«Καλημέρα Χαλίλ, αυτός ο κόσμος μπορεί να αλλάξει»

Χαλίλ Καραπασιάογλου: «Θέλω ο τόπος να επανενωθεί και οι άνθρωποί του να ορίζουν τη μοίρα τους»

 

Γεννήθηκε σε ένα σύστημα που ο κόσμος της απέναντι πλευράς είναι ένας άλλος κόσμος, είναι ο εχθρός, είναι ο «άλλος». Μέσα από τα όσα διάβασε, τη μουσική που άκουσε, τις ταινίες που παρακολούθησε, κατάλαβε ότι αυτό που του έμαθαν από παιδί δεν ήταν φυσιολογικό και άρχισε να αλλάζει ο κόσμος του και να βλέπει και τον κόσμο διαφορετικά. Αυτό ήταν το μήνυμα που έστελνε πριν λίγες μέρες από το ραδιόφωνο του ΑΣΤΡΑ ο Χαλίλ Καραπασιάογλου που έγινε γνωστός ως αντιρρησίας συνείδησης.

Διαβάζοντας ιστορία, είπε ο Χαλίλ μιλώντας στην εκπομπή «Χωρίς Όρια» του Νεόφυτου Νεοφύτου (και μέσω της Μαρίας Σιακαλλή στη διερμηνεία), διαβάζοντας την ιστορία αυτού του τόπου γίνεται αντιληπτό ότι συνεχώς βρισκόταν υπό κατοχή και μετατρεπόταν συχνά σε πεδίο μάχης. Οι άνθρωποι που ζουν εδώ ποτέ δεν όρισαν τον τόπο τους και την τύχη του. «Εγώ θέλω ειρήνη σε αυτό τον τόπο. Θέλω ο τόπος τούτος να επανενωθεί, να φύγουν όλοι οι στρατοί και οι άνθρωποί του, Ελληνοκύπριοι και Τουρκοκύπριοι, να ορίζουν τον τόπο και τη μοίρα τους, ελεύθεροι από παρεμβάσεις να πουν στους Αμερικανούς, στους Βρετανούς ή σε οποιουσδήποτε άλλους να πάψουν να επεμβαίνουν… Εμείς αποφασίζουμε».

Ακούγοντας το μήνυμα του Χαλίλ, ακροατές έστειλαν μηνύματα δηλώνοντας ότι αρνούνται να πυροβολήσουν τον φίλο τους τον Χαλίλ, παραφράζοντας τη δική του κουβέντα, όταν κατά την απόφαση του «στρατοδικείου» και την επιβολή προστίμου το οποίο αν δεν πλήρωνε θα κατέληγε στη φυλακή -όπως και τελικά- έγινε. Σε ερώτηση ακροατή, κατά πόσον ο φίλος του ο Αντώνης είναι υπαρκτό πρόσωπο, ο Χαλίλ επιβεβαίωσε, λέγοντας ότι ο Αντώνης είναι ένας πολύ όμορφος άνθρωπος, πολύ καλός μου φίλος και είναι μουσικός που συμμετέχει στο συγκρότημα Monsieur Doumani. «Με τον Αντώνη έχουμε ζήσει πολύ όμορφες στιγμές και έχω πολλές αναμνήσεις. Αγαπώ πολύ τη μουσική του και την ακούω συχνά. Και πραγματικά δεν πρόκειται να πάρω στα χέρια μου όπλα ενάντια στον Αντώνη», συμπλήρωσε. Απαντώντας για την καταγωγή του ο Χαλίλ ανέφερε ότι η μητέρα του είναι από τις Γούφες και ο πατέρας του από το Ψηλάτο όπου και ο ίδιος μεγάλωσε. Είναι δύο μικρά χωριά στη Μεσαορία, κοντά στο Λευκόνοικο, διευκρίνισε.

