Υπάρχει ήδη καλλιτεχνικός διευθυντής στον ΘΟΚ, είναι το εκάστοτε Διοικητικό Συμβούλιο

Kάθετα

του Αντώνη Γεωργίου

Υπάρχει ήδη καλλιτεχνικός διευθυντής στον ΘΟΚ, είναι το εκάστοτε Διοικητικό Συμβούλιο

ΔΙΑΡΧΙΑ ΣΤΟΝ ΘΟΚ

Ένα από τα θέματα που για χρόνια, σχεδόν από την ίδρυση του ΘΟΚ, απασχολούσε τον Οργανισμό και γενικότερα τους ανθρώπους του θεατρικού χώρου, ήταν οι σχέσεις Διοικητικού Συμβουλίου (Δ.Σ.) και διευθυντή του Οργανισμού και κυρίως η δικαιοδοσία του Δ.Σ. σε καλλιτεχνικά θέματα. Βεβαίως, συχνά ντε φάκτο, όταν ο διευθυντής είχε το κύρος μπορούσε να καθορίζει την καλλιτεχνική πολιτική του ΘΟΚ αλλά αυτή η «διαρχία» υπήρξε πάντα μια γκρίζα ζώνη στη λειτουργία του Οργανισμού.

 ΤΡΙΑ ΧΡΟΝΙΑ ΠΡΙΝ

Πριν από τρία χρόνια το Δ.Σ. του ΘΟΚ αποφάσισε να μην προχωρήσει σε πρόσληψη διευθυντή άλλα να αναβάλει την προκήρυξη της θέσης, κάνοντας αναφορά σε αναδιάρθρωση του Οργανισμού και στη δημιουργία και θέσης καλλιτεχνικού διευθυντή. Περιμέναμε, λοιπόν, πως οι αλλαγές θα έφερναν μια ουσιαστική αναδιάρθρωση και θα άγγιζαν επίσης τις εξουσίες του Δ.Σ., πως θα αποκτούσε τελικά ο Οργανισμός έναν πραγματικό καλλιτεχνικό διευθυντή που, όπως γίνεται σε άλλους οργανισμούς, που θα ήταν το άτομο που θα είχε το όραμα, το δικαίωμα να καθορίσει και την ευθύνη για τις καλλιτεχνικές επιλογές του Οργανισμού. Για τις οποίες θα κρινόταν φυσικά.

Η απόφαση εκείνη, ελέω γραφειοκρατίας, άφησε τελικά τον Οργανισμό τρία χρόνια χωρίς διευθυντή, με τις όποιες συνέπειες στην εύρυθμη λειτουργία του (φανταστείτε π.χ. την ΑΤΗΚ χωρίς διευθυντή για τόσα χρόνια) και μας έφερε στην πρόσφατη προκήρυξη της θέσης καλλιτεχνικού διευθυντή. Η οποία, δυστυχώς, αφήνει τα πράγματα, στην καλύτερη των περιπτώσεων ως είχαν, ως προς την καλλιτεχνική διεύθυνση του ΘΟΚ, ενώ το κενό διοίκησης θα συνεχίσει, μια και δεν κατέστη δυνατόν να προκηρυχτεί η θέση και του διοικητικού διευθυντή.

ΠΡΟΚΗΡΥΞΗ ΘΕΣΗΣ

Ο Νόμος που αφορά τη λειτουργία του ΘΟΚ παραμένει ως έχει, προβλέποντας Δ.Σ. με τις ίδιες εξουσίες, (έναν) διευθυντή και την Καλλιτεχνική Επιτροπή που «αγνοείται» από το 2015. Έτσι, η προκήρυξη της θέσης γίνεται σύμφωνα με Κανονισμούς του Οργανισμού (ΚΔΠ 229/1974), στους οποίους προνοείται και η θέση του «Καλλιτεχνικού Σύμβουλου ή Μονίμου Σκηνοθέτη/Διδάσκαλου». Η νέα θέση λοιπόν, έρχεται κατευθείαν από το παρελθόν, το ζήτημα όμως είναι πως η θέση αυτή αφορά στην πράξη έναν Σύμβουλο, έστω εκτελεστικό διευθυντή για καλλιτεχνικά θέματα και όχι Καλλιτεχνικό Διευθυντή που, όπως σε όλα τα σύγχρονα θέατρα και φεστιβάλ, προσλαμβάνεται για μερικά χρόνια, για να υλοποιήσει τη δική του καλλιτεχνική πολιτική, στο πλαίσιο έλεγχου, βέβαια, του εκάστοτε Δ.Σ.

