Κατέληξαν σε βασικές αρχές για την Ενιαία Εκπαίδευση οι φορείς

Σήμερα εκπαιδευτικές οργανώσεις και γονείς παραδίδουν τις θέσεις τους στον Υπουργό Παιδείας

Της Ελένης Κωνσταντίνου

Την κοινή τους πρόταση για την Ενιαία Εκπαίδευση αναμένεται να καταθέσουν σήμερα στον Υπουργό Παιδείας οι φορείς της εκπαίδευσης. Εκπαιδευτικές οργανώσεις, γονείς Δημοτικής και Μέσης, καθώς και οργανωμένοι Σύνδεσμοι, όπως η ΠΟΣΥΓΟΠΕΑ, μετά από δυο συναντήσεις και κατ’ άρθον εξέταση των προνοιών του προσχεδίου της νομοθεσίας που ρυθμίζει την ειδική εκπαίδευση κατέληξαν σε κοινή πρόταση. Σύμφωνα με πληροφορίες της «Χαραυγής», ένα σημείο για το οποίο υπάρχει έντονος προβληματισμός είναι το ζήτημα της αξιολόγησης και ειδικότερα με τις κοινές εξετάσεις στο τέλος των τετραμήνων που θέλει να εφαρμόσει το Υπουργείο Παιδείας.

Όπως σημειώνουν οι φορείς, αναλόγως των περιπτώσεων, εφόσον πλέον θα υπάρχει Ενιαία Εκπαίδευση, θα διαμορφώνονται διαφοροποιημένα και εξατομικευμένα αναλυτικά προγράμματα. Ωστόσο διερωτώνται πώς θα εφαρμοστεί αυτό, αφού οι μαθητές αυτοί δεν θα ακολουθούν διαφορετικά αναλυτικά προγράμματα και ιδιαίτερα ζητούν να πληροφορηθούν τι θα γίνει με την αξιολόγηση και ειδικότερα με τις κοινές εξετάσεις στο τέλος των τετραμήνων.

Επίσης, όπως πληροφορούμαστε, όπως τονίζουν οι φορείς είναι αναγκαίο ο νόμος να περιλαμβάνει το κομμάτι της έγκαιρης παρέμβασης από μηδενική ηλικία. Ακόμη, μαζί με τη νομοθεσία να θεσπιστούν και οι κανονισμοί που απορρέουν από αυτή, και όχι να ακολουθήσουν μετά, γιατί υπάρχουν παραδείγματα που αυτό λειτουργεί αρνητικά. Ζητούν ακόμη: καθολική και συστηματική επιμόρφωση όλων των εκπαιδευτικών, συμβατές υποδομές για εξυπηρέτηση των αναγκών όλων των παιδιών, μείωση του αριθμού των μαθητών ανά τμήμα αναλόγως της περίπτωσης, δεύτερο εκπαιδευτικό στο τμήμα για στήριξη των παιδιών, να παρασχεθεί οποιαδήποτε κατάλληλη στήριξη ώστε το παιδί να πετύχει τους στόχους του και ο γονέας να είναι ισότιμος εταίρος με τους άλλους φορείς σε θέματα που αφορούν το παιδί του. Να σημειώσουμε πως και σε πρόσφατες δηλώσεις του ο πρόεδρος της ΠΟΕΔ, Φίλιος Φυλακτού, είχε επισημάνει πως είναι ένα πολύ σημαντικό θέμα, αφού η βασική καινοτομία είναι όλα τα παιδιά να ενταχθούν στις συμβατικές τάξεις με κάποιες προϋποθέσεις όμως που πρέπει να πληρούνται. Να απολαμβάνει την εκπαίδευση που δικαιούται το κάθε παιδί βάσει ικανοτήτων.

