Καταγράφουν διαφωνίες οι κοινότητες

Νέος γύρος διαλόγου με τα κόμματα για τη μεταρρύθμιση, ώστε να αλλάξουν πρόνοιες του κυβερνητικού νομοσχεδίου

Της Ελένης Κωνσταντίνου


•Δεν φαίνεται να υιοθετήθηκε από το Υπουργείο Εσωτερικών η άποψη για τη σύσταση και λειτουργία δύο διαφορετικών επαρχιακών συμπλεγμάτων

•Τα ζητήματα των κοινοτήτων θα πρέπει να λαμβάνουν τη δέουσα σημασία και δεν θα παραμερίζονται

•Η μεταρρύθμιση της Τοπικής Αυτοδιοίκησης θα πρέπει να βασίζεται στη συμπλεγματοποίηση Υπηρεσιών

•Οι κοινότητες θέλουν να γνωρίζουν ποιο θα είναι το κόστος αυτής της νέας μορφής Τοπικής Αυτοδιοίκησης


Εκτός από τους δήμους και οι κοινότητες έχουν διαφωνίες με το κυβερνητικό νομοσχέδιο για τη μεταρρύθμιση της Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Πρόνοιες του νομοσχεδίου προκαλούν δυσφορία στις κοινότητες, οι οποίες σε καμία περίπτωση δεν θέλουν να επιβαρύνουν τους κατοίκους τους με επιπλέον κόστος για Υπηρεσίες που σήμερα τους προσφέρουν τα Κοινοτικά Συμβούλια και μελλοντικά τα επαρχιακά συμπλέγματα. Ενας από τους κύριους φόβους των κοινοτήτων είναι ότι σε περίπτωση που επιβαρυνθούν οι κάτοικοι, τότε τα προβλήματα θα είναι αλυσιδωτά και θα επέλθει περισσότερος μαρασμός σε κοινότητες που είναι ήδη απομακρυσμένες.

Οι πρόνοιες του κυβερνητικού νομοσχεδίου δημιουργούν συγκεντρωτικές δομές για τα Επαρχιακά Συμβούλια, με τους δήμους από τη μία να δηλώνουν την ανησυχία τους ότι στο τέλος της μέρας δεν θα έχουν λόγο ύπαρξης, αλλά και τις κοινότητες να ανησυχούν ακόμη περισσότερο ότι κάποιοι άλλοι θα αποφασίζουν για τις ίδιες. Ηδη η Ενωση Κοινοτήτων όπως δήλωσε στη «Χαραυγή» ο πρόεδρός της, Ανδρέας Κιτρομηλίδης, έχει μελετήσει το σχετικό νομοσχέδιο, έχει καταγράψει τις διαφωνίες και θα αρχίσει ένα νέο γύρο διαλόγου με τα κοινοβουλευτικά κόμματα αφού πλέον το νομοσχέδιο βρίσκεται στη Βουλή και αναμένεται η συζήτησή του.

Ξεχωριστά Συμβούλια για δήμους και κοινότητες

Κατ’ αρχήν, η Ενωση Κοινοτήτων διαφωνεί, γιατί δεν φαίνεται να υιοθετήθηκε από το Υπουργείο Εσωτερικών η άποψή της για τη σύσταση και λειτουργία δύο διαφορετικών επαρχιακών συμπλεγμάτων. Το ένα θα αφορά τις δημαρχούμενες περιοχές και το άλλο θα αφορά τις κοινοτικές περιοχές. «Ακόμη και αν τελικά δημιουργηθεί ένα επαρχιακό σύμπλεγμα εμείς ως Ενωση Κοινοτήτων ζητούμε να συνεδριάζουν και να λειτουργούν ξεχωριστά για θέματα που αφορούν τις κοινότητες και θέματα που αφορούν τους δήμους, τα Επαρχιακά Συμβούλια των συμπλεγμάτων. Δηλαδή τα ζητήματα που αφορούν τις κοινότητες να συζητιούνται από μέλη που θα προέρχονται μόνο από τις κοινότητες. Κάποια θέματα που είναι κοινά και αφορούν δήμους και κοινότητες, όπως είναι για παράδειγμα τα ΧΥΤΥ, θα μπορούν να συζητούνται από το κοινό συμβούλιο». Για να γίνουν όμως αυτά, είπε ο κ. Κιτρομηλίδης, θα πρέπει να ξεκαθαρίσει και το ποιοι θα συμμετάσχουν στο Επαρχιακό Συμβούλιο, κάτι που δεν είναι ξεκάθαρο μέσα από το προτεινόμενο κυβερνητικό νομοσχέδιο. «Δεν ξεκαθαρίζει ποιοι θα απαρτίζουν το Επαρχιακό Συμβούλιο. Θέση της Ενωσης Κοινοτήτων είναι ότι σε αυτό θα πρέπει να συμμετάσχουν οι εκλεγμένοι τοπικοί παράγοντες, δήμαρχοι και κοινοτάρχες». Την ίδια ώρα η Ενωση Κοινοτήτων διαφωνεί και με την απευθείας εκλογή.

