Καλοκαίρια αλλιώτικα στα Θερινά Σχολεία

• Οι τάξεις και τα θρανία γίνονται φιλικότερα τις ζεστές μέρες των διακοπών

 

Της Χαράς Βασιλείου

 

• Θεσμός για τη δημόσια εκπαίδευση της Κύπρου η λειτουργία των Θερινών Σχολείων

 

• Το 2014-15, δηλαδή την πρώτη χρονιά λειτουργίας, συμμετείχαν 2.194 μαθητές και το 2015-2016 συμμετείχαν 3.531. Φέτος έχουν γίνει δεκτά 3.800 παιδιά

 

• Πέρσι λειτούργησαν 24 σχολεία – 22 δημοτικά και 2 νηπιαγωγεία- και για τη φετινή χρονιά λειτουργούν 30 – 24 δημοτικά και 6 νηπιαγωγεία – κι επιπλέον λειτουργεί δημοτικό και νηπιαγωγείο στο Μακάρειο Νοσοκομείο

 

• Μόλις 369 εκπαιδευτικοί την πρώτη χρονιά, 502 πέρσι. Φέτος, οι 120 από τους 600 είναι μόνιμοι εκπαιδευτικοί, οι οποίοι είναι απαραίτητοι για τη Διεύθυνση των σχολείων, ενώ οι υπόλοιποι 480 είναι αδιόριστοι

*********************************

 

 

Την περασμένη Δευτέρα άνοιξαν τις πύλες τους σε μαθητές νηπιαγωγείου και δημοτικού τα Θερινά Δημόσια Σχολεία. Φέτος, για τρίτη συνεχή χρονιά, τα σχολεία υποδέχθηκαν στις τάξεις τους παιδάκια τα οποία θα φοιτούν για ένα περίπου μήνα, παρακολουθώντας ένα διαφορετικό, και ιδιαίτερα δημιουργικό, πρόγραμμα.

Η λειτουργία των σχολείων κατά τη διάρκεια της καλοκαιρινής περιόδου αποτελεί ένα αίτημα της κοινωνίας και καλύπτει πολλαπλές ανάγκες. Το πρόγραμμα που ακολουθείται είναι φτιαγμένο με τρόπο ώστε να καλύπτει μέρος του κενού που υφίσταται στην προσφορά δημιουργικής, διαφορετικής απασχόλησης κατά τους καλοκαιρινούς μήνες. Σκοπός, λοιπόν, των Θερινών Σχολείων, είναι η ενασχόληση παιδιών κατά τρόπο δημιουργικό, με αλλιώτικες δραστηριότητες από αυτές που προβλέπονται από τα αναλυτικά προγράμματα κατά τη σχολική περίοδο.

Η λειτουργία των σχολείων κατά τη θερινή περίοδο ανακουφίζει ιδιαίτερα τους εργαζόμενους γονείς, που τέτοιες μέρες αναζητούν λύσεις και διεξόδους στο πρόβλημα της επίβλεψης των παιδιών τους με το τέλος της σχολικής περιόδου. Παράλληλα, δίνεται ευκαιρία σε παιδιά που προέρχονται από ευάλωτες ομάδες του πληθυσμού ή οικογένειες που επηρεάστηκαν από το κοινωνικοοικονομικό περιβάλλον, να ασχοληθούν με δραστηριότητες που θέλουν και επιθυμούν, αλλά είναι «απαγορευτικές» για το δικό τους βαλάντιο ή τον δικό τους προϋπολογισμό. Σημαντικό είναι το γεγονός πως στο πρόγραμμα δίνεται ευκαιρία συμμετοχής και σε παιδιά με ειδικές ανάγκες, γεγονός που συμβάλλει στην προσπάθεια για ένταξή τους στο κοινωνικό περιβάλλον και στη γνωριμία τους με συνομήλικούς τους. Φέτος δόθηκε η ευκαιρία στο πρόγραμμα να συμμετέχουν πολύ περισσότερα παιδιά με ειδικές ανάγκες και όντως υπήρξε αύξηση, ενώ, όπως πληροφορείται η Χαραυγή, το Υπουργείο Παιδείας κατέβαλε κάθε προσπάθεια ώστε να εξυπηρετηθούν τα παιδιά και να έχουν την υποστήριξη που χρειάζονται κατά τη φοίτησή τους. Δεν λειτούργησε κάποιο ειδικό σχολείο ειδικά γι’ αυτά τα παιδιά, αλλά στόχος ήταν ακριβώς να λειτουργούν με τον καλύτερο δυνατό τρόπο στο γενικό σχολείο, να κοινωνικοποιηθούν και να ενσωματωθούν στο σχολικό περιβάλλον.

