Με αφορμή/ Ορίζοντας

Ιουλίτα Τουμαζή: Η απειλή ενός κόσμου χωρίς όνειρα φαίνεται να εν κοντά

 Με αφορμή … την παράσταση Setting the Codes for the Heart of a Dream που παρουσιάζεται στο theYard.Residency22 η Ιουλίτα Τουμαζή μιλά στον Ορίζοντα:

Πως αντιλαμβάνεστε εσείς την θεματική του φετινού theYard.Residency: “Μαρτυρίες από τα χρόνια των Μεγάλων Ονείρων”; Πως συνδέεται με την παράσταση σας;

Όταν είδα το ανοιχτό κάλεσμα του MITOS “Μαρτυρίες από τα χρόνια των Μεγάλων Ονείρων”, το πρώτο πράμα που μου ήρτε στο νου ήταν ο Μάνος Χατζιδάκις, που με κομάθκια όπως το “Βαλς των Xαμένων Oνείρων”, φέρνει μια παρόμοια νοσταλγία όπως ο τίτλος του καλέσματος. Εσκέφτουμουν πως η ίδια η  μουσική λειτουργεί ως μια μαρτυρία για όνειρα, που σχεδόν γίνουνται αθάνατα μέσω της, όπως τζαι άλλων τεχνών. Έτσι αποφάσισα ότι η παράσταση που ήθελα να κάμω, ήταν να έσιει σαν κεντρικό άξονα τη μουσική, τη λογοτεχνία τζαι τον κινηματογράφο σαν ένα τρόπο για να μελετήσουμε τι εν τα όνειρα. Όμως ακόμα επροβλημάτιζε με, ποια εν όντως τα χρόνια των μεγάλων ονείρων, εν τα χρόνια των επαναστάσεων του παρελθόντος, τα χρόνια πριν αποτύχουν τα ‘grand narratives’, ή μήπως κάθε εποχή έσιει τα μεγάλα όνειρα της, που μόνο στο μέλλον εν να μπορούμε να τα δούμε; Γι’ αυτό, αποφάσισα ότι ο πρωταγωνιστής της παράστασης εν να ήταν μια τεχνητή νοημοσύνη, ένα ΑΙ (Artificial Intelligence), σε ένα απροσδιόριστο μέλλον, όπου πλέον τα όνειρα εν  να έχουν εξαλειφθεί, τζαι σαν έννοια, τζαι σαν βιολογική λειτουργία, έτσι ώστε να έχουμε την απαραίτητη απόσταση για να τα ερευνήσουμε.

Χρειαζούμαστε νέα, συλλογικά όνειρα μέσα που τα οποία εννά μπορούμε να φανταστούμε καλλύτερους κόσμους, με καλλύτερα οικονομικο-πολιτικά συστήματα τζαι συνθήκες ζωής.

Πείτε μας κάτι περισσότερο για τους συντελεστές της παράστασης

Η παράσταση εν multidisciplinary (αμάλγαμα πολλών κλάδων), τζαι το κάθε μέλος της ομάδας φέρνει την δική του τεχνογνωσία. Το ΑΙ θα μετουσιώνει η Νάγια Αναστασιάδου, ο  Παναγιώτης Μηνά εν να κάμει μαζί μου την σκηνοθεσία τζαι την μουσική, που εν βασισμένη σε κομμάθκια που επιάσαμε μετά που ένα ανοιχτό κάλεσμα, για το οποίο εζητήσαμε που τον κόσμο να μας στείλει τραγούδια που θυμίζουν όνειρα (το playlist είναι προσβάσιμο δαμέ: https://youtube.com/playlist?list=PLyyY0Dm0C1bFsXC0XozQli_Vl2LUmdJIG ). Εγώ έγραψα το κείμενο, που στην ουσία είναι ένας μονόλογος που το ΑΙ προσπαθεί ερευνώντας θεωρίες ψυχαναλυτικές, φιλοσοφικές, τζαι διάφορα art forms, να καταλάβει τούτη την έννοια. Η Μαρία Λεωνίδου, με έργα τέχνης της που εννα εξαπλώνουνται στο χώρο, τζαι πάνω στην ηθοποιό, διαμορφώνει την σκηνική εμπειρία.

