Υποχρεωτική συμπλεγματοποίηση υπηρεσιών για τις κοινότητες (Εικόνα)

Ένα… κομμάτι της μεταρρύθμισης της Τοπικής Αυτοδιοίκησης θα προωθήσει το Υπουργείο Εσωτερικών.

Της Νίκης Κουλέρμου

Τεχνοοικονομική μελέτη όσον αφορά τη λειτουργία Συμπλεγμάτων Υπηρεσιών στις κοινότητες εκπόνησε η εταιρεία PWC για λογαριασμό της Παγκύπριας Ένωσης Κοινοτήτων. Με την υιοθέτηση των εισηγήσεων για τη θεσμοθετημένη σύσταση και λειτουργία των Συμπλεγμάτων ανοίγει ένα καινούργιο, μεγάλο κεφάλαιο ενώπιον της κοινωνίας και της πολιτείας. Μιλούμε για μια τεράστια αλλαγή στο χώρο της λειτουργίας των Κοινοτικών Συμβουλίων αν και εφόσον η συμπλεγματοποίηση θα γίνει βάσει νόμου και θα είναι υποχρεωτική για όλα τα Συμβούλια.

Στο ερώτημα αυτό της εφημερίδας μας ο πρόεδρος της Ένωσης Κοινοτήτων, κ. Γιώργος Κιτρομηλίδης, απάντησε ξεκάθαρα: «Η συμπλεγματοποίηση θα είναι υποχρεωτική, βάσει νόμου. Θα γίνουν τροποποιήσεις στην κειμένη νομοθεσία περί Κοινοτήτων και η συμπλεγματοποίηση θα αφορά 5-6 είδη Υπηρεσιών που αναφέρονται στη Μελέτη -Σκύβαλα, Τεχνικές Υπηρεσίες, γραφειακές λογιστικές υπηρεσίες κ.α. Στόχος είναι η αναβάθμιση των παρεχόμενων υπηρεσιών προς τους πολίτες με μείωση του κόστους της τάξης του 20%-30%». Σε ό,τι αφορά τη διοίκηση των συμπλεγμάτων ο κ. Κιτρομηλίδης μάς ανέφερε ότι σ’ αυτά θα συμμετέχουν οι κοινοτάρχες του συμπλέγματος, οι οποίοι και θα εκλέγουν τον «συντονιστή» ανάμεσά τους.

Ερωτηθείς για τη χρηματοδότηση των συμπλεγμάτων ο ίδιος εισηγείται χρηματοδότηση και από το κράτος, ενώ η τιμολόγηση να γίνεται όπως γίνεται σήμερα με τα σκύβαλα. Ανάλογα δηλαδή με τον πληθυσμό τής κάθε κοινότητας να γίνεται και ο καταμερισμός των εξόδων.

Θα έχει νομική υπόσταση το κάθε σύμπλεγμα

Ο Υπουργός Εσωτερικών, κ. Κ. Πετρίδης, δήλωσε στην εφημερίδα μας ότι «ωρίμασαν οι συνθήκες» και θα προχωρήσει με νομοθετική ρύθμιση στη συμπλεγματοποίηση των υπηρεσιών είτε με ξεχωριστό νομοσχέδιο είτε με τροποποιήσεις στην υφιστάμενη νομοθεσία και ανεξάρτητα από το υπόλοιπο πακέτο της μεταρρύθμισης για την Τοπική Αυτοδιοίκηση.