ΑΡΜΟΔΙΟΤΗΤΕΣ

Αυτό καθορίζει ξεκάθαρα και το σχέδιο υπηρεσίας της θέσης και δεν θα μπορούσε να είναι αλλιώς, αφού δεν έχει αλλάξει ο νόμος. Το άτομο που ψάχνει ο ΘΟΚ λοιπόν, θα είναι αρμόδιο, μεταξύ άλλων (η υπογράμμιση δική μου) για «την υλοποίηση και εφαρμογή της καλλιτεχνικής πολιτικής του Οργανισμού, όπως αυτή καθορίζεται από το Διοικητικό Συμβούλιο […], τον καταρτισμό του δραματολογίου και την υποβολή του στο Δ.Σ. για έγκριση […],την υποβολή εισηγήσεων στο Δ.Σ. για την καλλιτεχνική δραστηριότητα του Οργανισμού, […] να υποβάλλει στο Διοικητικό Συμβούλιο για έγκριση τις διανομές των ρόλων, […] να συμβουλεύει το Διοικητικό Συμβούλιο».

ΑΛΛΟΣ ΕΧΕΙ ΤΟ ΟΝΟΜΑ ΚΑΙ ΑΛΛΟΣ ΤΗ ΧΑΡΗ

Φαίνεται πως λόγω διαδικασιών δεν προχώρησαν οι αλλαγές και η προκήρυξη αυτή μοιάζει να είναι μια λύση ανάγκης. Άρα ο νέος διευθυντής θα έχει το όνομα αλλά όχι τη χάρη και σε κάθε περίπτωση ο ΘΟΚ θα συνεχίσει να πορεύεται με τον ντε γιούρε καλλιτεχνικό διευθυντή του, δηλαδή το εκάστοτε Διοικητικό Συμβούλιο.

Μήπως, τελικά, πρέπει να παραδεχτούμε πως θα ήταν πιο σώφρων το Δ.Σ. να διόριζε πριν από τρία χρόνια διευθυντή με το παλιό καθεστώς, να έκανε όλες τις αλλαγές στο πλαίσιο λειτουργίας και μετά να ερχόταν να διορίσει καλλιτεχνικό διευθυντή; Μήπως και τώρα αυτό πρέπει να κάνει, παρά να προχωρεί (έστω από ανάγκη πια) σε ακροβατισμούς και «μισές δουλειές»; Μήπως γενικά έπρεπε να μην υποτιμούμε τόσο την περιπλοκότητα τέτοιων ζητημάτων και τη γραφειοκρατία;

Μήπως με τον ίδιο τρόπο το Δ.Σ.  ενεργεί με βιασύνη και στο  θέμα του θεσμού των θεατρικών βραβείων αφού, μετά από σωρεία «αλλαγών και εκσυγχρονισμού» του θεσμού, τα δύο τελευταία χρόνια, τον καταργεί χωρίς να προτείνει κάτι καινούργιο, απλώς ανακοινώνει αναζήτηση «νέων μεθόδων επιβράβευσης»;

Μήπως δεν αρκούν τελικά οι καλές προθέσεις, που δεν αμφισβητούμε, και ο ενθουσιασμός στην επίλυση τέτοιων σοβαρών θεμάτων αλλά χρειάζεται περισσότερη μελέτη με τη συνεργασία ειδικών πριν να προχωρούμε σε θεσμικές αλλαγές;

Ακολουθήστε μας στο Google News.
Eιδήσεις από την Κύπρο και τον κόσμο, όλη η επικαιρότητα στο dialogos.com.cy.