους της κυβέρνησης εκτός του ότι μας εκθέτει στην υπόλοιπη Ευρώπη, δημιουργεί και μία οικονομική ασφυξία, η οποία αγγίζει σχεδόν κάθε νοικοκυριό της Κύπρου.

Παρόλο που η πολιτική απόφαση να σταματήσει η ολοκληρωτική εξάρτηση για τη διακίνηση από τα υγρά καύσιμα (βενζίνη – πετρέλαιο) λήφθηκε το 2012, εντούτοις παρέμεινε αδειανό πουκάμισο, αφού ελάχιστα έγιναν για την προώθηση και υλοποίηση της απόφασης αυτής.

«Καθαρή» λύση

Η λύση του ηλεκτρικού αυτοκινήτου είναι μια «καθαρή», όπως την αποκαλούν οι ειδικοί, λύση που δεν επιβαρύνει τον οικονομικό προγραμματισμό του νοικοκυριού και επιπροσθέτως δεν επιβαρύνει ούτε το περιβάλλον. Η επιλογή του ηλεκτρικού αυτοκινήτου έχει να προσφέρει πολλαπλές οικονομικές δυνατότητες. Σύμφωνα με τις έρευνες, τα πλεονεκτήματα από την απόκτηση τέτοιου αυτοκινήτου είναι αρκετά και είναι άξιο απορίας γιατί δεν προωθήθηκε από την κυβέρνηση. «Τα οχήματα αυτά δεν δημιουργούν ρύπους, είναι αθόρυβα, φιλικά προς το περιβάλλον, έχουν την ευχέρεια να λειτουργούν σε πιο υψηλές στροφές από τους βενζινοκινητήρες, έχουν πολύ χαμηλό κόστος συντήρησης και χρήσης, η οποία ανέρχεται κατά μέσο όρο μόλις στα 150 ευρώ ετησίως. Δεδομένου ότι κινούνται με ηλεκτρισμό, το κόστος κίνησης είναι σταθερό και δεν επηρεάζεται από τις διακυμάνσεις στις τιμές του πετρελαίου και της βενζίνης», δήλωσε στην «Κυριακάτικη Χαραυγή» ο τέως πρόεδρος της ΡΑΕΚ, Γιώργος Σιαμμάς.

«Είναι πασιφανές ότι η κυβέρνηση δυστοκεί να εφαρμόσει μια ολοκληρωμένη περιβαλλοντική πολιτική, η οποία δεν καταφέρνει να ευθυγραμμίζεται με τις οδηγίες της Ε.Ε., έχοντας ως αποτέλεσμα η Κύπρος να πληρώνει ποινές οι οποίες επιβαρύνουν τους πολίτες», συμπλήρωσε.

Τα κίνητρα βέβαια που προσφέρει η υπόλοιπη Ευρώπη στους πολίτες της για να κρατήσουν χαμηλό κόστος όσον αφορά τη διακίνησή τους αλλά και τις ζημιογόνες παραμέτρους για το περιβάλλον από τους ρύπους είναι τέτοια που δελεάζουν και τον πιο καχύποπτο πολίτη. Απαλλαγές από φόρους για αυτοκίνητα με μηδενικές εκπομπές, συστήματα επιχορηγήσεων μέχρι 6.000 ευρώ, αλλά και «τιμωρητικά» τέλη για υψηλούς ρύπους, χορηγίες απόσυρσης κ.λπ. συνθέτουν μια σοβαρή περιβαλλοντική πολιτική και θέτουν στον πολίτη ένα ισχυρό δέλεαρ να διακινείται οικονομικά και περιβαλλοντικά μέσα στους δρόμους.
«Θα πρέπει να καταρτιστεί ολοκληρωμένος μακροχρόνιος σχεδιασμός που να επιδέχεται ανασχεδιασμό ανά τακτά χρονικά διαστήματα. Καθώς η ηλεκτροκίνηση αποτελεί κλειδί για την επιτυχία των στόχων που έχουν τεθεί για τη μείωση της ρύπανσης, θα έπρεπε να δοθούν κίνητρα στους πολίτες, όπως η φοροαπαλλαγή. Επίσης, θα πρέπει να αυξηθούν οι σταθμοί φόρτισης ηλεκτρικού οχήματος, έτσι ώστε να παρέχεται ευκολότερη πρόσβαση στους οδηγούς», πρόσθεσε ο κ. Σιαμμάς.

«Επίσης, η κυβέρνηση θα έπρεπε να έδινε το παράδειγμα προς τους πολίτες με τη συμπερίληψη εντός των προνοιών των νέων συμβάσεων των δημόσιων μεταφορών, τη χρήση εναλλακτικών τεχνολογιών, τουλάχιστον στα αστικά κέντρα, για την επίτευξη καθαρότερου περιβάλλοντος», κατέληξε ο κ. Σιαμμάς.