Με τη νομοθετική ρύθμιση, σύμφωνα με τον κ. Πετρίδη, το κάθε σύμπλεγμα θα έχει τη νομική υπόσταση -που πρέπει να έχειώστε να μπορεί να ελέγχεται και να αυτοδιοικείται. Αυτό που δεν έχει απαντηθεί ακόμα ξεκάθαρα είναι αν η νομική υπόσταση θα είναι εταιρείες δημοσίου δικαίου ώστε να μη χρειάζονται να καταφεύγουν σε άλλους θεσμούς (Υπουργικό Συμβούλιο, Υπουργός, ΕΔΥ) για τις αναγκαίες προσλήψεις σε προσωπικό, θα είναι εταιρείες ιδιωτικού δικαίου ή κάτι άλλο…

simplegmatopoisisi eswterikwn

 

Σύμφωνα με τη μελέτη:

Με βάση τους προϋπολογισμούς του 2016 από 256 κοινότητες τα μεγαλύτερα έξοδα των κοινοτήτων αφορούν την αγορά νερού (€8,8 εκ.). Επιπλέον, η συντήρηση του δικτύου υδατοπρομήθειας αποτελεί ένα σημαντικό έξοδο με περίπου 1,4 εκ. Ακολουθεί η μετακίνηση των σκυβάλων (€5,5 εκ.), ο ηλεκτροφωτισμός (€4,5 εκ.), η συνεισφορά σε αναπτυξιακά έργα του κράτους (€2,3 εκ.), η κατασκευή πεζοδρομίων, νησίδων κ.α. (€1,9 εκ.), δικαιώματα χώρων υγειονομικής ταφής σκυβάλων (€1,5 εκ.) κ.ο.κ.

Ωστόσο η μελέτη δεν ασχολείται με το θέμα της υδατοπρομήθειας και της συντήρησης του δικτύου και παραπέμπει σε «ειδική τεχνοοικονομική μελέτη ανά σύμπλεγμα που θα λαμβάνει υπόψιν τις υπάρχουσες υποδομές, τις μορφολογικές ιδιαιτερότητες και τις ανάγκες κάθε συμπλέγματος».

Στην επαρχία Λευκωσίας λειτουργούν 21 συμπλέγματα:

  • 11 συμπλέγματα που καλύπτουν 80 κοινότητες και αφορούν τα σκύβαλα.
  • 4 συμπλέγματα που αφορούν 17 κοινότητες και έχουν κοινό αποχετευτικό.
  • 5 συμπλέγματα για 15 κοινότητες που αφορούν γραφειακές υπηρεσίες.
  • 1 σύμπλεγμα για πέντε κοινότητες που αφορά υπηρεσίες μεταφοράς νερού και
  • 1 σύμπλεγμα Κοινοτικού Συμβουλίου που αφορά δύο κοινότητες (Πέρα ΧωριόΝήσου).

Προτείνονται:

  • 9 νέα συμπλέγματα υπηρεσιών σε σύνολο 94 κοινοτήτων που έχουν πληθυσμό 71.897 ατόμων και 135 άτομα μόνιμο προσωπικό.

Στην επαρχία Λάρνακας λειτουργούν:

  • 3 συμπλέγματα που καλύπτουν 22 κοινότητες και αφορούν την αποκομιδή σκυβάλων.
  • 3 συμπλέγματα που καλύπτουν 10 κοινότητες και έχουν κοινό καθαριστή.

Προτείνονται:

  • 7 νέα συμπλέγματα για 45 κοινότητες με πληθυσμό 52.561 κατοίκους και με 164 άτομα μόνιμο προσωπικό.

Στην επαρχία Λεμεσού λειτουργούν:

  • 20 συμπλέγματα που καλύπτουν 82 κοινότητες και αφορούν τα σκύβαλα.
  • 8 συμπλέγματα που καλύπτουν 21 κοινότητες και αφορούν γραφειακές υπηρεσίες.
  • 2 συμπλέγματα που καλύπτουν 4 κοινότητες και αφορούν κοινό καθαριστή.

Προτείνονται:

  • 9 νέα συμπλέγματα που καλύπτουν 104 κοινότητες, με 58.595 κατοίκους και 300 άτομα μόνιμο προσωπικό.

Στην επαρχία Πάφου λειτουργούν:

  •  10 συμπλέγματα που αφορούν σκύβαλα και καλύπτουν 68 κοινότητες.

Προτείνονται 12 νέα συμπλέγματα κοινοτήτων για συνολικά 101 κοινότητες με πληθυσμό 41.491 και με 130 άτομα μόνιμο προσωπικό.

