Ειδική Εκπαίδευση: Η Βουλή ζήτησε €1 εκατ. για συνοδούς, αλλά η κυβέρνηση απάντησε πως δεν υπάρχουν χρήματα

  • Τα προβλήματα που ταλανίζουν παιδιά Ειδικής Αγωγής και τους γονείς, αλλά και η πολυπόθητη μετάβαση σε Ενιαία Εκπαίδευση απασχόλησαν τη Βουλή, ωστόσο για ακόμα μια φορά φάνηκε πως η στασιμότητα οφείλεται σε έλλειψη βούλησης
  • Καμία πολιτική βούληση για επίλυση των προβλημάτων

Του Ειρηναίου Πίττα

Το Υπουργείο Παιδείας δεν κατανοεί τα προβλήματα των παιδιών με αναπηρίες και μαθησιακές δυσκολίες; Τα κατανοεί, αλλά δεν υπάρχει βούληση επίλυσής τους; Δεν επιλύονται λόγω προκαταλήψεων; Όποιος κι αν είναι ο λόγος, η ουσία είναι πως παρουσιάζεται αδιέξοδο στα ζητήματα της Ειδικής Εκπαίδευσης και στασιμότητα στη μετάβαση σε Ενιαία Εκπαίδευση.

Τα πιο πάνω απασχόλησαν πρόσφατα συνεδριάσεις των Κοινοβουλευτικών Επιτροπών Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων και Παιδείας, όπου εμπλεκόμενοι φορείς και γονείς παιδιών με αναπηρία ή και μαθησιακές δυσκολίες, για άλλη μια φορά ενώπιον βουλευτών εξέφρασαν τον πόνο τους, αρίθμησαν μια σειρά από προβλήματα που χρονολογούνται, αλλά δεν έλαβαν ουσιαστικές απαντήσεις από τους αρμόδιους. Η Βουλή προσπαθεί να ασκήσει πίεση στο αρμόδιο Υπουργείο, ωστόσο δεν προκύπτει καμία πρόοδος.

Απώτερος στόχος είναι η μετάβαση στην Ενιαία Εκπαίδευση, που θα αντικαταστήσει την υφιστάμενη νομοθεσία για την Ειδική Εκπαίδευση που χρονολογείται από το 1999. Παρ’ όλα αυτά, πολλά από τα προβλήματα που υπάρχουν θα επιλύονταν ή θα περιορίζονταν αν εφαρμοζόταν η ισχύουσα νομοθεσία και αν υπήρχε η πολιτική βούληση για επίλυσή τους.

Σύμφωνα με τα στοιχεία που κατατέθηκαν από εκπροσώπους του Υπουργείου Παιδείας, συνολικά 13.345 μαθητές της Δημοτικής και της Μέσης Εκπαίδευσης είναι ενταγμένοι στην Ειδική Εκπαίδευση. Αναλυτικά, 7.500 παιδιά είναι μαθητές Δημοτικής Εκπαίδευσης και 5.845 της Μέσης Εκπαίδευσης.

Imagehandler2 1

Περιμένοντας τη μετάβαση στην Ενιαία Εκπαίδευση…

Η μετάβαση στην Ενιαία Εκπαίδευση είναι υποχρέωση της Κυπριακής Δημοκρατίας που απορρέει από σχετικές διεθνείς συμβάσεις, τις οποίες έχει κυρώσει. Η διαβούλευση επί τούτου έχει ξεκινήσει από το 2017, ωστόσο μέχρι σήμερα εκκρεμεί.

Το Υπουργείο θεωρητικά αναγνωρίζει την ανάγκη για αναθεώρηση και εκσυγχρονισμό της νομοθεσίας και των διαδικασιών. Προχώρησε στην υποβολή αιτήματος για εξασφάλιση τεχνικής βοήθειας από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και αυτή με τη σειρά της ανέθεσε το έργο στον Ευρωπαϊκό Φορέα για την Ειδική και Ενιαία Εκπαίδευση. Από όσους συμμετείχαν στη διαδικασία, πέντε φορείς, μεταξύ των οποίων και ένα πανεπιστήμιο, αποφάσισαν να αποχωρήσουν καθώς έβλεπαν πως το νομοσχέδιο που σχεδιαζόταν δεν συμβάδιζε με όσα προβλέπει η Ενιαία Εκπαίδευση. Μάλιστα, όταν τον περασμένο Ιούνιο δόθηκε σχετικό προσχέδιο του νομοσχεδίου και των σχετικών Κανονισμών, υπήρξε σωρεία διαμαρτυριών από εμπλεκόμενους, ενδιαφερόμενους, αλλά και πανεπιστημιακούς που έκαναν λόγο για ασάφειες, γενικεύσεις και εκτεταμένες παραβιάσεις των δικαιωμάτων των παιδιών. Σημείωναν δε, ότι αυτό που επιχειρείται δεν είναι μετάβαση στην Ενιαία Εκπαίδευση, αλλά αλλαγές στην Ειδική.