Τα παιδιά καταπιάνονται με πολλές δραστηριότητες, όπως εικαστική έκφραση, κουκλοθέατρο, μουσική, χορό, θέατρο, αθλητισμό και ομαδικά παιχνίδια εσωτερικού ή εξωτερικού χώρου. Παράλληλα, ασχολούνται με ανάγνωση βιβλίων, με ηλεκτρονικούς υπολογιστές, με θέματα αγωγής υγείας και οικιακής οικονομίας, τα οποία είναι συναφή με την καλοκαιρινή περίοδο και παρακολουθούν προβολές ταινιών. Το πρόγραμμα είναι πενθήμερο, όπως και κατά τη σχολική περίοδο, αρχίζει στις 07:30 και ολοκληρώνεται στις 13:30, ενώ οι πύλες των Θερινών Σχολείων θα κλείσουν στις 28 Ιουλίου.

Κάθε χρόνο περισσότερα παιδάκια

Μιλώντας στη «Χ» ο Αναπληρωτής Διευθυντής Δημοτικής Εκπαίδευσης, Χρίστος Χατζηαθανασίου, αναφέρθηκε στο θεσμό των Θερινών Σχολείων, ο οποίος έχει αγκαλιαστεί από την κυπριακή κοινωνία. Συγκεκριμένα, η συμμετοχή παιδιών σημειώνει κάθε χρόνο εντυπωσιακή άνοδο. Το 2014-15, δηλαδή την πρώτη χρονιά λειτουργίας, συμμετείχαν 2.194 μαθητές και το 2015-2016 συμμετείχαν 3.531. Φέτος, σύμφωνα με τον κ. Χατζηαθανασίου, έχουν γίνει δεκτά 3.800 παιδάκια. Αξίζει να αναφερθεί πως κανένα παιδάκι δεν απορρίφθηκε και όλες οι αιτήσεις έγιναν δεκτές, ενώ έχουν αυξηθεί και σχολεία τα οποία λειτουργούν το καλοκαίρι, ούτως ώστε να ικανοποιείται και η αύξηση ενδιαφέροντος. Κατ’ ακρίβεια, ενώ πέρσι λειτούργησαν 24 σχολεία (22 δημοτικά και 2 νηπιαγωγεία), για τη φετινή χρονιά λειτουργούν συνολικά 30 σχολεία, 24 δημοτικά και 6 νηπιαγωγεία, κι επιπλέον λειτουργεί δημοτικό και νηπιαγωγείο στο Μακάρειο Νοσοκομείο. Παράλληλα, φέτος λειτούργησε και το σχολείο στην Κοφίνου, έτσι ώστε να δοθεί η ευκαιρία για δημιουργική απασχόληση και στα παιδιά προσφύγων και μεταναστών που φιλοξενούνται στα καταφύγια φιλοξενίας. Σχολεία λειτουργούν σε όλες τις επαρχίες και στόχος είναι να εξυπηρετούνται όσο το δυνατόν περισσότερες οικογένειες.

Σημειώνεται ότι δωρεάν πρόγευμα δικαιούνται μόνο τα παιδιά που ήταν εγκεκριμένα και λάμβαναν δωρεάν φαγητό και κατά τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς. Όπως εξηγεί ο κ. Χατζηαθανασίου, αν και τις προηγούμενες χρονιές δινόταν δωρεάν πρόγευμα σε όλα τα παιδιά, κρίθηκε πως αυτό δεν ήταν απαραίτητο, από τη στιγμή που υπάρχουν παιδιά που μπορούσαν να εξυπηρετηθούν διαφορετικά. Με αυτό τον τρόπο, προσθέτει, δίνονται παραπάνω δυνατότητες για δραστηριότητες, αφού η επιδίωξη του Υπουργείου είναι να αξιοποιηθεί αυτό το ποσό που δεν θα δίνεται για σίτιση, με τρόπο ώστε να αυξηθούν οι εξωσχολικές δραστηριότητες των παιδιών.