Στην επαρχία Αμμοχώστου λειτουργούν:

  •  ένα σύμπλεγμα υπηρεσιών καταπολέμησης της ποντίκας που καλύπτει 8 κοινότητες.
  • ένα σύμπλεγμα σκυβάλων που καλύπτει 4 κοινότητες.

Προτείνονται δύο ακόμα συμπλέγματα υπηρεσιών για συνολικά πέντε κοινότητες με πληθυσμό 17.136 και 34 άτομα μόνιμο προσωπικό.

Μετακίνηση σκυβάλων

Έχει αναφερθεί πιο πάνω ότι η μετακίνηση σκυβάλων αποτελεί το δεύτερο μεγαλύτερο έξοδο συνολικά και ανέρχεται στα 5,5 εκ. ευρώ για το 2016. Η πλειοψηφία των κοινοτήτων, 256 από τις 349, είναι ήδη σε σύμπλεγμα διαχείρισης σκυβάλων με κύριο σκοπό τη μείωση του κόστους και την καλύτερη εξυπηρέτηση των κατοίκων.

Στην επαρχία Λευκωσίας το σύμπλεγμα Παλιομετόχου έχει τα φθηνότερα έξοδα μετακίνησης για το 2016 με €46 ανά υποστατικό σε σύγκριση με €70 (κατά 34% λιγότερα) ανά υποστατικό στο σύνολο της επαρχίας Λευκωσίας.

Στην επαρχία Λάρνακας το σύμπλεγμα Κόρνου με €63 ευρώ ανά υποστατικό σε σύγκριση με €96 ανά υποστατικό στο σύνολο της επαρχίας.

Στη Λεμεσό το σύμπλεγμα Κάτω Πλάτρες με €41 ανά υποστατικό σε σύγκριση με €69 ευρώ ανά υποστατικό για την επαρχία στο σύνολο. Το σύμπλεγμα Έμπα-Χλώρακα στην επαρχία Πάφου με 42 ευρώ ανά υποστατικό σε σύγκριση με €92 ανά υποστατικό στο σύνολο της επαρχίας.

Προσωπικό

Σε ό,τι αφορά το προσωπικό η μελέτη δεν ήταν σε θέση να καταγράψει ακριβή στοιχεία μιας που μεγάλος αριθμός κοινοτήτων δεν ανταποκρίθηκε και δεν συμπλήρωσε το σχετικό ερωτηματολόγιο. Το ερωτηματολόγιο απαντήθηκε μόνο από 150 κοινότητες.

Η μελέτη ωστόσο καταγράφει ανά επαρχία το γραφειακό και το εργατικό προσωπικό -μόνιμο και έκτακτο, ακόμα και το προσωπικό που απασχολείται (ή προσφέρει υπηρεσίες) στην αγορά υπηρεσιών. Έτσι, για όλες τις επαρχίες καταγράφονται 241 και 98 άτομα γραφειακό, μόνιμο και έκτακτο προσωπικό, αντίστοιχα και 332 και 93 άτομα μόνιμο και έκτακτο, αντίστοιχα, εργατικό προσωπικό. Άλλα 40 άτομα, εκ των οποίων τα 24 καταγράφονται στην αγορά υπηρεσιών.

Μέγα ερώτημα ο τρόπος λειτουργίας των συμπλεγμάτων

Οι εισηγήσεις των μελετητών σε ό,τι αφορά τον τρόπο λειτουργίας των νέων συμπλεγμάτων υπηρεσιών είναι:

1. Υπηρεσίες που θα παρέχουν τα Συμπλέγματα:

  •  Αποκομιδή και γενικά διαχείριση σκυβάλων n Υλοποίηση αναπτυξιακού σχεδιασμού (π.χ. ετοιμασία αναπτυξιακού πλάνου, ωρίμανση έργων κ.λπ.) n Παροχή λογιστική υπηρεσιών με ενιαίο λογισμικό n Τεχνικές Υπηρεσίες (π.χ. έλεγχος νομιμότητας νέων έργων, υδραυλικός κ.λπ.)
  • Υγειονομικές υπηρεσίες n Υπηρεσίες ρύθμισης τροχαίας κίνησης (π.χ. τροχονόμοι)