Ραγδαία αύξηση των πωλήσεων ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην Ευρώπη

Στην Ευρώπη δίνουν ιδιαίτερο βάρος στην προώθηση των ηλεκτρικών αυτοκινήτων, μέσω των οποίων μπορεί να επιτευχθεί ο στόχος που έχει θέσει η Ε.Ε., όχι μόνο του μέσω του προγράμματος «2020», αλλά και του «Εγχειρήματος Ευρώπη 2030», το οποίο προνοεί μέχρι και 40% μείωση των ρύπων. Η απόδειξη για την προώθηση των ηλεκτρικών αυτοκινήτων από τα πλείστα κράτη της Ε.Ε. αποδεικνύεται από τον αριθμό των πωλήσεων ηλεκτρικών οχημάτων οι οποίες αυξάνονται, ενώ οι πωλήσεις οχημάτων με πετρέλαιο μειώνονται.
Σύμφωνα με στοιχεία, από τον Ιούλιο μέχρι και τον Σεπτέμβριο του 2019 ο αριθμός των πετρελαιοκίνητων οχημάτων που καταχωρίσθηκαν στην Ευρωπαϊκή Ένωση μειώθηκε κατά 14,1% σε 1 εκατομμύριο μονάδες. Παράλληλα, σχεδόν 200.000 ηλεκτροκίνητα οχήματα πωλήθηκαν εντός των κρατών-μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης, από τον Ιανουάριο έως τον Σεπτέμβριο του 2019, με 73.000 από αυτά να έχουν πωληθεί το τρίτο τρίμηνο σε σύγκριση με μόλις 32.000 την αντίστοιχη περίοδο του 2018. Εν αντιθέσει, στην Κύπρο είχαν εγγραφεί μόλις 56 ηλεκτρικά αυτοκίνητα, από τα 10.920 που είχαν καταχωρισθεί κατά το πρώτο τρίμηνο του 2019.

Οι αυστηρότεροι περιορισμοί στις εκπομπές αυτοκινήτων στα αστικά κέντρα μπορούν να επιφέρουν άμεση μείωση των ρύπων. Πολλές πόλεις της Ευρώπης, όπως το Άμστερνταμ και η Μαδρίτη, εισήγαγαν απαγορεύσεις στα πετρελαιοκίνητα οχήματα στις κεντρικές επιχειρηματικές περιοχές τους, με αποτέλεσμα οι ταξινομήσεις ντίζελ να μειωθούν κατά 14% και κατά συνέπεια να μειωθεί το μερίδιο αγοράς του πετρελαίου ντίζελ σε μόλις 30%.

Το κόστος του ηλεκτρικού αυτοκινήτου

Το μέσο κόστος ενός μεσαίου μεγέθους ευρωπαϊκού ηλεκτρικού αυτοκινήτου ανέρχεται στι €40.000, ενώ τα αντίστοιχα κινεζικής προέλευσης ηλεκτρικά αυτοκίνητα κοστολογούνται στα €23.000.

Επίσης, το κόστος της μπαταρίας των κινέζικων οχημάτων (έχει οκτώ χρόνια εγγύηση με δυνατότητα στα 80% φόρτιση να καλύψει 228km) είναι αρκετά πιο φθηνό σε σύγκριση με ένα ευρωπαϊκής προέλευσης αυτοκίνητο.

Πέρα από το χαμηλό κόστος συντήρησης, τα ηλεκτρικά οχήματα είναι ανταγωνιστικά και στο κόστος χρήσης. Η μέση κατανάλωση για μία πλήρη φόρτιση ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου είναι περίπου 30‐40kWh την ημέρα. Το κόστος μιας πλήρους φόρτισης εξαρτάται από τον πάροχο της ηλεκτρικής ενέργειας, σήμερα η ΑΗΚ. Στους φορτιστές της ΑΗΚ το κόστος είναι περίπου €4.81 για χρήση 220 χιλιομέτρων. Αυτό σημαίνει ότι η κατανάλωση είναι μόλις 2,19 σεντς ανά χιλιόμετρο. Το κόστος της οικιακής φόρτισης είναι υψηλότερο, στα 3,05 σεντς ανά χιλιόμετρο, ενώ η χρήση ρεύματος μεταξύ 23:00 ‐ 09:00 είναι πιο οικονομική και κοστίζει 2,64 σεντς ανά χιλιόμετρο.

Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι η εφεύρεση που λύνει τα χέρια στον ταλαιπωρημένο οικονομικά πολίτη-οδηγό. Οι διεθνείς απαιτήσεις για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα περιέχουν στοιχεία σχετικά με το σχεδιασμό, τις επιπτώσεις στο περιβάλλον και την ασφάλεια και είναι υποχρεωτικές για όλους τους κατασκευαστές, είτε κατασκευάζονται στην Κίνα είτε στην Ευρώπη, όπως ισχύει για όλα τα αυτοκίνητα και τα εξαρτήματα που εισάγονται στην Ευρώπη.

Google News icon Aκολουθήστε μας στο Google News

Οι τελευταίες ειδήσεις από την Κύπρο και τον κόσμο και όλη η επικαιρότητα στο dialogos.com.cy