Ερωτηθείς για ποιο λόγο προκρίνουν το διαχωρισμό δήμων και κοινοτήτων, ο κ. Κιτρομηλίδης σημειώνει ότι πρέπει να διασφαλιστεί πως τα ζητήματα των κοινοτήτων θα λαμβάνουν τη δέουσα σημασία και δεν θα παραμερίζονται.

«Κόκκινη» γραμμή τα Συμβούλια Υδατοπρομήθειας

Ως «κόκκινες» γραμμές για τις κοινότητες είναι οι εξουσίες που αφορούν την Υδατοπρομήθεια και την αποχέτευση.

Σε ό,τι αφορά τις κοινότητες, οι αρμοδιότητες και εξουσίες των επαρχιακών συμπλεγμάτων σε όλα τα θέματα της Υδατοπρομήθειας δεν γίνονται αποδεκτές και πρέπει να παραμείνουν οι εξουσίες των Κοινοτικών Συμβουλίων για θέματα Υδατοπρομήθειας, όπως προβλέπονται στα Αρθρα 81, 82 (Α) και (Λ), 83 (Ζ) (Λ) των Περί Κοινοτήτων Νόμων του 2009-2015, λόγω ιδιάζουσων συνθηκών που επικρατούν στις κοινότητες.

Ενδεικτικά, ο κ. Κιτρομηλίδης ανέφερε ότι ακόμη και σε απομακρυσμένες κοινότητες όταν υπάρξει κάποια βλάβη η ανταπόκριση για επιδιόρθωση είναι άμεση. Διερωτήθηκε όταν αυτή η εξουσία εκχωρηθεί αλλού, όπως για παράδειγμα στα επαρχιακά συμπλέγματα, τι θα συμβαίνει; «Πρέπει να παραμείνουν άμεσα εμπλεκόμενες οι κοινότητες για να έχουν τον έλεγχο στα ζητήματα Υδατοπρομήθειας. Τόσο για λόγους διατίμησης, όσο και για λόγους συντήρησης ή άλλους».

Ακόμη, σημείωσε ότι το κόστος που χρεώνουν τα ΣΥΛ ακόμη και για να δώσουν άδεια παροχής νερού είναι πολύ υψηλό σε αντίθεση με το τι συμβαίνει σήμερα.
Μάλιστα, όπως τόνισε ο κ. Κιτρομηλίδης, όλα αυτά ενδεχομένως να δημιουργήσουν και άλλα προβλήματα. «Εμείς στις κοινότητες προσπαθούμε να φέρουμε τον κόσμο πίσω στα χωριά. Οχι να τον απομακρύνουμε. Κάποια ζητήματα είναι βασικά για τους κατοίκους, αλλά και για τις ίδιες τις κοινότητες».

Ναι στα μεικτά συμπλέγματα

Συνεργασίες μεταξύ κοινοτήτων ήδη υφίστανται και οι κοινότητες έχουν πρωταγωνιστήσει σε αυτό, αναφέρει ο κ. Κιτρομηλίδης. Η μεταρρύθμιση της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, τόνισε, θα πρέπει ακριβώς να βασίζεται στη συμπλεγματοποίηση Υπηρεσιών. Ωστόσο, θα πρέπει να ξεκαθαρίσει για το ποια θα είναι τα συμπλέγματα. Ανέφερε ότι ήδη σε όλες τις κοινότητες υπάρχει συνεργασία σε Υπηρεσίες, αλλά θα πρέπει να θεσμοθετηθούν τα συμπλέγματα και ξεκάθαρα να αναφέρονται ποιες κοινότητες θα αποτελούν το κάθε σύμπλεγμα και ποιες Υπηρεσίες θα συμπεριλαμβάνονται.