Τα μηνύματα των ακροατών έφθαναν βροχή. Πολλοί ακροατές του «Άστρα» εξέφραζαν την αλληλεγγύη τους και το θαυμασμό τους προς τον Χαλίλ και τον επικροτούσαν, συμπληρώνοντας ότι τέτοιους ανθρώπους, πατριώτες, χρειάζεται η Κύπρος. Σε άλλο μήνυμα, ακροάτρια εξέφρασε το σεβασμό της προς τον Χαλίλ και τον χαρακτήρισε «ένα μεγάλο άνθρωπο», ενώ ακροατής τον χαρακτήρισε «μάγκα». Ακροάτρια έστειλε το μήνυμα ότι ο στίχος «Καληνύχτα Κεμάλ, αυτός ο κόσμος δεν θα αλλάξει» στο ποίημα «Καληνύχτα Κεμάλ» του Νίκου Γκάτσου που έγινε τραγούδι με τη μουσική του Μάνου Χατζιδάκι, πρέπει να αλλάξει σε «Καλημέρα Χαλίλ, αυτός ο κόσμος μπορεί να αλλάξει».

 

«Όσο ο άνθρωπος αντιστέκεται, υπάρχει ελπίδα»

Ο δημοσιογράφος Νεόφυτος Νεοφύτου αναφέρθηκε και σε ένα επικριτικό άρθρο της Χρυστάλλας Χατζηδημητρίου στην εφημερίδα Φιλελεύθερος, με τίτλο «Τού ’παν θα βάλεις το χακί», που αναφέρθηκε στον Χαλίλ και έλεγε ότι ο Χαλίλ μπορεί να μην πάρει όπλο ενάντια στον Αντώνη, ούτε και ο Αντώνης ενάντια στον Χαλίλ, αλλά μπορεί να έρθει ένας Ταγίπ, ένας Ρετζέπ, (αναφερόμενη προφανώς στον Τούρκο Πρόεδρο Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν), ένας Ακκάρ που θα σκοτώσει και τους δύο. Συμπληρώνει ότι έτσι γινόταν πάντα, δεν άλλαξαν, τα πράγματα δεν όριζαν οι Χαλίλ και οι Αντώνηδες που ήταν πιόνια σε μια μεγάλη σκακιέρα. Ο Ν. Νεοφύτου ζήτησε από τον Χαλίλ να το σχολιάσει. Ο Χαλίλ απέρριψε τη θέση ότι οι άνθρωποι είναι πιόνια και έδωσε μήνυμα ελπίδας ότι ο κόσμος μπορεί να αλλάξει, επειδή ο άνθρωπος είναι ένα ον που αντιστέκεται και όσο αντιστέκεται υπάρχει ελπίδα. «Και αυτό που μας κάνει ανθρώπους είναι η ελπίδα. Μπορεί να είμαστε μικροί, αλλά η αντίστασή μας είναι μεγάλη», συμπλήρωσε ο Χαλίλ.

Ακροατής σημείωσε ότι οι Ελληνοκύπριοι μαθαίνουν να φοβούνται τους Τουρκοκύπριους και ζήτησε μία μεγάλη συγγνώμη από τον Χαλίλ γι’ αυτό. Ταυτόχρονα, ο ακροατής εξέφρασε την αλληλεγγύη του στον Χαλίλ και επικρότησε την ενέργειά του να αρνηθεί να υπηρετήσει την υποχρεωτική εφεδρεία.

Ο Χαλίλ αναφέρθηκε και στη συζήτηση που άρχισε στη «βουλή» για το «νομοσχέδιο» για τους αντιρρησίες συνείδησης. Αναφερόμενος στο πρόστιμο που του επιβλήθηκε και μια διαδικτυακή πρωτοβουλία για συλλογή των χρημάτων για την πληρωμή του προστίμου, ο Ν. Νεοφύτου ρώτησε αν ο λόγος που αρνείται να πληρώσει είναι λόγω δυσχέρειας ή αν υπάρχει κάτι άλλο πίσω από αυτή την άρνηση. Ο Χαλίλ εξήγησε ότι αρνείται να πληρώσει ως μέρος της διεκδίκησης του δικαιώματος στην αντίρρηση συνείδηση. Αν το πρόστιμο πληρωθεί, σημείωσε ο Χαλίλ, είναι σαν να αποδεχόμαστε τη λογική του «κράτους» ότι εμείς παραδεχόμαστε τη διάπραξη ενός εγκλήματος, ενός αδικήματος, αυτού της αντίρρησης συνείδησης. Είναι δικαίωμα η αντίρρηση συνείδησης, πρόσθεσε. Και η μη καταβολή του προστίμου είναι και αυτό μια μορφής αντίστασης και γι’ αυτόν το λόγο, όπως δήλωσε ευθαρσώς, δεν είχε την πρόθεση να πληρώσει.