2. Δομή Συμπλέγματος και οργάνωση προσωπικού

Γίνεται εισήγηση θέσεις εργασίας από Γραμματέα μέχρι και τεχνικό προσωπικό με κλίμακες μισθοδοσίας όπως στη Δημόσια Υπηρεσία. Για παράδειγμα για τις θέσεις Γραμματέα, Υγειονομικού Επιθεωρητή, Διοικητικού Λειτουργού με απαιτούμενα προσόντα το πτυχίο Πανεπιστημίου η κλίμακα μισθοδοσίας είναι Α8-Α10-Α11. Για γραφείς απόφοιτοι Λυκείου με κλίμακα Α2-Α5Α7 και για τεχνικό/εργατικό προσωπικό και τροχονόμους με κλίμακα εργατοτεχνικού προσωπικού (Ε) και Α2-Α5-Α7, αντίστοιχα.

3. Ένα μεγάλο ζήτημα είναι και η ευθύνη τιμολόγησης.

Μπορεί να παραμείνει ως έχει -δηλαδή να είναι υπό την ευθύνη της κάθε κοινότητας ξεχωριστά. Αυτό σημαίνει ότι το Σύμπλεγμα θα προσφέρει υπηρεσίες στις κοινότητες που το απαρτίζουν επί πληρωμή και τα εισπρακτέα τέλη από τους κατοίκους θα παραμένουν στις κοινότητες.

Η μελέτη συστήνει εν πάση περιπτώσει να αποφασιστεί κοινή πολιτική τιμολόγησης ανά παρεχόμενη υπηρεσία, η οποία θα υιοθετηθεί από όλες τις κοινότητες.

Τα πλεονεκτήματα είναι ότι παραμένουν τα εισπρακτέα τέλη στην κάθε κοινότητα, οι κάτοικοι δεν θα εκτεθούν σε αλλαγές εφόσον η μεταχείρισή τους θα παραμείνει στα χέρια της κοινότητας. Είναι όμως μειονέκτημα η διαχείριση τυχόν ελλειμμάτων ή πλεονασμάτων από την κοινότητα όπως και η διαχείριση των καθυστερημένων εισπράξεων. Είναι επίσης μειονέκτημα η πιθανότητα να μην υπάρχει ιδιομορφία στην είσπραξη των τελών.

Ως εναλλακτικούς τρόπους σύστασης των συμπλεγμάτων υπηρεσιών η μελέτη της PWC βλέπει τη δημιουργία εταιρείας δημοσίου δικαίου, εταιρείας ιδιωτικού δικαίου ή άλλη (π.χ. από τη γραμματεία της Ένωσης Κοινοτήτων).

Στη διάρκεια των συναντήσεων σε επαρχιακό επίπεδο των μελετητών ακούστηκαν διάφορες εισηγήσεις που δείχνουν ότι δεν υπάρχουν κοινές προσεγγίσεις σε όλα τα θέματα που θίγονται στη μελέτη.

Για παράδειγμα γίνονται αναφορές ώστε:

  • Τα νέα συμπλέγματα να αποκτήσουν νομική υπόσταση. Το κράτος να επωμιστεί το κόστος για να στηθούν τα συμπλέγματα.
  • Να γίνει ενιαίο λογιστικό πρόγραμμα και ομαδοποίηση της μηχανογράφησης για τις κοινότητες.
  • Να υπάρξει ειδικό προσωπικό ανά σύμπλεγμα που θα αναλάβει τα ευρωπαϊκά προγράμματα.
Google News icon Aκολουθήστε μας στο Google News

Οι τελευταίες ειδήσεις από την Κύπρο και τον κόσμο και όλη η επικαιρότητα στο dialogos.com.cy