Τι περιλαμβάνει το προσχέδιο

Σκοπός του νομοσχεδίου είναι η δημιουργία ενός νομοθετικού πλαισίου που να εξασφαλίζει ένα εκπαιδευτικό σύστημα χωρίς αποκλεισμούς και να περιλαμβάνει ένα ολοκληρωμένο πλαίσιο δράσης για την παροχή ποιοτικής εκπαίδευσης όλων των παιδιών. Μεταξύ άλλων, με το νομοσχέδιο δίνεται έμφαση στον ενεργό ρόλο και τη συμμετοχή των γονέων/κηδεμόνων και των παιδιών στην εκπαιδευτική διαδικασία. Η ενιαία εκπαίδευση διασφαλίζει την παροχή τριών επιπέδων στήριξης των παιδιών ως ακολούθως:

(α) γενική στήριξη
(β) ενισχυμένη στήριξη
(γ) εξειδικευμένη στήριξη

Το Υπουργικό Συμβούλιο μεριμνά επίσης:

(α) για το σχεδιασμό και την υλοποίηση διαδικασίας ενδυνάμωσης της ικανότητας των σχολείων να ανταποκρίνονται στις ανάγκες όλων των παιδιών, η οποία περιλαμβάνει την ενδυνάμωση όλων των επαγγελματιών της εκπαίδευσης (εκπαιδευτικού και εξειδικευμένου προσωπικού) και την ενίσχυση της συνεργασίας τους με την ευρύτερη κοινότητα
(β) για την πρόσληψη του αναγκαίου επιστημονικού και βοηθητικού προσωπικού
(γ) για τον εφοδιασμό των χώρων στους οποίους παρέχεται εκπαίδευση µε όλα τα κατάλληλα εκπαιδευτικά ή/και άλλα μέσα και εξοπλισμό, γενικό ή ατομικό, για να καλυφθούν οι ανάγκες υποστήριξης κάθε παιδιού
(δ) για να διασφαλίσει την ύπαρξη στους χώρους στους οποίους παρέχεται εκπαίδευση όλων των απαραίτητων διευκολύνσεων για απρόσκοπτη διακίνηση, δραστηριοποίηση και γενικά για την ικανοποίηση των ατομικών αναγκών κάθε παιδιού, στα πλαίσια της έννοιας της ενιαίας εκπαίδευσης. Οι γονείς θα συμμετέχουν ως ίσοι εταίροι σε όλες τις εκπαιδευτικές διαδικασίες.

Οι απόψεις τους θα λαμβάνονται υπόψη κατά τη διαδικασία αξιολόγησης και λήψης απόφασης, με βάση το καλώς νοούμενο συμφέρον του παιδιού. Το νομοσχέδιο διασφαλίζει ότι οι οικογένειες ενημερώνονται για τις ανάγκες του παιδιού μέσα από τη στενή συνεργασία με τα σχολεία και με τις «Ομάδες Αξιολόγησης και Στήριξης».

Σε κάθε σχολείο συστήνεται ομάδα εκπαιδευτικών σχολικής μονάδας, η οποία μπορεί να ενισχύεται από τον οικείο εκπαιδευτικό ψυχολόγο και οποιοδήποτε άλλο επιστημονικό προσωπικό κριθεί αναγκαίο. Τα ιδιωτικά σχολεία όλων των βαθμίδων, συμπεριλαμβανομένων των ιδρυμάτων ανώτερης και ανώτατης εκπαίδευσης, υποχρεούνται να προβαίνουν στις απαραίτητες προσαρμογές, ώστε να ανταποκρίνονται αποτελεσματικά και χωρίς διακρίσεις στις μαθησιακές και άλλες ανάγκες του συνόλου των μαθητών τους και να εξυπηρετούν τις ανάγκες όλων των παιδιών τους, με βάση τις πρόνοιες του παρόντος Νόμου.

Σε ό,τι αφορά τα Ειδικά Σχολεία, αυτά θα μετεξελιχθούν σε Κέντρα Στήριξης για την Ενιαία Εκπαίδευση παρέχοντας τεχνογνωσία και στήριξη προς τους εκπαιδευτικούς, προκειμένου να αυξήσουν τις γνώσεις και δεξιότητές τους σχετικά με τη διαχείριση διαφορετικών αναγκών των παιδιών.