Ερωτηθείς για τα μικρά συμπλέγματα, ο κ. Κιτρομηλίδης απάντησε πως δεν υπάρχει σε αυτό το σημείο διαφωνία από την Ενωση Δήμων, αφού υπάρχουν παραδείγματα όπου και γεωγραφικά και πρακτικά δεν μπορεί να γίνει διαφορετικά. «Για παράδειγμα ο Δήμος Λευκάρων δεν θα μπορεί να συμπλεγματοποιηθεί με άλλο δήμο εφόσον γεωγραφικά είναι περιτριγυρισμένος μόνο από κοινότητες. Ετσι σε τέτοιες περιπτώσεις εάν υπάρχει και η σύμφωνη γνώμη δήμων και κοινοτήτων, τότε εμείς ως Ενωση Κοινοτήτων δεν έχουμε καμία αντίρρηση για μεικτά συμπλέγματα. Βέβαια και σε αυτή την περίπτωση θέματα τα οποία θα αφορούν αποκλειστικά τις κοινότητες θα αποφασίζονται από τους εκπροσώπους των κοινοτήτων και θέματα που αφορούν τους δήμους αντίστοιχα από τους δικούς τους εκπροσώπους».

Στα τυφλά οι αλλαγές

Ενα άλλο ζήτημα το οποίο, όπως είναι αναμενόμενο, απασχολεί ιδιαίτερα τις κοινότητες είναι το οικονομικό. Μέσα από το νομοσχέδιο, όπως σημειώνει ο κ. Κιτρομηλίδης, δεν ξεκαθαρίζεται η συνεισφορά του κράτους στα επαρχιακά συμπλέγματα. Ηδη η Ενωση Κοινοτήτων, όπως και η Ενωση Δήμων, είχε ζητήσει να προηγηθεί μια τεχνοοικονομική μελέτη. «Θα πρέπει να γνωρίζουμε και εμείς, αλλά και οι κάτοικοι των κοινοτήτων μας ποιο θα είναι το κόστος αυτής της νέας μορφής Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Δεν μπορούμε να βαδίζουμε στα τυφλά. Να συσταθούν τα συμπλέγματα για εξοικονόμηση πόρων, αλλά στο τέλος της μέρας να χρειάζονται περισσότεροι πόροι για να μπορέσουν να λειτουργήσουν».

Ο κ. Κιτρομηλίδης διερωτήθηκε ακόμη με ποιους υπαλλήλους θα λειτουργήσουν τα συμπλέγματα. «Ο Υπουργός ανέφερε ότι θα μεταφερθούν εργαζόμενοι από την Πολεοδομία και την Επαρχιακή Διοίκηση στα συμπλέγματα. Ποιος θα αναλάβει αυτό το κόστος; Ποια θα είναι η συνεισφορά του κράτους; Ολα αυτά τα ερωτήματα θα έπρεπε να έχουν πρώτα απαντηθεί μέσα από συγκεκριμένες μελέτες και να καθορίζονται στη νομοθεσία, ώστε να γνωρίζουμε ποιο θα είναι το πραγματικό κόστος που θα μετακυλισθεί και πάνω στους πολίτες».

Σήμερα οι κοινότητες, σημείωσε ο κ. Κιτρομηλίδης, λειτουργούν τα συμπλέγματα με το δικό τους τρόπο χωρίς κανένα κόστος.

Ερωτηθείς για τα οικονομικά των κοινοτήτων σήμερα, ο κ. Κιτρομηλίδης ανέφερε ότι μετά και την οικονομική κρίση και τη μείωση των κρατικών χορηγιών και της χορηγίας για τον οδικό φωτισμό βρίσκονται σε δύσκολο σημείο. «Υπάρχουν κοινότητες που δυσκολεύονται, που βρίσκονται στα όρια τους. Εχουν προβλήματα να πληρώσουν τους λογαριασμούς για τον οδικό φωτισμό. Ηδη υπήρξαν και περιπτώσεις όπου διακόπηκε η παροχή ρεύματος σε κτίρια των Κοινοτικών Συμβουλίων».

 

Google News icon Aκολουθήστε μας στο Google News

Οι τελευταίες ειδήσεις από την Κύπρο και τον κόσμο και όλη η επικαιρότητα στο dialogos.com.cy