Σημειώνεται πως, όπως ανέφερε στην τελευταία συνεδρία της Επιτροπής Παιδείας λειτουργός του Υπουργείου Παιδείας, που συμμετείχε στη διαδικασία εκπόνησης του νομοσχεδίου και των κανονισμών, αυτά έχουν ολοκληρωθεί και έχουν παραδοθεί στον Υπουργό Παιδείας, στον οποίο εναπόκειται η προώθηση στη Βουλή.

Σύμφωνα με τον ορισμό της Ενιαίας Εκπαίδευσης, είναι το σύστημα εκπαίδευσης που διασφαλίζει ότι όλοι οι μαθητές ασκούν το δικαίωμά τους σε υψηλής ποιότητας εκπαιδευτικές ευκαιρίες, φοιτώντας υπό δίκαιες και ισότιμες συνθήκες με τους συνομηλίκους τους στο σχολείο της τοπικής τους κοινότητας και περιλαμβάνει τη μάθηση και διδασκαλία που στηρίζεται στον καθολικό σχεδιασμό και παρέχει την αναγκαία στήριξη σε όλους τους μαθητές, για τη συνολική ανάπτυξή τους σε όλους τους τομείς και σε όλες τις βαθμίδες εκπαίδευσης.

Ούτε καν εφαρμογή αυτών που πρέπει

Πέραν της μετάβασης σε Ενιαία Εκπαίδευση που έχει μείνει στάσιμη, οι εμπλεκόμενοι διαμαρτύρονται για το ότι δεν εφαρμόζονται καν πρόνοιες της υφιστάμενης νομοθεσίας. Έντονη αντίδραση υπάρχει για τις αποφάσεις που λαμβάνουν οι Επαρχιακές Επιτροπές Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης, καθώς αυτές δεν συνοδεύονται με την αναγκαία και προβλεπόμενη έκθεση τεκμηρίωσης της απόφασης. Το Γραφείο Ειδικής Αγωγής απέδωσε αυτό το γεγονός σε υποστελέχωση.

Επίσης, για αποτελεσματική διδασκαλία όλων των παιδιών σε μια τάξη με παιδί ή παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες, οι εμπλεκόμενοι ζητούν μείωση των μαθητών της εκάστοτε τάξης. Η απάντηση του ΥΠΠΑΝ είναι πως από το 1999 που εφαρμόζεται η νομοθεσία, ο μέγιστος αριθμός μαθητών σε μια τάξη μειώθηκε από 32 σε 25, συνεπώς δεν υπάρχει λόγος περαιτέρω μείωσης σε οποιαδήποτε περίπτωση.

Περαιτέρω, σε εξεταστικά δοκίμια, αλλά και στις πρόσφατες εξετάσεις τετραμήνου δεν γίνονται οι απαραίτητες προσαρμογές ανάλογα με την κάθε περίπτωση, παρά μόνο διευκολύνσεις που αφορούν το χρόνο διεκπεραίωσης του γραπτού ή απαλλαγή από λάθη στην ορθογραφία.

Η υλικοτεχνική υποστήριξη για άτομα με αναπηρίες επίσης δεν υπάρχει. Χαρακτηριστικό είναι πως δεν υπάρχουν καν βιβλία προσαρμοσμένα για άτομα με αναπηρίες, πόσω μάλλον τεχνική υποστήριξη όπως λογισμικά αυτόματης μετάφρασης κειμένου, text to speech ή ακουστικά βιβλία στα σχολεία, τα οποία εάν υπάρχουν, είναι μεμονωμένα και σίγουρα ανεπαρκή. Γονείς αναγκάζονται να αγοράσουν ιδιωτικά τέτοιου είδους παροχές, οι οποίες στοιχίζουν πολύ ακριβά.