Δεν εφησυχάζουν οι γονείς ατόμων με αναπηρίες

Πάντως από την πλευρά της η Ομάδα Πρωτοβουλίας Γονέων για τα δικαιώματα ατόμων με αναπηρίες, η Παγκύπρια Οργάνωση Γονέων και φίλων Παιδιών με Εγκεφαλικές και άλλες Αναπηρίες «Αγκαλιά Ελπίδας» και η Παγκύπρια Οργάνωση Τυφλών πραγματοποίησαν συνάντηση και με την Επίτροπο Διοικήσεως και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων, όπου και κατέθεσαν τις δικές τους θέσεις. Όπως επεσήμαναν, η ανάγκη για δημιουργία ενός σαφούς, ολοκληρωμένου και απαλλαγμένου από διακρίσεις νομικού πλαισίου εκπαίδευσης, όπως αυτή ορίζεται από την Σύμβαση για τα Δικαιώματα του παιδιού και τη Σύμβαση για τα Δικαιώματα των Ατόμων με Αναπηρία, είναι κάτι το οποίο εδώ και χρόνια οι οργανώσεις ζητούν, αλλά και υποχρέωση του κράτους να υλοποιήσει άμεσα. Ωστόσο, όπως προκύπτει, δεν ικανοποιούνται από το παρόν προσχέδιο.

«Με το προσχέδιο της νομοθεσίας που έχουμε στα χέρια μας είναι ξεκάθαρο ότι ο νομοθέτης, στο προοίμιο, έβαλε προσεκτικά όλα όσα έπρεπε να βάλει για να χαϊδέψει τα αυτιά μας και να πιστέψουμε ότι πάμε προς τη σωστή κατεύθυνση, ενώ στο περιεχόμενο, πάλι πολύ προσεκτικά, έβγαλε όλα όσα έπρεπε να βγάλει από τις συστάσεις των εμπειρογνωμόνων για να διασφαλίσει ότι ΔΕΝ θα αλλάξει τίποτα από όλα όσα γίνονται σήμερα. Γίνεται μια προσπάθεια να διασφαλίσουν νομιμότητα των παραβιάσεων που ασκούν σήμερα προς τα παιδιά μας (συμπεριλαμβάνοντας τις σημερινές πρακτικές διαχωρισμού που ακολουθεί το Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού κάτω από ένα νόμο Ενιαίας Εκπαίδευσης, και που κάθε άλλο παρά ενιαία θα είναι. Έχουμε καταγγείλει πολλές φορές τις παραβιάσεις εις βάρος των παιδιών με αναπηρίες ή και εκπαιδευτικές ανάγκες και τις έχουμε καταγραμμένες.

Το “καλό” συμφέρον των παιδιών μας κρίνεται με βάση τα οικονομικά κριτήρια και τις παροχές – πακέτα που προσφέρει το υφιστάμενο εκπαιδευτικό μας σύστημα, χωρίς να λαμβάνει υπόψιν τις εξατομικευμένες ανάγκες του κάθε παιδιού και τις εύλογες προσαρμογές που χρειάζονται τα παιδιά με αναπηρίες για να απολαμβάνουν το κατοχυρωμένο τους δικαίωμα σε ίση πρόσβαση στην ποιοτική εκπαίδευσή. Ο αριθμός παιδιών στα ειδικά σχολεία παραδόξως αυξάνεται και οι ειδικές μονάδες φιλοξενούν ακόμη και παιδιά με ελαφριές εκπαιδευτικές ανάγκες. Ελάχιστα είναι τα παιδιά που επανεντάσσονται στα πλαίσια της γενικής τάξης, με αποτέλεσμα στη Μέση Εκπαίδευση να εγκαταλείπουν ακόμη και την μερική φοίτηση. Έχουμε καλεστεί να δώσουμε τις απόψεις μας σε ένα κείμενο το οποίο δεν έχει σωστή βάση και ΔΕΝ διασφαλίζει την Ενιαία Εκπαίδευση, αφού επιτρέπει με τον ίδιο ακριβώς τρόπο, όπως τον υφιστάμενο Νόμο του ‘99, τον διαχωρισμό των παιδιών μας σε πλαίσια φοίτησης ξεχωριστά από τα άλλα παιδιά. Ο γονέας δεν αποτελεί ίσο μέρος των αποφάσεων (όπως σύστησαν οι εμπειρογνώμονες) παρά μόνο έχει το δικαίωμα ενημέρωσης και ενστάσεων, όπως ακριβώς γίνεται σήμερα».

Google News icon Aκολουθήστε μας στο Google News

Οι τελευταίες ειδήσεις από την Κύπρο και τον κόσμο και όλη η επικαιρότητα στο dialogos.com.cy