Ιδιαίτερης σημασίας είναι το γεγονός ότι ενόψει των Θερινών Σχολείων έχουν εργοδοτηθεί συνολικά 600 εκπαιδευτικοί με αγορά υπηρεσιών. Ανάλογα με τη συμμετοχή των παιδιών αυξάνεται και ο αριθμός εκπαιδευτικών, αφού την πρώτη χρονιά ήταν μόλις 369, ενώ πέρσι ήταν 502. Φέτος, οι 120 από τους 600 είναι μόνιμοι εκπαιδευτικοί, οι οποίοι είναι απαραίτητοι για τη Διεύθυνση των σχολείων, ενώ οι υπόλοιποι 480 είναι αδιόριστοι.

Φυσικά, με την αυξημένη συμμετοχή, τη λειτουργία περισσότερων σχολείων αλλά και τον μεγαλύτερο αριθμό εκπαιδευτικών, είναι λογικό να υπάρχει μεγαλύτερο κόστος. Το κόστος λειτουργίας των θερινών σχολείων για τη φετινή χρονιά κυμαίνεται στο €1 εκατ. Σημειώνεται ότι για την περσινή χρονιά το κόστος εκτιμάται γύρω στις €783.000.

 

Όλα καλά, πλην της ζέστης

Ερωτηθείς εάν έχει ξεκινήσει ομαλά η λειτουργία των σχολείων, ο κ. Χατζηαθανασίου εξήγησε πως όλα κυλούν ομαλά, πλην μερικά μικρά ζητήματα που προκύπτουν. Τονίζει πως όσα ζητήματα έχουν προκύψει ή πιθανόν προκύψουν, εφόσον τα σχολεία είναι ζωντανός οργανισμός, αντιμετωπίζονται άμεσα από τους επιθεωρητές και τους λειτουργούς. Ο κ. Χατζηαθανασίου επεσήμανε ένα πρόβλημα που προέκυψε, το οποίο αφορά τις πολύ υψηλές θερμοκρασίες που έχουν προκύψει αυτές τις μέρες. Συγκεκριμένα, υπάρχουν ορισμένες αίθουσες, όπως κλειστά γήπεδα, που δεν διαθέτουν κλιματιστικό. Το Υπουργείο Παιδείας, προσθέτει ο κ. Χατζηαθανασίου, είχε προβλέψει πως θα υπάρξει το πρόβλημα του καύσωνα και πως θα πρέπει να αρχίσει να αντιμετωπίζεται. «Καταβάλαμε προσπάθειες οι οποίες έχουν αποτέλεσμα σε ικανοποιητικό βαθμό, όχι όμως σε πλήρη βαθμό», σημειώνει, αναφερόμενος σε ενέργειες για τοποθέτηση κλιματιστικών όπου είναι εφικτό, δηλαδή όπου επιτρέπεται βάσει του κτιριολογικού προγράμματος, ενώ όπου δεν επιτρέπεται, καταβάλλονται προσπάθειες για τοποθέτηση επιτοίχιων ανεμιστήρων. Ως εκ τούτου, σημειώνει, αν και δεν έχει λυθεί εντελώς το πρόβλημα, έχει σημειωθεί σημαντική πρόοδος και οι προσπάθειες συνεχίζονται μέχρι να επιτευχθεί η καλύτερη δυνατή λύση.

Ο κ. Χατζηαθανασίου διαβεβαιώνει πως η λειτουργία των Θερινών Σχολείων παρακολουθείται καθημερινά και καταβάλλονται προσπάθειες να αντιμετωπίζονται άμεσα οι όποιες δυσκολίες προκύπτουν. «Έγνοια μας είναι μόνο τα παιδιά που φοιτούν σε αυτά να αισθανθούν χαρούμενα, όμορφα και να έχουν να θυμούνται το φετινό τους καλοκαίρι», καταλήγει.

Google News icon Aκολουθήστε μας στο Google News

Οι τελευταίες ειδήσεις από την Κύπρο και τον κόσμο και όλη η επικαιρότητα στο dialogos.com.cy