Το πρόβλημα με τους σχολικούς συνοδούς δε, είναι διαχρονικό και επανέρχεται στο προσκήνιο κάθε χρόνο όταν πρόκειται να ανοίξουν τα σχολεία. Ενδεικτικό της φιλοσοφίας της κυβέρνησης ήταν η καταγγελία που έγινε στην Επιτροπή Παιδείας της Βουλής από τον πρόεδρό της, Παύλο Μυλωνά, ο οποίος ανέφερε πως ζήτησαν 1 εκατομμύριο ευρώ για συνοδούς, αλλά η απάντηση που πήραν ήταν ότι δεν υπάρχουν τα χρήματα.

 

10 08 16 Smeae1

Στο περιθώριο και η Επίτροπος Δικαιωμάτων του Παιδιού
Μαζί με όσους υποστηρίζουν την ανάγκη μετάβασης στην Ενιαία Εκπαίδευση, όχι απαραίτητα κατ’ επιλογή, αλλά επειδή είναι υποχρέωση του κράτους μας βάσει των συμβάσεων που έχει κυρώσει, συντάσσεται και η Επίτροπος Προστασίας Δικαιωμάτων του Παιδιού.
Μάλιστα, σε επτά εκθέσεις της περιγράφει αναλυτικά τις επισημάνσεις και τις θέσεις της αναφορικά με την Ειδική Εκπαίδευση, ενώ στην τελευταία, που στάλθηκε αρχές Ιουνίου, ασχολείται με το προτεινόμενο νομοσχέδιο Ενιαίας Εκπαίδευσης, καταγράφοντας παρατηρήσεις και επισημαίνοντας πως αυτό παρουσίαζε πολλές ελλείψεις, παραλείψεις και ασάφειες.
Παρά το ότι έχουν περάσει εννέα μήνες από τότε, η Επίτροπος δεν έλαβε καμία απάντηση για το πού βρίσκεται το νομοσχέδιο και εάν προσαρμόστηκε με τις επισημάνσεις της Επιτρόπου.

Eidiki Agogi 607X4271 1

Επιτακτική η ανάγκη επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών

Κοινή είναι η παραδοχή για ανάγκη επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών. Η πρόεδρος της ΠΟΕΔ, Μύρια Βασιλείου, ανέφερε ενώπιον της Επιτροπής Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων ότι μετά τη διάγνωση πρέπει να υπάρχουν δομές, καθώς και συνεχής επιμόρφωση των εκπαιδευτικών. «Πρέπει να προσαρμοστεί η υλικοτεχνική υποδομή», σημείωσε κάνοντας λόγο για χρονοβόρες διαδικασίες στην παραχώρηση ενισχυτικού εκπαιδευτικού υλικού και εξατομικευμένου εξοπλισμού. Ανέφερε ακόμη ότι υπάρχουν ελλείψεις στην επιμόρφωση εκπαιδευτικών σε θέματα που αφορούν μαθησιακές δυσκολίες παιδιών και ότι ο εκπαιδευτικός πρέπει να έχει χρόνο για να παράσχει εξατομικευμένη διδασκαλία στο παιδί.

Ο πρόεδρος της ΟΕΛΜΕΚ, Κώστας Χατζησάββας, αναγνώρισε επίσης την ανάγκη επιμόρφωσης των καθηγητών.

Παράλληλα, το έργο των εκπαιδευτικών ψυχολόγων είναι δύσκολο έως ακατόρθωτο αν αναλογιστεί κανείς ότι καθένας από αυτούς έχει υπό την ευθύνη του 2.700 παιδιά.

Το πρόβλημα με τους κλινικούς ψυχολόγους είναι επίσης τεράστιο. Ενδεικτικά, οι ενδιαφερόμενοι περιμένουν από το 2019 την υλοποίηση υπόσχεσης που έλαβαν, για διορισμό πέντε κλινικών ψυχολόγων. Σύμφωνα με τους λειτουργούς του ΥΠΠΑΝ, η διαδικασία πλήρωσης 31 (27 εκπαιδευτικών ψυχολόγων και 4 κλινικών ψυχολόγων) βρίσκεται σε εξέλιξη, με τους υποψηφίους να έχουν παρακαθίσει σε γραπτή εξέταση, πάνω από ένα χρόνο πριν, τον Φεβρουάριο του 2021.

Ακολουθήστε μας στο Google News.
Eιδήσεις από την Κύπρο και τον κόσμο, όλη η επικαιρότητα στο dialogos.com.cy.