Σχολιάζοντας την παρατήρηση ότι υπάρχουν πολλοί αντιρρησίες συνείδησης, ο Χαλίλ επιβεβαίωσε και ανέφερε ότι η Κίνηση των Αντιρρησιών Συνείδησης ξεκίνησε με τον Μουράτ Κανατλί και τον Χαλούκ Σελάμ Τουφανλί πριν από δέκα χρόνια όταν αρνήθηκαν να υπηρετήσουν ως «έφεδροι» και φυλακίστηκαν για δέκα μέρες. Πλέον οι υποθέσεις των Κανατλί και Τουφανλί βρίσκονται ενώπιον του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων ως υποθέσεις εναντίον της Τουρκίας, εξήγησε ο Χαλίλ. Πρόσθεσε ότι μετά από αυτό αρκετοί δήλωσαν αντίρρηση συνείδησης.

 

Οι Ελληνοκύπριοι αντιρρησίες συνείδησης

Απαντώντας σε σχόλιο ακροατή όσον αφορά Ελληνοκύπριους αντιρρησίες συνείδησης, η Μαρία Σιακαλλή ανέφερε ότι υπάρχουν αρκετοί Ελληνοκύπριοι αντιρρησίες συνείδησης, που ίσως δεν μπήκαν φυλακή, αλλά εξ όσων γνωρίζει τους επιβλήθηκε πρόστιμο. Εξέφρασε τη λύπη της που δεν υπήρξε στήριξη στους Ελληνοκύπριους αντιρρησίες. Ταυτόχρονα ανέφερε ότι η ίδια πιστεύει πως η κοινωνία τούς επέκρινε γι’ αυτή την πεποίθηση. Σημείωσε δε ότι ο Χαλίλ δεν αρνείται να υπηρετήσει τον τουρκικό στρατό, αλλά οποιονδήποτε στρατό και αυτό ακριβώς σημαίνει να είναι κάποιος αντιρρησίας συνείδησης. Κάτι ανάλογο αφορά και τους Ελληνοκύπριους αντιρρησίες συνείδησης που αρνούνται να πάρουν όπλο στα χέρια τους και αξίζουν τον ίδιο σεβασμό. Μπορεί να μην είναι το ίδιο επίπονη η διαδικασία, αφού στην περίπτωση του Χαλίλ ακολουθεί φυλάκιση, όμως και πάλι χρειάζεται θάρρος, ανέφερε η Μ. Σιακαλλή για να σταθεί κάποιος ενάντια στο σύστημα του πολέμου.

Ο Χαλίλ με τη σειρά του επιβεβαίωσε ότι υπάρχουν πολλοί Ελληνοκύπριοι αντιρρησίες συνείδησης που συνεργάζονται με τους Τουρκοκύπριους. Πρόσθεσε ότι το προηγούμενο μόλις βράδυ έφθασε από την Ελλάδα αντιρρησίας συνείδησης, ο οποίος έδωσε ομιλία στην παρουσία Ελληνοκύπριων και Τουρκοκύπριων αντιρρησιών. Εξήγησε ότι όλοι οι αντιρρησίες τάσσονται ενάντια σε κάθε στρατό και υποστηρίζουν την αποστρατιωτικοποίηση του νησιού. Χαιρέτησε και δήλωσε τη στήριξή του στην αυξανόμενη αντίσταση στο σύστημα του πολέμου από τους Ελληνοκύπριους αντιρρησίες συνείδησης που κάνουν τον δικό τους αγώνα και τη χαρακτήρισε και πολύ σημαντική, αλλά και πολύτιμη.

 

 

Google News icon Aκολουθήστε μας στο Google News

Οι τελευταίες ειδήσεις από την Κύπρο και τον κόσμο και όλη η επικαιρότητα στο dialogos.com.cy