«Σε ένα απροσδιόριστο μέλλον, μια Τεχνητή Νοημοσύνη (Α.Ι.) κάμνει έρευνα για να καταλάβει τι υπήρξαν τα όνειρα, μια έννοια που έχει πλέον εξαλειφθεί» αναφέρει το δελτίο τύπου. Πόσο μακριά είμαστε από αυτό το μέλλον χωρίς όνειρα;

Νομίζω ότι εν μπορώ να απαντήσω κατευθείαν τούτη την ερώτηση, αλλά ίσως την απαντήσει το ΑΙ στην παράσταση. Αν σκεφτούμε ότι πλέον «είναι πιο εύκολο κανείς να φανταστεί το τέλος του κόσμου παρά το τέλος του καπιταλισμού» (απόσπασμα που το Καπιταλιστικός Ρεαλισμός του Mark Fischer), η απειλή ενός κόσμου χωρίς όνειρα φαίνεται να εν κοντά. Εν κρίσιμη ερώτηση το αν ήδη χάνουμε την ικανότητα να ονειρευκούμαστε έξω που τούτο το σύστημα, αν τα όνειρα μας εν διαμορφωμένα τζαι προκαθορισμένα που την κοινωνία στην οποία ζούμε, ή, αν τελικά τα όνειρα εν τζείνα που μπορούν να μας σώσουν τζαι να μας κάμουν να σκεφτούμε εναλλακτικές πραγματικότητες τζαι ένα μέλλον, που σε αντίθεση με την παράσταση, οι ανθρώποι εν αυτοκαταστραφήκαν.

Το theYard.Residency εν μια μοναδική ευκαιρία για νέους δημιουργούς όπως εμένα

Μήπως στην εποχή μας χρειαζόμαστε καινούργια όνειρα;

Εννα έλεα πως ναι. Χρειαζούμαστε νέα, συλλογικά όνειρα μέσα που τα οποία εννα μπορούμε να φανταστούμε καλλύτερους κόσμους, με καλλύτερα οικονομικο-πολιτικά συστήματα τζαι συνθήκες ζωής.

Ποια η άποψη σας για το theYard.Residency και γενικότερα για προγράμματα φιλοξενίας; 

Το theYard.Residency εν μια μοναδική ευκαιρία για νέους δημιουργούς όπως εμένα, που πρώτη φορά γράφουν κάτι για παράσταση ή που τωρά μπαίνουν στο χώρο του θεάτρου, να πειραματιστούν τζαι να δοκιμάσουν πράματα. Μόνο με έτσι θεσμούς, που με τις συμβατικότητες τζαι καθιερωμένα τζαι συντηρητικά performances τζαι ιδέες, η τέχνη εννα μπορέσει να εξελιχτεί, τόσο στην Κύπρο όσο τζαι παντού. Είμαστε ευγνώμονες στην Έλενα τζαι στην Κωνσταντίνα που βάλλουν την καρδιά τους μέσα σε τούτο, τζαι που φέτος για πρώτη χρονιά οργάνωσαν τζαι labs με υπέροχους ομιλητές, για να μας βοηθήσουν να εξελίξουμε το έργο μας.

Ξυδάδικο, Λεμεσός

24, 25 και 26 Ιουνίου 2022, 20:30

(Γλώσσα: Αγγλικά)

Κρατήσεις: 97701010

Ιδέα, Κείμενο, Σκηνοθεσία – Ιουλίτα Τουμαζή
Μουσική, Σκηνοθεσία, Σχεδιασμός φωτισμού – Παναγιώτης Μηνά
Επί σκηνής – Νάγια Αναστασιάδου
Έργα τέχνης, Εικαστική Ταυτότητα – Μαρία Λεωνίδου
Επιμέλεια κειμένου – Λίζυ Ιωαννίδου, Σχεδιασμός μακιγιάζ –Μέλανη Χρίστου, Κουστούμια – Γεωργία Μοδίτη, Σύμβουλος κίνησης – Melissa Garcia Carro, Τεχνική υποστήριξη – Sound and Beyond, Την περφόρμανς υποστηρίζει το Cyens Thinker Maker Space

Google News icon Aκολουθήστε μας στο Google News

Οι τελευταίες ειδήσεις από την Κύπρο και τον κόσμο και όλη η επικαιρότητα στο dialogos.com.cy